Lämna tillbaka eller vänta

Sv: Lämna tillbaka eller vänta

Är bara röntgad rygg och ren på böjprov, equiterapeuten har inte anmärkt på nacken.

Har inte läst igenom alla svar, men rent spontant så brukar det ofta vara länd-relaterat (och ev. korset) när dom sparkar bakut.
Ett sätt att försöka lösa det är såklart en noggrann genomgång av ryggen och eventuella behandlingar som redan tipsats om.
En annan aspekt är att tänka på att avlasta ländryggen när du rider!

Vi vill ju stärka länden. Men som regel lägger man extra belastning på det man vill försöka stärka, gäller då att vara noggrann med att känna av hur hästen reagerar, om det blir för hög belastning för hästen, och att man försöker vara lätt i rumpan, t ex spänna skinkor och lår som stötdämpare i det läget, och hålla sin egen balans så man inte råkar lägga på extra press.
Har man en sadel är det lätt hänt att sadeln kommer åt och trycker i länden vare sig man avlastar eller ej, beroende på hur hästen ser ut i ryggen i kombination med sadeln. Rider man barbacka eller med bomlös sadel eller liknande så är det bara ens egen sits och hållning som kan hjälpa till att avlasta.

Tillägg; kollade lite på videoklippet också och jag vill förtydliga att "aktivera länden" inte betyder höja länden, för din häst går med lite överstretchad länd i förhållande till helheten i formen (min högst personliga åsikt) vilket tvärtom lägger extra belastning på känslig område. Att hästen inte riktigt tar ut bakbenssteget utan blir lite tassig stödjer också teorin om svaghet i länd/kors.
Dels skulle jag nog försöka lägga om ridningen utifrån det, tänka övergångar men inte tänka stretcha ut överlinjen, fokusera på vad som händer bak istället, och rida mycket övergångar, svaga skolor, ändra läge inom gångarterna (t ex korta så mycket man kan och sen länga lite igen), försöka ändra läge ofta och inte bara ändra hur hästen rör på benen utan hela formen, helheten i hur hästen använder kroppen. Dels lättare att komma åt att avlasta det jobbiga emellanåt, dels större chans att komma åt ett bra läge utan att hästen behöver hålla det för länge.

Sen kanske det skulle vara något att få en second opinion av annan ET, ibland kan personliga begränsningar sätta stopp även om det egentligen är en duktig ET, eller överväga att komplettera med annan typ av behandling för att se om det kan ge bättre effekt för just din häst.

Men vill förtydliga det - akta dig för den överstretchade formen! Formen ska ju vara till för att skona hästen. Just din häst har ett känsligt område och då är det i första hand det man får ta hänsyn till. Hellre att den råkar bli lite kort+hög innan man har börjat komma åt bakbenen på ett för just den hästen mer skonsamt sätt, än att hästen kommer gå och spara på bakbenen samtidigt som den överstretchar länden.
Bara att tänka huvud upp- nos fram i övergångarna och rida många skritt- travövergångar kan ge väldigt fin träning för bakben och länd, sett mer ur ett friskvårdsperspektiv. :)

Vad får han för mat? skulle behöva gå upp några kilo.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig egentligen, jag skulle inte vilja rida på en häst som jag misstänker ha ont, så för att veta om man ska "rida igenom" problemen skulle jag först undersökt hästen ordentligt, kollat tänderna?

Tycker inte du ska lämna tillbaka, fortsätt kämpa :)

Han får en uträknad foderstat kraft grov + hösilage, mineraler, lusern. Han var ännu tunnare när jag köpte honom. Tänder regelbundet kollat.

Oj vad han är stel i bakbenen, han får inte med sig dom ordentligt.Hans långa kropp gör inte saken lättare heller. I galloppen är det helt bedrövligt att se, speciellt i höger varv & höger bakben. Kort/samlad gallopp kan en häst som är musklad & igångsatt klara. Men din ska galloppera igenom ordentligt i högre fart, så han får upp styrkan att klara den kortare galloppen längre fram.
Min var så stel när jag fick henne, så mjuka upp musklerna enl. alla konstens regler & deffinitivt fysio/eq teraupet "OFTA" Den du anlitar vägleder dig i hur ofta hon behöver komma. Sedan skulle jag lägga ridningen på hyllan en månad el. två & bara jobba från marken enl. den Akademiska ridningen lära.
Finns massor att hämta upp från internet för ideér. Tycker inte din tumkörning gör så mycket för honom, & det är en konstart som få klarar av.
Cavalletti stärker bakbenen mkt & får den efterhand att lyfta benen mer när styrkan kommer. Börja med 2-3 bommar, när han klarar det så ökar du antalet allt eftersom, senare kan du även höja varannan, för att till slut höja alla. Ja möjligheterna är oändliga med cavalletti & guld värt.Detta kan du göra på lina el ridandes.

Han ser ut att ha en låsning höger bak som behöver låsas upp.

Senast ändrad:

Att någon rider akademiskt är ingen garanti för att hästen blir mjukare i bakbenen som du uttrycker det. Tvärtom ser man många (liksom inom vanlig dressyr) som går med raka bakben trots förhållandevis hög nivå. Förstå mig rätt, jag klassar mig själv som AR-ryttare, men vill man rida à la friskvård/sjukgymnastik anser jag att det finns icke-lärorelaterade faktorer att ta hänsyn till, ofta individanpassat, om det ska bli bra.
För övrigt håller jag med om mycket i inlägget! :)

Att någon rider akademiskt är ingen garanti för att hästen blir mjukare i bakbenen som du uttrycker det. Tvärtom ser man många (liksom inom vanlig dressyr) som går med raka bakben trots förhållandevis hög nivå. Förstå mig rätt, jag klassar mig själv som AR-ryttare, men vill man rida à la friskvård/sjukgymnastik anser jag att det finns icke-lärorelaterade faktorer att ta hänsyn till, ofta individanpassat, om det ska bli bra.
För övrigt håller jag med om mycket i inlägget! :)
Jag håller med dig om ridningen, jag syftade på¨markarbete¨,dvs arbeta med hästen för hand. Det skiljer mkt från longering. Det har hjälpt min häst genom åren. Tittat på gamla filmer på henne, o din häst är lika stel. Men din är längre i ryggen än min o det kräver en mer samlad ridning.
Så hitta en duktig tränare,för det kommer du att behöva. Då jag inte var är så duktig så fick min tränare rida igenom min häst regelbundet. Idag kan jag mer:) Men det har tagit flera år att få henne i det skicket hon är idag.
Lycka till med din, vacker häst o han ser vänlig ut:)

Senast ändrad:

Fast jag har aldrig sett någon film där Totalas häst är stel i ryggen? Känns lite förföljelse om du börjar dra in Totala och hennes häst i den har diskussionen...

Jag tycker också att Totalas val av tränare etc inte hör hemma i den här tråden, det är inte hennes förutsättningar vi diskuterar utan trådskaparens.

Ok, nu testar jag det här....filmade i lördags och hade dessa tankegångar med mitt arbete i tömkörningen, att jag ville erbjuda honom längre töm för att han skulle få sänka sig, tycker själv att han ser lite för öppen ut, men när man ha mer tryck i tömmen så krullar han ihop sig, så det var där jag tänkte ta hjälp av en gummisnodd. I ridningen så red jag på i lite högre tempo för att testa helt enkelt. Men lägre form är något jag måste komma åt mer. Ok, nu hoppar och blundar och låter er granska:o det finns tre filmer på kanalen. http://www.youtube.com/watch?v=ar-JUYRXboU

Jag har inte följt med i hela diskussionen men du tänker helt rätt! Om jag var i din sits hade jag fortsatt med det som du gör, och fortsatt att jobba på att sänka hästhuvudet så ryggen verkligen kommer upp. Ge det några månader.

Det bästa är om du får hästen i en riktig stretch. Titta på Arttoride på youtube och vad will faerber säger där. Finns massor på exempel på hästar som rids i mycket låg form ("into the stretch") i flera månader/ något år, för att sedan komma tillbaka på banan, bättre än någonsin.

Själv använder jag den tekniken ofta på min högresta arab, i tömkörningen, så alla hästar kan gå lång och låg i en stretch.

Lycka till!

Fast jag har aldrig sett någon film där Totalas häst är stel i ryggen? Känns lite förföljelse om du börjar dra in Totala och hennes häst i den har diskussionen...

Jag tycker också att Totalas val av tränare etc inte hör hemma i den här tråden, det är inte hennes förutsättningar vi diskuterar utan trådskaparens.

Då får du läsa en gång till! Jag syftar varken på hennes ridning el. häst. Coola ner. Vi försöker att ge råd till trådskaparen. Du tycks ofta "missuppfatta" trådinlägg vad jag erfarit i tidigare inlägg.
Oh_Really: Låg form är det hon ska fortsätta med, men man behöver göra annat oxå för att stärka bakdelen. Än idag kör jag mkt låg form i slutet av passet, när så behövs.
Naturligtvis ska man lägga upp en inviduell plan utifrån hästens förutsättningar, därav mina råd om att ta hjälp utifrån.

Moon, jag tror du har helt rätt med högerbenet låsning bak, han har haft det tidigare och nu tror jag det är dags igen, ömmar i ländpartiet där.

Igår var en dålig dag. Tömkörde med snodd och fick till en låg form + kavalettijobb utan snodd. Testade efter passet att lägga på sadel +fårdkinnspadd och tixerantgjort, han har inte haft sadel på sig på en månad. Longerade = katastrof, hoppar och far och sparkar. Idag tvivlar jag på att jag ska kunna lösa dessa problem.:cry:

Moon, jag tror du har helt rätt med högerbenet låsning bak, han har haft det tidigare och nu tror jag det är dags igen, ömmar i ländpartiet där.

Igår var en dålig dag. Tömkörde med snodd och fick till en låg form + kavalettijobb utan snodd. Testade efter passet att lägga på sadel +fårdkinnspadd och tixerantgjort, han har inte haft sadel på sig på en månad. Longerade = katastrof, hoppar och far och sparkar. Idag tvivlar jag på att jag ska kunna lösa dessa problem.:cry:

Ska jag vara ärlig så är snodden lika illa som graman....hästen lär sig bara att böja nacken fint och släpper ryggen och det är det sista denna häst behöver!!

Jag skulle rekomendera en chambone istället och se till att tömköra med mera tryck bakifrån så hästen kommer igång i kroppen, måste arbeta igenom bättre som någon i tråden redan sagt.
När det gäller tömkörning rent generellt, så måste du vara mer bakom hästen i alla lägen, driva framåt och andvända halvhalter precis som i ridningen. Spö?

En bra kiro vore också en ide.

Senast ändrad:

Vad rider du i för sadel ? Kan du lägga ut en bild på hans rygglinje,tror jag vet vilken sadel som kan passa honom. Tittade på videon där du rider barbacka igen,
& du bör rida med sadel el. inte alls, för du har för dålig balans & hamnar ibland i bakvikt & då åker skänklarna fram, vilket irreterar ryggen på sikt. Du sitter inte still tillräckligt. Det är helt okej på en frisk häst, men med din hästs problematik så behöver du avlasta hans rygg.
Jag kritiserar deffinitivt inte din ridning, men med denna häst måste du vara så korrekt som det bara går, därav ständig tränare som piskar på dig om sitsen.
Det är A & O på din häst, sitsen.....................
Problemet med denna typ av häst är att dom kräver egentligen proffessionella ryttare, men dom vill inte ha denna typ av problematik då dom ofta har tävlings ambitioner.

*kl*

Hej!

Har du funderat på magsår?? Jag vet hästar som reagerat liknande som haft magsår. Av nån orsak blev de värre med sadel på och värre i just galoppen.

Annars måste jag tyvärr hålla med om tömkörningen- din häst verkar mest lulla på i nåt slags "bekvämtempo" och där gör tömkörningen ingen nytta alls. Han behöver gå mycket mer fram och arbeta. Jag skulle rekommendera kurs i tömkörning för Anders Eriksson- han är grym på tömkörning och förmedlar även sin kunskap så man förstår vad man ska göra och hur. Jag har aldrig sett min pålla gå så bra som när vi var på kurs för honom, där kan vi snacka om att jobba!!

Angående sadel kan det ju vara så att den rör sig på ett "otäckt" sätt i just galoppen och därför reagerar häst. Hur många olika sadlar har du testat? Även om sadeln är utprovad är det inte alltid hästen håller med om att den är trevligt.. Lyssna på pålle, det är ju ändå han som måste släpa runt på sadeln och dig, hästar är sällan "elaka" om de inte har en orsak.

Som akademisk ryttare skulle jag säga att undvik långa pass i skritt i långsamt tempo- rid på ordentligt istället- om du nu ska rida.

Hoppas du hittar en lösning, du verkar tycka mycket om hästen och vara mån om honom, kanske är han värd jobbet, kanske inte. Jag hoppas du hittar en lösning!

/Lavinia

Nästa gång någon veterinär eller equiterapeut känner igenom honom, be dem känna ordentligt på bröstmuskulaturen och dess fästen. Många hästar är ömma där av olika anledningar. Du kan själv prova att provocera där och se om han reagerar. Min förre häst var spänd där och reagerade lite när jag tryckte där, och rejält när equiterapeuten tryckte. Massage kan hjälpa.

Har inte kikat på din film, har för segt internet.

Det låter ju som att det är gjord- eller sadelrelaterat när han fungerar bra "naken". Antingen att det är utrustningen i sig som besvärar honom, eller att han har något problem som han känner av när du spänner gjorden. Drabbas inte av panik hursomhelst, lätt att det blir domedagsdiagnoser här på nätet, det behöver inte vara så dramatiskt.

En väldigt intressant tråd! Din häst liknar väldigt mycket den jag rider och med liknande problem utan lösning. är inne på mage, tarmar och höfter/si-leder...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 774
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka