Kvinnor anställda inom kommunen förbjuds att visa hud.

Det är verkligen inte så osannolikt som du beskriver. Det är fullt rimligt att en person kan behålla en sådan tatuering som en påminnelse om den tiden i deras liv och vad det innebar för dem. Kanske en påminnelse om vilken förbättringsresa de gjort, eller whatever. Fullt rimligt.

"Min uppfattning att det absoluta flertalet med den tatueringen är mer eller mindre livsstilskriminella baserar jag på mina egna, låt vara anekdotiska, erfarenheter av de människor jag mött."

Och det är fördomar. Samma som att jag har fördomar om personer med motiverande dussincitat på kroppen att de ofta är personer med mer mental obalans, sämre självförtroende och dylikt. Baserat på mina erfarenheter. Det är ju inget exakt orsakssamband, men det är en bedömning man gör baserat på erfarenhet, precis som du själv säger.
Skulle vilja komma med ett mycket starkt nja här. Om man har en sådan tatuering synlig, tex en svastika eller (jag är ganska dålig på undergrupper) dylikt för att minnas sin nyvunna godhet och nyfunna medborgerlighet så tror jag man som läkare döljer den inför patienter för att inte stressa upp dem i onödan.

(btw sådana tatueringar skulle jag reagera negativt på (det kan vara snällt också, folk har ibland tatueringar de inte vet vad de betyder), jag tänkte mer på sjöjungfrur och döskallar.)
 
Bara för att jag läst hela tråden och för att jag kan:

enhanced-buzz-wide-23730-1406883733-18.jpg
 
Tatueringar stör mig verkligen inte (jag har ju en själv) så länge det inte är tvivelaktiga symboler som tex ett hakkors. Skulle någon oavsett profession ha ett sådant vänder jag på klacken i dörren. Den personen har en syn på saker och ting som jag inte kan ställa mig bakom.

Komplikationen blir ju om någon från Asien har tatuerat in en svastika. På många ställen där har den ju inte samma innebörd som här. Jag vet dock inte hur vanligt det är att man tatuerar in den.
 
Om vi ska applicera svastikan på trådstarten kan vi säga att vem-det-nu-är möter oss i en t-shirt med nazi-Tysklands flagga på magen. Denna t-shirt är då inte 'några gamla synder som man kan ha omvänt sig ifrån', utan nåt man drog på sig imorse.

Är er klädsyn lika fortsatt liberal nu, om om inte - var ska då gränsen mellan acceptabelt och inte gå?
 
Om vi ska applicera svastikan på trådstarten kan vi säga att vem-det-nu-är möter oss i en t-shirt med nazi-Tysklands flagga på magen. Denna t-shirt är då inte 'några gamla synder som man kan ha omvänt sig ifrån', utan nåt man drog på sig imorse.

Är er klädsyn lika fortsatt liberal nu, om om inte - var ska då gränsen mellan acceptabelt och inte gå?

T-shirt är alltid ok. Däremot är det aldrig ok att medvetet kränka andra.
 
Just det där - "i olika sammanhang har man olika kläder" - är ju litet av kärnan i diskussionen.
Det jag tycker är intressant är varför de konventionerna är så starka eller snarare vad de grundar sig på. Jag har tidigare resonerat kring skillnaden mellan det jag kallar funktionella kontra kulturella klädkoder, och det finns även något av ett överlapp ifråga om t ex de sexuella signaler som exponerad hud sänder ut i många sammanhang. Men när du (med flera) anför att "i olika sammanhang har man olika kläder" så upplever jag att det är ett ställningstagande utan djupare grund, som man lutar sig mot utan att närmare reflektera över orsak och bakgrund till. "Man har." "Man gör." "Man skall." Vad är det som gör att somliga idag 2016 uppfattar en banktjänsteman som mer yrkeskunnig, seriös och kompetent om han bär kostym än om han bär jeans och skjorta? Bedömer vi verkligen inte yrkeskompetens djupare än valet av klädesplagg? Och när vi självcensurerar bort nakna axlar på ett kontor, varför gör vi det? För att inte trigga opassande sexuella responser, som andra människor är predestinerade att lämna? Och hur skiljer det sig i så fall från att bära t ex burka av samma orsak?

Det finns andra liknande exteriöra koder, jag diskuterade en på en fest för en tid sedan - tatueringar. En bekant har en grav aversion mot synliga tatueringar och hör även till de som förhåller sig strikt konservativt till klädkoder. Jag ställde en kanske litet hårddragen fråga - om bekantingen hade en livshotande åkomma som bara några en specialistläkare i världen kan operera och den personen har synliga tatueringar på t ex händerna, skulle det vara ett problem? Ja, den läkaren skulle aldrig få röra vid min bekant; tatueringarna skulle visa att läkaren ifråga var omdömeslös, oseriös och inkompetent.
(Vi agreed to disagree där.)


Samtidigt som jag förstår vad du menar så känner jag ändå att det inte är ett helt okontroversiellt ställningstagande; att det cementerar uppfattningen att det finns kläder som inte är ok att bära, att somliga kläder inte är respektabla, och i förlängningen gör att en människa inte kan - eller kanske rent av inte skall - uppfattas som respektabel. Tvärt emot linjen man brukar vilja förmedla till ffa barn, att det skall vara ok att klä sig som man vill utan att andra skall kritisera eller nedvärdera. Eller sexualisera. Snårig skog där, imho.

Jag tror att det är av godo att åtminstone försöka växla bort bedömningsgrunden kläder/exteriör till förmån för faktisk yrkeskompetens. Jag lyckas inte alltid själv, verkligen inte, men jag försöker för det mesta tänka på att inte döma hunden efter håren. (Och jag köper inte pseudoargumentet att just anpassningen till traditionell (kulturell) klädkod är en aspekt av yrkeskompetens. :grin: )

Jag tycker att ditt resonemang är intressant och väl värt att diskutera men samtidigt inte att det utgör något riktigt argument mot att klädkoder i arbetslivet. Så länge folk i allmänhet känner större förtroende för en bankanställd i skjorta än en i Led Zeppelin-t-shirt och så länge många äldre människor känner sig obekväma med att få besök av folk i linnen som visar större delen av bröstkorgen måste arbetsgivare kunna se till att anställda har ett utseende som inte stör en stor del av deras kundkrets. Det är inte upp till dem att ändra normer hur kring vi ser på en människas klädval och på vilket sätt det påverkar vår syn och våra förväntningar kring den personen.
 
Det här att vara emot klädkoder är väl en subkultur i sig,
och sett i den synvinkeln; varför ska just den subkulturen ha förkörsrätt framför andra?

För att man hävdar sin egen rätt att (inte) klä sig hur man vill som viktigare än andra människors rätt till sina åsikter?

För att man vill bli respekterad och då glömmer att man ibland genom att hävda sin rätt, trampar på någon annan och inte vill respektera dem.

För att åter knyta till tatueringar:
"förr i tiden" var tatueringar inte värst normalt. Tatueringar var ofta något som kriminella hade, medan "vanligt folk" inte hade dem. En tydlig subkultur. Även idag är ju vissa typer av tatueringar "stämplade" som tillhörigt till vissa subkulturer.
Många gamlingar kan faktiskt bli rädda för människor med många tatueringar, utifrån hur samhället såg ut på deras tid. I synnerhet dementa personer kan inte förväntas ändra sin inställning till exempelvis klädsel, tatueringar och så vidare.
Därför är det väldigt respektlöst att "skicka på dem" personer med många synliga tatueringar, uppseendeväckande piercingar, väldigt avklädd klädstil.

Om man nu är anställd för att göra ett jobb och har "kunder" (eller klienter eller patienter eller något annat valfritt ord) så ska man i första hand respektera dem som verksamheten riktar sig till, och först i andra hand respektera personalens preferenser när det gäller arbetsdräkt.
 
Om man nu är anställd för att göra ett jobb och har "kunder" (eller klienter eller patienter eller något annat valfritt ord) så ska man i första hand respektera dem som verksamheten riktar sig till, och först i andra hand respektera personalens preferenser när det gäller arbetsdräkt.
Egentligen så skulle den här problematiken belysas bäst om de som propagerar för att man får klä sig som man själv vill, öppnar eget, klär sig nu som-man-själv-vill (dvs utanför sin yrkesrolls klädkod) - och sedan ser om firman går bättre eller sämre än andra företag i samma nisch.
Då får man direkt och sann feedback på om det finns någon annan sida på myntet som man som vanlig anställd har valt att inte se.
 
Men behöver du en klädkod för att inte komma till jobbet i bikini eller pyjamasbyxor?

Tänker nog mer att jag ju ändå anpassar min klädsel - av många orsaker. Så en klädkod som rekommenderar att bära annat än bikini/pyjamas/tanktopp påverkar mig inte.

Däremot kan det bli tydligare för dem som är osäkra (säg typ nyanlända med annan klädkultur med sig, nyanställda inom en ny profession, människor som är blinda och inte har en självklar synreferens).

Gissningsvis är det också lättare att vid behov ifrågasätta klädkoder om dessa är uttalade, istället för underförstådda. Associerar till kvinnan i London som inte fick anställning då hon vägrade går i höga klackar.

Ska läsa igenom tråden som vuxit, innan jag ev utvecklar...
 
@Snubbelfot
om vi vänder på dina frågeställningar, då.

Varför är det fel att vilja att personalen ser proper och påklädd ut på jobbet?
Varför är det fel att föreslå en klädkod?
Nej, du vänder inte på mina frågeställningar - jag tror inte att jag har argumenterat emot att se proper och påklädd ut på jobbet. Jag har däremot ifrågasatt bakgrund och motiv till traditionsbundna och kulturellt betingade klädkoder.
För att man hävdar sin egen rätt att (inte) klä sig hur man vill som viktigare än andra människors rätt till sina åsikter?
Vänta litet nu... hur hittar du en koppling till "rätt till sina åsikter" i den här diskussionen? Ingen har väl ifrågasatt någons rätt till åsikter?
För att man vill bli respekterad och då glömmer att man ibland genom att hävda sin rätt, trampar på någon annan och inte vill respektera dem.
Och där hamnar man igen i frågan vilket som är mest respektlöst - att framhärda i en klädstil som inte är praxis, eller att vara intolerant gentemot andra människors klädstilar. Ingen radikal skillnad, imho. Jag menar också att det krävs alldeles oerhört radikala klädval för att kunna hävda att det i sig "trampar på någon annan".
Många gamlingar kan faktiskt bli rädda för människor med många tatueringar, utifrån hur samhället såg ut på deras tid. I synnerhet dementa personer kan inte förväntas ändra sin inställning till exempelvis klädsel, tatueringar och så vidare.
Därför är det väldigt respektlöst att "skicka på dem" personer med många synliga tatueringar, uppseendeväckande piercingar, väldigt avklädd klädstil.
Det är ett argument som jag tycker har bärighet.
 
Det här att vara emot klädkoder är väl en subkultur i sig,
och sett i den synvinkeln; varför ska just den subkulturen ha förkörsrätt framför andra?
Mmm... du menar en subkultur i stil med du-reformen? Arbetet för lika löner? Subkulturen att vara för religionsfrihet? :angel:
Jag tycker det vore mer intressant om du hade lust att utveckla hur du ser på betydelsen och vikten av att vidmakthålla klädkoder, och framför allt då på tjänstemannasidan.
 
Egentligen så skulle den här problematiken belysas bäst om de som propagerar för att man får klä sig som man själv vill, öppnar eget, klär sig nu som-man-själv-vill (dvs utanför sin yrkesrolls klädkod) - och sedan ser om firman går bättre eller sämre än andra företag i samma nisch.
Då får man direkt och sann feedback på om det finns någon annan sida på myntet som man som vanlig anställd har valt att inte se.
Nej, det får man inte.
Inte om man inte isolerar bort samtliga andra faktorer som påverkar huruvida ett företag är mer eller mindre framgångsrikt. Och det är ganska många faktorer.
 
Rätt till åsikter i form av att anse viss klädsel som opassande för situationen.
Varken jag eller någon annan - med reservation för att jag kan ha missat något enstaka inlägg - har ifrågasatt rätten att ha åsikter om andras klädval. Vem som helst får väl anse precis vad den vill om någon annans klädval.
Du pratar inte om rätt till åsikt om någon annans klädval. Du pratar om rätt att låta sina åsikter styra någon annans klädval, det är inte samma sak.
 
Varken jag eller någon annan - med reservation för att jag kan ha missat något enstaka inlägg - har ifrågasatt rätten att ha åsikter om andras klädval. Vem som helst får väl anse precis vad den vill om någon annans klädval.
Du pratar inte om rätt till åsikt om någon annans klädval. Du pratar om rätt att låta sina åsikter styra någon annans klädval, det är inte samma sak.

Fast det är ju så med allt som handlar om normer: vissas åsikter styr hur de själva och andra bör bete sig.
 
Fast det är ju så med allt som handlar om normer: vissas åsikter styr hur de själva och andra bör bete sig.
Förvisso, det jag vände mig emot var din formulering att den som ifrågasätter klädkoder sätter sig själv över andra människors rätt till sina åsikter. Vilket alltså är en uppfattning som jag inte alls delar. Sen kanske vi inte står så långt ifrån varandra i sak, mer att formuleringen blev missvisande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp