Kvinnor anställda inom kommunen förbjuds att visa hud.

Men kan kanske passa på att fråga här nu - när man har uniform, behöver man inte tvätta den typ ett par gånger i veckan åtminstone? Fast så mycket tvätt hinner man ju inte samla på sig så att man kan tvätta med full tvättmaskin varje gång, handtvättar ni då? :confused:

/Ung och dum som undrar hur man håller sig fräsch annars O_o

(:eek: <- dum smiley som inte går bort)

Jag har mängder av uniformspersedlar men om jag utgår från de som är i rätt storlek så har jag 14 pikéer, två skjortor, en NATO-tröja, en softshelljacka, två vinterjackor inkl. löstagbar fleecejacka, en vindjacka, en säkerhetsslips och tre par byxor. Byxorna är iofs inte i riktigt rätt storlek men jag har inte beställt nya än. Bältet får arbeta hårt med tanke på hur tungt det är med nycklar, fängsel, Rakel och allt annat skrot :p
Det är alltså inget större problem att ha tillräckligt många klädesplagg att byta med ;)

Kommunens klädkod: "Ingen djup urringning"
Korta kjolar, tunna axelband och djupa urringningar, det är klädesplaggen som medarbetarna förbjuds bära av Göteborgs stad. – Det känns väldigt obehagligt, säger en medarbetare till GP. Men kommunen ser inget problem med klädkoden: – Jag tycker det är rimligt att man inte ska behöva se medarbetarnas underkläder, säger Ylva Morén, områdeschef för bistånd- och myndighetsutövningen vid stadsdelsförvaltningen Västra Hisingen.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/kommunens-klädkod-ingen-djup-urringning-1.2382094

Vad tycker ni om det?
Jag tycker ju det känns självklart att följa den klädkoden på kontor egentligen, speciellt om det är med kund/personkontakt. Utom kanske de värsta semestersommarmånaderna då ingen lär dyka upp på kontoret och man är typ tre som jobbar. Men jag är tveksam till om jag tycker det är ok att skicka ett mail om det/påbjuda det :) det känns lite obehagligt. Samtidigt verkar ju banker tex kunna kräva dräkt/kavaj och jurister har också krav på sig. Men är inte det lite mer outtalat.

Vi hade en kille som kom i knälånga shorts (snygga) men han fick åka hem och byta. En arbetsplats som bara innebär kundkontakter. Vi fick tillsägelse att inte ha t-shitrs med reklam, sen kom uniform nåt år senare. Tack och lov. Men den var alldeles för varm tyvärr
:rofl: påminner mig om byxorna jag tack och lov bara hört talas om på mitt jobb. De gick under namnet svampbyxorna för de var så instängda att alla kvinnor och vissa män fick svamp av dem.

@Asko basregeln hos oss är att tröjan närmast kroppen bör man ha minst en per pass av passvändan. Jobbar du 5dagarsveckor bör du alltså ha 5 piké/skjorta/blus. Har aldrig varit med om gnäll när jag bett om nya kläder, snarare tvärtom. Det är mycket viktigt att vi ser prydliga ut på jobbet brukar de säga :p man får alltid hoppas att man inte stöter på någon chef eller så sista dagen på passvändan med 12h-pass (med resor är jag borta ca 15 h) för då är man inte direkt tillfixad ;)

Äh men det finns väl jättemycket snygga och stilrena linnen som funkar på jobbet?
Eller vad skulle problemet vara med att axlarna syns?
Mjoo med en kofta över :) tror det är ett problem att axlarna syns. Inte för att det någonsin skulle kommenteras på mitt jobb men det tar emot ändå. (tank top och kofta är det närmsta jag kommit och så rycker man av koftan om man gör kroppsarbete eller går ut och fikar.)

För att ta ett exempel:
Jag träffade för ett tag sen en tjej som jobbade som simlärare. Hon hade på sig korta shorts och linne på jobbet.
Det har jag inga problem med.
Men - jag hade inte varit så förtjust i att tex begravningsentreprenören som jag träffade inför pappas begravning klätt sig så.

Dvs alla ställen och tillfällen har en klädsel som passar för det.

Urringning är jag sämre på, har för stor byst, typ D och det ska vara bra lite urringning på t-shirten för att ingen klyfta ska anas. Inte ens vanlig V-ringad HM bas blir helt oskyldig. (och så är jag inte nog bystfixerad för att märka det).

Linne har jag på stranden :up:
Jag har dem under allting! under tunna merinoulltröjor, tunna långärmade bomullströjor, osv osv, lever på linnen :) ibland under en t-shirt om jag känner mig avklädd eller kall i t-shirten på en mässa. (och i trädgården såklart och på fritiden, på fikarasten om utomhus och när jag kör hem i bilen.)

Vad har det med århundrade att göra?
Vi lever väl ändå i ett modernt samhälle där vi är vana vid att se tex bara axlar? Varför skulle det bli ett problem på jobbet?

Hade du tyckt det varit ok om jag hade haft kläder som visat axlarna, om du skulle komma till min myndighet för att bli handlagd av mig?

Jag är rätt hårig på kroppen.
Eh ja, självklart hade det varit ok.

Dvs alla ställen och tillfällen har en klädsel som passar för det.
Fast det ser jag litet grann som äpple-/päronjämförelse.
Simläraren har den klädseln av uteslutande funktionella skäl, medan begravningsentreprenören (vilket iofs är något av en ytterlighet; jag tänker snarare på jurister, bankpersonal m fl) förväntas bära kostym (motsv) av uteslutande diffust motiverade kulturella/traditionella skäl.

Vi lever väl ändå i ett modernt samhälle där vi är vana vid att se tex bara axlar? Varför skulle det bli ett problem på jobbet.
Jag är van att se bara axlar på badstranden och fritiden.
Men inte på jobbet.
Varför måste man nödvändigtvis få klä sig precis som man vill på jobbet? Varför kan man inte anpassa sig ibland?
Om man ska dra det riktigt långt- vart går gränsen?
Får jag klä mig i bikini eller underkläder om jag vill på jobbet? Det är väl folk också vana vid- på stranden

Fast det ser jag litet grann som äpple-/päronjämförelse.
Simläraren har den klädseln av uteslutande funktionella skäl, medan begravningsentreprenören (vilket iofs är något av en ytterlighet; jag tänker snarare på jurister, bankpersonal m fl) förväntas bära kostym (motsv) av uteslutande diffust motiverade kulturella/traditionella skäl.
Jag ser det som i i olika sammanhang har man olika kläder
Samma sak som att man inte har samma kläder på stranden som i kyrkan. Man anpassar sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka