Låna till hästköp?

Sv: Låna till hästköp?

Jag har inte lånat till någon häst och skulle inte vilja göra det. Skulle möjligtvis vara ett mycket kortsiktigt lån pga av en särskild häst som jag absolut inte vill missa. Men jag vill inte ha lån på något som innebär en så hög risk som en häst gör. Den kan lätt tappa i värde eller bli obrukbar/behöva tas bort och har man riktig otur då får man inte ut något livvärde trots fullvärdesfärsäkring. Då köper jag hellre en billigare häst eller sparar lite längre. En häst vill jag ha råd att förlora helt enkelt.

Men annars tycker jag inte att det är konstigare än att låna till andra nöjen. Så länge man har koll på sin ekonomi och är medveten om riskerna ser jag inga problem med att man lånar till häst.

Men hur blir det då om det är en egen uppfödning ? Om man satsar på en dyr hingst och får en kanonavkomma som avlivas när det är tre -fyra år, vem tusan avgör då vad hästen är värd om den aldrig varit såld ? Får man för säkerhets skull sälja och köpa tillbaka hästen till det priset man vill ha livförsäkring i ?

Jag lånade till min häst eftersom han dök upp när jag inte alls tänkt köpa häst och jag kunde bara inte lämna honom :love:

Jag tjänar helt ok och min sambo också så amorteringen är inget problem. Har honom livförsäkrad för att inte behöva stå där med lån utan häst.

Jag har dock inga lån på bilar etc, huslån har vi men säg den som betalar sitt hus kontant ;)

Jag kommer dock antagligen inte låna till häst någon mer gång utan ska vara stenhård på att inte kolla nästa gång innan pengarna är på kontot :D

Men hur tänker du då? Är en häst något du köper för att den skall behålla sitt värde så du kan sälja den för samma summa om ett år? Kanske helst tjäna pengar på den också?

När jag köper en häst är det för livet, inte för att jag ser det som något sparkapital där jag skall få ut mina pengar igen om x antal år. Det är ju en levande varelse... :crazy:

Här är kärnan till varför jag är emot livförsäkring av djur...

Jag köper allt jag vill ha för sparade pengar, så att jag vet att jag har råd. Jag skulle inte komma på tanken att låna pengar till en häst. Enda undantaget är min studietid, som jag ansåg var värd ett lån för att generera ett bra jobb och bra ekonomi.

Kl
Aldrig. Jag spar först o köper sen.
Har huslån, det är allt. Låna till nöjen är inget för mig.

Nej? Jag har inte tänkt sälja någon av mina hästar och jag tjänar inga pengar på dem heller. Men jag skulle tycka att det var tråkigt att betala på ett lån för en häst som jag inte har kvar. Förstår inte hur du kunde få mitt inlägg till det, jag skrev ju att jag inte räknar med att få igen några pengar när jag köper häst?

Inget lån här. Och skulle aldrig få för mig att låna till nöjen. Att vara belånad upp över öronen är allt annat än frihet för mig. Så nej tack :-)

Det enda jag skulle kunna tänka mig att använda lånade pengar till som har med hästar att göra är att ha ett kreditkort för oväntade stora veterinärräkningar.

Men vem bestämmer vad hästen är värd. Låt säga att man har en supertalang som med rätt matchning skulle kunna den berömda hela vägen. Tar man då in en oberoende värderingsman som tar hänsyn till stam, utbildning, talang etc. ? Försäkringsbolagen brukar väl inte direkt övervärdera utan gå på någon schablon. Om man tänker sig någon av våra berömda hästar som förmodligen inte köptes in för dom pengarna som dom betingar på marknaden idag. Vem och vad avgör vad en häst är värd ?

Jag skulle tro att försäkringsombuden är rätt så vana vid diskussioner kring värdering av hästar. Det skulle aldrig fungera om man kunde försäkra till vilket belopp man ville, det vore ju som upplagt för försäkringsbedrägerier.

Det borde väl vara individuellt om man vill ta ett lån eller inte?
Jag tog lån till min häst, och ser inget fel med det. Som andra har skrivit så har jag en buffert så om jag hade velat hade jag inte behövt tagit lån på hela summan, men då hade jag istället stått utan den säkerheten ifall något skulle hända.

Man ska nog planera ordentligt, att ha häst kostar ju en hel del varje månad ändå, lägg på en tusenlapp till lån då också, då får man överväga om man har råd med det.

Jag köpte hästen för en vecka sedan. Inte jättedyrt, men ändå mer än man hostar upp efter ett par månaders sparande, och jag kommer att kunna betala bort mitt lån till våren, det var anledningen till att jag tog lånet. Vill inte sitta med ett till lån i flera år, men som sagt det är helt och hållet upp till var och en.

:bow:

Det kan ju faktiskt bli så också att man råkar ut för någon skada som gör att försäkringsbolaget lyckas nästla sig ur att betala. De kan skylla på att skadan redan fanns etc.
Då är det inte kul att stå kvar med lånet, ränta etc utan häst. Om man inte får ut något livvärde ens.

Som ni kanske förstår skulle jag aldrig låna till häst.;)

Har jag skrivit något annat?

Nu var kanske inte mitt inlägg riktat just till dig, utan mer min personliga åsikt.
Jag delade med mig av vad jag tycker och mina egna erfarenheter.
Många har skrivit att de aldrig skulle ta lån på en häst, vilket du inte har skrivit så jag vet inte varför du tog åt dig?

;)

Jaha. Jag tog åt mig eftersom du svarade på mitt inlägg och förstod inte hur du menade. Jag har skrivit att jag själv inte vill låna till en häst men att jag inte har problem med att andra gör det.

Uppe i högra hörnet på inlägget ser du vem man svarar. Om du vill skriva ett allmänt inlägg som inte är riktat till någon särskild kan du skriva KL (knapplån) :)

Jahaaa sorry! Jag är lite grön här så jag har inte riktigt fattat hur det fungerar:o
Tack för upplysningen !

Men hur blir det då om det är en egen uppfödning ? Om man satsar på en dyr hingst och får en kanonavkomma som avlivas när det är tre -fyra år, vem tusan avgör då vad hästen är värd om den aldrig varit såld ? Får man för säkerhets skull sälja och köpa tillbaka hästen till det priset man vill ha livförsäkring i ?

Det är inte enbart inköpspriset som avgör vad din häst är värd och vad du får försäkra den till för värde. T.ex. så när föder upp hästar så är helt enkelt en ökande ålder, utbildning och övrig meritering sådant som ger dig en värdeökning på hästen alltså rätten att öka livvärdet på din försäkring, så länge du kan styrka dessa faktorer tex tävlingsmeriter genom att visa resultatlistor från tävlingsplatsen.

/Camilla

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar