Kronisk smärta/ småbarn

Fantastiskt att din pappa kunnat det. Men smärta är ju inte antingen på eller av, utan kan ju vara tex på en tiogradig skala. Om min man då normalt har grad 5-6 på skalan och bär dottern i tio minuter, så är smärtan sedan kanske på 8-9. Vore det "bara" det så vore det väl en sak, men risken är jättestor att skadan förvärras (det kommer att ske, frågan är bara när. Och när det väl händer kan man inte operera igen. Vi hoppas att det händer om ett tag, inte nu när han är 35.) Att dammsuga, bära barn, plocka upp saker från golvet mm är allt sådant som kan förvärra. Så nej, han kan inte lika gärna ha dottern.

Ja det tror jag faktiskt kan vara en lösning för oss, ska fundera lite på det faktiskt! Skulle vara skönt att slippa större grejer, typ tvätta fönster mm

Gällande plocka upp från golvet, han ni en "griptång" som är till just för de? Finns de som är så långa att man kan stå rak, annars sitta på en stol

Fantastiskt att din pappa kunnat det. Men smärta är ju inte antingen på eller av, utan kan ju vara tex på en tiogradig skala. Om min man då normalt har grad 5-6 på skalan och bär dottern i tio minuter, så är smärtan sedan kanske på 8-9. Vore det "bara" det så vore det väl en sak, men risken är jättestor att skadan förvärras (det kommer att ske, frågan är bara när. Och när det väl händer kan man inte operera igen. Vi hoppas att det händer om ett tag, inte nu när han är 35.) Att dammsuga, bära barn, plocka upp saker från golvet mm är allt sådant som kan förvärra. Så nej, han kan inte lika gärna ha dottern.
Jag förstår givetvis att kronisk smärta är väldigt många olika saker. Det som förvirrar mig här är väl att jag inte alls förstår just det här fallet. Tex hur han har tänkt innan han fick barn. För mig är det svårt att förstå hur man går in i föräldraskapet utan någon alls strategi för att klara av det. Även om givetvis vad som helst kan hända sedan som slår sönder strategin.

När det gäller min pappa och mig själv som liten, så påstår min pappa at han tex gick och jag kröp efter. Det är ju svårt att tro på, men han säger det och jag blev omskött vad jag kan begripa även när han var ensam. Om just det var strategin i förväg, vet jag dock inte.

Men om allt ligger på dig pga hans funktionshinder, så tänker jag 1. be kommunen om hjälp, 2. köp den hjälp ni har råd med. (3. sänk ambitionsnivån så mycket som möjligt.)

Men hur handikappad är han? Är det nivån att han bara kan ligga stilla och inte alls vara uppe och röra sig så känns det väl läge för personlig assistent? Är han så handikappad, så antar jag att han inte arbetar, men kan han ändå vara uppe och röra sig ibland så får han väl göra allt som inte inbegriper bärande: vika och sortera tvätt (ett plagg i taget), diska, laga mat, plocka undan medelst griptång, sköta all administration, etc.

Att för all framtid ligga på soffan medan du sköter allt inklusive hans omsorg (mat, disk, tvätt, inköp) verkar orimligt tungt för dig. Om han är sängbunden eller inte kan ta hand om sig själv (typ handla, tvätta sina kläder, laga mat, städa), så kanske någon form av boende egentligen är det mest realistiska, inte att han ska kunna bo hemma?

Vad gör man när man "är kvinna"? :confused:

Typ tar en dusch i lugn och ro, köper sig en ny blus, äter en tallrik färska bär ensam och njuter av att bara vara sig själv. Trodde att det var underförstått att jag menade att man är sig själv, alltså sin person och får släppa alla måsten för 5 minuter som man normalt kan i en parrelation när man "turas om" med barnet.

Ja det tror jag faktiskt kan vara en lösning för oss, ska fundera lite på det faktiskt! Skulle vara skönt att slippa större grejer, typ tvätta fönster mm

Nu vet jag inte om du skrev hur gammalt ert barn är men det finns ju mycket tjejer i gymnasiet tex som vill ha extrajobb med barnpassning och så! :) Sen finns det givetvis också så att du kan köpa in en "riktig" nanny och varför inte, tror att städning en gång i veckan samt nanny 2-3 dagar ett par timmar skulle göra en oerhört stor skillnad i din vardag och välmående är ju mer värt än något annat att lägga pengar på! :)

Jag förstår givetvis att kronisk smärta är väldigt många olika saker. Det som förvirrar mig här är väl att jag inte alls förstår just det här fallet. Tex hur han har tänkt innan han fick barn. För mig är det svårt att förstå hur man går in i föräldraskapet utan någon alls strategi för att klara av det. Även om givetvis vad som helst kan hända sedan som slår sönder strategin. Du vet ju inte så mycket om oss, så varför dra slutsatsen att vi inte haft någon strategi alls? Vi har haft extremt många tveksamheter inför att försöka få barn, och flera strategier. Här ber jag om hjälp och råd för min del, inte för hans. Vill du ha hela vårt resonemang innan vi bestämde oss för att försöka så kan du väl PM:a mig, det var inte det jag ville ha råd kring.

Något borde han kunna hjälpa till med hemma.

Att tex torka av bord, damma, torka diskbänk och laga enklare mat?

Har ni någon kurator på sjukhuset alt på eran VC så kan dom hjälpa er med ansökningar.

Sedan bör ni kontakta en AT ( arbetsterapeut) som kan komma hem till er och hjälpa till med lösningar som tex griptång mm så vardagen går lättare för honom.

Finns tex rullbord man kan få så han slipper bära tungt.

Nja om jag beskriver lite noggrannare så är det alltså så att han vanligtvis kan göra varierande mycket, det skiljer sig alltså från dag till dag. MEN efter dessa intensiva första månader då han har gjort mer än vanligt + burit dottern så har han nu akut smärta pga en buktande disk/ diskbråck. Så nej, även om det här skulle bli bättre (vilket inte är säkert) så kan han inte göra för mycket böjningar och lyft. Så just nu är han sängliggande och jag gör allt, om det fortsätter så vet vi inte, i sådana fall måste vi få hjälp. Blir det bättre så kan han göra vissa saker men inte pusha smärtan för mycket, för risken är alltså att skadan förvärras. Då är det risk för att han blir sängliggande för typ resten av livet, och den risken är jag inte särskilt sugen att ta för att han ska göra mer hushållsarbete. Självklart ska han göra så mycket han kan, men just nu är det inte särskilt mycket.

Än så länge är hon bara fyra månader, men i framtiden absolut! Och städhjälp, ja det ska jag absolut undersöka. Tack för tipsen

Ja det borde vi kanske göra... Vi hade en at hos oss för några år sedan, men hon hade inte så många idéer förutom en sittdyna :S. Men jag ska kontakta igen och be att få prata med någon annan. Tack för tipset, bra ett bli påmind!

Det står på beslutet att man kan och hur man överklagar men dels har man ju tusen andra saker i huvudet då och orkar kanske inte och dels är det vanligt att människor tror att det är krångligt. Det är det inte. Det räcker att skriva "jag överklagar beslutet" och skicka in det.
Jag fick inte ens ett beslut...

Jag har också diskbråck som är utläckta och har också haft svårt att böja mig. Griptång är guld värt när det är som sämst. Sen måste väl din sambo få träningsprogram så att han långsiktigt får stärka upp ryggen. Annars håller jag helt med Mabuse, om han är sängliggande och du får göra allting är det väl dags för ett boende antar jag.

Tycker ni ska ligga på arbetsterapeut/sjukgymnast angående träningsprogram, din man verkar inte få det stöd han har rätt till på den fronten.
Du får ursäkta följande, men det är bara vad jag tycker. Har man ett sånt (i sammanhanget) "extremt" handikapp tycker jag att man öht ska överväga om man verkligen ska skaffa barn, eftersom att barn innebär tunga lyft, mer hushållssysslor än vanligt m.m. Absolut om man bara måste avstå från de allra tyngsta grejerna, men blir man sängliggande av även mer vardagliga grejer, som det verkar i din mans fall, skulle iaf jag övervägt ifall det ens var lämpligt med barn. Men det är ju bara jag.

Tycker ni ska ligga på arbetsterapeut/sjukgymnast angående träningsprogram, din man verkar inte få det stöd han har rätt till på den fronten.
Du får ursäkta följande, men det är bara vad jag tycker. Har man ett sånt (i sammanhanget) "extremt" handikapp tycker jag att man öht ska överväga om man verkligen ska skaffa barn, eftersom att barn innebär tunga lyft, mer hushållssysslor än vanligt m.m. Absolut om man bara måste avstå från de allra tyngsta grejerna, men blir man sängliggande av även mer vardagliga grejer, som det verkar i din mans fall, skulle iaf jag övervägt ifall det ens var lämpligt med barn. Men det är ju bara jag.
Hade du läst hela tråden så hade du inte skrivit på det sättet eftersom TS redan reagerat o svarat på den kritiken från @Petruska .

Nu är jag inne på rehabilitering, men har han någon form av stödbälte att fästa runt rygg/bål för att stödja? Min man fick början till diskbråck i nacken och använde då nackkrage för att få stöd, vilket minskade smärtan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Calmiche
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 605
Senast: Raderad medlem 142658
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
23 094
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Jag antar att det är ett helt gäng här inne som lever med kronisk smärta och just idag känner jag att jag behöver lite sympati och pepp... 2
Svar
37
· Visningar
3 525
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder