Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mitra skrev:Herregud!!! Det var knappt att min mor lämnade oss ens när vi var 17-18 år. Hon har jobbat på akuten och var med om en hel del grejer som hade hänt barn som lämnats ensamma när föräldrar åkt bort. Och ville inte lägga över det ansvaret på någon annan.
CarolaLind skrev:Misstänkte det. Man brukar ju ärva även vanor och synsätt.
ainasoja skrev:Ja men visst är det så, din mamma har väl haft dig på höften hela tiden?
CarolaLind skrev:Nej. Jag hade ingen mamma. Men jag lämnades inte ensam för det.
ainasoja skrev:Då ber jag om ursäkt om min kommentar var sårande för dig för det var inte meningen.
Ingen fara, jag hade min mormor, sen försökte min mamma men det var väl inte så lyckat.
Det finns lika många olika sätt att uppfostra barn på som det finns föräldrar och ingen gör likadant som den andra men det behöver inte betyda att man har rätt att blir nedlåtande eller elak i sina kommentarer, eller?
Helt rätt, men när det kommer till en sådan sak som att lämna barn ensamma, ja...jag blir förtvivlad när folk inte inser vad som kan hända och bara tar det så lättvindligt...vi har dem bara till låns de änglarna.
Jag bad dig skriva vad du sett på Oprahs show men fick bara en nedlåtnade kommentar tillbaka, tack för den.
Jag försöker läsa allt men tappar bort många saker, tyvärr ibland de väsentliga. Oprahs dokumentär om ensamma barn var så ...skrämmande...att...ja fy.. alla föräldrar skulle sett det. Jag minns inte detaljer, bara känslan som följer mig sen jag såg det.
Jag har heller inte slutat vara förälder även fast jag blev sjuk i MS när han var 3 år, jag är fortfarande hans förälder men jag måste göra vissa saker annorlunda mot dom som är är friska och har orken kvar för att få vardagen att funka.
Naturligtvis! Men måste momenten att lämna honom ensam ingå?
Ett ex är att jag inte klarar av att få ner sonen för trappen med tvätten i ena handen men jag kompromissade och skrev att jag kunde rota fram min babywatch om det lungnade ner er? Inget svar där heller...
Missade jag
Jag bor dessutom inte i hus så jag har inte möjlighet att bråka och försöka få med honom ner till tvättstugan, jag har nämligen även andra hyresgäster att ta hänsyn till.
För att folk ska bli medvetna om vilka olyckor som kan inträffa när barnen är ensam kanske man ska upplysa om det och inte vara nedlåtande och behandla folk som lägre stående varelser, bara ett litet tips.
Men alltså, detta fattar jag inte, VAD är det du vill att jag ska upplysa dig om? Saker som kan hända? det fattar du väl själv?
För så vitt jag läst i mina svar har jag varken varit elak eller nedlåtande mot dig men du har ju varit underbar tillbaka :smirk:
Ja så blir det ibland när man blir upprörd, något jag blir just i sådana fall, att man inte tar detta på allvar.
Ni får gärna fortsätta diskutionen men utan min medverkan.
Menar du på allvar att jag ska behöva berätta för dig vad som kan hända ditt barn under de minuterna?
Skrämmande.
CarolaLind skrev:
Men sånt händer ju inte. Det är bara på låtsas. Läs hela tråden så förstår du det. Man kan lämna ALLA barn ensamma!!!
ainasoja skrev:Nä nu får du ge dig, jag klarar inte av att ta ner tvätten och ungen till tvättstugan samtidigt oavsett hur jävla mycket vilja jag skulle besitta!
Försök själv att ta dig ner med två kryckor, tvätt och barn för 2 trappor! Återkom när du lyckats och berätta hur du höll barnet, tvätten och kryckorna samtidigt!
Jag orkar inte bråka om hemtjänst mera, förra gången så fick jag svaret:
- Jamen du som är så ung har du inga bekanta som kan hjälpa dig istället dessutom så dör man inte av lite skit i hörnen.
Och ang om att du inte misstror mig tror jag inte ett skit på!
Enya skrev:Hm... Jag lämnades ensam hemma med ansvar för en hund i fyra veckor när min mamma åkte på semester i Danmark när jag var 16 år. Det gick hur bra som helst. Flyttade hemifrån som 17-åring, visserligen med mamma som närmaste granne, men det gick i alla fall hur bra som helst. Kunde fixa så jag kom i tid till skola, städa mitt hem, ta hand om min hund ( och min häst), fixa mat även om jag allt som oftast misslyckade sordentligt när jag skulle göra middag Hunden blev glad för att den fick god mat och jag passade på att besöka mamma JUST när hon hade middagen färdig ( jag kände ju doften in i min lägenhet...) så jag kunde ju inte svälta ihjäl......
Jag är uppvuxen med att ta mycket ansvar för andra och mig själv. Även om det i mångas ögon låter lite väl vågat att lämna en 16 åring ensam hemma och åka till ett annat land, så tyckte jag inte då och inte nu heller att det var fel. Jag kunde klara det. Min nu 16 åriga syster bör man nog inte alls lämna hemma ens en helg....
Det bästa i detta fall som diskuteras så är det väl att få tvätten hämtad, upphängd eller tvättad annars blir det kallt att gå naken...MissX skrev:Bara du kan avgöra vad som är bäst för dig och din son
MissX skrev:Det går inte att jämföra att lämna en 5-åring ensam i tio minuter med att lämna en 3-åring i en timme eller mer.
MissX skrev:Men trots allt du skrivit köper jag inte din "vetskap" om att det inte GÅR att lösa på annat sätt. Kanske har du inte förmåga eller vilja att lösa det på annat sätt, men visst GÅR det om man VILL
ainasoja skrev:Hur skulle du lösa det om du har tvätt nere i tvättstugan som ska hämtas upp men sonen din som är 5 år gammal vägrar att följa med, du kan inte ringa någon som kan komma och ta hand om honom och du har ingen möjlighet att få någon att ta hand om tvätten heller?
Lös gärna detta åt mig så slipper jag lämna honom ensam nästa gång det händer.
Tack på förhand