Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med dig om ridningen, jag syftade på¨markarbete¨,dvs arbeta med hästen för hand. Det skiljer mkt från longering. Det har hjälpt min häst genom åren. Tittat på gamla filmer på henne, o din häst är lika stel. Men din är längre i ryggen än min o det kräver en mer samlad ridning.Att någon rider akademiskt är ingen garanti för att hästen blir mjukare i bakbenen som du uttrycker det. Tvärtom ser man många (liksom inom vanlig dressyr) som går med raka bakben trots förhållandevis hög nivå. Förstå mig rätt, jag klassar mig själv som AR-ryttare, men vill man rida à la friskvård/sjukgymnastik anser jag att det finns icke-lärorelaterade faktorer att ta hänsyn till, ofta individanpassat, om det ska bli bra.
För övrigt håller jag med om mycket i inlägget!
Ok, nu testar jag det här....filmade i lördags och hade dessa tankegångar med mitt arbete i tömkörningen, att jag ville erbjuda honom längre töm för att han skulle få sänka sig, tycker själv att han ser lite för öppen ut, men när man ha mer tryck i tömmen så krullar han ihop sig, så det var där jag tänkte ta hjälp av en gummisnodd. I ridningen så red jag på i lite högre tempo för att testa helt enkelt. Men lägre form är något jag måste komma åt mer. Ok, nu hoppar och blundar och låter er granska det finns tre filmer på kanalen. http://www.youtube.com/watch?v=ar-JUYRXboU
Fast jag har aldrig sett någon film där Totalas häst är stel i ryggen? Känns lite förföljelse om du börjar dra in Totala och hennes häst i den har diskussionen...
Jag tycker också att Totalas val av tränare etc inte hör hemma i den här tråden, det är inte hennes förutsättningar vi diskuterar utan trådskaparens.
Du har ju svarat Totala, inte ts. Som att titta på en person och prata med en annan.
Moon, jag tror du har helt rätt med högerbenet låsning bak, han har haft det tidigare och nu tror jag det är dags igen, ömmar i ländpartiet där.
Igår var en dålig dag. Tömkörde med snodd och fick till en låg form + kavalettijobb utan snodd. Testade efter passet att lägga på sadel +fårdkinnspadd och tixerantgjort, han har inte haft sadel på sig på en månad. Longerade = katastrof, hoppar och far och sparkar. Idag tvivlar jag på att jag ska kunna lösa dessa problem.