Kött från vildsvin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MissFideli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 173
  • Visningar Visningar 12 913
Jägarnas fel att det finns massor med gris som ställer till problem??
Knappast troligt iom att det årligen skjuts mellan 55-65 000 gris och när det kommer till att bönderna och andra gnölar och vill att jägarna ska ta hand om problemet så startades detta

http://jagareforbundet.se/mitt/sode...manlands-lan/vilt-i-sormland/vildsvinsjouren/

Över 100 jägare listade sig - inte en enda bonde hörde av sig när erbjudandet gick ut att tjänsten fanns, så uppenbarligen så är det inget problem med vildsvin då, eller? Stöp ganska säkert på "Syftet är dock inte att förmedla säljjakt utan att avhjälpa ett problem" eller så är det inget problem med vildsvinen, de förstör inte grödor, vallar, marker osv osv...

Nej, det är inte "jägarnas" fel att det finns vildsvin som ställer till problem.
Utan det är politikernas, som 1987 beslutade, givetvis efter påtryckningar av jägarorganisationerna, att tillåta att de förrymda vildsvinen från hägn i Sörmland, skulle få återetablera sig.

Eftersom matning är tillåten, och en hel del jägare (långt ifrån alla) tänjer på regler, och saknar sunt förnuft om med vad man bör mata, var man bör mata, och hur mycket och när man bör mata, så finns det lokalt löjligt stora mängder med vildsvin och i vissa fall annat vilt.

I mina trakter så finns det t.ex. enorma mängder dovhjort och kronhjort. Vi pratar om hjordar med dovhjort på hundratals djur, förutom de smågrupper som finns lite överallt. Kronhjortarna bildar inte flockar på samma sätt, men de syns dagligen. Det är inte möjligt att ta ens en kort biltur på några km utan att se, och aktivt undvika att köra på, dovhjort i synnerhet.

Det där erbjudandet i Sörmland, var/är kanske inte så attraktivt, som man med enkel retorik vill göra gällande.
Dels finns ett grundläggande problem: många av de bönder (i Sörmland) som har problem med vildsvin saknar jakträtt på den mark de brukar, de arrenderar, i Sörmland ofta av godsen som har säljjakt som en viktig inkomstkälla. Dessa bönder kan alltså inte ens engagera intresserade jägare.

Om man sedan studerar listan över jaktintresserade, så är dessa inte så värst många som verkligen bor lokalt. I ett delområde, som är verkligt nerlusat med vildsvin, har endast en (1) intresserad anmält sig... Jag tvivlar på att jägare baserade i Stockholm t.ex. klarar av ett långtidsengagemang för att "sitta uppe på natten" för att göra verklig skillnad där vildsvinsstammarna är täta. Dessa jägare har ju jobb att gå till, och då blir det nog lite svårt för dem att jaga intensivt och ofta 10-15 mil hemifrån...

Om nu vildsvin är svårjagade, eller då "jobbiga" att jaga, och intresset för köttet är minst sagt ljumt, att de påverkar annat klövvilt negativt, samtidigt som grisarna förstör vallar och kulturbetesmarker (resulterar i indragna stöd), och dessutom är "obehagliga" att "träffa på i skogen", så kan man tycka att en radikal minskning av antalet vildsvin vore på sin plats.

Hur man minskar antalet vildsvinen kraftigt, finns säkert många lösningar på, men det verkar ju som om jägarkåren, och jägarorganisationerna vill ha gott om vildsvin i markerna, samtidigt som man inte vill ta ansvar för det besvär som andra grupper får p.g.a. vildsvin. Det finns betydligt färre jägare än t.ex. ryttare i Sverige som vill vara med och dela på skogen.

Och intressant nog, så verkar det finnas en uppfattning att bönderna ska stängsla mot vildsvin, anpassa grödor och odlingsmetodik för grisarnas skull, medan vargen, som åtminstone i Baltikum har gris som stapelföda, ska minsann utrotas...

Hur minska stammen med humana metoder och hållbart för heltids arbetande jägare? Här har det på 5 år gott från inga grisar till ett så stort problem att det inte är ovanligt med samtal från minst 3 villa ägare varje dag som klagar på grisen ändå har en jagats 3 av åren och 2 av som så mycket som jägarna hunnit ändå ÖKAR stammen även om ingen fodrar men annat än hö under vårvintern, vilket gäller alla i vårat vilt vårds område.

Från en som hör dagligen om hur vi inget gör för vi vill ha ännu mera gris i skog/tomt/åker, varför sitter vi inte varje natt och vakar på gris utan någon förstås för att även jägarna har annat i livet oxå.

Så ja kom med ett hållbart förslag som inte innebär att man behöver sluta jobba, lagligt eller slutar i skilsmässa kommer jag ta upp det på nästa gris möte för här ser vi jägare helst en 70% minskning av stammen.

Själva väljer jägarna som har ställen man inte vill ha bökat att stängsla ute grisarna för vi vet att vi än inte kommit på metoden att minska stammen trots att vi jobbar hårt för det.

(Lägger till)
Här bor, äger och brukar jägarna den största delen av maken det jagas på, är en som bor 4 mil bort men hans föräldrar har en liten gård här.
Finns inga stora gårdar.

ibland efter timmar i telefon för att samordna jakter och var och varannan vecka med möten/föreläsningar om grisarna och man vet att man gör vad man kan ändå kommer klagomålen så vill man bara sluta med allt vad jakt heter.

Senast ändrad:
Jag har stått fem meter från en gris, med min då femtonårige son strax bakom. Märkligt nog var jag inte rädd under denna close encounter, utan mest hänförd över hur vi förstod varandras kroppsspråk - medan denne störste-i-sin-flock-gris säkrade att de fyra andra kunde promenera undan från där vi skulle gå.

Att det blev så nära som fem meter berodde på den speciella geografin vid just detta ställe.

Gris på bil är obra.

Vildsvin brukar väl inte direkt vara aggressiva? Där jag är uppväxt brukade dom böka bakom huset men stack när man kom ut eller släppte ut hästarna. Mötte vildsvin jämt och ständigt, både till fots och till häst men aldrig någonsin ett aggressivt sådant. Vi vågade inte släppa ut hundarna själva men gick vi med ut så stack dom illa kvickt.

Vildsvin brukar väl inte direkt vara aggressiva? Där jag är uppväxt brukade dom böka bakom huset men stack när man kom ut eller släppte ut hästarna. Mötte vildsvin jämt och ständigt, både till fots och till häst men aldrig någonsin ett aggressivt sådant. Vi vågade inte släppa ut hundarna själva men gick vi med ut så stack dom illa kvickt.
Nej precis.
Men det finns många berättelser om
a) hur rädda människor är för svinen, och
b) hur de jagat de försvarslösa människorna över stubb och stock.

Som med alla djur handlar det om två saker när man möter dem i det fria - 1) visa dem respekt, 2) låt dem få fri lejd från dig (dvs träng inte in dem i nåt hörn) och 3) rör inte ihop det för en mamma med ungar.

Ja, det är fredagskväll. Då är det ok att vara usel på matematik.

då blir det nog lite svårt för dem att jaga intensivt och ofta 10-15 mil hemifrån...

I de regionerna är det inget ovanligt med det avståndet till jaktmarkerna faktiskt och de som anmält sig har gjort det frivilligt, baserat på tid, jobb och livet i övrigt givetvis så att använda mina ord mot mig som du gjorde är bara löjligt.

För att han gladeligen jagar på den allmänna vägen, matar gris på sin markgräns(20 meter från grannens trädgård) för att ha bra skottläge, pratar vitt och brett om hur hemskt det är att folk får vistas i skogen när det är jakt, sätter upp skyltar riktade till enskilda grannar med pikar om koppeltvång men själv gladeligen låter sina hundar förfölja vilt året om, medvetet skrämmer hästekipage för att få sitta ifred på sitt pass(vid allmän väg) mm mm.

Jag vet att det finns vettiga jägare. De är bara inte i mina trakter.
Går den allmänna vägen över hans marker har han väl rätt att jaga där.
Matar gris? ser du skillnad på en åtelplats o en foder plats?
Dessutom, om han matar grisen där så kanske den låter bli din trädgård?
Koppeltvång gäller i praktiken för alla, delar av året och i praktiken för de som inte är jakträttsinnehavare resten av året. För ingen kan ha 100% koll på ett djur.
Jakt med drivande hund hanteras lite speciellt. det är under vissa omständigheter inte olagligt att hunden driver vilt på annans mark.

Vad det gäller att medvetet skrämma hästekipage, han jagar och då kan det smälla, har han rätt att jaga vid den väg du kallar allmän (väg med vägnummer) så får han skjuta så länge inte kulbanan riskerar att skada tredje person eller egendom. (Minst 45 grader från objektet han siktar på)

Tja, enligt föreläsarna gör de det, har ingen personligt erfarenhet av varken skogsvård eller vildsvinsjakt
Ja vad som rapporterats hittills är bökningsskador på vägrenar, bökning skador på granplanteringar/lövplanteringar som ligger på fd åkermark och farhågor om framtida rötskador på dessa planteringar.
Men överlag så överväger de positiva effekterna till skillnad från skador orsakade av det övriga klövviltet.

Ja vad som rapporterats hittills är bökningsskador på vägrenar, bökning skador på granplanteringar/lövplanteringar som ligger på fd åkermark och farhågor om framtida rötskador på dessa planteringar.
Men överlag så överväger de positiva effekterna till skillnad från skador orsakade av det övriga klövviltet.
Ja, det är väl (disclaimer: om jag förstått det hela rätt) framför allt den mycket ekologiska, fossiddriftsfria och närproducerade markberendningen som är den stora vinsten med vildsvin.

I de regionerna är det inget ovanligt med det avståndet till jaktmarkerna faktiskt och de som anmält sig har gjort det frivilligt, baserat på tid, jobb och livet i övrigt givetvis så att använda mina ord mot mig som du gjorde är bara löjligt.
Jag bor i "de trakterna", och det sista jag vill släppa in, och i synnerhet skriva kontrakt med, är stroppiga

Jag bor i de trakterna, och de enda som kan tänka sig att släppa in "Stockholmsjägare" på sina marker, är de stora markägarna.

Har du förresten själv skärskådat det du länkar till?

Att dessa "Stockholmsjägare" sällan tar sitt ansvar har jag sett på nära håll. Det var förresten en sådan jägares hund som bet ihjäl min grannes fårflock....

Många av dessa jägare har fått sin jägarexamen på en helgkurs, deras allmänna naturvana är minimal, de släpar med sig hundar som blir fullständigt knäppa när de kommer utanför asfalten, och de tror att när de är i skogen, så har de fullständiga rättigheter där och behöver inte dela med med svampplockare, söndagsflanörer, sommarstugetomter och lokalboende.

Jag har varit med om att de försökt avvisa mig från min egen mark! För de har sån nollkoll så att de inte kan läsa kartan ens...

Jag bor i "de trakterna", och det sista jag vill släppa in, och i synnerhet skriva kontrakt med, är stroppiga

Jag bor i de trakterna, och de enda som kan tänka sig att släppa in "Stockholmsjägare" på sina marker, är de stora markägarna.

Att dessa "Stockholmsjägare" sällan tar sitt ansvar har jag sett på nära håll. Det var förresten en sådan jägares hund som bet ihjäl min grannes fårflock....

Många av dessa jägare har fått sin jägarexamen på en helgkurs, deras allmänna naturvana är minimal, de släpar med sig hundar som blir fullständigt knäppa när de kommer utanför asfalten, och de tror att när de är i skogen, så har de fullständiga rättigheter där och behöver inte dela med med svampplockare, söndagsflanörer, sommarstugetomter och lokalboende.

Jag har varit med om att de försökt avvisa mig från min egen mark! För de har sån nollkoll så att de inte kan läsa kartan ens...

Okej så du ogillar stockholms jägare, absolut inga problem, jag har själv lite svårt med de som bara åker ut för att jaga och sen åker hem igen... Tack och lov så är det i vårat jaktlag krav på att man ska ha anknytning till marken för att vara med i jaktlaget. Dvs antingen äga mark i jaktområdet eller bo i anslutning till jaktområdet, vilket gör att alla har en nära relation till dels marken och till dels de boende.
Det finns en större markägare/gods i närheten som roade sig med att utfodra grisarna under en period, det blev det stopp på efter en anmälning. Att det dessutom inte gick att sälja jakten kan också ha något med saken att göra.

Det är trist för dig att du bor och har mark på ett ställe där markägarna inte kan komma överens, självklart finns det visst tjafs även här, speciellt med de bönder som själva inte vill sätta sig in i vad jakten på gris innebär. Det som börjar fungera mot det är att erbjuda dem att sitta med varje kväll någon sitter och försöker jaga, helt plötsligt fick de upp ögonen för hur mycket jobb det faktiskt var.
Att vargen skulle se vildsvins som sin basföda har jag väldigt svårt att tro på, det blir den dag då älg och rådjur är borta och bönderna har stängt in sina djur. För varför skulle vargen välja ett djur som kan döda en hel flock när det finns betydligt enklare byten?

Din egen mark, bjuder du in några jägare? Låter du dem jaga gris utan att kräva något betalt? Underlättar du genom att se till att det finns möjligheter att skjuta på ett säkert sätt, att kunna få ut den skjutna grisen på ett smidigt sätt.

Det är inte lika lätt att vara närvarande på en mark om man bor 10, 15 mil bort. Jämfört med dem som bara bor någon kilometer eller tom på den mark där man jagar.
Oansvariga hittar man överallt.

Sedan, konflikten mellan betalande jägare och personer som "!gratis" utnyttjar den sk allemansrätten kommer nog att eskalera i framtiden. Eftersom betalande jägare är en del i den brukningsrätt en fastighet medger. Och ekonomin kommer att spela en allt större roll på landsbygdens brukningsenheter.

Okej så du ogillar stockholms jägare, absolut inga problem, jag har själv lite svårt med de som bara åker ut för att jaga och sen åker hem igen... Tack och lov så är det i vårat jaktlag krav på att man ska ha anknytning till marken för att vara med i jaktlaget. Dvs antingen äga mark i jaktområdet eller bo i anslutning till jaktområdet, vilket gör att alla har en nära relation till dels marken och till dels de boende.
Det finns en större markägare/gods i närheten som roade sig med att utfodra grisarna under en period, det blev det stopp på efter en anmälning. Att det dessutom inte gick att sälja jakten kan också ha något med saken att göra.

Det är trist för dig att du bor och har mark på ett ställe där markägarna inte kan komma överens, självklart finns det visst tjafs även här, speciellt med de bönder som själva inte vill sätta sig in i vad jakten på gris innebär. Det som börjar fungera mot det är att erbjuda dem att sitta med varje kväll någon sitter och försöker jaga, helt plötsligt fick de upp ögonen för hur mycket jobb det faktiskt var.
Att vargen skulle se vildsvins som sin basföda har jag väldigt svårt att tro på, det blir den dag då älg och rådjur är borta och bönderna har stängt in sina djur. För varför skulle vargen välja ett djur som kan döda en hel flock när det finns betydligt enklare byten?

Din egen mark, bjuder du in några jägare? Låter du dem jaga gris utan att kräva något betalt? Underlättar du genom att se till att det finns möjligheter att skjuta på ett säkert sätt, att kunna få ut den skjutna grisen på ett smidigt sätt.

Personligen, så skulle jag vilja att det var ett krav på "lokalanknytning", ungefär som den du beskriver, för att alls få jaga. De som bor i området, är de som har aktuell information om hur det förhåller sig, som har förståelse för grannars behov och önskemål, och en realistisk möjlighet att hantera viltstammar i både upp- och nedgång.

Självklart så jagar de grannar som jag bett om hjälp gratis här, jag vill bli av med överbefolkningen av hjort med, så den är också gratis! Men villkoret är att de berättar om sina jaktplaner för mig, så att vi, om behov föreligger, kan diskutera eller ändra något. Jag bedriver en viss hästverksamhet, och det är klokast om en hästgrupp slipper möta en jaktgrupp, och vice versa....

Personligen, så skulle jag vilja att det var ett krav på "lokalanknytning", ungefär som den du beskriver, för att alls få jaga. De som bor i området, är de som har aktuell information om hur det förhåller sig, som har förståelse för grannars behov och önskemål, och en realistisk möjlighet att hantera viltstammar i både upp- och nedgång.

Självklart så jagar de grannar som jag bett om hjälp gratis här, jag vill bli av med överbefolkningen av hjort med, så den är också gratis! Men villkoret är att de berättar om sina jaktplaner för mig, så att vi, om behov föreligger, kan diskutera eller ändra något. Jag bedriver en viss hästverksamhet, och det är klokast om en hästgrupp slipper möta en jaktgrupp, och vice versa....
Det tvång om "lokalanknytning" du talar om är som tur är, svårt att genomdriva centralt. så det är upp till de lokala markägarna .. så som det ska vara.
du har rätten att välja den lösning som passar dig bäst.

Nej precis.
Men det finns många berättelser om
a) hur rädda människor är för svinen, och
b) hur de jagat de försvarslösa människorna över stubb och stock.

Som med alla djur handlar det om två saker när man möter dem i det fria - 1) visa dem respekt, 2) låt dem få fri lejd från dig (dvs träng inte in dem i nåt hörn) och 3) rör inte ihop det för en mamma med ungar.

Ja, det är fredagskväll. Då är det ok att vara usel på matematik.
Precis som med vargen! Den är ju en riktig fingertrigger för somliga jägare, såklart man brassar på med hur hemsk den är då.

Apropå vildsvin som stapelföda för varg, så här skriver Jägareförbundet på sin faktasida:

Läs gärna hela den här artikeln http://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/varg/varg-effekter/, om bl.a. vargens förväntade effekter under olika förutsättningar på olika viltstammar.

citat ur artikeln:
"I de sydligaste delarna av vargens nuvarande utbredningsområde (södra Svealand) och än längre söderut (Götaland) förekommer förutom älg även höga tätheter av rådjur, och lokala populationer av kronhjort, dovhjort och vildsvin. Vid etablering av varg i dessa områden kan man förvänta sig att dessa mindre arter av klövvilt kommer att dominera vargens bytesval. Vargens inverkan på älgstammen i dessa områden kommer således att bli lägre, och troligen betydligt lägre än vad som beskrivits ovan. Lodjuret kommer också i större omfattning bli en konkurera om födan om varg ställer om till rådjur. Vildsvinen är stapelföda för vargen i stora delar av Europa. I Sverige har vildsvinen och vargen börjat mötas i utbredning och lite är känt hur dessa arter kommer reagera på varandra under svenska förhållanden."

Jag har färgmarkerat meningen om "vildsvin som stapelföda".

Vargen är inte hemsk, det är ett fantastiskt djur. Intelligent och en effektiv jägare.
Problemet uppstår då vargens intressen kommer i konflikt med djurhållares eller jägares.
Principen som bör gälla är då den samma som bör gälla allt annat som samhället beslutar om.
Att samhällets intressen ALLTID ska gå före den enskildes. Det måste vara så annars kulle vi aldrig kunna bygga vägar, dra ledningar etc.
Men att dessa intressen ALDRIG får ske på den enskildes bekostnad. Dvs samhället till fullo ersätter de inskränkningar som samhällets beslut leder till.

Vad det gäller varg så finns det en enkel lösning.
Samhället arrenderar jakten för det pris som marknaden gav före vargens presens (uppräknat efter index)
Arrenderar sedan ut jakten till högstbjudande . Sjunker arrendepriset så betalar staten mellanskillnaden.
dvs står för kostnaden av vargnärvaron.

"Vildsvinen är stapelföda för vargen i stora delar av Europa" jag vet att jägarförbundet skriver det.
Men stora delar av europa innebär ju i praktiken ända bort mot URAL. Och både jägarförbundet och du får ursäkta men jag tror nog att älgen är stapelfödan i den största delen av området

"Vildsvinen är stapelföda för vargen i stora delar av Europa" jag vet att jägarförbundet skriver det.
Men stora delar av europa innebär ju i praktiken ända bort mot URAL. Och både jägarförbundet och du får ursäkta men jag tror nog att älgen är stapelfödan i den största delen av området

Tro har huvudsakligen med sådant som t.ex. religion att göra. Framforskad fakta är en helt annan sak än tro.
Jägareförbundets artikel är baserad på framforskad fakta, snarare än tro.

Liknande trådar

Anläggning Vår ena hage gränsar mot en granne som fått problem med vildsvin på sin tomt. Nu har han köpt ett klent plastnät som han hägnat lite...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: Seabaz
·
Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett... 2
Svar
35
· Visningar
1 841
Mat Vi äter alltid hemagjord Pizza på fredagar och har nu köpt en pizzaugn och vill göra den perfekta pizzan :) Nu vill jag ha era tips på... 2
Svar
38
· Visningar
1 721
Senast: hastflicka
·
Mat Va på en italiensk buffé i helgen och dom hade rödbetor vi gillade, mamma säger det stod "saftinkokta rödbetor" på skylten, dom...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V