Lämna tillbaka eller vänta

lejnun

Trådstartare
Står i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka en häst som jag haft sen 5 månader tillbaka. Han hade en historia bakom sig där han inte mått bra hos en tidigare ägare, slagit bakut och varit oridbar, (blivit undersökt på klinik utan att de hittar något fel, fast jag vet inte hur djupgående undersökningen varit) han går igenom besiktning i maj och retuneras till hästhandlaren (efter ca ett år) i dåligt skick, tunn och omusklad. Hästhandlaren rider till honom, haft honom i 5 månader innan jag provar honom och då visar han endast tendens någon gång i bland att slå bakut. Han är fortfarande väldigt omusklad och jag köper honom billigt med garanti att jag får returnera hästen om problem skulle uppstå, går igenom besiktning igen ua i okt. Redan efter 14 dagar börjar hästen slå mer bakut, det går att rida igenom men det tar längre och längre tid. När han kommit igenom går han riktigt bra. Efter 3,5 månad är det illa, jag börjar rida barbacka och det fungerar bra! Han slår inte bakut när jag tömkör. Köper på mig en barbackapadd som man fäster med gjord - den gillar han inte, slår bakut. Har haft ute equiterapeut vid fyra tillfällen som släppt på ryggspänningar men hon hittar inget som är sadelrelaterat (ingen sadel ligger direkt bra på denna omusklade rygg). Nu står jag här med en häst som följer mig som en hund, kjelsjuk och go som få. Han har fått 5 månader, är mer musklad, går igenom böjprov, (Har haft ute vet i månad 4) men slår bakut om man inte rider honom naken, nu har han även börjat där, lite.

Jag har att välja mellan:
1.- Att lämna tillbaka honom till hästhandlaren (har haft regelbunden kontakt med häshandlaren hela tiden, som är ärlig) som sedan returnerar honom till säljarna i tyskland, men misstänker han inte får någon chans där.

2. - ger honom mer tid med barbackaridning och tömkörning

3. - åka till klinik och börja rota.......vilket jag eg inte vill, vill inte stå med en behandlad häst som ska rehabliteras.

Hästen är 8 år och han är så jävla min, han har givit mig sitt förtroende och nu står jag här och bollar med hans öde, vad ska jag göra???

Sv: Lämna tillbaka eller vänta

Vet du om ryggen är röntgad? Det kan ju vara kissing spines?

Och jag skulle nog lämna tillbaka, det låter som det är bättre att köpa en "frisk" häst.

Jag har köpt hästen. Vet inte hur mkt som är röntgat, bara att dom inte hittade något, detta var vad hästsäljaren berättade att förra ägaren gjort. Om det hade varit något fel så hade han ju genast returnerat hästen till sina säljare i tyskland, men han valde att ha kvar den och försöka säljaren till någon annan.

Tack för din åsikt. Det är ju min spontana inställning också, men sen är ju hjärtat med och vill säga sitt. Sååå jobbigt.

Har du ridit för tränare någonting? Det är nog en bra ide att göra annars så hästen verkligen får arbeta rätt. Det kan mycket väl vara KS och att hästen helt enkelt fungerar sålänge den rids i rätt form.

Jag tränade för instruktör i månad två och tre vid totalt ca 4 tillfällen, markarbete, grundläggande. Hästen har lätt för att gå i form och går gärna i låg form. Sedan en månad tillbaka är han endast körd och barbacka riden 50/50. Han ser ok ut nu i hull och muskler, men verkar ha svårt att sätta muskler på ryggpartiet, även om det har blivit bättre.

Låter ju klart ryggrelaterat.

Om du gillar hästen SÅ mycket hade jag i dina skor gjort en undersökning av ryggen, helt enkelt letat efter ryggproblem. Och därifrån tagit beslut om återlämnande eller inte.

Jag tycker du skalämna tillbaka. I och med att han börjar litet grann att protstera i barbacka ridning med...det låter tyvärr som om det är riktiga problem....Alternativt köp honom och ha honom som hund.

Hade jag tyckt mycket om hästen och lagt ner så mycket tid på den hade jag inte kunna lämna tillbaka den utan en ordentlig veterinär besiktning med fokus på ryggen.

Det var väldigt generöst av hästhandlaren att erbjuda dig att lämna tillbaka hästen.

Jag tycker så här:
du har köpt en häst med kända problem, där man trots viss utredning inte funnit någon orsak bakom problemen.

Nu ökar de kända problemen och du vill lämna tillbaka.

Tja, du visste om problemen när du köpte hästen.
Du bör själv ta konsekvensen av din chansning som inte gick hem, och behålla hästen och vårda den så mycket det går.
Om du aldrig hittar någon förklaring men beteendet kvarstår - ja då har du gjort en dålig hästaffär.

Jag hade aldrig lämnat tillbaka en häst jag haft i 5 mnd, oavsett vad det var för fel på den.

Det låter som hästen antigen har ont i ryggen eller så har den sadeltvång. Jag hade försäkrat mig om att sadeln inte klämmer eller trycker (använd en bra fårskinnspad!) och användt en gjord för hästar med sadeltvång, tex en Tixerant. Prova också att massera musklerna under magen och sidorna innan du sadlar.

Om det inte hjälper så får du ju röntga ryggen.

Fråga dig också om det är vid särskilda moment han sparkar, tex svängar, galoppfatning, när du lägger på skänkel. tar i honom etc. Kanske kan du hitta en ledtråd där!

Är han väldigt omusklad så kan det hända han behöver äta upp sig och stärkas utan ryttare, dvs tömkörning och promenader, gå ut och klättra och vandra i skogen med honom varvat med tömkörning.

Det som gör mig lite konfunderad är att den blev bra när den blev riden hos hästhandlaren och efter tag blir värre. Om jag var fäst vid hästen hade jag först undersökt ryggen och om det inte fanns något fel bet hästhandlaren om hjälp så att min ridning blev som den hästen fick där.

KL

Har nyligen - fullständigt med hjärtat och fullständigt utan veterinärbesiktning - köpt ett "renoveringsprojekt". Jag vet att han haft problem med ryggen tidigare - dock inga som helst bockningstendenser. Både tränare och hovslagare är dock överens om att vi kan träna bort problemet i och med att vi är medvetna om det.
Om jag var i din sits skulle jag kolla upp ryggen noggrannare. Du gillar hästen, kolla hur du kan hjälpa honom bäst!

Rygg problem går att få bukt med, men är kostnadskrävande.
Så här gjorde jag med min:
Fysio teraupet 2-4 ggr/månadern då han verkar ha spänningar i rygg.När hästen blir bättre kan man dra ner på besöken.
Träna för tränare 1 ggr/veckan, mkt viktigt att det är en duktig sådan. Har haft en del med blandat resultat.
Om du misstänker sadeltvång, byt sadelgjord.
BoTs ryggvärmare, & benpaddar bak för att hjälpa hålla musklerna smidiga & öka cirkulationen i benen.
BoT har även en jättebra huva som man sätter under tränset som lösgör den stora nackmuskeln, mkt bra produkt :)
En häst som har mkt spänningar i rygg behöver täckas dygnet runt. Vet inte om din redan täckas, men det kan vara bra att veta.

Om du har tillgång till solarium el. en värmelampa helt enkelt så du kan sätta han under värme 20 min innan ett ridpass. rid även med täcke när det
är kalla vindar, det är då dom spänner sig som mest.
Kanske du ska prova att bara köra skrittpass i början med fokus på lösgörande arbete. För att succesivt introducera traven. Man får gå mkt på känsla med en sådan häst. Om han sparkar backut så får du backa tillbaks & börja om igen. Skynda långsamt.
Jag hade aldrig lämnat tillbaka en sådan häst efter 5 mån, har ett sådant fall sedan 6 år tillbaks själv, men den hästhandlaren tog inte tillbaks min. Då reklammerade jag efter 3 veckor.
Lycka till:)

Nu har jag bestämt mig, jag ska fortsätta ett tag till! Tömköra och bygga rygg. Tror att säljaren är glad så länge han inte får tillbaka hästen. Kryddelydd -Att köpa hästen med garanti var en förutsättning för att jag skulle ge det ett försök. En ärlig säljare som ville ge en missförstådd häst med eventuella problem en ny chans.

Tack för dina råd Moon! Några gör jag redan, andra kan läggas till.
- Han är täckad
- Har nyligen köpt en Tixterant gjord
- Använder riskudde (specialsydd till häst av min kära mor) före ridning
- Tömkör Med BT ryggvärmare
- Har haft equiterapeut ute regelbundet, fast inte lika ofta som du.

Jag tycker inte du ska fortsätta utan att ta reda på exakt vad som är problemet. Det finns ju situationer du kan förvärra rejält och utsätta hästen för lidande om du inte vet om och tar hänsyn till dem.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 772
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka