Lämmna ungen ensam

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lämmna ungen ensam

Håller med!

Vad det än gäller:Föräldrar har så svårt att stå emot...

Men det är ju det vi skall göra!Det behöver man inte ha skuldkänslor för, ibland kan man kompromissa, ibland inte, det är du som vet vad livet kräver, tex rena kläder, och då är det tvättstugan som gäller!!!

Jag vet inte hur gammal din pojke är, men om han är fem år(?), som jag tror mig kunnat läsa av de sista inläggen, så torde han kunna gå själv...

Jag har själv haft det som du under en 7 årsperiod av mitt liv:svårt handikappad pga MS och rematuism, satt i rullstol ibland, men kunde mesta tiden ta mig fram med kryckor, nu har jag haft en lite längre period utan dessa mkt handikappande symtom, men tro mig, jag har varit där...

Under denna tid levde jag ensam med 4 barn(12, 6,3, 1 år gamla), och jag kan förstå att man gärna vill gå den "lätta genvägen", och lämna barnen ensamma när dom sätter sig på tvären, tvätten väntar, snart skall man handla mat o imorron skall alla ungar ha rena kläder till dagis, samtidigt som dom ska ha med en ryggsäck packad med mat..

Detta skall man fixa samtidigt som man vispar runt i torsdagsoppan med en visp som man håller med tårna, för i de andra lemmarna hänger en ledsen ,lite drygt, tvååring (läs hysterisk), samt en 8- månaders som gärna vill "tutta", lite nu när han är trött...

Utanför dörren skriker min tonåring att jag är en j.vla kärring som inte bryr sig, för att jag inte vill bekosta en kväll på "laserdome" `300/spänn...

Tro mig, jag har också varit där, samt lämnat alldeles för små barn ensamna i olika sammanhang...

Men ,tro mig, det är mkt lättare att vara bestämd o stå på sig, än att ge efter, samt ta med ungarna till tvättstugan...

Gör honom delaktig!Låt honom vika tvätt med dig, rensa ludd ur torktumlaren, samt var bestämd:han skall med...

Ta det som en trevlig samvarostund o inte "ännu ett stressmoment"...

MissX skrev:
Ja, i detta fall (som du frågar efter) så är det mycket enkelt. Du har ju svaret själv: vem bestämmer hemma hos er - 5-åringen eller du? :smirk:

Här får du den bistra sanningen, som kanske inte någon vågar ge dig eftersom du är sjuk; Du gör faktiskt ditt barn en gentjänst om du låter honom styra allt redan när han är fem år. Det kommer bara att bli värre och värre.... Våga ta konflikten med barnet nu, det har du igen tusenfalt senare! :)

Det gäller även att välja sina konflikter... Jag låter min treåring få som hon vill i de stiuationer där jag anser att det är okej även om det inte är som jag har tänkt det, men i andra situationer där jag av olika andledningar måste ha min vilja igenom ger jag mig inte och det vet hon... Har jag tex att hon måste hålla mig i handen när vi går efter vägen så är det så punkt slut, men om vi är i lekparken och jag säger att vi ska gå nu och hon vill åka rutschekana en gång till, ja då får hon göra det för då är hon nöjd och glad för hon har fått som hon ville och även jag...

Om man nu inte anser att femåringen måste följa med ner till tvättstugan, varför ska man göra det till en konflikt istället för att lösa det så smidigt som möjligt?

MissX skrev:
Ja, i detta fall (som du frågar efter) så är det mycket enkelt. Du har ju svaret själv: vem bestämmer hemma hos er - 5-åringen eller du? :smirk:

Här får du den bistra sanningen, som kanske inte någon vågar ge dig eftersom du är sjuk; Du gör faktiskt ditt barn en gentjänst om du låter honom styra allt redan när han är fem år. Det kommer bara att bli värre och värre.... Våga ta konflikten med barnet nu, det har du igen tusenfalt senare! :)

Styra allt? Detta handlar om några få gånger som han totalvägrar att följa med mig ner och då styr han allt?

Du ska få den bistra sanningen upptryckt i ditt nylle av mig. Du är ta mig fan inte klok på en fläck.

Så jag vågar ta denna konflikt nu så jag hoppas att jag har tusenfalt tillbaka sedan.

Off topic... Tycker du har en talande användarbild för vad du känner i tråden eller??... :rofl:

Visst är det. men det är också skillnad på att vara 16 och 16.
Och det behöver inte vara skillnad på att vara 15 och 16, någon här lämnade ju sina två 15 åringar hemma i tre dagar och det var det jag tänkte på.

Jag håller med! Ta konflikten och visa barnet att alla beslut inte är "förhandlingsbara". När man är sjuk kan det vara svårt att ha det tålamodet men, man har igen det på sikt. Ett barn förstår säkert att man inte klarar av vissa saker p g a sin sjukdom och då är det lättare för honom försöka styra så han får sin vilja igenom, d v s "utnyttjar" ens svaghet. Har man ett livslångt handikapp så är det bättre att ta tag i problemen nu när han är liten, det blir inte lättare...

Ja och ditt barn förmodar jag gör precis allt som du säger åt dom att göra utan att det kommer några som helst protester?

Säkert.....

*knapplån*

Jag har tvättstugan i huset mitt emot. Och lämnar 4-åringen på lekplatsen emellan ENSAM 5 min när jag går ned med tvätten. Han har tränat sig ett år på att leka där (när vi har suttit ute med honom)och missköter det så vet han att privilegiet dras in.

Även annars får han var ute när det är äldre barn på lekplatsen som leker med honom, då spanar jag bara genom fönstret.

För ett år sedan hade det INTE gått.

Visst kan det hända saker.

Men det är farligt att leva.

Man gör större skada genom att hålla ungarna så hårt att de blir neurotiska istället.

Tim, som vill ha fria starka ungar

Jag kommer att få huvudet avhugget nu men det skiter jag i :)

Min son leker också ute med sina kompisar medans jag spanar på honom genom fönstret och ibland måste jag bla gå på toaletten eller laga mat mm och då går de 5 -10 minuter mellan fönstertittarna.

Pontus vet att han inte får gå från gården och han är mycket noga med att inte göra något sådant då han åkt på utegångsförbud när han hittat sånt.

Dom måste ju få leva och leka!

Så gör vi också. Ibland kan det sluta illa, jag har en son som är väldigt påhittig (tror inte det finns nåt han INTE gjort...). Men det är ändå viktigt för hans utveckling, och för min möjlighet att öht t ex laga mat, så det funkar relativt bra.

Det finns ju såklart gränser och där är vi väldigt olika. Men som jag skrev ovan, att åka från en treåring hemma - det gjorde jag aldrig.

Mina barn har egen vilja och ibland kan man diskutera sig till en lösning som passar båda MEN, i vissa fall är det mamma eller pappa som bestämmer och då är det det som gäller. Det tar mycket kraft att ta dessa konflikter särskilt när man själv inte mår bra. Har själv varit svårt sjuk och haft småbarn samtidigt. Barn mår bra av gränser men gränserna testas av och till och då gäller det som förälder att kunna ta det och inte ge efter. När det gäller din tvätt förstår jag att det är jättebesvärligt för dig kan du inte försöka göra det intressant för din son? Om han hjälper dig med tvätten, t ex bär en del av smutstvätten/rena tvätten för att Han är stor kille nu som kan hjälpa mamma med tunga saker. Kanske kan han även hjälpa till att sortera tvätten utifrån färg och stoppa in i maskinen. Barn i den åldern brukar också tycka det är kul att trycka på knappar, han skulle ju kunna ladda maskinen med tvättmedel och starta den. Genom att bli delaktig och känna sig duktig och betydelsefull kan det bli riktigt roligt. Samtidigt kan man ju passa på att gör något trevligt tillsammans under/ efter tvättningen; äta något riktigt gott som inte blir av så ofta, göra varsin supersmaskig glassbakelse, gå och köpa varsin tidning som belöning eller vad ni gillar. Jag kan rekommendera en bok till dig som heter "Lära genom lek" av Lesley Britton, som beskriver hur barn lär sig väldigt mycket genom att vara med i hushållsarbete etc. Och du..., jag är ingen "supermamma" som ser ner på andra. Försöker bara tänka mig in i din situation och hur du ska kunna lösa ditt bekymmer med tvätten. ;)

...de andra barnen Vidar leker med bor inte ens på samma gård... De är från 3½ och uppåt och leker alltså på en lekplats där föräldrarna INTE kan se dem ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 870
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: kolblakkur
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama