Lämna tillbaka eller vänta

Sv: Lämna tillbaka eller vänta

Magsår: Hmmm, han dricker väldigt mycket. När jag transporterade upp honom till mig, en tur på ca 3,5 timme (med tillgång till hö i transporten) så blev hans läppar som "fnöske" torkade med små sprickor i , som riktigt dåliga händer med självsprickor. Skitskumt. Jag smorde med vegobom i några dagar sen var det borta och har inte kommit tillbaka. Jag gissar att det var magsyra och inre stress. Som sagt nu när han äter hö/hösilage så slaskar han på ordentligt i hink och vattenkopp, vill gärna doppa.
Samband? Njurar?

Det är många hästar som får foderstrupsförstoppning av att äta hö i transporten.
Stressen du nämner finns där för de flesta hästar i en transport utan att det har att göra med njurarna.

Att han slaskar är nog något helt annat, hästar som har något sorts problem med tänderna brukar slaska i vattenhinken när de äter.
Kolla upp med tandis och kanske tom hjälpa hästen genom att vattna höet?

Hej!

Om jag inte minns fel KAN (obs! kan) det vara ett tecken på magsår att de slaskar med vattnet, det kan också vara tänderna eller att de har tråkigt eller vad som helst.

Magsår är ju kinkiga, eftersom de inte behöver visa sig alls utåt så det är svårt att veta utan att testa för det..

/Lavinia

Just vattenblaskandet (blöta grovfoder) är ett rätt tydligt tecken på magproblem. Jag har för mig att man tittade på detta beteende och 100 % av magproblemshästarna blötte grovfodret.

Därmed inte sagt att 100 % av maghästar blöter grovfodret.

Intressant.
Var gjordes denna studie?

Själv har jag erfarenhet av en ca 10 hästar som hade tandproblem när de slaskade med höet.

Jag vill tacka alla som hjälpt mig att gräva i mitt hästproblem. Tyvärr så blir det en retur av hästen, har bestämt mig nu. Den här situationen gör mitt liv till en sorglig soppa och jag måste bryta mig ur detta mönster. Hästen jag hade före denna rehabliterade jag fram och tillbaka i 5 års tid så när jag nu ska köpa en ny så måste jag få börja med en frisk häst.

Jag vill tacka alla som hjälpt mig att gräva i mitt hästproblem. Tyvärr så blir det en retur av hästen, har bestämt mig nu. Den här situationen gör mitt liv till en sorglig soppa och jag måste bryta mig ur detta mönster. Hästen jag hade före denna rehabliterade jag fram och tillbaka i 5 års tid så när jag nu ska köpa en ny så måste jag få börja med en frisk häst.

Förstår dig helt och hållet! Hoppas att du hittar en frisk häst som du trivs med!

Hej!

Även från mig har du full förståelse, det ska vara kul att ha häst och kul är inte att rehabilitera.

Lycka till med ny häst!

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 774
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka