Lämmna ungen ensam

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lämmna ungen ensam

Scilla skrev:
Men frågan är då hur kan man ha full koll om man inte är i samma lägenhet (hon har ju aldrig skrivit det)?

Jag utgår iaf från hennes inlägg att grannen var i sin lägenhet hela tiden och att ungen kunde gå över om han ville.

Då är det väll en tolkningsfråga, full koll som jag läste, innebär för mig att grannen hade koll på vad barnet gjorde och om en ev förbrytare fick tag i honom.

Men men så var kanske inte fallet, vi vet ju inte hur det var för det framgår inte.

Om du läser igenom hela tråden så finner du flera som tycker det är ok att lämna en 3 åring ensam... Så det är inte bara ett inlägg som vi reagerar på.

Varför ens kalkylera i hur stora riskerna är.. när det händer så händer det.. och det är inget man ens ska väga in för att lämna ett sådant litet barn ensamt.
Du verkar ju ändå inte ha något emot att lämna ett barn ensamt när du lägger in sådana meningar... i samma andetag som du säger att du har emot det :confused:

CarolaLind skrev:
Menar du på allvar att jag ska behöva berätta för dig vad som kan hända ditt barn under de minuterna?

Skrämmande.

Nästa gång jag ska tvätta så ska jag tvinga sonen att gå med mig ner, fast jag kommer nog att bli tvungen att bära ner en vilt skrikande och sparkande 5 åring på 26 kilo och en nästintill lika tung tvättpåse så att inget händer honom när han är hemma ensam.

Scilla skrev:
Varför ens kalkylera i hur stora riskerna är.. när det händer så händer det.. och det är inget man ens ska väga in för att lämna ett sådant litet barn ensamt.
Du verkar ju ändå inte ha något emot att lämna ett barn ensamt när du lägger in sådana meningar... i samma andetag som du säger att du har emot det :confused:

Bara för att jag tror att risken att en okänd person ska bryta sig in och våldföra sig på ett barn är extremt liten betyder väll inte det att jag tycker man ska lämna sina ungar vind för våg.

Det är bara det att just det argumentet köper jag inte. Sen betyder inte det att jag tycker man ska behöva argumentera för att inte lämna sina barn ensamma, men jag tycker det finns många fler och bättre argument än detta.

Vad jag "verkar" tycka eller inte får stå för dig, jag kan bara skriva vad jag tycker/tror. Skulle det vara så att du inte tror på det eller tolkar in dina egna slutsatser i texten så fine, mer än försöka uttrycka mig klart kan jag inte göra :smirk: .

Tvinga?

Kan du inte göra honom delaktig i hemmet och få honom att vilja hjälpa till?
Han kan väl bära en liten påse själv med tvätt och hälla i tvättmedel i tvättmaskinen brukar barn tycka är kul..

Håller med dig, risken att ni ramlar i trappen är nog mångdubblad mot den stunden han sitter och kollar på film, eller vad han nu gör för farligt, de 10 min när han är själv.

En 5-åring kan vara 10 min själv i de flesta fall, det kan jag nog drista mig till att säga :crazy: .

Ok då slutar jag agumentera då...
Hade jag skrivit att barnet kan sätta i halsen, stoppa fingrarna i elutag, drukna i badkar, trilla ut från balkong eller fönster... osv så hade det säkert kommit lika många motargument men syftet med inläggen var ju fortfarande att man lämnar inte ett barn ensamt oavsett riskerna för vad som kan hända.

Scilla skrev:
Tvinga?

Kan du inte göra honom delaktig i hemmet och få honom att vilja hjälpa till?
Han kan väl bära en liten påse själv med tvätt och hälla i tvättmedel i tvättmaskinen brukar barn tycka är kul..

Jag har försökt med allt men det är ytterskt svårt att få med honom ner och att bära ner honom går inte.

Men om ni känner er tryggare så kan jag rota fram min babywatch och ha den påslagen medans jag är nere i tvättstugan :)

ainasoja skrev:
Nästa gång jag ska tvätta så ska jag tvinga sonen att gå med mig ner, fast jag kommer nog att bli tvungen att bära ner en vilt skrikande och sparkande 5 åring på 26 kilo och en nästintill lika tung tvättpåse så att inget händer honom när han är hemma ensam.

Ja? Är man förälder så är man. Man kan väl inte sluta funka för det?

Scilla skrev:
Se mitt andra svar om vad en treåring svarar om du frågar...

Det märks att du inte har några barn själv... jag kan iaf hoppas att det är därför du svarar som du gör...

Min dotter är 2 år och just nu standar svaret "kan själv.." men inte betyder det att jag lämnar henne ensam utan uppsikt.. jag håller mig i bakgrunden och låter henne göra saker själv men jag finns där hela tiden om något skulle hända.

Nej, jag har inga barn!
Det jag har skrivit i mina inlägg hittils är att en vuxen alltid finns i närheten om något skulle hända! En granne som bor nära. Det är väl lika farligt att lämna barnet inne i huset helt själv och man själv är ute på gården som att lämna banret ensamen och ha en granne som bor 5 m bort som barnet kan gå till... Varför kan inte en annan vuxen se till barnet? :confused:

Inte vet jag om jag träffat ovanligt mogna 3-4 åringar men om man förklarar för dom vart man ska, hur länge man ska vara borta, säga att det är bara att gå till grannen om det är något eller ringa... också sätter man på en film och gör det man ska göra... Vill barnet följa så är det klart att de SKA få följa, men ibland vill de helt enkelt inte följa med...

Cirkus granne bodde ju i nästa dörr och var alltså inte i lägenheten hela tiden.

En femåring kan man absolut lämna ensam den tid det tar att hänga en tvätt, det tycker jag också...

CarolaLind skrev:
Ja? Är man förälder så är man. Man kan väl inte sluta funka för det?

Om det bara vore så enkelt för mig som det är för dig, jag orkar inte ens bära ner tvätten själv :smirk: och det beror inte på lathet.

Jo du måste ha träffat brådmogna 3 åringar.. Är själv omringad av ca 9 st 3 åringar i kompiskretsen och jag kan lova dig att hade du lämnat dem framför en tv och sedan lämnat dem utan uppsikt så skulle du inte hitta dem där du satte dem...

Som jag har skrivit så tycker jag inte att treåringar ska lämnas utan uppsikt dvs någon måste kunna se dem det är just det som menas med uppsikt och det anser jag inte att man har om man är i en annan lägenhet. En dörr kan öppnas utan att det hörs och barnet kan sticka ut.. just i treårsåldern är många barn benägna till att gå på upptäcksfärd själva...

ainasoja skrev:
Om det bara vore så enkelt för mig som det är för dig, jag orkar inte ens bära ner tvätten själv :smirk: och det beror inte på lathet.

Lätt för mig? Vad vet du om det? Jag har svår fibromyalgi, svår ryggskada med 5 skadade ryggkotor och 3 skadade ryggkotor, jag har ingen kontakt med mitt vänsterben och sen en svår hjärnskakning har jag dålig balans. Jag har 8 revben som växt ihop fel efter frakturer och jag har ont mer eller mindre varje dag.

Inte fan kan jag skylla på det när det kommer till att ta väl hand om mina barn?

Nej men då borde ju du veta att det är svårt att bära ner ett barn och en tvättpåse samtidigt då ;) jag är inte heller frisk.

Det spelar ingen roll hur mycket du svär till mig jag tvingar iallafall inte mitt barn att följa med mig ner, så är det och att bära honom går inte men som jag skrivt tidigare så kan jag sätta på min babywatch så hör jag om det är något.

Är det nåt annat?

Ett tips kanske (och helt utanför ämnet)

Om du har svårt att få honom att hjälpa till nu tänk då att det lär inte bli lättare när han bli äldre..

Ge honom alternativ tex om du hjälper mamma med tvätten så får han tex titta på tv spela spel efteråt eller vad han nu uppskattar men om han inte hjälper mamma så får han inte göra det. Han lär sig då att hans handlande får konsvekenser och det är inte för tidigt att börja med det nu.

han som jag tänker på kan, man sätter upp en lapp med nummret och sedan slår han bara siffrorna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 870
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: kolblakkur
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama