Kvinnor anställda inom kommunen förbjuds att visa hud.

Det fanns ingen klädkod på förvaltningen och då har jag svårt att se att ledningen kan gå in o detaljstyra vad en viss del, läs kvinnorna, ska bära för kläder. För visst handlar det om kvinnokläder, det går inte att ta miste på. Vad som sen sker i verkligheten, vilken socialarbetare klär sig i linne o korta shorts?, är ju en annan femma men så länge de inte har en klädkod som medarbetarna skrivit under på är mailet totalt uppåt väggarna. Osar gubbstyre.
Det där var ju en bra poäng. En klädkod som de anställda fått skriva under är ju bättre än ett beskäftigt mail som det i artikeln.

Dessutom vore det väl bättre om en klädkod var formulerad i positiva termer, vad man bör ha, än i negativa, vad man inte bör ha.

I det här fallet handlar det så vitt jag förstår om vuxna, välutbildade socialsekreterare. Jag har svårt att tro att de inte skulle kunna klä sig vettigt på jobbet själva.

Det kan man tycka, men jag hade en kollega som klädde sig nästan som en gatuflicka. Som om hon skulle gå på krogen typ.
Jag har även haft äldre kollegor vars bh`ar inte fungerat optimalt och deras urringning därmed blev väldigt avslöjande.

Kommunens klädkod: "Ingen djup urringning"
Korta kjolar, tunna axelband och djupa urringningar, det är klädesplaggen som medarbetarna förbjuds bära av Göteborgs stad. – Det känns väldigt obehagligt, säger en medarbetare till GP. Men kommunen ser inget problem med klädkoden: – Jag tycker det är rimligt att man inte ska behöva se medarbetarnas underkläder, säger Ylva Morén, områdeschef för bistånd- och myndighetsutövningen vid stadsdelsförvaltningen Västra Hisingen.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/kommunens-klädkod-ingen-djup-urringning-1.2382094

Vad tycker ni om det?
Normal dresscode för professionella yrkesmänniskor. Jag jobbar i besökverksamhet på museum och skulle aldrig gå till jobbet med bara axlar, djup urringning, shorts eller kort kjol.

Kommunens klädkod: "Ingen djup urringning"
Korta kjolar, tunna axelband och djupa urringningar, det är klädesplaggen som medarbetarna förbjuds bära av Göteborgs stad. – Det känns väldigt obehagligt, säger en medarbetare till GP. Men kommunen ser inget problem med klädkoden: – Jag tycker det är rimligt att man inte ska behöva se medarbetarnas underkläder, säger Ylva Morén, områdeschef för bistånd- och myndighetsutövningen vid stadsdelsförvaltningen Västra Hisingen.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/kommunens-klädkod-ingen-djup-urringning-1.2382094

Vad tycker ni om det?
Riktigt förbannat läskigt!! Jag blir rasande och känner ett stort obehag. Göteborgsstad kunde ha tagit beslut om att börja använda arbetskläder, och sluppit basunera att nu måste svenska kvinnor se upp med hur de klär sig så människor inte kan ta illa upp. Kräks

Har ju jobbat på bank och som tur var va min arbetsplats väldigt "casual" och man behövde inte ha kostymklädsel utan svarta jeans fungerade fast man hade kundkontakt mm

En kvinnlig medarbetare hade ofta tighta klänningar som 18åringar har på krogen, dvs slutar nedanför rumpan (inte direkt efter men kanske mitt på låret) och höga klackar... Inte "tacky" klänningar men snygga som lätt skulle funka på vilken klubb som helst... Inte ett pip från cheferna om att de va "olämpligt" ... Och det va de inte heller... Hon klädde sej mkt stilsäkert... Men enligt många i tråden skulle det tydligen inte va lämpligt i myndighetsutövanden... Ser inte problemet...

Man klär sej enligt "vad man själv" tycker är ok... Som många säger har man ofta "osagda klädkoder".. Det känner man av redan på arbetsintervjuerna ...Antingen så funkar det med ens garderob/inställning eller så gör det inte det...

FAST erkänner att jag är glad att jag slipper problemet ... Uniform är enkelt !

Det kan ju även hänga samman med vad du representerat. Som tex statstjänsteman eller kommunalanställd ska du ju företräda stat/kommun, och vare sig man vill det eller inte så kommer vissa kläder signalera vissa saker.

Jag har arbetat på en rad olika arbetsplatser och jag ser inget konstigt allt i klädkoden i artikeln. För mig är det sunt förnuft och allmän uppfostran att inte ha shorts/kortkort/djupt urringat/visa alldeles för mycket bar hud på arbetet. Jag har svårt förstå varför man har ett behov av det ens?

Jag skulle gärna tro det, men dessvärre har mina erfarenheter fått mig att tappa den tron. Och om de anställda inte själva klär sig enligt klädkodens nivå tycker jag att det är bättre att det tydliggörs i ett formell beskrivning - som går att ta på och att diskutera - än att "onda ögat" ges till dem som inte gör rätt enligt ledningen utan att de fått en chans att få veta vad som förväntas av dem.
Vi har många informella och subtila koder i samhället. Tydlighet kring regler kan därför ibland vara att föredra, men sättet som dessa chefer hanterat frågan är märkligt.

Passande bild i mitt flöde just nu, med en vacker liten bildtext om glädjen att ha casual Friday på advokatbyrån.

db6d8bb72ad8f5a0ea380fc513c470ed.jpg
Är det du?

Och ändå ska det köpas in klänningar som arbetsdress där jag jobbar. Har de tänkt att man ska visa benen med den eller:meh:
Bättre de köpt in shorts till sommaren då,,

Vi har många informella och subtila koder i samhället. Tydlighet kring regler kan därför ibland vara att föredra, men sättet som dessa chefer hanterat frågan är märkligt.

Håller med.

Mailet var korkat. Inte trevligt formulerat och ett klumpigt sätt att informera.

Ser däremot inte alls något märkligt med gemensam klädkod på arbetsplatser. Jag går inte till jobbet i bikiniöverdel och sarong, min kollega kommer inte till jobbet med bar överkropp och pyjamasbyxor.

Sedan varierar klädkoden beroende på arbetsplats, och är mer eller mindre strikt, men visst existerar den.

Håller med.

Mailet var korkat. Inte trevligt formulerat och ett klumpigt sätt att informera.

Ser däremot inte alls något märkligt med gemensam klädkod på arbetsplatser. Jag går inte till jobbet i bikiniöverdel och sarong, min kollega kommer inte till jobbet med bar överkropp och pyjamasbyxor.

Sedan varierar klädkoden beroende på arbetsplats, och är mer eller mindre strikt, men visst existerar den.
Men behöver du en klädkod för att inte komma till jobbet i bikini eller pyjamasbyxor?

Klädkod som sådan har jag inga problem med, det är perfekt att ha en mall så inget är oklart.

Det här var dock en total soppa, så idiotiskt utfört och formulerat. Givetvis ska en klädkod vara könsneutralt utformad och meddelas de anställda på tex ett gemensamt möte (om det inte funnits en kod sedan tidigare för då tar man det vid anställningstillfället).

Att folk generellt ska ha sunt förnuft tror jag inte ett dugg på, oavsett utbildning. Bättre med en tydlig klädkod.

Vad har ni emot shorts på jobbet?
Äger kanske 1 kjol men mycket shorts då jag inte trivs i kjol så jag bär shorts på jobbet, visar betydligt mindre ben när jag har dem på mig

Vad har ni emot shorts på jobbet?
Äger kanske 1 kjol men mycket shorts då jag inte trivs i kjol så jag bär shorts på jobbet, visar betydligt mindre ben när jag har dem på mig

Oftast är shorts kortare än en kjol (tex på män). Att sedan sitta på den stol där någon annan suttit och svettas med direkt hudkontakt är inte trevligt. Som kvinna går det ju att ha capribyxor om man inte vill ha kjol/klänning.

Klädkod som sådan har jag inga problem med, det är perfekt att ha en mall så inget är oklart.

Det här var dock en total soppa, så idiotiskt utfört och formulerat. Givetvis ska en klädkod vara könsneutralt utformad och meddelas de anställda på tex ett gemensamt möte (om det inte funnits en kod sedan tidigare för då tar man det vid anställningstillfället).

Att folk generellt ska ha sunt förnuft tror jag inte ett dugg på, oavsett utbildning. Bättre med en tydlig klädkod.

Jag tror de flesta människor förstår våra outtalade regler och normer, men ibland kanske det inte gör något om man får lite hjälp med vad som gäller?

På min arbetsplats finns ingen uttalad och skriftlig klädpolicy, men det händer att vi diskuterar kläderna och min erfarenhet är att dessa samtal ofta är väldigt bra. Vid flera av dessa samtal så har medarbetare uttryckt att en skriftlig klädkod skulle underlätta.

Devisen på arbetsplatsen är att alla skall känna sig bekväma med varandra. De flesta vuxna på arbetsplatsen har mycket god koll på normerna, men det händer att våra unga medarbetare inte tänker på hur deras klädsel kan "stå i vägen" för deras arbete.

Jag tror de flesta människor förstår våra outtalade regler och normer, men ibland kanske det inte gör något om man får lite hjälp med vad som gäller?

På min arbetsplats finns ingen uttalad och skriftlig klädpolicy, men det händer att vi diskuterar kläderna och min erfarenhet är att dessa samtal ofta är väldigt bra. Vid flera av dessa samtal så har medarbetare uttryckt att en skriftlig klädkod skulle underlätta.

Devisen på arbetsplatsen är att alla skall känna sig bekväma med varandra. De flesta vuxna på arbetsplatsen har mycket god koll på normerna, men det händer att våra unga medarbetare inte tänker på hur deras klädsel kan "stå i vägen" för deras arbete.

Givetvis behöver det inte vara en skriftlig klädpolicy, man gör det som passar och fungerar på just den arbetsplatsen. Huvudsaken är ju att det finns några ramar att förhålla sig till.

Att som sagt tro att folk har sunt förnuft och inte sätta ramar alls tror jag inte ett dugg på. Jag har kämpat som en idiot med några angående att använda skyddshjälm (den var onödig och klumpig tydligen :meh:). För att slippa idiotdiskussioner är det då väldigt bekvämt att peka (med hela handen i det här fallet) på reglerna och säga att det finns inte utrymme för någon annan tolkning av reglerna.

De försökte ändå tjafsa :banghead:

Klädkoder som så att säga är funktionella - utifrån hygienskäl, skyddsfunktion, enhetlighet etc - tycker jag inte är mycket att bråka om. Däremot har jag alltid haft svårt för rent kulturella klädkoder. Jag får t ex inte större förtroende för en läkare för att h*n bär kostym och slips än jeans och piké, snarare tvärtom. Om en bankanställd bär shorts när det är varmt kunde inte bekomma mig mindre - det är för mig totala ickefrågor.

Normal dresscode för professionella yrkesmänniskor.
Där tror jag du behöver utveckla litet... vilka yrkesmänniskor är inte professionella? Vilka professioner är inte yrken? Och vilka arbetande människor är inte professionella yrkesmänniskor? ;)

För min del ser jag positivt på när den typen av konventioner luckras upp, i mina ögon tillför de ingenting.

En del av befolkningen har arbetskläder eller uniform på jobbet. Då borde den andra delen av den arbetande befolkningen också klara av att klä sig propert på arbetstid. I synnerhet om man jobbar på kontor där vanligtvis air condition funkar väldigt bra. Ser inget konstigt i det hela alls, även om det går att formulera på ett positivt sätt vilken klädkod som gäller. Man arbetar vanligen 8 tim om dagen. Övriga 16 tim får man ha vad man vill på sig.

Vi SKA ha långa svarta jättevarma täta obekväma byxor även om det är 30 grader varmt och en plastig värdelös skjorta vars passform för mig är obegriplig. På morgonen är det mitt jobb att baka så jag står framför en stor varmluftsugn och ärligt talat är jag lätt överhettad med jämna mellanrum och skulle vääääldigt gärna ha mina gamla lappade kockbyxor.
Samtidigt så är det smidigt med arbetskläder som ju tillhandahålls av arbetsgivaren och kanske skulle fler arbetsgivare istället för muntliga/outtalade klädkoder tillhandhålla arbetsuniformer?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka