Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
åh huuuu, svansarna, jag säger bara svansarna! Jag har rått-och musfobi, annars har jag hört att de ska vara intelligenta och trevliga husdjur. Marsvin är en annan sak eftersom de inte har dessa otäcka svansar. Jo mina barn är under 5 år, de är bara 5 månader (2 st) och 3 år så ett litet marsvin blir nog bra. Sen när de blir större blir det hund igen alla gånger. eller kanske en sån där lejonhuvad kanin, lät också himla trevlig.
Det är jättebra att barn lär sig umgås med djur - samtidigt tycker jag att man för djurets skull ska vänta tills barnen är så stora att de förstår att respektera djuret. En svår ekvation att få ihop, jag vet, för de lär sig ju inget om djur om inget djur finns till hands
Men esco, svansarna svansarna! Jag ryser bara jag tänker på det...Jo jag har faktiskt erfarenhet av råttor, för många år sen hade jag en kompis som hade flera stycken och i olika demonstrationståg etc så var favvoråttan med och satt på axeln och kikade nyfiket. Jag höll på att dö, men huvudet var åtminstone rätt fint. Den var med på alla våra sammankomster och var helt tam. Kanske ska försöka med en sån råtta, för jag vet också att marsvin är känsliga djur och därför kanske en kanin ändå blir bättre. Ska fundera vidare.Jag skulle försöka komma över råtträdslan om jag vore du, jag anser att råttor är betydligt mer lämpade för mindre barn än marsvin. Marsvin är underbara små djur, men de tål absolut inte att tappas eller kramas för hårt. Många marsvin dör av obetänksama barn.
Råttor därmot är, om de vänjs rätt från början, mycket snälla och nyfikna men skulle barnet göra råttan illa så försvarar dom sig.
Möss är nog en bra ide först i tioårsåldern. De är små och snabba som sjutton.
Jag blir snart galen av att inte ha något husdjur som jag haft större delen av mitt liv. Så tänkte jag skaffa ett, framförallt för att jag vill att mina barn också ska få växa upp med djur. Mina barn är små än, men de blir ju större. Helst vill jag ha hund igen, men det är helt uteslutet pga tiden det tar. Men kanske en katt? Eller kan de vara jobbiga med barn (har aldrig haft katt). Ett marsvin? eller en kanin? Vad har ni för djur och vilka fördelar respektive nackdelar har ni med dem när ni har barn?
Möss är nog en bra ide först i tioårsåldern. De är små och snabba som sjutton.
Det hänger alltså på att hitta ett bra exemplar...Vilka raser är tåliga och lugna, och finns det några kattraser som är kända för att inte jaga hem en massa elände och som gillar barn? Finns det någon sådan drömkisse??
*kl*
Med tanke på hur små barnen är skulle jag personligen välja ett djur jag ville ha. Vill jag klappa katt eller gå ut med hund eller mata fiskar?
Är det skorpion som är drömmen skulle jag kanske låta barnens behov gå före mina egna dock.
Allt ansvar och all vård utom lite klapp hamnar ju på mig som förälder. Vill jag ha djuret och tycker det är kul, så ökar förutsättningen för ett lyckat val betänkligt.
Det hänger alltså på att hitta ett bra exemplar...Vilka raser är tåliga och lugna, och finns det några kattraser som är kända för att inte jaga hem en massa elände och som gillar barn? Finns det någon sådan drömkisse??