Lämmna ungen ensam

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lämmna ungen ensam

cirkus skrev:
Ingen har argumenterat FÖR att NÅGON ANNAN skall lämna sin treåring hemma.

Och tack för komplimangen att jag inte borde skaffat barn. Vad får dig att tro att jag inte borde ha barn ? Mår mina barn dåligt eller känner du dig provocerad ?

Jag tycker det är absurt vad folk kan vräka ur sig.

Vadå för komplimang? Jag har absolut inte skrivit något om att du inte borde skaffa fler barn. Läs texten igen :devil:

Och ja, jag blir oerhört provocerad men framföallt beklämd över att man kan lämna sin 3 åring hemma ensam när man åker till stallet. Och jag är stolt över att känna så.

Jag antar att jag inte är "folk" för jag har inte vräkt ur mig annat än att jag inte tycker det är klokt att lämna så små barn ensamma hemma. Det vill säga du är inte klok som gör det. Jag tycker så och du tycker annorlunda.

/Åsa

cirkus skrev:
Ingen har argumenterat FÖR att NÅGON ANNAN skall lämna sin treåring hemma.

Ämelie:
OCH min mamma var tvungen att lämna mig själv då 4år och min lillebror under 1år (han sov nästan alltid) själva varje morgon i ca 10-15min! Då storebror skulle till förskolan/skolan. Och jag har aldrig lidigt av det, tvärtsom jag tyckte det var väldigt roligt... Kan tänka sig, både jag OCH min lillebror lever idag

Samt att det finns några fler som har skrivit liknande. Att de minsann blev lämnade som små och att de inte har några problem med det i dag.

Det är ju en form av att argumentera....

cirkus skrev:
Detta är riktat till ainasoja...
Eller alternativt - ha inte dåligt samvete för din modell !
Välj dina krig.

Jag tycker att du inte behöver förklara eller söka förståelse hos någon mer än dig själv. Är du och din gosse nöjd med hur det funkar - så finns väl inget problem ?

Jag är ju en ännu värre syndare ...

Ja, vi är syndare i andras ögon, den ena värre än den andra :D

Jag löser allt på det sätt jag vill och kan och det är det sättet som helt enkelt får fungera hemma hos oss sedan behöver det inte betyda att det sättet fungerar hos någon annan, precis som i ditt fall!

Detta får mig att tro att du tycker att jag INTE skall ha några barn:

"Varför skaffar man barn om man hellre åker till stallet än att ta hand om sin 3-åring"

Det är en så konstig fråga att jag inte ens kan svara. Tror du att det har med varandra att göra överhuvudtaget ? Hade du förstått vad jag skrivit innan så hade du också insett att det finns två äldre systrar där det var helt omöjligt att ens tänka tanken, men honom - det var annorlunda. Och jag älskar honom INTE MINDRE.

Ingen har påstått att någon ANNAN borde göra likadant. De som har överlevt har bara sagt att det funkar, de som har lämnat barnen ensamma har sagt att det funkar enbart pga omständigheter, men ingen har väl påstått att det är något som man MÅSTE göra ?

Det handlar om OLIKA omständigheter och olika individer.

Jag är bara faschinerad av att man skriva så jävla kränkande saker tilll såna som mig och ainasoja utan att ta in vad vi har skrivit överhuvudtaget. OK, att skriva att det var något som de själva aldrig skulle göra, men jag är minsann inte klok eller sanslös och blir insinuant frågad varför jag skaffar barn nrä jag hellre är i stallet, och ainasoja får en massa påhopp om vilka krig hon borde ta, och att VILL man så kan man allt.

Jag säger bara Bullshit.
Man kan inte döma någon utan att ha gått 1000 mil i dennes skor.

Senast ändrad:

Det kommer alltid att finnas användare som tex Missx mfl som drar fram likt en mobb och strör anklagelser omkring sig som trädgårdsmästaren strör gräsfrön.

*lånar knapp*
Har inte läst på ett tag men blev lite förvirrad av några inlägg... Kan man inte lämna 16-åringar heller ensamma? Ska dom gå på dagis då tills mamma eller pappa kommer och hämtar?
Visst, saker och ting kan hända, men nån gång måste man väl ändå få känna att man kan klara sig själv. Det finns de som flyttar hemifrån när de är 16 och klarar sig utmärkt. Det gäller väl bara att man får testa och se att man kan mer än man tror. Jag tror inte att man hjälper sina barn genom att vara en hönsmamma och hålla dom i handen när de i själva verket nästan är vuxna.

cirkus skrev:
Detta får mig att tro att du tycker att jag INTE skall ha några barn:

"Varför skaffar man barn om man hellre åker till stallet än att ta hand om sin 3-åring"

Jo men det är ju vad du TROR. Jag skrev aldrig att du inte skulle skaffa fler barn. Det är verkligen upp till dig. Jag ställde en fråga som jag själv inte kan svara på för det finns inte i min värld... att åka till stallet och lämna en 3 åring hemma. Inte ens om min häst stod och höll på att dö. Antingen hade 3 åringen fått följa med varesig den ville eller inte. Eller så hade jag hittat en annan lösning.

Det är en så konstig fråga att jag inte ens kan svara. Tror du att det har med varandra att göra överhuvudtaget ? Hade du förstått vad jag skrivit innan så hade du också insett att det finns två äldre systrar där det var helt omöjligt att ens tänka tanken, men honom - det var annorlunda. Och jag älskar honom INTE MINDRE.

Nej om du inte kan svara behöver du inte. Jag har en son på 5 år och har haft hästar hela tiden. Aldrig att jag skulle komma på tanken att lämna honom ensam för att åka till dem. Antingen får han följa med eller så åker jag inte. Barnet är viktigast. Går det inte att kombinera på ett säkert sätt får jag göra mig av med hästarna.

Nej jag skulle aldrig inse att det är ok att lämna en 3-åring. Inte ens om han är superdupersnäll. Det finns massor som kan hända!!!

INGEN har sagt att du älskar honom mindre än vad vi älskar våra barn. Många av oss säger bara att vi tycker din handling är fel.

Ingen har påstått att någon ANNAN borde göra likadant. De som har överlevt har bara sagt att det funkar, de som har lämnat barnen ensamma har sagt att det funkar enbart pga omständigheter, men ingen har väl påstått att det är något som man MÅSTE göra ?

Har jag sagt att man MÅSTE det eller vad?

Det handlar om OLIKA omständigheter och olika individer.

Jag anser ändå inte att det är ok att lämna en 3-åring. ÄVEN om du tror att din individ klarar det.

Jag är bara faschinerad av att man skriva så jävla kränkande saker tilll såna som mig och ainasoja utan att ta in vad vi har skrivit överhuvudtaget. OK, att skriva att det var något som de själva aldrig skulle göra, men jag är minsann inte klok eller sanslös och blir insinuant frågad varför jag skaffar barn nrä jag hellre är i stallet, och ainasoja får en massa påhopp om vilka krig hon borde ta, och att VILL man så kan man allt.

Håll ainasoja utanför detta. Henne har jag inte ens tilltalat. Du började själv med att skriva " Såhär i efterhand så känns det märkligt, men det funkade hur bra som helst, han var så otroligt redig och det *kändes* att han klarade det. Ni tycker säkert att jag var en idiot, men *han* var sån att det funkade,"
Så det kan inte precis ha kommit som en chock för dig vad andra skulle tycka. Jag tycker att det var idiotiskt och det blir inte bättre av dina förklaringar om hur mogen han var. Jag tycker fortfarande som jag tycker. Änglalik eller inte - 3 år är på tok för litet!!!

Jag säger bara Bullshit.
Man kan inte döma någon utan att ha gått 1000 mil i dennes skor.

Jag "dömmer" ditt tilltag efter vad du har skrivit här. Du kanske är världens bästa morsa, vad vet jag. Men vid detta tillfälle tycker jag att du har agerat vårdslöst och omdömeslöst. Det kan jag tycka utan att ha gått i dina skor.
/Åsa

Ok, nu kommer hundhuvudet fram.. igår lämnade jag min 3-åring ensam..
Har tänkt mycket på den här tråden och just det här att jag ibland tycker att det är helt onödigt att ta med honom att tex slänga in lunchhö till hästarna, det tar högst 5 minuter i alla fall...
Ja det kan ju hända en olycka påvägen i o f men i normala fall... har ju INTE vågat göra det.
men igår var vi hos mormor och morfar (de var inte hemma, men sonen är som hemma där) och han satt och såg på film och vi väntade på en som skulle komma och hjälpa oss med en sak med hästarna, han var trött och ville ha sin napp och snuttekudde.
Började klä på honom för att ta med honom i bilen hem, men han protesterade vilt och sa att han skulle vänta på mig där.
Så jag frågade honom FLERA gånger om han verkligen inte skulle vara med och jag berättade ju flera gånger att i så fall blir jag ju borta.
Ja sa han bara, men du kommer ju sen.
Så jag körde snabbt och hämtade hans kudde och napp.
En nöjd kille satt på trappan när jag kom tillbaka och han sa stolt:
"Jag väntade på dig här istället".
Inget jag gör om ifall det inte är en krissits, och jag hade halvpanik hela vägen för jag trodde nästan att jag skulle hitta en storbölande kille.. men nu vet jag att det GÅR om jag MÅSTE... (men givetvis inte längre tid än den jag hade igår...)

Det handlar om som högst 5 minuter, inte ens det, tror att det tog knappt 3.
Det beror väl också på vilket "sorts" barn man har, faktiskt.
Hans kusin hade jag inte lämnat ensam mer än en kvarts hundradels sekund, och de är i stort sett lika gamla.
Det är heller inget jag skulle vilja göra varje dag.
Men att dra iväg en unge som hellst bara vill sova i bilen fram och tillbaka för 3 minuter kändes inte kul... och eftersom han är en sådan som inte bryr sig ett dugg om ifall att han är ensam eller inte på ställen han känner till och han vet vart vi är så kändes det i alla fall ok, inte bra, men ok.

Som sagt, hade kunnat tvinga med honom i bilen, och fått höra på skrik och bråk närmsta halvtimman för att han egentligen ville ligga i vår soffa och sova och inte alls i mormors, eller lämna i tre minuter och ha en glad unge som gärna fortsatte att vila där han var...
Han är ju tex ofta ensam inne hemma, eller ute, men då är vi ju å andra sidan bara "ett rop" bort... så det var ju inget nytt för honom att vara ensam inne.. jag var ju dessutom uppe vid hästarna mest hela tiden när han låg i soffan (50 m från huset) och det känner mig både jag och han trygg med.

cirkus skrev:
Okay, att det var fel att lämna 10 åringenmed sina systrar får stå för dig. Men får jag fråga VARFÖR är det fel ?

Och hur kan Du veta det ?
Mina barn är inte 10 år ännu, men i min värld finns det barn just i den åldern och jag tycker inte att de är mogna nog att stanna hemma en helg med två 15 åringar. Dessutom tycker jag inte att någon som är 15 ska ha ansvaret för någon annan människas liv en hel helg, några timmar, javisst, men inte i några dagar.

Tänk om något hände 10 åringen, har du någon aning om vilka skuldkänslor som syskonen kan känna då? Det vill jag inte utsätta mina barn för i alla fall. Hur ofta är det dessutom som en 10 åring lyder sina syskon hela tiden?

jarakamandan skrev:
*lånar knapp*
Har inte läst på ett tag men blev lite förvirrad av några inlägg... Kan man inte lämna 16-åringar heller ensamma? Ska dom gå på dagis då tills mamma eller pappa kommer och hämtar?
.

:rofl: :rofl:

"Lånar knapp"

Nu kommer jag dragandes med ytterligare "jag gjorde detta och klarade det bra"... ;) dravvel.

Jag var barnvakt år mina syskon ofta när jag var 15, de var 11, 2 och 5... Jag till och med lagade mat åt hela familjen efter skolan ganska ofta, jag var själv från det jag började sjuan (12 år) VARJE dag i veckorna från ca 14,15-17.

Vi har en stor skog bakom huset med kärr och till och med en sjö!!!, vi var i skogen jämt och lekte från 4-5 års ålder i alla fall, själva :eek: !!!

Jag vet inte om det är min egen uppväxt som gör att jag inte reagerar med ett ramaskri när jag hör om barn som är själva (förmodligen är så fallet).

Jag tycker i alla fall att min uppväxt var jättebra, jämförde jag mig själv med kompisar i samma ålder som inte fick ta ansvar eller få en gnutta frihet så var de rädda för allt möjligt.

Jag tror även min uppväxt gjort mig positiv och jag har fått en känsla av att jag kan klara väldigt mycket och är självständig ut i fingertopparna än idag.

Allt kan hända även om man minimerar riskerna så mycket det bara går, ofta när man hör om barn som råkat illa ut så är det ett ögonblicksverk.

Är det nån som vet hur många barn som går vilse varje år och dör ute i skogen förresten?

CarolaLind skrev:
Hur vågar man?? :(

Jag ser det som min uppgift att våga låta mitt barn ta mer och mer ansvar för sitt liv tills jag blir överflödig. Och att man själv känner sitt barn så man vet i vilket tempo det kan "avnavlas".

Motsatsen är statistiskt sett mkt farligare :crazy:

Känner lite som du. Jag fick inte göra någonting, blev hämmad rejält i uppväxten. Hade jag fått ta mer ansvar så hade jag säkert utvecklats annorlunda.

Senast ändrad:

Jag tycker det är en helt annan sak att ge sitt barn ansvar och frihet mot att lämna det helt ensamt när det är 3 år...

Jag förstår inte hur man kan tycka att man gör en bra sak att lämna så små barn själva :crazy: Man kan precis som jag skrivit innan låta barnen tro att de är själva fast man har uppsikt hela tiden. Det är där DITT ansvar som förälder är, du ska skydda ditt barn men låta det bli självständigt ändå, det är inte lätt men vem har sagt att det är lätt att vara förälder.

Men det du inte har fattat är att jag lämnade honom på ett säkert sätt. Fast att Du och många andra inte tycker att det var tillräckligt säkert är en sak, men jag kan inte förstå vad problemet är. Lämnar ni inte era barn ensamma i ett rum ?

Det var inte helg - det var vanlig skolvecka.

Jag kan fortfarande inte förstå vad problemet är - om något hade hänt - som tex vadå ? Det är skillnad på att ta ett "pseudo" ansvar som det handlade om i detta fallet och ha det totala och slutliga ansvaret. Vi har grannar 15 meter bort som hade hanterat situationen, vi har farmor på mindre än 10 minuters väg bort som hadekunnat hanter mindre akuta situationer.

Det största problemet är det du skriver sist. Och faktiskt det enda som oroade. Atthan skulle jävlas med sina systrar och inte lyda dem när han tex skulle i säng eller upp på morgonen. Men det har gått utmärkt, han har tom varit mycket schysstare än när vi är hemma. Och hade han jävlats - så hade de en kullerbytta till hjälpen.

Mina döttrar har för övritg tagit "ansvar" för sina hästar sedan de var i 8 års ålder. De tror/trodde att de gjorde allting själva, men i själva verket har jag alltid övervakat. Eller haft någon annan som närvarande backup.

Silverkedjan skrev:
Jag ser det som min uppgift att våga låta mitt barn ta mer och mer ansvar för sitt liv tills jag blir överflödig. Och att man själv känner sitt barn så man vet i vilket tempo det kan "avnavlas".

Motsatsen är statistiskt sett mkt farligare :crazy:

:bow: :bow: mkt sund inställning :bow: :bow:

Jag flyttade till och med över 30 mil hemifrån när jag var 16 år för att börja läsa på gymnasiet och jag var inte den enda i klassen som varit tvungen att flytta för att börja skolan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 870
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: kolblakkur
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama