Kött från vildsvin

Och jag kan nog undra om du är nykter när du är ute och kör om nätterna.
Backspegeln sitter på ca 120 cm höjd.
Den absoluta maxgränsen för en galts maxhöjd är ca 120 cm i mankhöjd huvudet och därmed ögonen hamnar väl ca 20 cm lägre... så din berättelse är väl som sportfiskarens,,,en aning kryddad ;)
Men nu tänkte du väl ändå inte till innan du skrev? En gris kan lika väl som alla andra djur lyfta huvudet över mankhöjden, alltså inga som helst problem att komma högre upp.
 
Intressant det där med att fånga smågaltar och kastrera...

Eftersom jakten på vildsvin inte räcker till för att ta ner populationen till rimliga nivåer, i varje fall där jag bor, så skulle det nog kastration av smågaltar (eller varför inte P-sprutor till unga suggor) vara ett alternativ.

lbb, det kostar på att tvingas lägga om vallar i förtid pga av vildsvinsbök, och att inse att vissa (spannmåls-)grödor är omöjliga på vissa åkrar pga för stora hjortstammar.
Det som ibland kallas för "viltvård" är ofta överdriven matning, som blåser upp viltstammarna för att få viltet lätt att jaga...

Om det gick enkelt att fånga gris så skulle det inte vara så svårt att få ner populationen... Nu jobbar man med att få fram godkända vildsvinsfällor eftersom jakten är svår att få tillräckligt effektiv på de ställen där grisen redan har tagit över. Hos oss så är inte grisen något jätteproblem, de var visserligen lite i majsfälten men bävern har gjort större skada. Men så har vi bara åtlar där det skjuts regelbundet, flyttbara jakttorn för att kunna jaga där de är just nu och flera jägare som har möjlighet att sitta hela nätterna... Även om det sliter på dem.
 
Men nu tänkte du väl ändå inte till innan du skrev? En gris kan lika väl som alla andra djur lyfta huvudet över mankhöjden, alltså inga som helst problem att komma högre upp.
Jodå det kan de, de kan tom stå på två ben om de vill. men alla grisar jag sett passera en bilväg har gjort det med sänkt huvud och med fart...

Men jag varken kan eller vet allt så....
 
Om det gick enkelt att fånga gris så skulle det inte vara så svårt att få ner populationen... Nu jobbar man med att få fram godkända vildsvinsfällor eftersom jakten är svår att få tillräckligt effektiv på de ställen där grisen redan har tagit över. Hos oss så är inte grisen något jätteproblem, de var visserligen lite i majsfälten men bävern har gjort större skada. Men så har vi bara åtlar där det skjuts regelbundet, flyttbara jakttorn för att kunna jaga där de är just nu och flera jägare som har möjlighet att sitta hela nätterna... Även om det sliter på dem.

det går att fånga rätt många grisar åt gången, med det går åt hårt arbete och en jäkla massa tålamod
Sedan vet jag inte vad aktetiken säger och framförallt vad djurskyddslagen säger eftersom de blir otroligt stressade
 
det går att fånga rätt många grisar åt gången, med det går åt hårt arbete och en jäkla massa tålamod
Sedan vet jag inte vad aktetiken säger och framförallt vad djurskyddslagen säger eftersom de blir otroligt stressade
Att de går att fånga är det inga frågetecken på, problemet är att kunna fånga dem humant... Det finns länder där de jagar med helikopter och skjuter ihjäl dem/skadar dem svårt och låter dem ligga men det är inte heller något som är tillåtet i Sverige och alltså är det ointressant.
 
Om det gick enkelt att fånga gris så skulle det inte vara så svårt att få ner populationen... Nu jobbar man med att få fram godkända vildsvinsfällor eftersom jakten är svår att få tillräckligt effektiv på de ställen där grisen redan har tagit över. Hos oss så är inte grisen något jätteproblem, de var visserligen lite i majsfälten men bävern har gjort större skada. Men så har vi bara åtlar där det skjuts regelbundet, flyttbara jakttorn för att kunna jaga där de är just nu och flera jägare som har möjlighet att sitta hela nätterna... Även om det sliter på dem.

Hos oss ÄR vildsvinet ett mycket stort problem, i synnerhet i lantbruket. Mjölkbönderna, som har det kärvt även utan vildsvin, har stora problem med uppbökade vallar, och därmed jordinblandning i ensilaget.
Och matning någon kilometer bort, gör bara att fler grisar överlever och samlas i närområdet.

Intresset hos jägarna att ta itu med en intensivare jakt, verkar minska ju fler grisarna blir. Det är uppenbarligen tråkigt att sitta ute natt efter natt. Så när ett litet fåtal grisar skjutits, så tröttnar man.

De enda som aktivt intresserar sig för grisjakt är godsen/markägare med väldigt stora arealer, som säljer köpjakter till stadsbor, tyskar och danskar m.fl. De som säljer köpjakt matar grisarna, alltså utfodrar dem, här pratar vi inte åtlar, utan om stora lass med spannmål, betor, potatis, och i vissa fall överblivet bageribröd eller godis (!).

Ett absolut utfodringsförbud vore det enda rätta för tillfället. Åtlar undantagna.

En intressant observation, är att i stort sett varje gång jag besöker den egna skogen, så hittar jag ett vildsvinskranium på ett nytt ställe. Och nästan varje gång så ser jag grisarna, eller åtminstone hör dem väldigt nära, alltså på dagtid, och de går inte undan, utan försöker snarare jaga undan mig...
 
Intresset hos jägarna att ta itu med en intensivare jakt, verkar minska ju fler grisarna blir. Det är uppenbarligen tråkigt att sitta ute natt efter natt.

Tråkigt och tråkigt vet jag inte, men även jägare har vanliga arbeten, familj och helt enkelt ett liv utanför jakten som också kräver sitt och att då lägga stora pengar på en jakt som mest gynnar någon annan natt efter natt efter natt är liksom inte realistiskt.
 
Att de går att fånga är det inga frågetecken på, problemet är att kunna fånga dem humant... Det finns länder där de jagar med helikopter och skjuter ihjäl dem/skadar dem svårt och låter dem ligga men det är inte heller något som är tillåtet i Sverige och alltså är det ointressant.
men har man ju börjat använda små fällor av en typ som får kritik i de här filmerna,
 
Vad jag menade med att jägarna tjänar på en etablering av gris är ju att man kan inte avlöna folk för att jaga gris. Det skulle kosta allt för mycket. Alltså får man se till att ha kvar dem som idag är intresserade av jakt.
Det i sin tur innebär att man måste se till att jägare har möjlighet att hålla hundar och sysslamed andra jaktformer än just grisjakt.
sker inte det så lär antalet jägare minska ytterligare.

och vad det kommer att innebära när det gäller vildsvinsförekomst inser nog de flesta
 
Hos oss ÄR vildsvinet ett mycket stort problem, i synnerhet i lantbruket. Mjölkbönderna, som har det kärvt även utan vildsvin, har stora problem med uppbökade vallar, och därmed jordinblandning i ensilaget.
Och matning någon kilometer bort, gör bara att fler grisar överlever och samlas i närområdet.

Intresset hos jägarna att ta itu med en intensivare jakt, verkar minska ju fler grisarna blir. Det är uppenbarligen tråkigt att sitta ute natt efter natt. Så när ett litet fåtal grisar skjutits, så tröttnar man.

De enda som aktivt intresserar sig för grisjakt är godsen/markägare med väldigt stora arealer, som säljer köpjakter till stadsbor, tyskar och danskar m.fl. De som säljer köpjakt matar grisarna, alltså utfodrar dem, här pratar vi inte åtlar, utan om stora lass med spannmål, betor, potatis, och i vissa fall överblivet bageribröd eller godis (!).

Ett absolut utfodringsförbud vore det enda rätta för tillfället. Åtlar undantagna.

En intressant observation, är att i stort sett varje gång jag besöker den egna skogen, så hittar jag ett vildsvinskranium på ett nytt ställe. Och nästan varje gång så ser jag grisarna, eller åtminstone hör dem väldigt nära, alltså på dagtid, och de går inte undan, utan försöker snarare jaga undan mig...

Ja jag vet att de är ett problem på många ställen, ett problem är även att bönderna inte riktigt har förståelse för jägarnas situation heller. Som exempel så skulle min man gärna sitta och jaga gris, men det är inte hållbart när han jobbar mellan 06:15 och 18:30 varje dag, en natt går bra att sitta men han måste även få sin sömn, annars blir han en fara på sin arbetsplats och det är ingen höjdare när man kör tunga maskiner. Men hans kusin som jobbar i samma företag har lite mindre ansvar att vara på plats tidigt på morgonen och kan då istället hinna sitta kanske 3 kvällar i veckan på de olika åtlarna.
Ett annat problem som vi har stött på är att de sa till redan när det såddes, "Se till att det finns skjutgator mellan ån och majsen för att vi ska ha möjlighet att skjuta någonstans" Blev det några skjutgator? Nej majsen såddes till åkanten och det finns inga möjligheter att hinna skjuta dem, man hör dem i majsen men man kan inte skjuta på ljud.
Sen ska man även vara medveten om att grisen är ett intelligent djur, har de varit med i en flock som ett djur har blivit skjutit ur så återvänder de sällan till samma ställe dagen efter utan väljer ett nytt, är det då en majsåker, ja då finns det många ställen att välja på.
Sen är avyttringen ytligare ett problem, även jägare har en gräns när grisen är full och alla runt omkring har fått det de vill ha. Jag har vänner vars barn skriker rakt ut om de ska vara tvungna att äta vildsvin en dag till... ;)
Det börjar komma inlämningsmöjligheter men ofta är kraven stora och priset lågt så det är inget riktigt intresse att lämna in. Frågan är vem som tjänar på verksamheten för köttet ut till kund kostar sina modiga slantar och så länge konsumenten hellre väljer dansk billigt kött så är det ett problem.

Godsen som kör utfodring i storskala är absolut ett problem det säger jag inget om.

När det gäller utfodring kontra åtel så är det en fin gräns, vad är utfodring för gris och vad är för andra klövvilt? Vi har en skör rådjursstam som har haft stora problem med mycket lodjur, en del varg, svåra vintrar. Om vi inte skulle utfodra den så skulle vi inte ha så många rådjur kvar, men grisarna tuggar gärna i hösilaget de också, skulle vi då bli tvungna att sluta med den utfodringen?
 
Problemet hemma hos oss har varit att bönderna skriker om gris, hur jobbigt det är, hur mycket dom förstör osv osv, men när sedan jägare erbjuder sig att vaka vid åkrarna - då ska bönderna ha betalt för jakten. Helt orimligt.
Det var några killar för ett par år sedan som drog igång en sajt där jägare och bönder kunde anmäla sitt intresse för enbart vildsvinsjakt. Den gick i stöpet pg a att bönderna ville ha betalt för att bli av med sina problem.

Vi har själva ca 80ha åkermark som stundtals blivit riktigt illa behandlat av vildsvinen, men har idag löst problemen genom elstängsel och avskjutning på åkrarna.
Utfodring på annan plats har också varit en del i att få bort grisarna från åkermarken och i stället hålla sig i skogen, vilket har fungerat. Innan vi gjorde det hade vi grisarna i åkrarna så fort det började växa minsta lilla, nu dröjer dom tills havren har gått i mjölke. Detta förkortar vakperioden med flera månader och gör att det blir hållbart.
 
Problemet hemma hos oss har varit att bönderna skriker om gris, hur jobbigt det är, hur mycket dom förstör osv osv, men när sedan jägare erbjuder sig att vaka vid åkrarna - då ska bönderna ha betalt för jakten.
Det låter som om man vill både äta kakan och ha den kvar. Man bör bestämma sig en gång för alla om man tycker att grisarna är en tillgång för sin mark, eller ett problem.
 
Problemet hemma hos oss har varit att bönderna skriker om gris, hur jobbigt det är, hur mycket dom förstör osv osv, men när sedan jägare erbjuder sig att vaka vid åkrarna - då ska bönderna ha betalt för jakten. Helt orimligt.
Det var några killar för ett par år sedan som drog igång en sajt där jägare och bönder kunde anmäla sitt intresse för enbart vildsvinsjakt. Den gick i stöpet pg a att bönderna ville ha betalt för att bli av med sina problem.

Vi har själva ca 80ha åkermark som stundtals blivit riktigt illa behandlat av vildsvinen, men har idag löst problemen genom elstängsel och avskjutning på åkrarna.
Utfodring på annan plats har också varit en del i att få bort grisarna från åkermarken och i stället hålla sig i skogen, vilket har fungerat. Innan vi gjorde det hade vi grisarna i åkrarna så fort det började växa minsta lilla, nu dröjer dom tills havren har gått i mjölke. Detta förkortar vakperioden med flera månader och gör att det blir hållbart.
Många av de där bönderna du talar om vet inte hur många timmar man måste avsätta för jakten på gris.

Jagar en del på kontinenten. Och även i majsfält efter gris.
Men bönderna där vi jagar samarbetar med jägarna.
Skjutgator i grödorna höga torn i stråsäden gör att man lyckas, om inte skjuta bort grisen så göra tillvaron så osäker för dem på fälten så de drar till grannarna istället.
Man har även ett system där unga jägare går med i jaktlagen till starkt reducerade Priser mot att de tar stora delar av den betungande grisjakten. Till saken hör att jaktarrendet är ngt lägre än i Sverige men skadorna på grödan betalas av jägarna..
 
Ja jag vet att de är ett problem på många ställen, ett problem är även att bönderna inte riktigt har förståelse för jägarnas situation heller. Som exempel så skulle min man gärna sitta och jaga gris, men det är inte hållbart när han jobbar mellan 06:15 och 18:30 varje dag, en natt går bra att sitta men han måste även få sin sömn, annars blir han en fara på sin arbetsplats och det är ingen höjdare när man kör tunga maskiner. Men hans kusin som jobbar i samma företag har lite mindre ansvar att vara på plats tidigt på morgonen och kan då istället hinna sitta kanske 3 kvällar i veckan på de olika åtlarna.
Ett annat problem som vi har stött på är att de sa till redan när det såddes, "Se till att det finns skjutgator mellan ån och majsen för att vi ska ha möjlighet att skjuta någonstans" Blev det några skjutgator? Nej majsen såddes till åkanten och det finns inga möjligheter att hinna skjuta dem, man hör dem i majsen men man kan inte skjuta på ljud.
Sen ska man även vara medveten om att grisen är ett intelligent djur, har de varit med i en flock som ett djur har blivit skjutit ur så återvänder de sällan till samma ställe dagen efter utan väljer ett nytt, är det då en majsåker, ja då finns det många ställen att välja på.
Sen är avyttringen ytligare ett problem, även jägare har en gräns när grisen är full och alla runt omkring har fått det de vill ha. Jag har vänner vars barn skriker rakt ut om de ska vara tvungna att äta vildsvin en dag till... ;)
Det börjar komma inlämningsmöjligheter men ofta är kraven stora och priset lågt så det är inget riktigt intresse att lämna in. Frågan är vem som tjänar på verksamheten för köttet ut till kund kostar sina modiga slantar och så länge konsumenten hellre väljer dansk billigt kött så är det ett problem.

Godsen som kör utfodring i storskala är absolut ett problem det säger jag inget om.

När det gäller utfodring kontra åtel så är det en fin gräns, vad är utfodring för gris och vad är för andra klövvilt? Vi har en skör rådjursstam som har haft stora problem med mycket lodjur, en del varg, svåra vintrar. Om vi inte skulle utfodra den så skulle vi inte ha så många rådjur kvar, men grisarna tuggar gärna i hösilaget de också, skulle vi då bli tvungna att sluta med den utfodringen?

Om nu vildsvin är svårjagade, eller då "jobbiga" att jaga, och intresset för köttet är minst sagt ljumt, att de påverkar annat klövvilt negativt, samtidigt som grisarna förstör vallar och kulturbetesmarker (resulterar i indragna stöd), och dessutom är "obehagliga" att "träffa på i skogen", så kan man tycka att en radikal minskning av antalet vildsvin vore på sin plats.

Hur man minskar antalet vildsvinen kraftigt, finns säkert många lösningar på, men det verkar ju som om jägarkåren, och jägarorganisationerna vill ha gott om vildsvin i markerna, samtidigt som man inte vill ta ansvar för det besvär som andra grupper får p.g.a. vildsvin. Det finns betydligt färre jägare än t.ex. ryttare i Sverige som vill vara med och dela på skogen.

Och intressant nog, så verkar det finnas en uppfattning att bönderna ska stängsla mot vildsvin, anpassa grödor och odlingsmetodik för grisarnas skull, medan vargen, som åtminstone i Baltikum har gris som stapelföda, ska minsann utrotas...
 
Och intressant nog, så verkar det finnas en uppfattning att bönderna ska stängsla mot vildsvin, anpassa grödor och odlingsmetodik för grisarnas skull, medan vargen, som åtminstone i Baltikum har gris som stapelföda, ska minsann utrotas...
Ja, det här sista är rätt intressant - hur skillnaden i hur människor ser på vildsvin och varg i det fria.
Jag tror det är så sorgligt att en absolut majoritet ser till sin egen lilla tårtbit, värnar om den - och blir över hövan irriterad om någon natur kommer och blandar sig i den.
 
Om nu vildsvin är svårjagade, eller då "jobbiga" att jaga, och intresset för köttet är minst sagt ljumt, att de påverkar annat klövvilt negativt, samtidigt som grisarna förstör vallar och kulturbetesmarker (resulterar i indragna stöd), och dessutom är "obehagliga" att "träffa på i skogen", så kan man tycka att en radikal minskning av antalet vildsvin vore på sin plats.

Hur man minskar antalet vildsvinen kraftigt, finns säkert många lösningar på, men det verkar ju som om jägarkåren, och jägarorganisationerna vill ha gott om vildsvin i markerna, samtidigt som man inte vill ta ansvar för det besvär som andra grupper får p.g.a. vildsvin.

Jägarnas fel att det finns massor med gris som ställer till problem??
Knappast troligt iom att det årligen skjuts mellan 55-65 000 gris och när det kommer till att bönderna och andra gnölar och vill att jägarna ska ta hand om problemet så startades detta

http://jagareforbundet.se/mitt/sode...manlands-lan/vilt-i-sormland/vildsvinsjouren/

Över 100 jägare listade sig - inte en enda bonde hörde av sig när erbjudandet gick ut att tjänsten fanns, så uppenbarligen så är det inget problem med vildsvin då, eller? Stöp ganska säkert på "Syftet är dock inte att förmedla säljjakt utan att avhjälpa ett problem" eller så är det inget problem med vildsvinen, de förstör inte grödor, vallar, marker osv osv...
 
Det är en ganska absurd åsikt en del har, att vi jägare förväntas betala rätt stora summor pengar för att lösa någon annans problem, typ som att förvänta sig att verkstan ska betala bilägaren för att få reparera bilen när den gått sönder O_o
 
Det är en ganska absurd åsikt en del har, att vi jägare förväntas betala rätt stora summor pengar för att lösa någon annans problem, typ som att förvänta sig att verkstan ska betala bilägaren för att få reparera bilen när den gått sönder O_o
Som IT-tekniker har jag aldrig fått erbjudandet att fixa någons hemdatorproblem, eftersom jag 'tycker det är så roligt'.
 
@skogaliten
Dels håller inte jag med om att vildsvinen är ett så stort problem, för jag tycker inte att dom är det. Absolut att dom ställer till med problem på vissa ställen, men det gör alla djur som blir för många på en plats. T ex älgarna orsakar ju skador för stora summor på skog osv varje år när man inte anpassat avskjutningen osv.
Sedan får man inte glömma att vildsvinen fortfarande är ett relativt nytt vilt, det var väldigt längesedan vi hade sådana här mängder vildsvin. Det gör att jakten inte hinner anpassa sig och vildsvinen ökar mer än vad de borde. 2013 sköts 97 300 vildsvin, så jag tycker inte att jägarna ligger på latsidan direkt. Jämför det med ca 98 000 älgar, 96400 rådjur och 72 000 rävar.

Det finns ju en markant skillnad mot varg - du får nämligen skjuta hur mycket vildsvin som helst. Anser du att vildsvinen är ett problem på din mark får du skjuta bort varenda individ. Jämför det med vargen där du kanske, kanske får skyddsjakt på en problemindivid efter flera veckors överläggningar hos länsstyrelsen.

Ca 302 500 jägare löste jaktkort förra säsongen, plus dom som inte behöver lösa, eftersom dom är under 18 år. Det är ca 90 750 000 kr om året. Del av dom får, förutom de två jägarförbunden, Naturvårdsverket 24,7 miljoner, Polisen 27,5 miljoner kr, Länsstyrelser 4,3 miljoner kr, SVA 3 miljoner kr samt att naturskyddsföreningen och andra har fått en del av potten. (Källa: http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jaktkort-och-jagarexamen/Viltvardsfonden/)

Nog för att ridsporten har fler utövare, men jag vet inte om dom bidrar med mer än vad jägarna gör.
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: ufot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 724
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp