lejnun
Trådstartare
Står i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka en häst som jag haft sen 5 månader tillbaka. Han hade en historia bakom sig där han inte mått bra hos en tidigare ägare, slagit bakut och varit oridbar, (blivit undersökt på klinik utan att de hittar något fel, fast jag vet inte hur djupgående undersökningen varit) han går igenom besiktning i maj och retuneras till hästhandlaren (efter ca ett år) i dåligt skick, tunn och omusklad. Hästhandlaren rider till honom, haft honom i 5 månader innan jag provar honom och då visar han endast tendens någon gång i bland att slå bakut. Han är fortfarande väldigt omusklad och jag köper honom billigt med garanti att jag får returnera hästen om problem skulle uppstå, går igenom besiktning igen ua i okt. Redan efter 14 dagar börjar hästen slå mer bakut, det går att rida igenom men det tar längre och längre tid. När han kommit igenom går han riktigt bra. Efter 3,5 månad är det illa, jag börjar rida barbacka och det fungerar bra! Han slår inte bakut när jag tömkör. Köper på mig en barbackapadd som man fäster med gjord - den gillar han inte, slår bakut. Har haft ute equiterapeut vid fyra tillfällen som släppt på ryggspänningar men hon hittar inget som är sadelrelaterat (ingen sadel ligger direkt bra på denna omusklade rygg). Nu står jag här med en häst som följer mig som en hund, kjelsjuk och go som få. Han har fått 5 månader, är mer musklad, går igenom böjprov, (Har haft ute vet i månad 4) men slår bakut om man inte rider honom naken, nu har han även börjat där, lite.
Jag har att välja mellan:
1.- Att lämna tillbaka honom till hästhandlaren (har haft regelbunden kontakt med häshandlaren hela tiden, som är ärlig) som sedan returnerar honom till säljarna i tyskland, men misstänker han inte får någon chans där.
2. - ger honom mer tid med barbackaridning och tömkörning
3. - åka till klinik och börja rota.......vilket jag eg inte vill, vill inte stå med en behandlad häst som ska rehabliteras.
Hästen är 8 år och han är så jävla min, han har givit mig sitt förtroende och nu står jag här och bollar med hans öde, vad ska jag göra???
Jag har att välja mellan:
1.- Att lämna tillbaka honom till hästhandlaren (har haft regelbunden kontakt med häshandlaren hela tiden, som är ärlig) som sedan returnerar honom till säljarna i tyskland, men misstänker han inte får någon chans där.
2. - ger honom mer tid med barbackaridning och tömkörning
3. - åka till klinik och börja rota.......vilket jag eg inte vill, vill inte stå med en behandlad häst som ska rehabliteras.
Hästen är 8 år och han är så jävla min, han har givit mig sitt förtroende och nu står jag här och bollar med hans öde, vad ska jag göra???