Kunna dra av för hästarna i lantbruksfastighet?

Alexandra_W

Trådstartare
Lite kryptisk rubrik kanske men vet inte riktigt hur man ska formulera det.

Men jag bor ju hos mamma, som har gård som hon deklarerar för som lantbruksfastighet. Det har senaste åren dock inte bedrivits någon verksamhet,

Jag har ju hästar, och jag har flera gånger klurat på om man inte skulle kunan få in hästarna på något höger i verksamhet, så man kan lyfta moms.

Det går ju att göra så att mamma helt sonika hyr ut stallplatser inkl foder och strö till mig, då får hon in pengar i verksamheten (stallhyra) och kan lyfta momsen på strö, foder och stängsel etc.

Detta är ju ganska ekelt att göra, men frågan är hur högt skattemyndigheten skriker när hon driver ensmansföretag och hyr ut stallplatser till familjemedlem, som dessutom bor på gården?

Det r möjligt men inte säkert än att det blir lantbruksdjur på gården igen med, dock mer av 'sällskapstyp' eller rasbevarande typ än djur för slakt eller annan ren produktion, och där blir ju problemet att det går ut pengar för dem men inte kommer in för dem.

Gården har (såklart) mark som är EU-stödsberättigad. Förutom den mark jag använder till hästarna (som jag vi inte orkat trassla med att lyfta stöd för) så är dock all mark utlånad och brukas av grannbonden (mot att vi har gratis snöröjning vintertid). Grannbonden lyfter EU-stöd för vår mark btw.

Hur det hela egentligen görs bäst ska dock utredas här i vår, i samråd med grannbonden eftersom jag lyckats få mamma intresserad över hur det egentligen är kring hennes mark och vad för pengar den eg ger etc. (Dvs hur mycket betalar vi i klartext för den där snöröjningen *egentligen*). Dessutom kommer mer mark att gå över till hästbetesmark eftersom jag insett att jag nog blir rätt permanent här ;)

Men finns det något bra sätt som skattemyndigheten inte får tuppjuck på att få in HÄSTARNA i verksamheten så det blir möjligt att få ner kostnaderna för dem t ex?

Hoppas någon fattade svamlet =)

Sv: Kunna dra av för hästarna i lantbruksfastighet?

Du kan lyfta in hästar i jordbruksverksamhet om det är 2 ston och det ena får ett föl, för då så är det verksamhet.
Alla andra försök till olika konstruktioner blir ett nollsummespel.

Din mamma måste nämligen redovisa och betala in moms för stallhyran som du betalar.
Däremot så finns en risk för att du eller din mamma måste skatta för förmånen av gratis stallplats och bete.

Ett råd är, riv inte i det, det kan bli dyrt.

Skattemyndigheten kommer att skrika högt :smirk:

Som föregående skrivare sa, så måste du ha hästarna "till något" alltså ha någon hästverksamhet, t ex avel, travtävling (och då inte bara klubbens hobby-tävlingar ...) eller dyl. Annars kallas det för hobby.
Avels-vallack går nog inte ens skattmasen på, och unghästar (som din lilla, väl?) räknas inte som en avelstillgång.
Jag trodde förstås att man var tvungen att ha tre ston, men det kan hända att det räcker med två. Dock räcker det inte att ta ett enda föl på en av dem och sedan ha hästarna som hobby därefter. Aveln måste fortgå.

Så den gubben gick inte. Tyvärr ... :( (Är ju lite piffigt att få dra av momsen ;) )

Fast alltså, endera missförstår jag er eller ni mig. Jag menar alltså inte att hästarna rent fysiskt ska in i verksamheten, då vet jag att då måste det vara turridning, avel eller ridskola eller liknande. Dvs att HÄSTARNA drar in pengar.

Utan det jag funderade på var vad som händer om mamma hyr ut STALLPLATSER. Det är fullt tillåtet och det genererar pengar. Vet mer än en bonde som när de avvecklade lantbruket och lantbruksdjuren ställde om till hästgård i meningen att de bedriver inackorderingsstall. Det finns inte ett djur registrerat i verksamheten, utan verksamheten är uthyrning av stallplatser (med eller utan olika nivåer på ingående foder och skötsel etc).

Så så långt är jag helt med på reglerna, det går att bedriva verksamhet med stallplatsuthyrning.

Däremot så är jag ju inte så säker på att skattemyndigheten riktigt gillar att man hyr ut till närstående/familjemedlem, och det var där min fråga kom in. Att det är helt okej att hon hyr ut till Greta Svensson från grannbyn vet jag dock. Men så var det det där med närstående/familj.

Men hästarna ska alltså inte i verksamheten så (formulerade nog dumt) utan det handlar mer om att dra nytt av att det finns verksamhet, och stallbyggnader. Nu står jag ju där gratis och köper foder och allt själv. Frågan är om det skulle gå att få ner kostnaderna genom att istället för att stå där gratis och köpa foder etc själv hyra det 'all included' av mamma. Dvs jag hyr två boxplatser (och hagtillgång/bete etc) inklusive foder och strö.

Min mamma tar upp stallhyra för min "halva" av hästarna, vi äger alltså hälften var i hästarna och står som ägare båda, även om jag är företrädare på 4 st. och hon på 2 st. (Travare)

Jag hyr hus av mamma och stallhyran är inbakad i hyreskostnaden...

Men faktiskt har jag jättedålig koll på hur det fungerar...

/// ghost

Jag tänkte just som I_U, eftersom du hyr av din mamma å ni ska lyfta bort moms från lite av varje så måste hon ju betala skatt på summan hon får in från dig.Alltså tror jag bara ni förlorar på det.

När jag startade företag på mina hästar så diskuterade vi o Skattemyndigheten hur vi skulle göra. Antingen lyfta in dem i makens lantbruksfastighet el också att jag startade egen enskild firma. Skattmasen tyckte att det var enklast, och förmånligeast för mig att starta enskild firma och att arrendera stallet av maken.

Han drar sen av för kostnader i t ex byggnader för hästarna i sin verksamhet eftersom hästarna numera är kommersiella även för hans del. Och jag drar av för resten :).

chrysler skrev:
Jag tänkte just som I_U, eftersom du hyr av din mamma å ni ska lyfta bort moms från lite av varje så måste hon ju betala skatt på summan hon får in från dig.Alltså tror jag bara ni förlorar på det.

Fast du skattar väl på VINST? Och vem har sagt det ska gå med vinst? *vissel*

Det är där du har problemt just när det gäller hästverksamhet (även om det handlar om att hyra ut boxar i lantbruksfastigheten). Skattemyndigheten har väl börjat inse att de flesta hästföretag INTE gör det, därför kräver det (iaf i vårt län), att

1) Man ska lämna in en utförlig beskrivning med enkla kalkyler på HUR man ska få det (eller försöka, det är ju vinstSYFTE som eftersträvas) att gå med vinst.

2) De första åren kommer du (mamma alltså) med all säkerhet kollas extra noga så det inte blir för stora avdrag, och de vill säkert att det ska gå med vinst nåt år emellanåt.

Men det är väl lätt att fixa - kör hårt :bump:.

Fast din mamma kommer ju att få betala in moms till skattemyndigheten på den intäkt som uthyrningen av stallplatsen genererar. Detta är ju 25 % likväl som den avdragsgilla ingående momsen är 25 % på de kostnader som uppkommer. Därav ett nollsummespel så som någon här ovan också sa! Det har alltså inte att göra med den eventuella vinsten i bolaget.... Den beskattas för sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 359
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar