Lämplig hundras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Klaralove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 12 689
K

Klaralove

Hej! :)
Vilka hundraser skulle ni främst välja till att ta med till stallet?
Har ni erfarenhet av hundraser som följt med till stallet, på ridturer och sånt?
Vilka raser skulle du absolut inte köpa? Varför/Varför inte? :D
Dela med er åsikter och alla erfarenheter ni har! :P

/Klaralove

Sv: Lämplig hundras?

Rider inte och har således inte det behovet av en hund. Men om jag red och skaffade en hund som kunde följa med, lös, på ridturerna (btw alla hundar kan det rent fysiskt). Jag skulle absolut inte skaffa någon form av vinthund (även om jag älskar vinthundar :love: ), jag är medveten om att de går att träna att inte sticka på vilt. Men hade inte vågat ta risken. Inte heller hade jag skaffat en ren bruksras, av något slag, alltså ingen vallare typ som Border Collie, Kelpie, Australian Shepherd; ingen jakthund så som Beagle, Stövare, Jämthund, Weimaraner. Ingen slädhund som tex Siberian Husky, Alaskan Malamute osv. Inte heller någon blandrashund med någon brukshund av det extremare slaget (man vet ju aldrig vilka egenskaper som hunden ärver).

Rent historiskt sett är ju Dalmatiner en klassiker att ha om man rider, fast de verkar fälla en hel massa :D. Korthårig Collie verkar vara en bra stallhund även om rasen i sig möjligen dras med ett litet mindre bra rykte om sig att vara veka mentalt, men det är nog något som uppfödare tagit tag i nu, har jag för mig att jag läst om här på buke :p Jag är nog partisk och kör på Spaniel och kanske Pudel med. Finns många olika Spaniel varianter, storlekar, temperament osv. De alla passar bra i alla möjliga sorters hem, bra sällskapshundar för aktiva familjer, lätta att träna... Fast de egenskaperna stämmer nog in på fler raser :p En snaggad Pudel verkar överlag vara en bra hund för alla miljöer, smarta är de också, att de historiskt sett använts som cirkushundar måste ju bevisa något i alla fall :p

Jag hade en golden förut, han var underbar med hästarna och med på varje ridtur utan några problem!
Nu har jag en sheltie som också fungerar bra med hästarna men som varken vill eller fixar att följa med ut när jag rider.

Jag skulle inte ta med någon hund till stallet öht. Eller okay, med i stallet kan den få vara, men absolut inte med på ridturer. Jag är helt enkelt för rädd för att något ska hända (hund sticker, häst blir rädd för hund, häst blir rädd för annat och skadar hund osv).

Vill man absolut ha "stallhund" skulle jag rekommendera en hund som har sådan päls att den inte fryser på vintern men inte tycker att det är plågsamt varmt på sommaren. Sedan skulle jag välja en frisk och sund hund som har lätt att röra sig men som har lite jaktlust och gillar att vara med sin ägare.

Jag svarade under hästmänniska men jag skriver här också :)

Dansksvensk Gårdshund! Har inte en själv men den dagen som jag skaffar hund igen, om den kommer, så blir det nog en dansksvensk. Pigg, alert och trevlig hund som orkar hänga med på ridturer. Skulle det behövas kan man även plocka upp den på hästryggen. Trevlig mot folk och andra hundar. Dessutom håller den gnagarbeståndet i stallet i schack :D

Billy, dvärgpinscher, var med i stallet medan jag fortfarande hade häst. Det var inga problem att ha med honom på ridturerna och han har såpass lite jakt i sig att han kunde gå lös utan att lockas av att jaga hästarna.
Han är fortfarande med i stallet när jag är där och hälsar på.

Precis som Red Chili så är det viktigt att hunden kan hålla sig varm, och det är väl inte direkt ultimat att ta med en dvärgpinscher om man bara ska mocka och rykta eller andra stilla aktiviteter eftersom de behöver röra sig för att hålla värmen - även om de har varma kläder på sig.

Har inte hästar för tillfället, men när jag hade det hade jag med mina cockrar i stallet. De hängde med redan som valpar och lärde sig snart "reglerna". Ska också tillägga att stallets hästar var hundvana (min egen var mycket förtjust i både hundar och katter) och det generellt funkade väldigt bra bara man vande in nya hundar och hästar ordentligt.

Tycker egentligen inte att någon ras är mer lämpad än en annan. Det viktiga är att hunden är ordentligt uppfostrad och att hästen är cool om man ska ha med hunden på ridturen.

I vårt stall hade vi lite olika hundar som ibland hängde med ut. Den minsta var en mycket trevlig och väluppfostrad cairnterriertik. Vi brukade vänta in henne efter galopperna. Annars höll hon tempo och var pigg och glad när man kom hem.

Bara en snabb fråga; Är inte Spanielraserna fågelhundar? Har dom inte lite lust att springa iväg på ridturer?
Tack för alla fina svar jag fått! :)

Jag har hört att Dansk/Svensk gårdshund är ganska bra till sättet gällande nybörjare. Stämmer det?
Själv har jag aldrig haft hund förut så jag räknas nog som nybörjare. ;)

Många är väl avlade för att hämta skjutet vilt och inte fåglar som flyger iväg. Inte speciellt kunnig på spaniel men det är vad jag tror :D

En hund som är väluppfostrad och har konditionen för det - då spelar inte rasen så stor roll! DU ska trivas med hunden även utanför stallet, tänk på det när du väljer ras!

Jag har haft några olika hundar under åren med häst (har ingen häst längre), min första hund var korsning Boxer/kelpie, sen har jag haft Border collie, "gatukorsning" (förmodligen mest schäfer) och Springer spaniel. Inga problem. Lydig - lär hunden komma på inkallning, "gå före", "gå bakom", "stanna" osv. Då klarar du dig alltid. Och så måste hästen vänja sig vid hunden förstås, men det brukar gå snabbt. Mina hundar har haft koll på var de får vara vid hästen, har de kommit för nära har jag bara kunnat säga "gå bort" så avlägsnar de sig en bit. "Stanna" är toppen när det kommer bilar, då har jag först dirigerat hunden dit jag vill med "gå före", "gå bakom" "kom här" eller "gå bort" beroende på vad som behövs, när hunden är vid vägkanten eller bredvid vägen sa jag helt enkelt "stanna" och hunden var still tills jag sa att den fick gå - när bilen passerat! :idea:

Har jag kört häst har det varit ännu enklare, mina hundar har vetat att man är bakom vagnen. Hela tiden. :laugh: Perfekt! (Eller möjligen i vagnen om jag bett dem hoppa upp.)

Så - lägg jobb på hunden så är det inga bekymmer oavsett ras. :) Sen är det mer jobb att få en jaktras att stå emot jaktinstinkten och lyda dig istället, eller en vallhund att stå emot vallinstinkten. Border collien fick jag jobba en del med för att hon inte skulle valla hästen, men det gick det också. :banana:

Spanieln ska jobba nära sin förare, men det är klart att du måste träna hunden att inte dra iväg på vilt.

Min welsh funkar fint att rida ut med, lagom stor och snabb för att hänga med bra. Hon håller sig inom 20 meter om jag låter henne löpa, när jag skrittar tillexempel. Möter vi någon går hon fot, travar vi joggar hon snett framför var jag tycker jag har bäst koll på henne. Hennes mamma hänger också med på ridturer, med uppfödaren då.

Lika mycket tycker jag det hänger på hästen, min valack är inte nervös av sig och han är van att hunden är med, men vi är fler på stallet som rider ut med hund, de andra är labrador, schäfer och vorsteh och hästar av blandad kaliber.

Tvärtemot som red_chili så tycker jag att stallet är enormt givande för min hund, eftersom vi inte har tillgång till egen gård. På stallet får hon röra sig som hon vill, simma i lerdiken, leka med de andra hundarna - welshen har enorm leklust - ligga och sova på skullen... Vi har enorm tur som har tillåtelse att ha med hund på stallet men det är noga med att hundarna ska uppföra sig. Inget spring bland hästarna, inte in i hagarna, inte hoppa mot folk som stiger ur bilar... Och aldrig lösa hundar med inne på ridplan eller inne i ridhuset!

Vilka hundraser skulle ni främst välja till att ta med till stallet?
Jag skulle inte välja en ras med syftet att den ska med till stallet. Jag väljer den ras som passar mig bäst och sen får den efter förmåga följa med till stallet och på ridturer. Tex är den frusen av sig får den ha täcke eller bli hemma, liten som inte kan springa fort får följa med på lugna ridturer. Förutsatt att jag har den lydnaden som krävs.
Har ni erfarenhet av hundraser som följt med till stallet, på ridturer och sånt?
Jag har en hovawart som nästan alltid följer med på ridturer och stallägaren har två labradorer som är med.
Vilka raser skulle du absolut inte köpa? Varför/Varför inte? :D
Det finns många raser som jag inte skulle skaffa men inte av den anledningen att den inte är lämplig att ha med i stallet ;) Vinthundar och rena jakthundar hade jag undvikit att ta med just pga deras jaktlust som är svår att kontrollera.

Mina svar i fet stil.
Min slutsats är att du ska välja hund efter hur den passar dig och ditt liv förövrigt. ;)

En hund som är väluppfostrad och har konditionen för det - då spelar inte rasen så stor roll! DU ska trivas med hunden även utanför stallet, tänk på det när du väljer ras!

Håller med. Tror egentligen det handlar mer om uppfostran, lydnad än vad det är för ras.
Annars vet jag Flatcoated retriver som varit stallhund utan problem. Min flat kommer också få bli lite stallhund så småningom och hade jag haft egen häst skulle han definitivt få följa med till stallet och på ridturer. Det gäller ju att vänja häst och hund vid varandra och ha en bra lydnad på hunden.
Vet också folk som haft Rodeshian Ridgeback, Borderterrier, Border collie, Golden, Lakelandterrier som stallhund. Om den förstnämda var med på ridturer vet jag inte, men med i stallet var den.

Okej, men Rodeshian Ridgeback skulle väl behöva en ägare med erfarenhet har jag hört, stämmer det?
Är det ingen som äger en sådan hund och vill berätta lite om den?
Golden, labrador och någon liknande ras är inget att tänka på eftersom jag inte tål dessa. Är även allergisk mot vissa andra raser... :D

Japp. Rhodesian Ridgeback är nog ingen förstahund. De kan vara rätt tuffa och framför allt är de väldigt stora och starka - så en ouppfostrad/felfostrad Ridgeback kan bli förödande.

Jag har inte haft någon själv men har levt nära ett par-tre stycken. :) Underbara hundar - precis som min amstaff som heller inte är en förstahund!

Är du allergisk så begränsar det ju utbudet rejält! Vet du om det är några speciella raser du tål? Är du säker på att du tål dem?? Alltså även om du lever med hunden en längre tid?

Inte för att jag vet om en RR passar just TS men kan inte låta bli.
Ridgbacken kan visst passa alldeles utmärkt som första hund. Det är inte alls relevant hur många hundar man ägt, det som spelar roll är om man är villig att lära sig hur den egna hunden fungerar, har en vettig syn på djurhållning och är villig att söka hjälp om man stöter på problem. Precis som med alla raser.

/Line - vars allra första hund är just en RR.

Inte för att jag vet om en RR passar just TS men kan inte låta bli.
Ridgbacken kan visst passa alldeles utmärkt som första hund. Det är inte alls relevant hur många hundar man ägt, det som spelar roll är om man är villig att lära sig hur den egna hunden fungerar, har en vettig syn på djurhållning och är villig att söka hjälp om man stöter på problem. Precis som med alla raser.

/Line - vars allra första hund är just en RR.

Det har du ju faktiskt rätt i... Vid närmare eftertanke så var min första hund en av de tuffaste, om inte den allra tuffaste, av dem jag haft. Nu blev hon bra, jag tävlade lydnad med henne bl a, men det hade nog blivit ännu bättre med den kunskap jag har idag! Men visst kan det gå bra ändå! Bara man tar hjälp när det behövs! :)

Dansk/Svensk Gårdshund?

Hej! :)
Jag funderar lite på att skaffa en Dansk/Svensk Gårdshund i framtiden.
Det jag inte vet är det man absolut skall veta: Är det rätt ras för mig?
Själv är jag en nybörjare som inte haft hund tidigare, bara haft ansvar ett par gånger veckovis.
Jag bor på landet med stor gård och plats för hundgård finnes.
Tre småbarn i familjen, hästar i olika perioder brukar också finnas på gården.
Om jag inte har fel så har det kommit en ny lag om att en hund inte får lämnas ensam mer än 6 timmar per dag? Isånna fall kommer hunden troligtvis få vistas på hunddagis eller något liknande eftersom vi är borta cirka nio timmar per dag minst 4 dagar i veckan.
Skulle denna ras passa in i min livssituation?

Själv anser jag att det finns ett antal praktiska saker med rasen; Storleken, den minimala pälsvården och så vidare...
En till fråga, har rasen jaktinstinkter i sig? :D Skulle gärna vilja kunna ta med på ridturer och i stallet!

Ja, ni förstår kanske hur mycket frågor jag har just nu och om du har lust får du mer än gärna berätta lite vad du tycker om denna ras och om den skulle passa in i mitt liv just nu! Kanske ni har eller har erfarenhet av en sådan hund?
Skriv och berätta så mycket du vill!

/Klaralove :)

Sv: Dansk/Svensk Gårdshund?

Kul att du funderar på en gårdis! Jag har inte så stor erfarenhet av rasen än (har inte haft en själv) förutom alla hundar av rasen som jag träffat när jag intresserat mig mer för rasen. Men jag tycker att det är en väldigt trevlig ras.
Sen är jag nog lite partisk för jag och min sambo får snart hem vår lilla gårdis valp, det var kärlek vid första ögonkastet :love:

Photojan0984321em.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka