Lämpliga husdjur för barn

Sv: Lämpliga husdjur för barn

Råttor? De är hyffsat lättskötta, roliga, tål att hanteras mycket och roliga att bara titta på. Plus att de inte lever i tio år som t ex en kanin.
Eller om barnen är väldigt små (under fem typ) marsvin, de är ju lugnare och "snällare".

åh huuuu, svansarna, jag säger bara svansarna! Jag har rått-och musfobi, annars har jag hört att de ska vara intelligenta och trevliga husdjur. Marsvin är en annan sak eftersom de inte har dessa otäcka svansar. Jo mina barn är under 5 år, de är bara 5 månader (2 st) och 3 år så ett litet marsvin blir nog bra. Sen när de blir större blir det hund igen alla gånger. eller kanske en sån där lejonhuvad kanin, lät också himla trevlig.

Ja klarar man inte av råttsvansar ska man naturligtvis inte satsa på råttor (fast har du någonsin sett en råttsvans på nära håll ;) ). Och med så små barn hade jag nog hellre satsat på en kanin, kanske av en ras som både är lugn och såpass stor att den inte riskerar att skadas för att barnen vill bära runt på den. Småbarn bör ju inte bära runt på djur, bättre då med ett som de inte kan bära. En kanin kan du dessutom ha lös och lådträna ungefär som en innekatt.

åh huuuu, svansarna, jag säger bara svansarna! Jag har rått-och musfobi, annars har jag hört att de ska vara intelligenta och trevliga husdjur. Marsvin är en annan sak eftersom de inte har dessa otäcka svansar. Jo mina barn är under 5 år, de är bara 5 månader (2 st) och 3 år så ett litet marsvin blir nog bra. Sen när de blir större blir det hund igen alla gånger. eller kanske en sån där lejonhuvad kanin, lät också himla trevlig.

Jag skulle försöka komma över råtträdslan om jag vore du, jag anser att råttor är betydligt mer lämpade för mindre barn än marsvin. Marsvin är underbara små djur, men de tål absolut inte att tappas eller kramas för hårt. Många marsvin dör av obetänksama barn.

Råttor därmot är, om de vänjs rätt från början, mycket snälla och nyfikna men skulle barnet göra råttan illa så försvarar dom sig.

Möss är nog en bra ide först i tioårsåldern. De är små och snabba som sjutton.:angel:

Det är jättebra att barn lär sig umgås med djur - samtidigt tycker jag att man för djurets skull ska vänta tills barnen är så stora att de förstår att respektera djuret. En svår ekvation att få ihop, jag vet, för de lär sig ju inget om djur om inget djur finns till hands:cool:

Men alltså, vad är det för barn och föräldrar det handlar om ifall man inte kan ha djur för att barnet är litet?

Min familj hade hundar redan när jag föddes, en modell stor och en modell liten. Katter, kaniner och hamstrar införskaffades när jag var 4 år. Höns och ankor ett par år senare. Fick första egna hästen när jag var 8 år, första egna hunden när jag var 11 år. Det var aldrig något problem. När jag var riktigt liten övervakade ju mina föräldrar mig när jag umgicks med djuren och jag fick tidigt lära mig att jag inte fick bära djuren (när jag var liten) och hur man beter sig mot djur.

Jag skulle försöka komma över råtträdslan om jag vore du, jag anser att råttor är betydligt mer lämpade för mindre barn än marsvin. Marsvin är underbara små djur, men de tål absolut inte att tappas eller kramas för hårt. Många marsvin dör av obetänksama barn.

Råttor därmot är, om de vänjs rätt från början, mycket snälla och nyfikna men skulle barnet göra råttan illa så försvarar dom sig.

Möss är nog en bra ide först i tioårsåldern. De är små och snabba som sjutton.:angel:
Men esco, svansarna svansarna! Jag ryser bara jag tänker på det...Jo jag har faktiskt erfarenhet av råttor, för många år sen hade jag en kompis som hade flera stycken och i olika demonstrationståg etc så var favvoråttan med och satt på axeln och kikade nyfiket. Jag höll på att dö, men huvudet var åtminstone rätt fint. Den var med på alla våra sammankomster och var helt tam. Kanske ska försöka med en sån råtta, för jag vet också att marsvin är känsliga djur och därför kanske en kanin ändå blir bättre. Ska fundera vidare.

Som det redan skrivits i den här tråden, absolut inte bara 1 marsvin, utan minst 2 (av samma kön).
Marsvin är jättetrevliga djur, mycket prat och idéer.

Jag blir snart galen av att inte ha något husdjur som jag haft större delen av mitt liv. Så tänkte jag skaffa ett, framförallt för att jag vill att mina barn också ska få växa upp med djur. Mina barn är små än, men de blir ju större. Helst vill jag ha hund igen, men det är helt uteslutet pga tiden det tar. Men kanske en katt? Eller kan de vara jobbiga med barn (har aldrig haft katt). Ett marsvin? eller en kanin? Vad har ni för djur och vilka fördelar respektive nackdelar har ni med dem när ni har barn?

Hoppar in här och berättar om min katt+bebis-ekvation. Vi har ju en bebis och ett gråspräckligt socialfall till katt. Och det är minsann inget kramvänligt exemplar till kisse - han är riktigt satans elak mellan varven (vresig hittekatt från en gata i ett slumområde). Innan bebisen föddes var vi faktiskt inne på att avliva katten, eftersom vi visste vad han var kapabel till - han har jagat MIG uppför trappan några gånger när han varit på dåligt humör! Men se på fan. När bebisen kom visade katten upp en tolerans som han aldrig avslöjat tidigare. Visserligen får den lille sig en reva eller två om han provocerar för mycket, eller drar i svansen, men det är ändå INGENTING mot de attacker katten fyrar av mot vuxna. Barnet dyrkar katten och jag misstänker att han får poäng på sin inställning... :D Barnet, å sin sida, är i dag 1,5 år och har en enorm respekt - han klappar så fint, så fint och hälsar på katten med en "nospuff". Inga problem alls! Så i vårt fall har jag enbart positiva erfarenheter av kombon katt o bebis.

Det hänger alltså på att hitta ett bra exemplar...Vilka raser är tåliga och lugna, och finns det några kattraser som är kända för att inte jaga hem en massa elände och som gillar barn? Finns det någon sådan drömkisse??

Jag är uppvuxen med katter sedan jag var riktigt liten. Det värsta som hände var att jag ville se om kattungarna kunde simma i babypoolen när jag var tre år gammal :o :o. Usch, nu låter jag som en psykopat, men pappa var där och räddade dem snabbt, och det var inte så att jag gillade att se dem lida, jag tror snarare att jag trodde att de skulle ha kul :(. Annars var de mina bästisar! När jag var 11 fick jag en lillebror, och våra två katter funkade bra ihop med honom. Tror aldrig vi har haft några större incidenter faktiskt, men det kan ju bero på att katterna som individer varit snälla.

Jag tror inte att det hänger på rasen, snarare på individen.

Vore jag i dina skor skulle jag ta kontakt med ett katthem och kolla om de har någon kisse som passar i en barnfamilj.

Jag tycker också att katter är ett betydligt bättre djur för barn än tex ett marsvin, en katt kan komma undan om den inte vill leka just då.

Katt tror jag på. Min 1-åriga dotter älskar visserligen alla djur som hon hittills har träffat men katt och hund är bäst.
Hon klappar, petar på nosen, leker, sover och pussas med katterna. Vi har fyra katter och de är snälla mot henne. En av katterna gillar egentligen bara mig så hon är rent allmänt reserverad. Klöser inte utan lutar sig bara undan och går iväg om hon inte vill vara med. De andra tre umgås gärna med dottern och är tålmodiga med klappar och pussar.
Hund har vi ingen egen men hon umgås då och då med främst två stycken, en schäfer och en korsning Jack Russel-chihuahua. De pussas med henne och det älskar hon! Hon kan också leka med en boll tillsammans med hunden. Antingen håller hon i den så hunden får gå efter henne och bollen eller så stoppar hon ner ansiktet i bollen precis som hundarna gör :D Leka boll med hund är så roligt att hon skrattar så det riktigt kvillrar i henne.

Fyra dagar gammal dotter tillsammans med Lycka:
231128_10150298263351102_598856101_9442911_3604599_n.jpg

Vi har ett gäng på 7 möss här hemma, allihopa tillhör sonen som blir 8 i år. Det är dock jag som förälder som har huvudansvaret, medicinerar och allt som hört till. Men vissa av våra möss går t om och sonen och bär på, allt beror på hur sociala dom är :laugh:

Det hänger alltså på att hitta ett bra exemplar...Vilka raser är tåliga och lugna, och finns det några kattraser som är kända för att inte jaga hem en massa elände och som gillar barn? Finns det någon sådan drömkisse??

Alltså, jag kan ju bara se till min individ till katt. Vi har en 14-årig korsning Brittisk Korthår och Burma. Han är cool som 17 när det kommer till vår 16 månaders pojk. Han tar det lugnt och springer undan om det kommer barn på besök men han är aldrig aggressiv och han söker sig till sonens närhet. Sen har vi en 5-årig huskatt och han är mycket mer nervös kring barn, han söker sig inte alls till sonen men tolererar honom på avstånd. När andra barn kommer så försvinner han och om han inte hinner undan så är han riktigt olycklig.

Min kompis har Sibiriska katter och de har också varit väldigt toleranta med barn och nya människor.

Men som sagt, det är individen som räknas och om man söker efter en speciell ras gäller det att hitta en seriös uppfödare också. Tyvärr kan det finnas lycksökare bland dem. :crazy: Bland huskatter finns det ingen föraning alls kring beteende, annat än om du köper en omplaceringskatt.

*kl*

Med tanke på hur små barnen är skulle jag personligen välja ett djur jag ville ha. Vill jag klappa katt eller gå ut med hund eller mata fiskar?
Är det skorpion som är drömmen skulle jag kanske låta barnens behov gå före mina egna dock.

Allt ansvar och all vård utom lite klapp hamnar ju på mig som förälder. Vill jag ha djuret och tycker det är kul, så ökar förutsättningen för ett lyckat val betänkligt.

*kl*

Med tanke på hur små barnen är skulle jag personligen välja ett djur jag ville ha. Vill jag klappa katt eller gå ut med hund eller mata fiskar?
Är det skorpion som är drömmen skulle jag kanske låta barnens behov gå före mina egna dock.

Allt ansvar och all vård utom lite klapp hamnar ju på mig som förälder. Vill jag ha djuret och tycker det är kul, så ökar förutsättningen för ett lyckat val betänkligt.

Jag håller med.

Vi har tre hästar, en bondkatt, en lejonhuvudskanin och en byracka, korsning dobermann/schäfer/golden retriver och ett gäng akvariefiskar.
Vår gemensamma dotter är 9 månader och har fått lära sig från början att man klappar fint på djuren.
Sen har sambon ytterligare tre "barn" sedan innan. De är nu 22, 21 och 16. När de var små hade han hund och katt. Barnen har även provat att ha möss, hamster och orm.
min lilla tjej älskar djur. Katten är dock inte så förtjust i henne, men hon låter sig klappas en liten liten stund.
Hunden föredrar lite större barn, men accepterar helt klart lillan.
Yngsta bonusdottern var 10 när jag och sambon blev tillsammans och min ena häst och hon har varit bästa kompisar sedan dess.
Han är en liten nervig vbl valack, men han har alltid haft en ängels tålamod med bonusdottern och hon har kunnat klättra och klänga precis hur hon vill på honom.

Ragdoll :idea:

Lugn och tålig ras med supermjuk päls att klappa och gosa med. Och eftersom du gärna vill ha hund så passar ragdollen perfekt då den har en del hunlika beteenden. Min aporterar till exempel bättre än vad hunden gör. Och följer en alltid från rum till rum och vill vara med på allt precis som en hund. Skulle säkert gå utmärkt att träna in trick också.

Ragdoll betyder trasdocka och det namnet har rasen fått för att de blir helt avslappnade som en trasdocka när man lyfter dem. Perfekt för att slippa klös när man lyfter. Sök ragdoll på youtube så får du se.

Har visserligen inga barn ännu men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Min sambo kan bli lite hårdhänt ibland (inte uppväxt med djur som jag) och aldrig några protester från katten. Skulle antagligen gå att lyfta henne i svansen utan att hon sa något (det kommer jag dock inte att prova)

Men det enda sättet att undvika att katten eventuellt kan släpa hem en present är att ha den som innekatt eller näta in trädgården om du har någon. De flesta raskatter är innekatter och trivs bra med det. Bara för att det är en katt behöver den inte gå ut. Och de allra flesta bor egentligen inte på ett tillräckligt tryggt ställe för att släppa ut sin katt. Se bara till att den har ett ordentligt klösträd så du sparar möbler och så den kan komma upp och undan vid behov.

Tycker inte att det finns något speciellt husdjur som är särskilt lämpade till barn. Det beror ju på barnets egna intresse. Innan barn är så pass stora att dem förstår skillnad på lek och inte är de inte mogna för något djur alls. Har man djur i familjen så är det ju de vuxna som har ansvaret och djuren borde ju då vara deras intresse.

Våra ungar är uppvuxna med hund och katt (hästar, men dem är ju ute). Och det var ett pass när barnen var små. Skydda djuren från barns oförstånd (och lek). Skydda barnen från djur som själva behövt säga ifrån.

Vi har en stor tålig rottis, men även han har ögon och nos som är lite känsligare. Katterna har långa svansar och klor ;-)

När det gäller burdjur har man ju faktiskt ingen aning om vad barnen kommer att bli intresserade av. Så är man inte intresserad själv av att kela och pyssla med det, är ju risken överläggande stor att de stackars djuren bara blir ett dåligt samvete kvar i sin bur.

Mitt tips blir att du själv borde fundera på vad du är intresserad av ... För det blir ditt ansvar. Det är ganska långt ifrån marsvin till katt.

Vi har också en ragdoll, maken till tålig och social katt får man leta efter.

Hon var lite reserverad i början när vi kom hem från BB, men nu är hon precis som vanligt. Älskar folk, följer med överallt, lägger sig gärna i knäet hos gäster, jagar inte! Går jag ut med vagnen går hon med, kan gå kilometer.

Vår son är 7 månader nu och drar i allt han får tag i, och hon har inte rört en min när han fått tag i päls och dragit bort tussar från svansen.. :cool: Jag skulle önska att hon kunde säga ifrån om han gör samma sak när han är äldre, men det blir nog inte så..

Hon är nästan lite mammig, skriker han måste hon kolla vad som står på. Tror det är för hon haft 7 bebisar själv...

8d20019f.jpg

Vi har en vanlig långhårig bondkatt också, lika barnvänlig han, däremot jagar han som tusan.

oj vilken fin bild. Tack för era synpunkter alla. Självklart är husdjuret de vuxnas ansvar, det tycker jag är så självklart så jag skrev liksom inte det, speciellt på det här forumet där de flesta har djur eller har haft. Just därför tänker jag inte skaffa hund på länge än, eftersom det verkligen tar tid, i alla fall för oss eftersom jag gillar att hålla på med spår etc. Däremot en sån här ragdoll var verkligen en bra idé. PM:a gärna tips på bra uppfödare, det tar jag gärna emot. Jag gillar utställningar också, så det vore ju kul om jag kunde ställa ut kissen. Jag vill nog gärna ha en innekatt, inte egentligen, men vi bor bredvid en ganska trafikerad väg, däremot har vi en stor tomt så den går ju lätt att hägna in en del av så katten kan vara där. Så en katt blir det nog har vi bestämt här hemma.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 763
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar