Håller med, kanonbra inlägg av @Snubbelfot !
Synd bara att inte diskussionen lyfter.
Synd bara att inte diskussionen lyfter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst, den rätten har jag inte ifrågasatt och den är ju ändå hyfsat långtgående.
Det jag resonerar kring, och nu vet jag tyvärr inte om jag klarar att förtydliga ytterligare, är vad som ligger till grund för de värderingar som somliga formella och informella klädkoder bottnar i. Vad anledningen är att t ex manlig personal på en viss arbetsplats skall bära kavaj och inte bara skjorta, eller långärmat vs bara axlar för kvinnor. Jag problematiserar kring uppfattningen att "det är så", eller "det skall vara så".
Just det där - "i olika sammanhang har man olika kläder" - är ju litet av kärnan i diskussionen.
Det jag tycker är intressant är varför de konventionerna är så starka eller snarare vad de grundar sig på. Jag har tidigare resonerat kring skillnaden mellan det jag kallar funktionella kontra kulturella klädkoder, och det finns även något av ett överlapp ifråga om t ex de sexuella signaler som exponerad hud sänder ut i många sammanhang. Men när du (med flera) anför att "i olika sammanhang har man olika kläder" så upplever jag att det är ett ställningstagande utan djupare grund, som man lutar sig mot utan att närmare reflektera över orsak och bakgrund till. "Man har." "Man gör." "Man skall." Vad är det som gör att somliga idag 2016 uppfattar en banktjänsteman som mer yrkeskunnig, seriös och kompetent om han bär kostym än om han bär jeans och skjorta? Bedömer vi verkligen inte yrkeskompetens djupare än valet av klädesplagg? Och när vi självcensurerar bort nakna axlar på ett kontor, varför gör vi det? För att inte trigga opassande sexuella responser, som andra människor är predestinerade att lämna? Och hur skiljer det sig i så fall från att bära t ex burka av samma orsak?
Samtidigt som jag förstår vad du menar så känner jag ändå att det inte är ett helt okontroversiellt ställningstagande; att det cementerar uppfattningen att det finns kläder som inte är ok att bära, att somliga kläder inte är respektabla, och i förlängningen gör att en människa inte kan - eller kanske rent av inte skall - uppfattas som respektabel. Tvärt emot linjen man brukar vilja förmedla till ffa barn, att det skall vara ok att klä sig som man vill utan att andra skall kritisera eller nedvärdera. Eller sexualisera. Snårig skog där, imho.
Jag tror att det är av godo att åtminstone försöka växla bort bedömningsgrunden kläder/exteriör till förmån för faktisk yrkeskompetens. Jag lyckas inte alltid själv, verkligen inte, men jag försöker för det mesta tänka på att inte döma hunden efter håren. (Och jag köper inte pseudoargumentet att just anpassningen till traditionell (kulturell) klädkod är en aspekt av yrkeskompetens. )
Det finns andra liknande exteriöra koder, jag diskuterade en på en fest för en tid sedan - tatueringar. En bekant har en grav aversion mot synliga tatueringar och hör även till de som förhåller sig strikt konservativt till klädkoder. Jag ställde en kanske litet hårddragen fråga - om bekantingen hade en livshotande åkomma som bara några en specialistläkare i världen kan operera och den personen har synliga tatueringar på t ex händerna, skulle det vara ett problem? Ja, den läkaren skulle aldrig få röra vid min bekant; tatueringarna skulle visa att läkaren ifråga var omdömeslös, oseriös och inkompetent.
(Vi agreed to disagree där.)
Jo, samtidigt finns det ju kulturella klädskillnader även inom ditt yrke. I Sverige hittar vi civilklädda läkare på en och annan mindre privatmottagning, medan det i stort sett aldrig förekommer på institutionerna. På andra håll, även i västvärlden, är det normala att läkare arbetar på mottagningar och vårdavdelningar i sina egna privatkläder. Detta trots att arbetsklädernas primära roll, åtminstone som jag uppfattar den, är funktionell (läs: hygien) snarare än kulturell.I min värld är det skillnad på fritidskläder och arbetskläder, som signalerar olika roller.
Arbetskläderna kan signalera "personal" till exempel genom de kläder jag har (och mina arbetskamrater). Eller de kan signalera "seriöst" eller "solitt företag" eller de kan signalera "moderiktigt" om man är i en klädaffär.
Så är det nog för många, men även där handlar det nog mycket om kontext. I närheten av mitt hem jobbar ett tjugotal personer med att montera en stor solcellsanläggning, nästan alla har trekvartsshorts och bar överkropp. I det fallet tror jag inte att det handlar om vare sig funktionell eller kulturell klädkod utan bara om att den bara överkroppen är helt irrelevant i den situationen. Hade en manlig (eller gubevars en kvinnlig) läkare jobbat i bar överkropp på en mottagning hade signalvärdet ju varit ett helt annat.Att vara ganska avklädd är för mig väldigt fritidsbetonat, eller festbetonat om man nu går på fester där folk har väldigt lite kläder eller framhäver exempelvis urringning.
Den mekanismen håller jag med om, och instämmer i (och följer för stunden, i vita sjukhuskläder).Jag hör till dem som gillar uniformer: en signal att det inte är klädseln som är viktig utan rollen.
Fast där tycker jag du hamnar i ytterligheter, jag tror att de som på allvar skulle dyka upp på jobbet i leriga pyamasbyxor och utan att ha duschat på en vecka bara för att det inte finns en reglerad klädkod är ganska få. Jag tror att en klädkod som stipulerar "helt, rent och påklätt" täcker in det allra mesta även om graden av påkläddhet förstås riskerar att bli en diskussionsfråga.Varför ska man egentligen ha rena kläder på sig? det är ju egentligen inte som att lite lera på byxorna skulle påverka hygienen på ett kontor. Egentligen rent hygieniskt borde det inte göra någonting om jag har samma top i en vecka. Varför ska man egentligen ha deo? det är väl egentligen inte som om näsintryck vore viktigare än synintryck. Borsta håret? varför det egentligen, vilken kulturell cementering är det som gör att vi tycker att man ska borsta håret? Pyjamasbyxor, vad skulle det egentligen göra för skillnad för mig om jag hade kortkorta pyjamasshortsen och det urtvättade linnet på jobbet. Det finns ju en gräns någonstans för alla och tja, om du frågar varför så kan jag fråga varför inte.
Men där blandar du funktionell och kulturell klädkod. Du väljer väl inte kängor och grova byxor i skogen "för att man ska", utan för att det faktiskt är konkret praktiskt och funktionellt i just den miljön? När det gäller badstrand så finns det ganska många som känner att ingen baddräkt alls är det optimala. Men diskussionen specifikt om nakenhet och sexualisering av kroppar är delvis en annan, det jag tycker är intressant här är de (jämförelsevis) mer subtila variationerna.Jag tänker lite på klädseln när jag ska ut i skogen också, kängor och rejäla byxor, eller på stan-lite mindre trasigt än trädgården osv när jag ska till stranden brukar jag ha med mig en baddräkt/bikini jag tycker är fin och som med lite tur täcker det nödvändigaste.
handlar det nog mycket om kontext. I närheten av mitt hem jobbar ett tjugotal personer med att montera en stor solcellsanläggning, nästan alla har trekvartsshorts och bar överkropp. I det fallet tror jag inte att det handlar om vare sig funktionell eller kulturell klädkod utan bara om att den bara överkroppen är helt irrelevant i den situationen. Hade en manlig (eller gubevars en kvinnlig) läkare jobbat i bar överkropp på en mottagning hade signalvärdet ju varit ett helt annat.
Om man läger ribban högre än bara lägsta gemensamma nämnaren "hel och ren", hur ser du på skillnaderna i grad av "vårdad" mellan olika kläder, och hur kan man motivera att använda de skillnaderna?Personer som í jobbet träffar, ser och ses av andra människor bör vara mer "vårdade" i sina kläder. Och olika yrken "får" ha olika kläder.
Skulle inte tveka ett ögonblick att bli opererad av någon med tatueringar och tänker inte rynka på trynet åt killen i shorts på frackbröllopet. När en kollega går förbi med bara axlar registrerar det inte ens.
Om man läger ribban högre än bara lägsta gemensamma nämnaren "hel och ren", hur ser du på skillnaderna i grad av "vårdad" mellan olika kläder, och hur kan man motivera att använda de skillnaderna?
Jag förstår hur du menar, även om jag inte håller med.Jag kanske är gammeldags på vissa sätt, men i min värld så betyder det någonting iaf hur man presenterar sig, och att man tänker på hur andra kanske kan uppfatta hur man ser ut, av ren hyfs och respekt.
Tradition bland annat? Antar att platser och yrken har olika klädstil beroende på vad yrket gör och beroende på hur de var klädda förut. Helt nya yrken lånar från lämpligt gammalt eller väljer helt själva.Snubbelfot försöker ju lyfta diskussionen till en högre nivå genom att försöka ta reda på VAD som gör att "Olika kläder passar på olika ställen" och inte bara konstatera att det är olika kulturer.
Jag påstår att just nu jobba med en solcellsanläggning i bar överkropp är funktionellt.Så är det nog för många, men även där handlar det nog mycket om kontext. I närheten av mitt hem jobbar ett tjugotal personer med att montera en stor solcellsanläggning, nästan alla har trekvartsshorts och bar överkropp. I det fallet tror jag inte att det handlar om vare sig funktionell eller kulturell klädkod utan bara om att den bara överkroppen är helt irrelevant i den situationen.
Alla är vi väl olika..
Jag skulle personligen tveka på att bli opererad av någon med tatueringar, eller snarare kanske med vissa typer av tatueringar. Tatueringar med motton/ordspråk om livet tex, det har jag vissa fördomar mot om hur den personen kan vara. Eller sina barns namn och födelseår. Jag tycker inte det utstrålar proffsighet. Jag kanske är gammeldags på vissa sätt, men i min värld så betyder det någonting iaf hur man presenterar sig, och att man tänker på hur andra kanske kan uppfatta hur man ser ut, av ren hyfs och respekt. Främst tex om man har att göra med äldre personer som växte upp i en helt annan värld. Allt handlar inte om en själv, och man måste inte hävda sig på det sättet mot sina "kunder". Dvs tatueringen i sig spelar ingen roll egentligen, men det kan spela roll vilken attityd man har kring det hela..
Och att komma i shorts på frackbröllop tycker jag av samma anledning vore extremt respektlöst mot de som gifter sig och rimligtvis har angivit en klädkod om det nu är "frackbröllop". Perfekt exempel på hur en person som är väldigt egoistisk skulle bete sig, IMO.
Jag förstår hur du menar, även om jag inte håller med.
Om man tittar på den mekanismen utbruten; att visa andra respekt genom att anpassa sitt utseende till förväntningarna hos omgivningen - en självcensur i någon mån, i synnerhet ifråga om tatueringar om de tillkommer som du skriver, i syfte att "hävda sig"... ser du någon skillnad i respekt mellan det, och mellan att från andra hållet respektfullt ge någon frihet att inte bli dömd utifrån en tatuering?
Jag kan bara säga att han trakasserades (på ett vänligt sätt) och hans klädsel kommenterades hela dagen. Ingen av männen kom någonsin till jobbet igen i sandaler eller shorts.
Fast helt ärligt du ligger på akademiska i rummet utanför operation, en läkare kommer och drar lite i din fot, du ska opereras om tio minuter, han har en blomma tatuerad på handen. Eller långa dreads. Finns inte en chans i helskotta att jag skulle lita på min bedömning mer än på sjukhuschefens i det fallet. Är han där så kan han operera. Kunde han inte det är inte det någonting som jag kan avgöra med ett ögonkast oavsett. Saknade han legitimation skulle han sannolikt varit väldigt välklädd för att dölja det Jag skulle aldrig protestera.
Men det är ju respektlöst på den skalan att han antingen är sjuk, pank, har fobi, är kufisk eller har panik och missförstod klädkoden till vardag vad som (för frack ska man egentligen inte ange klädkod tex, frack är default, fast hur många reflekterar över det.). Oavsett orsak är det någonting personen inte kan hjälpa det är inte hens fel. (fast man kanske känner personen och vet att det är respektlöst, då känns det som någonting annat)
Där håller jag absolut med. Och där tycker jag egentligen inte att läget är särskilt komplicerat; där finns en uttrycklig önskan som imho inte behöver motiveras djupare än att det är brudparets önskan att deras gäster klär sig i en viss stil. Oavsett anledningen till det, så skulle jag ifrågasätta omdömet hos någon som framhärdar i en annan klädstil bara för att hävda sig eller sticka ut.Jag pratar här om specifika fall, som tex med bröllopet. I dessa fall tycker att min rätt att hävda min individualitet så att säga inte är mer värd än önskningarna från tex ett brudpar...
Jo. Om det handlar om uttalat aparta ideologiska ställningstaganden (ACAB, 1%, 81 eller liknande) så tror jag att även jag skulle reagera, men sannolikheten känns obefintlig att just de tatueringarna skulle överleva en hel läkarutbildning. Om så vore, skulle jag prata med personen ifråga.Jag tror alla kan tänka sig åtminstone en specifik tatuering som skulle göra att de valde bort doktorn i fråga från att operera dem, om de hade ett annat, bättre alternativ till den personen, eller hur?
Hur går "trakassera" ihop med "vänligt"? Fy vilken beklämmande historia. Stackars karl. Kollegornas sätt var klart mycket oproffsigare än hans klädval, i mina ögon.