Lämmna ungen ensam

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lämmna ungen ensam

Jag håller på dej!! Det klart han kan va ensam när du går till tvättstugan. Jag tror nog att du som mamma vet bäst vad din son klarar. Självklart kan det hända olyckor, men det kan det som sagt göra även om man bara går på toa...
Jag tycker att du är hur grym som helst som fixar allt du gör med tanke på vilka förutsättningar du har :bow: :bow: :bow:
När man är 5 år är man faktiskt ganska stor och klarar ganska mycket. Nån gång måste man faktiskt våga börja släppa lite också. Dessutom tror jag att det är viktigt för barn att de redan tidigt får testa att vara själva så blir det inte en så stor grej sedan. Och så kan det ju va lite stort att faktiskt kunna va ensam hemma en liten stund.
Men jag har ju inga barn själv. Men jag har varit barn en gång. Och överlevt...

Sticker bara in med en kommentar här.

Jag känner Ainasoja väldigt väl, vi är väl de bästa av vänner vid det här laget trots att vi inte känt varandra så länge. Vi har samma problem, vi delar smärtan, lösningarna, gnäll, tårar och kramar. Jag är inte en tiondel så stark som Ainasoja är, utan det är mest hon som peppar mig och håller mig på fötterna när jag trillar ner i mina hål var tionde minut.
Hennes son är en väldigt vuxen liten man i barnkropp när han är på det humöret. Vill minnas för ett par månader sedan då jag däckade på deras soffa. Smärtorna var enorma, tårarna rann och jag kunde inte ens sitta upp. Pojken på 5 år går då medan jag lyckas sova en kvart och hämtar fil och juice åt mig. Väcker mig lite försiktigt och säger att jag ska dricka upp glaset med filmjölk, för det är bra när man är sjuk :cry:

Det är även pojken som när mamma har jätteont, säger att det inte gör något om mamma ligger i sängen och vilar, för han kan titta på video. Då ligger han där i soffan och tittar på sin film, alternativt ligger de på varsin soffa.

Visst är han barn, med trots, skrik, gråt och tandagnisslan och den sidan har jag oxå sett. Då är han inte rolig ;) som vilket annat barn som helst. Den pojken skulle nog inte ens barnets far kunna bära obehindrat ner i tvättstugan, som är frisk. Och man KAN inte muta ett barn hur många gånger som helst, hela tiden, för att man måste kunna sköta hemmet. Grabben vet att mamma är två trappor ner, så om han vill något så kutar han ner till henne. Trappen är dessutom så lyhörd, så om han skriker på mamma så hör hon det nere i tvättstugan.

Då tycker jag det är mycket värre med grannarnas barn, som det skrevs om här tidigare. Där föräldrarna sticker iväg och storhandlar, låser dörren till lägenheten och lämnar barnen ute, för det är ju alltid andra föräldrar ute som kollar alla ungar. men om de föräldrarna kanske inte kan vara kvar ute, vem kollar barnen då??

Hade det i det här fallet varit så att Ainasoja "inte ville", då skulle hon väl bara ligga hemma och lata sig då? Varför ens bemöda sig med att gå ner i tvättstugan? Det kan ju karln göra? Men nu gör hon inte det, hon städar, diskar, lagar mat och tvättar. För att det måste göras, och karln jobbar. Sonen har då lärt sig, att hjälpa till hemma. Han städar sitt eget rum osv. Han tycker dessutom att det är roligt att hjälpa till. Har aldrig träffat ett barn som varit så bra på att damma tex. :D Men ner i tvättstugan, där går hans gräns. Det finns inget roligt där nere. O vad gör det då om han är kvar uppe i lägenheten de minutrarna det tar att fixa tvätten? Är det kanske bättre om han går ut och är ute när Ainasoja är i tvättstugan då? Fönstret till tvättstugan står öppna, är det farligt det oxå? Man både ser och hör honom genom fönstret.

Hemtjänst är inte det lättaste att få, särskilt inte när man har en "fungerande" sambo. Dessutom är det många gånger så att hemarbetet är det som håller en på fötter. Att man MÅSTE göra saker. Annars är det nog väldigt lätt att man ligger och bara deppar ihop och känner sig ÄNNU mer värdelös. Jag kan tex skryta för mig själv att jag minsann har tvättat idag. Visst, jag klarade inte att bära tvättpåsarna, utan fick släpa dem upp och ner för två trappor, men jag gjorde det. Jag tvättade. Jag diskade oxå, fast jag ser ut som Ringaren i Notre Dame med min sneda rygg pga värken.

Att ställa egna diagnoser, det är nåt man ska vara väldigt försiktig med. O MÅSTE man nödvändigtvis hacka på nåt, så ta då reda på fakta innan du kastar nåt i ansiktet på en människa. Det sättet du gör det på är inte vidare vackert.
O innan jag oxå får skit, nej, jag har inga barn. Ingen som tar skada av att jag är sjuk. Alla som hackar på mig, inklusive mig själv, skadar bara mig själv.

Till en massa som blir upprörda

Jamen allihopa, vänta lite nu...

Ni får göra som ni vill, jag gjorde vad som fungerade för oss.

Det är alltid lika intressant att se att folk INTE LÄSER vad man skriver.

Då bodde vi med granne dörr i dörr - inte längre bort än jag i ett annat rum, varför är det ett sånt problem ? Jag hade lika gärna kunnat lämna honom INNE hos grannen men han ville hellre vara i sitt rum, vad är skillnaden ?

Det är självklart skillnad om man bor i ett ensligt boende som vi gör nu, fast å andra sidan så är stallet 10 meter bort. Men det är kanske oansvarigt det också ?

Självklart hade det varit förskräckligt om det hänt honom nånting, likaväl som det är förskräckligt när det händer något när barnet är på dagis, jag läste förresten senast i den sanningsägande tidningen expressen att ett barn ramlat ur en gunga på ett dagis och dött....

Min treårig kunde ringa - jag lovar - han kunde både pappans och mitt mobilnummer innan han fyllde tre och gjorde det.

Javisst eller om den ordinarie barnvakten faller död ner. Eller om den ene föräldern gör det när den andra är borta. BLir det värre om det är grannen i nästa dörr som för tillfället är den som har koll?

Skräckscenarior kallar jag det.

Vänner, allt kan hända...

BTW skrev jag förresten att mina tre barn just had varit ensamma i tre dagar ? Men det är klart nu är de ju 15 och 10....

Med backup av farmor som kan komma inom 10 minuter.

Det värsta som kan hända är väl att 15 åringarna ställer till brakfest. Är det också oansvarigt ?

För det första är det mkt sorgligt att hon inte ens försökte kommunicera med sitt barn "nu skall detta hända", ännu underligare är det att inte vilja ha fullständig ögonkontroll över en sådan liten kille...

Det är fruktansvärt sorligt hur en del mödrar o fäder totalt verkar sakna normal beskyddarinstinkt om sina barn..

Mkt sorgligt, återigen, o hoppas att det var en engångsföreteelse... :confused:

Men jag måste (känner starkt för det), inflika här mina tankar o undringar över att du inte "limmar fast vid ditt barn, och att du utgår från själva barnet"...???

Jag känner starkt att det inte är barnet som skall "tala" om för dig när det är dags att "lämna", utan varje förälder borde ha så mkt intresse av att lära sig om barns utveckling socialt/emotionellt/riskmedvetande osv, så att man förstår att så mkt mer ingår i detta varför man inte lämnar en sådan liten människa ensam, än att du "anser" att han var "mogen" för det...

Förutom att ditt barn plötsligt kommer på att inte mamma eller pappa är där och blir jätterädd(skulle du inte vilja vara där då?), så kan ju precis vad som helst hända...

Han kan ju ramla ner i toan o drunkna för att han "måste" plocka upp en penna som han tappat i densamma...Man kan också mkt effektivt hänga sig själv som liten tre-åring för att man vill känna/leka hur detär att vara hund osv osv...
Jag kan nästan inte ta det på allvar det som du beskriver...

Hoppas att du "skojar" lite med oss andra för att få debatt...men, skrämmande o tyvärr så saknar en del av mänskligheten "kramaomreflexen"....

Att lämna över ansvaret för en 10 åring i 3 dagar till en 15 åring är ju knappast okej det heller.
Det finns ett namn på det. Bristande omsorg kallas det visst.

Ohhh, yeah ! Visst är det skämmande !

Varför skulle inte TVÅ femtonårongar fixa att ansvara för en tioåring och sig själva ?

Kalla det bristande omsorg - eller - kolla om de fixar ansvar om du så vill !

Det har funnits backup så nära, så nära ... och det har de vetat om

Och de har fixat det ! Växer alla tre eller har vi sänkt dem ?

Är vi (föräldrar) hemma kan det vara kriget - men är de själva har de fixat det, de kan gå till grannen eller ringa farmor som är här inom tio minuter. Alla vet scenariot.

Växer de alla tre eller är vi dåliga föräldar ?

Och för att djävlas ännu mer - de har fått ta ansvar för våra fyra hästar under tiden - växer de eller ? En har tappat en sko, det har de fixat, de har ridit, stallet är perfekt skick. Hästarna mår strålande Växer de eller ställer vi för stora krav ?

När skall man då låta barnen växa ?

Och, hade de inte fixat det(vad jag nu menar med det), vilket vi VET att de hade gjort, so what - vad hade hänt ? De hade löst det iallafall

Senast ändrad:

Du har helt rätt !

Varje förälder måste känna av själv, barnet kan inte tala om själv ! Och vi kände av, som jag skrivit förr, döttrarna hade inte fixat samma sak, tanken fanns inte ens.

Efter den ganska hårda kritik jag har fått har jag frågat sonen (idag 10) om han minns - och om han tyckte det var okej.

Gissa vad han svarade ??????
Han minns ! Och han minns det som om han var helt trygg. När som helst kunde han gå till en annan trygghet. Han visste precis vad som hände och vart vi var.

Och - tror du att jag saknar kramaomreflexen ?

Fråga då min son !!! Eller mina döttrar !

Jag tror ingenting...
Jag reflekterar över hur man kan lämna mkt små barn ensamna, och man kan vara hur "kramig" som helst, men det hjälper inte mkt om man inte är där när den verkligen behövs, dvs när barnet behöver den.

Jag minns inte riktigt nu hur gammal din pojke var när du lämnade honom ensam, men om jag minns rätt, var det tre år?

Jag har barn i alla ä
åldrar från 25 till 3 år (många barn därimellan), och ibland blir jag mkt mörkrädd när jag tänker på mig själv som ung mamma till min då 3-åriga dotter(25 idag), hur jag kunde låta henne gå till lekparken ensam tillexempel :eek: osv osv

Hon kan också svara mig idag att hon alltid kände sig mkt älskad, men att hon inte minns att hon var ensam dessa stunder, däremot minns hon mkt tydligt en gång (6 år gammal), hur hon lämnades ensam när jag skulle gå ut med hundarna...
Hon försäkrade att hon hellre ville gå o lägga sig(jättetrött o nattinatti), var ute en kvart o jag hör på håll en hysteriskt gråtande unge ngstns, springer allt jag kan tillbaka o letar o letar:Hjälp, där springer min unge ute "mitt i natten", vintertid, utan en tråd på kroppen o bara gallskriker av skräck!!!

Jag menar då att jag lärt mig av(tyvärr var jag tvungen att begå dom)misstagen o skulle aldrig drömma om att utsätta varken mitt barn eller mig själv för ngt sådant igen...

Mina barn skall vara helt säkra på att jag finns där eller ngn annan vuxen...men då skall det ingå en överlämningsritual där barnet klart o tydligt känner att nu går mamma/pappa och nu tar den andre vuxne min hand o det är den jag skall ty mig till...

Jag fattar inte att det ska vara så svårt att få hemtjänst... Det tycker jag är varje människas rättighet att få hjälp med det man inte fixar själv pga tex smärta! I min kommun (Sunne) där vet jag att vi har varit (har jobbat inom hemtjänsten) och hjälp flera unga människor med att ta hand om barn/hemmet. En del av dem hade psykiska problem, men det borde ju gälla samma om man har en annan sjukdom,,,??

Så iallafall tycker jag att det är jättetråkigt att läsa när folk blir nekade hemtjänst! Endera är eran kommun dum eller så är våran snäll!! ;)

cirkus skrev:
Ohhh, yeah ! Visst är det skämmande !

Varför skulle inte TVÅ femtonårongar fixa att ansvara för en tioåring och sig själva ?

Kalla det bristande omsorg - eller - kolla om de fixar ansvar om du så vill !

Det har funnits backup så nära, så nära ... och det har de vetat om

Och de har fixat det ! Växer alla tre eller har vi sänkt dem ?

Jag håller med dig! Klart att två 15-åringar med vidhängande 10-åring kan vara ensamma ett par dagar, med farmor dessutom nära.

Konstigt, man ifrågasätter knappt att 15-åringar har sex i dagens värld, det är de tydligen mogna för, men inte att vara ensamma hemma ett par dagar :confused: ?

Däremot förstår jag inte riktigt det där att du lämnade 3-åringen och for och rida, det skulle inte jag vågat. Men ungar är olika och min har tenderat att vara ganska omogen och barnslig för sin ålder.

3åring? Nej absolut inte. 9-10åring bör klara sig ensam hemma en natt eller så om de bara kan ringa någon... Men så små barn, aldrig.

Klart en femtonåring kan ta hand om sig själv och en tioåring ett par dagar. Om de inte är VÄLDIGT omogna då.

Senast ändrad:

Tja jag dog inte av att vara ensam när mamma och pappa hade båtvakt nere i hamnen och andra dylika händelser. Klarade tom av att ta hand om brorsan som är tre år yngre då...

När tycker ni man kan släppa taget?

(Jag har jobbat till och från som barnflicka sedan jag var sexton...)

Jag har själv varit ensam allt från 3 dagar till 14 dagar när jag var i 13 års åldern och det var inga problem, jag skötte skolan och husdjuren och lagade mat mm åt mig själv.

Sedan bodde pappa bara 200 meter ifrån oss så var det något så kunde jag gå dit om jag ville.

ainasoja skrev:
Jag har själv varit ensam allt från 3 dagar till 14 dagar när jag var i 13 års åldern och det var inga problem, jag skötte skolan och husdjuren och lagade mat mm åt mig själv.

Sedan bodde pappa bara 200 meter ifrån oss så var det något så kunde jag gå dit om jag ville.

Misstänkte det. Man brukar ju ärva även vanor och synsätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 870
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: kolblakkur
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama