Lämna tillbaka eller vänta

Sv: Lämna tillbaka eller vänta

Nu har jag bestämt mig, jag ska fortsätta ett tag till! Tömköra och bygga rygg. Tror att säljaren är glad så länge han inte får tillbaka hästen. Kryddelydd -Att köpa hästen med garanti var en förutsättning för att jag skulle ge det ett försök. En ärlig säljare som ville ge en missförstådd häst med eventuella problem en ny chans.

Har läst i smyg utan att kommentera, men vad glad jag blev när jag såg detta! Det kan betyda så mycket att man ger hästen tid, och det är också så viktigt att man passar ihop mentalt, vilket jag har förstått att du gör med den här hästen.
Om ett år eller två kanske du inte ens kan föreställa dig att du övervägde att lämna tillbaka!:banana:

Lycka till på alla sätt!:)

Ny input:
Har precis varit i kontakt med tidigare ägare som röntgat ryggen u.a och där med fick betala plåtarna själv, hon hade samma problem med bakutsparkar. Hon hade provat många olika sadlar med utprovare och inte hittat något som hästen godkände, använt sig av equiterapeut och tränat för instruktör. Hon hade även luskat ut att hästen varit såld till en ridskola och inte fungerat där (inte så konstigt , det är ju en känslig häst). Men han har alltså blivit returnerad två ggr tidigare. Han är fin på töm, har ett sämre varv som han ofta fattar fel gallopp i, har en galla i det bakknäet och vilar ofta på det benet. Går igenom böjprov och blir inte sämre om man minskar volten. Han går ok barbacka, men inte med barbackapad och gjord, sadeltvångsrelaterat? Lite mindre besvärad med Tixerant gjord och barbackapad, men inte bra. Nä, det är inte lätt.

Prova longera med sadel med gjorden lika spänd som när du rider om du inte redan gjort det. Den kan ju ha lite sadetvång eller ont i bröstkorgen.

glömde skriva det. Sist jag longerade med sadel så var han katastrof.

(Inte läst tråden så noga,bara gluttat igenom lite snabbt så ursäktar om du redan svarat på dessa frågor...)

Hur är han om du leder han en stund (5-10 min) efter att du spänt sista hålet,och innan du hoppar upp?

Mitt förra arabsto hade sadeltvång,men gick man några varv på ridbanan och spände i sakta takt,dvs ett hål,gå ett varv,ett hål,gå ett varv,sen gick man 5 min efter sista hålet innan man hoppade upp så var dte aldrig några problem. Om man inte gjorde detta kunde hon explodera allt från när man spände gjorden tills man började jobba henne.

Ligger sadeln bra? Med tanke på att han var en katastrof sist du longerade med sadel kanske den glappar lite när den är tom och rör sig,vissa hästar är verkligen superkänsliga och kan tycka att detta är skitläskigt! Har du provat med nån antiglid?

Är det bara ryggen som är röntgad? Är han riktigt veterinärbesiktigad? Så det inte är något som stör i något ben/hov?

Nyligen genomböjd ua och besiktigad vid köp ua. Ej röntgad ben. Har inte traditionellt sadeltvång alls. Man kan dra som vanligt, skritta, i traven börjar han stöta med bakbenen och höjer ryggen, inga utfall. Han börjar ofta galloppen lugnt, sen kommer sparkarna mer och mer. Sadeln ligger så bra den kan på hans lite muskelfattiga rygg. Har provat antiglidpadd av två olika varianter, men det är svårt att få sadeln att inte åka bak. Han har en lång manke så det är lite svårt att få plats med sadeln.

Be då att få ut plåtarna och låt en kunnig veterinär granska dem för din räkning.

Det är märkligt vad mycket vissa veterinärer kan hitta som andra missat.

undersökningen gjordes av chefsveterinären på känd klinik.

Bara en fråga (inte personligen till ts):
Måste en häst per automatik vara sjuk för den sparkar bakut?! Till alla som tror att hästar med den symtomen måste ha ont i ryggen vill jag bara säga att det krävs en enorm rörlighet i rygg för att göra ordentliga bocksprång, något som de flesta hästar med ryggsmärtor totalt avsaknar.
I min mening är det ofta, ursäkta ordvalet, gamla tanter som köpt försvåra hästar, vilka snabbt kommer på att man slipper jobba om man "busar" lite. Personen åker till en veterinär som många gånger känner sig pressade att hitta felet och hästen undersöks få från topp till tå tills man hittat en ofta något osannolik diagnos som orsak till ett egentligt ryttarproblem.

Så till alla: sluta leta fel hos hästen och börja titta på er själva!

Bara en fråga (inte personligen till ts):
Måste en häst per automatik vara sjuk för den sparkar bakut?! Till alla som tror att hästar med den symtomen måste ha ont i ryggen vill jag bara säga att det krävs en enorm rörlighet i rygg för att göra ordentliga bocksprång, något som de flesta hästar med ryggsmärtor totalt avsaknar.
I min mening är det ofta, ursäkta ordvalet, gamla tanter som köpt försvåra hästar, vilka snabbt kommer på att man slipper jobba om man "busar" lite. Personen åker till en veterinär som många gånger känner sig pressade att hitta felet och hästen undersöks få från topp till tå tills man hittat en ofta något osannolik diagnos som orsak till ett egentligt ryttarproblem.

Så till alla: sluta leta fel hos hästen och börja titta på er själva!

Håller med föregående talare till 100% :bump: Jag är en sådan :angel:, men visste inte bättre & blev dessutom lurad vid köp. Bad inte om en sådan känslig häst :devil:
Men jag har gjort så gott jag kunnat & blivit visare med tiden:grin:

Det här med att utreda på klinik är lite överreklammerat. Vet fler som inte blivit hjälpta & ruinerade på köpet utan att få svar på problematiken.

Fall efter fall har kunnat påvisats däremot av försäkringsbolag där hästar blivit utdömda. Där dom blivit fullt återställda efter lång rehablitering.

Vilket då innebär en proffessionell tränare, som lär dig att rida din häst korrekt efter dennes förutsättningar el. om du är rik lämnar in den för rehablitering. All behöver regelbunden hjälp oavsett utbildnings nivå.

Gärna regelbundna behandlingar av eq/fysio teraupet. Om något är helt galet så är dom dom första som rekommenderar dig att åka in på klinik för vidare utredning.
Så skuldbelägg inte hästägare som avstår att åka till klinik & finner andra lösningar.
Känns som att man är kriminell :devil: om man inte åker till klinik vid rygg/benproblem här på detta forum.
Tråd efter tråd kan man läsa, vid alla frågeställningar om hästen bråkar........................åk till klinik, klinik, & åter klinik *suck*

Vi borde skicka ryttarna på rehab istället *ler* :love:

Hej

Vad gör du när han bockar/kickar? Stannar du honom eller fortsätter du driva framåt?

Lite OT: Även om hästen reagerar när du rider barbacka också så tycker jag att du skulle prova en annan typ av sadel. Bomlöst är inte alltid bra (eller väldigt sällan, men det är min åsikt). en sadel ska inte glida runt oavsett om hästen är dåligt musklad. Jag kan förstå om det är svårt att hitta en sadel till en häst som bara är skinn och ben, men det tror jag inte att din häst är. Min ena häst har lång manke och det var verkligen inte något problem alls att hitta sadel till henne. Hon kom direkt från travet och hade således inte de ryggmuskler som är önskvärt på en ridhäst.

För att spinna vidare på Lovisaeleonoras inlägg så är det inte alltid så att det är den veterinär som är skickligast inom sin kliniska profession som är den som blir anställd som chefsveterinär. I många fall är det precis tvärt om. Att chefsveterinären snarare är en duktig ledare. Av den anledningen kan det vara bra att få en second opinion från någon annan.

Jag vidhåller dock att låta ta ut din vanliga veterinär om du känner att du kan bli hjälpt av det och sedan tömköra (inte longera) på rakt spår och stooooora volter.

En häst i vårt stall hade samma symptom. Den hade tävlat i hoppning men var jättesvår och slog bakut mest hela tiden.. Efter långa och många undersökningar hittade veterinär till slut skador på SI-leden, typ en spricka i bäckenet som självklart gjorde mycket ont. Här förklarade vet. att hästen försvarade sig mot smärtan som den förknippade med anfall av rovdjur (urminnes tider tillbaka när hästar var vilda). Låter kanske märkligt men ändå logiskt då mycket av hästars beteende handlar om arv och instinkt.
Tyvärr fanns det inget att göra för denna häst..

Jag tänkte mest att du kan alltid be om en röntgen längre bak i ryggen och länden, för att utesluta skada där!

Det jobbet om jag gör med honom nu, varierar mellan barbackaridning och tömkörning lång och låg och tömkörning över kavaletti i högre form, detta är en träningsform som tagits fram för hästar med ryggproblem och rekommenderats av min gårdsveterinär. Så hennes stöd har jag i det jag gör. Jag har studerat nya filmer på honom och inser att han måste ner ytterligare i form, tänkte ta hjälp av en gummisnodd i tömkörningen, han har lätt att bara böja in skallen när man tar i honom.

Angående chefsveterinären så har han jobbat sig uppåt på kliniken under många år så han har ett gott rykte. Visst man kan alltid be om en sekond opinion, fast jag tycker det är av större intresse om resultatet är otydligt, vilket det inte var i detta fall.

Med lång manke i det här fallet så gör det att det inte blir så mycket rygg kvar att lägga sadeln på innan länden kommer.

Ok, nu testar jag det här....filmade i lördags och hade dessa tankegångar med mitt arbete i tömkörningen, att jag ville erbjuda honom längre töm för att han skulle få sänka sig, tycker själv att han ser lite för öppen ut, men när man ha mer tryck i tömmen så krullar han ihop sig, så det var där jag tänkte ta hjälp av en gummisnodd. I ridningen så red jag på i lite högre tempo för att testa helt enkelt. Men lägre form är något jag måste komma åt mer. Ok, nu hoppar och blundar och låter er granska:o det finns tre filmer på kanalen. http://www.youtube.com/watch?v=ar-JUYRXboU

Vad jag kan se, blir lite jobbigt att titta när filmen blir liggande efter halva tiden. Så är hästen stelare i det ena varvet och jag tycker mig ana en liten markering/rörelsestörning just som hästen ställs om vid varvbyte. Lite svårt att se för kameran är ju lite i rörelse och det går snabbt.
Så jag får en känsla av att det är något fel så kan sitta längre fram i hals nacke. Är detta undersökt och röntgat också eller har man fokuserat på bara ryggen?

> Rugge

Vad gör du när han bockar/kickar? Stannar du honom eller fortsätter du driva framåt?

Första månaderna red jag mig igenom sparkandet, i början gick det över efter en kvart sen tog det längre och längre tid. Med red igenom menar jag, red på och ignorerade sparkandet, red mer framåt distraherade med sidvärsrörelser, svängde på serpentiner volter. När han kommer igenom är han riktigt fin. Men som sagt det tog Längre och längre tid att ta sig igenom. Och när jag rider barbacka så är han nästan problemfri. Barbackapad fungerar ej, samma beteende som med sadel.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 774
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka