Låna till hästköp?

Maléne

Trådstartare
Hur många utav er där ute har lånat pengar till sitt hästköp? Och vilka summer ska man komma upp till för att det ska vara "ok" att behöva låna, hoppas ni förstår hur jag menar ;)

Sv: Låna till hästköp?

Jag har inte lånat till hästköp, men tänkte bara tipsa om att börja i andra änden, dvs kolla hur dyr en "standard A1" försäkring kostar per år, och utgå från vad som är rimligt att betala för att kunna säkra hästens värde till den grad det är möjligt. Det är nog inte roligt att fortsätta betala av på ett lån när hästen redan är avlivad.

Att låna till hästköp är lika dumt som att låna till att köpa en ny TV. Så det är inte något jag rekommenderar. Så mtt råd är att i så fall ha tålamod och spara eller köpa en billigare häst som man har råd med.

Enda undantaget är ifall man har som syfte att tjäna pengar på hästen. T.ex. köpa en häst, förbättra hästen och sedan sälja den med vinst.

Det var ett bra tips!

Jag lånade när jag köpte min ena. Och jag tog livförsäkring på 10000 över inköps priset. För det är helt sant, fy va tråkigt att hamna i en situation där du är tvungen att ta bort hästen men fortfarande står kvar med lånat :crazy:

Jag hade dock en rätt aggresiv avbetalning och en rätt låg ränta.
Jag hade inte rekomenderat att ta ett lån med hög ränta där man får betala relativt höga belopp varje månad, och en stor procent av detta bara är RÄNTA.

kl

Jag har lånat till häst, en gång för länge sedan. Jag hade kunnat betala kontant, men då hade jag inte haft några besparingar/buffert kvar. Det var en häst jag velat köpa länge, och så kom tillfället plötsligt, och jag var "tvungen" att köpa den. :) Hade bra inkomst då, så jag kunde betala av lånet ganska fort, och ändå ha råd att ha hästen.

Visst "får" man, men när hästen dör måste man uppge inköpspris, och om detta är lägre än livvärdet så måste försäkringstagaren bevisa att det är livvärdet som gäller, exempelvis genom tävlings/avelsmeriter osv. Men jo, det är en grundläggande princip att man inte ska erhålla mer ersättning än vad "skadan" inneburit, dvs förlusten av hästen i det här fallet.

Det är nog väldigt många som lånar, tänk på alla som köper hästar för flera hundratusen, kan inte tänka mig att de har så mkt i madrassen....

Har själv inte behövt låna, men ser inget problem i att göra det. Bara man får lån och kan betala av det så är det väl fritt fram?? Folk lånar ju till så dumma saker som nytt kök, fräsigare bil och dyra resor!

Vill man ha en bestämd häst så kan man inte spara i 5 år. ^^

Jag skulle inte heller bry mig om att betala av en död häst, det är ju HÄSTEN jag skulle sörja, inte några jäkla papperslappar med siffror på!

Jag lånade när jag köpte en av mina hästar.
Hade en buffert, men ville ha den kvar ifall något skulle hända.

Vad som är okej att låna är mycket beroende på vad man har för ekonomi tycker jag.
Har man en bra inkomst och vet att man kan amortera och betala räntan och ändå klara av dom löpande kostnaderna inkl ev veterinärräkningar så är det väl inga problem.

Inköpspriset räknas som marknadsvärdet när det kommer till försäkringsbelopp A1 Liv (se försäkringsvillkoren).

ex: om jag får en häst (gåva), så får jag inte ha nån livförsäkring för JAG inte betalt nått för den? Nej det funkar inte så.

Då ska du absolut prata med ett försäkringsombud så det inte blir en kalldusch den dagen du behöver utnyttja livförsäkringen.

är inte orolig för det. Köpte henne som ettåring är snart fyra, likvärdiga hästar går vanligtvis högre vid försäljning än vad jag har i livförsäkring. Har haft häst jag fått och haft liv försäkring på i samma bolag (inga fantasi summor) och de frågade inte efter vad jag gett eller vart hästen kom ifrån.

Men tack för tipset :)

Har du alltså tagit bort hästen och velat utnyttja livförsäkringen? För det är då frågorna kommer, och det är då du kan få inse att du slängt ut alla premiepengarna utan att få något skydd (om bolaget anser att du överförsäkrat hästen).

Hade en ponny vi fick avliva pga sjukdom ja.

Jag förstår precis vad ni menar och mot argumenterar egentligen inte det.
Inköps priset är en stor del av det självklart. Men allt är inte svart eller vitt.

Tyvärr är risken stor att bolaget ser det annorlunda.

Är själv smärtsamt medveten om hur bolagens sparsyn drabbar försäkringstagarna. Det är bättre att se om sitt hus före hellre än att få kalldusch efter.

Kort och gott tycker jag det är lika okej att låna till en häst som till en bil tex. Bara man har råd med det så. :)

Det som är farligt är kanske när du först lånar till en häst, sen en bil.. sen en tv, annars sitter man nog snart med i lyxfällan :D

Ja det har du helt rätt i. Och det är ett bra råd att man ska kolla med försäkringsombud först.
Och vem vet, om det hänt hästen något första tiden så hade dom kanske inte köpt mina argument alls för det. Men i nu tid har det ju hänt en hel del sen "inköpspriset".

Men nu var det ju inte försäkrings frågor vi skulle diskutera här, men ville gärna svara en annan som kommenterade att man inte FÅR försäkra över inköps priset.

mvh mixess

När det gäller dyra hästar som ligger runt 60'000 och uppåt flera hundra tusen tycker jag det är okej att låna. Precis som att många lånar för att köpa bil av samma värde. Men att låna till hästar som ligger under 50'000 kr är jag lite skeptiskt till måste jag säga.

Om jag skulle sälja min häst (värd ca 12'000 kr) skulle jag dra öronen åt mig om köparen behövde ta lån för att ha råd med det... Det är inte en köpare jag skulle känna mig trygg att sälja min häst åt med tanke på att inköpspriset är den lilla kostnaden om man jämför med allt som kommer sen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar