Lämmna ungen ensam

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lämmna ungen ensam

Vad tror du själv ? Klart att jag inte hade förlåtit mig själv om något hade hänt.

Nu har han ju en pappa och två systrar också - så om jag inte hade dykt upp av ngn anledning så hade ju de gjort det. Och fortfarande - grannen som han var lika mycket hos som hemma hos oss hade full koll.

Det är väl tur att jag inte såg dessa skräckscener. Han var inte en sån hysspojke och rörde aldrig vare sig knivar eller annat som var förbjudet. Men som sagt så var han - systrarna var inte alls såna. Så det var liksom en annan femma.

Men visst är det möjliga händelser. Däremot anser jag att en unge ställer till betydligt mindre hyss än två ! Till exempel så har han och grannens pojke använt en plasthjälm som kastrull - då rök det ! Och jag lovar att ingen av dem var nära spisen efter det. Och då var ngn hemma - det är som om då är det tryggare att göra sånt som är absolut förbjudet.

För övrigt åker både jag och min man bort nu i tre dagar - och lämnar våra tonårstjejer och grabben själva - de kommer att greja det galant för de KAN ta vara på sig själva. Visserligen finns farmor och mormor och närmsta grannen som backup om det kärvar eller om de missar bussen !

cirkus skrev:
Och fortfarande - grannen som han var lika mycket hos som hemma hos oss hade full koll.

Men det är ju ändå föräldrarna som har ansvaret och inte grannen, personligen skulle jag aldrig lämna över ett så stort ansvar på någon annan så att den personen blir helt låst och inte kan göra något för att h*n får ta hand om mitt barn.

Sen säger jag inte att man ska hålla barnen jätte hårt utan låta dem ta ut svängarna i sin egen takt.

Där har du helt rätt, mina föräldrar var mycket mer restriktiva när det gällde att lämna oss alla tre (jag har två äldre bröder) för då hittade vi på j*velskap eller så slogs vi helt sonika. :crazy:
Ensam däremot var inga problem.

Vilya skrev:
Sen säger jag inte att man ska hålla barnen jätte hårt utan låta dem ta ut svängarna i sin egen takt.
Jag kan bara utgå från mig själv men jag ville inte följa med och handla. Då rättar man sig väl efter barnets takt?

För mig är det otänkbart att lämna en treåring själv utan uppsikt ärligt talat så förstår jag inte ens att man kan komma på tanken..

Även om treåringen inte hittar på något själv så finns det massor av situvationer som en treåring inte är kapabel till att klara själv. Det kan börja brinna en treåring vet knappast hur man ska agera då, alla människor kan man inte lita på det kan komma in någon i huset som inte har någon annan avsikt än att förgripa sig på barnet m.m

En 2-3 åring har 25% hjärnkapacitet jämfört med en vuxen så att lämna barnet själv är väldigt oansvarigt..

För mig handlar det inte om att jag har för kort navelsträng till mitt barn... för mig handlar det om mitt ansvar som förälder, jag och min sambo har som skyldighet att skydda barnet mot faror att göra barnet självständigt är en annan sak, man kan tex mycket väl klara av det genom att hålla sig utom synfält men där man själv har god uppsikt över barnet.

Blir faktiskt förvånad - jag har alltid tyckt att du haft sunda åsikter...

Skulle ALDRIG komma på tanken att lämna en treåring hemma ensam, jag hämtar tidningen, går ut och hänger tvätt etc, men då handlar det om max fem minuter.

Mina barn (2 st + 2 på köpet) har heller ingen kort navelsträng, de är vana att klara sig själva väldigt bra (iaf våra gemensamma som bor här jämt) och även vana att få hänga på mamma och pappas aktiviteter. Men att lämna dem ensamma - no way. Precis som Scilla skriver; även om man har barn man kan lita åp (vilket jag iofs anser att man aldrig kan med en treåring) så kan det hända saker man inte rår över.

NEJ.
jag hade verkligen inte lämnat min son ensam.
Varken hemma eller någon annanstans.
Han är 3 år nu och är jätte "redig" men aldrig att han skulle få vara hemma själv.
Tycker att det räcker att han är ute själv eller på ett annat våningsplan än vad jag är. (ute själv pga att vi bor på landet och det inte är nått hus direkt i närheten och framför allt ingen väg så det är ingen som bara "kommer förbi")
Har funderat ibland på att sticka och slänga till hästarna hö (tar ca 5 minuter) meddans han sitter och ser på film ändå nån lunchfodring istället för att släpa med honom ut... men än har jag inte vågat..
Det kan hända mycket på 5 minuter....

En fråga till alla som säger emot:

Varför ser ni inte på svaren från mig och Lena_H som faktiskt kommer ihåg hur det var att bli lämnade så? Varför bara se det från sin egen synvinkel och inte barnens?

Nowis skrev:
:eek: :eek: :eek: jag vet inte vad jag ska säga...

Ja, man tappar ord! :eek:

Cirkus:

Tänk om något hade hänt när du var borta. Tänk om det hade börjat brinna, om någon hade brutit sig in, om någon hade skadat ditt barn....

Nej, en förälder som lämnar en 3-åring ensam hemma är direkt olämplig som förälder. :crazy:

Du kan bara tacka din lyckliga stjärna att du haft "tur" och att inget hänt. En 3-åring klarar sig mycket fint själv, så länge inget oförutsett händer.

Jag brukar lämna sonen ensam hemma när jag går på affären som ligger 100 meter bort, han är 5 år nu och jag har lämnat honom ensam sedan han var ca 4 år innan dess ville han alltid följa med mig.

Han brukar även vara ensam hemma när jag är i tvättstugan men då ligger den i samma trapp så det är inte så svårt för honom att traska ner dit om han vill.

Korta stunder anser jag är ok att lämna barn ensamma hemma sedan kan man succestivt öka tiden ju äldre dom blir.

Men jag skulle aldrig lämna honom ensam ute på gården medans jag åker och handlar som mina grannar gör!!!

Jomenvisst, ni som barn tyckte säkert det var ok - det är inte det vi reagerar på... Grejen är ju om nåt skulle hända :eek:.

:crazy: Jisses...det finns folk till allt...

Nej, jag skulle verkligen inte agera på det viset, någonsin.

ainasoja skrev:
Jag brukar lämna sonen ensam hemma när jag går på affären som ligger 100 meter bort, han är 5 år nu och jag har lämnat honom ensam sedan han var ca 4 år innan dess ville han alltid följa med mig.

Han brukar även vara ensam hemma när jag är i tvättstugan men då ligger den i samma trapp så det är inte så svårt för honom att traska ner dit om han vill.

Korta stunder anser jag är ok att lämna barn ensamma hemma sedan kan man succestivt öka tiden ju äldre dom blir.

Men jag skulle aldrig lämna honom ensam ute på gården medans jag åker och handlar som mina grannar gör!!!

Tycker du ska se Ophras show om vad som kan hända när man lämnar barnen ensamma. Då får du nog en tankeställare. :p

Måste säga att jug tycker många reagerade lite för starkt på cirkus inlägg! Har inga egna barn men stallägaren har en 4-åring och 6-åring. Det fungerar ju hur bra som hellst att fråga barnet, vill du följa eller vill du stanna hemma? ibland vill de följa och ibland vill det stanna hemma. svåraren så brukar det inte vara... Det kan ju hända vad som hellst då barenen är ute och leker med sina kompisar, det känns farligare när barnen leker ute, än då de sitter ensam framför TV:n 1h...

OCH min mamma var tvungen att lämna mig själv då 4år och min lillebror under 1år (han sov nästan alltid) själva varje morgon i ca 10-15min! Då storebror skulle till förskolan/skolan. Och jag har aldrig lidigt av det, tvärtsom jag tyckte det var väldigt roligt... Kan tänka sig, både jag OCH min lillebror lever idag :eek:

Senast ändrad:

Så du tror att en treåring vet om de kan vara själva eller ej? Och då menar jag inte det känslomässiga?

Jag ångrar mig att jag öppnade denna tråden, jisses hur folk tänker!! Är ni inte rädda om det dyrbaraste ni har?

Tänk efter!

Håller med i det Athena skriver det är ju inte frågan om vad barnen tycker är ok det är ju frågan om vad som kan hända... Du skulle säkert kunna fråga vilken treåring som helst om de tycker det är ok att leka själva vid en bassäng och de skulle säga ja... frågan är om du skulle tycka det är ok? en treåring vet inte vad som kan hända och kan inte förutse det själv.

När jag var tonåring så tyckte jag och en kompis att det var helt ok att lifta till och från dansstället varje lördagskväll och natt men hade mina föräldrar vetat om det så hade de låst inne mig för min egna skull :crazy:
Bara för att det inte hände oss något (en gång åkte vi tom med en som körde onykter) så kommer jag ju inte att tillåta eller rekomendera min dotter att lifta överhuvudtaget.

*skakar på huvudet*
Är man inte rädd om sina barn??
Tänk på dom som inte kan få barn...

jag tror inte på det jag läst i denna tråd... att det finns sådana som inte verkar bry sig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 870
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: kolblakkur
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama