@skogaliten
2013 sköts 97 300 vildsvin,
Ahh, kom bara åt något år gamla siffror från 2011, för att mitt plug-inprogram inte ville samarbeta och då har ju avskjutningen ökat bra mycket bara på de få åren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@skogaliten
2013 sköts 97 300 vildsvin,
Som IT-tekniker har jag aldrig fått erbjudandet att fixa någons hemdatorproblem, eftersom jag 'tycker det är så roligt'.
Ahh, kom bara åt något år gamla siffror från 2011, för att mitt plug-inprogram inte ville samarbeta och då har ju avskjutningen ökat bra mycket bara på de få åren.
Jo, det var där jag kollade först såklart, men mitt plug-inprogram vill inte vara samarbeta med sidan ikväll![]()
Gärna bistå med de eventuella reservdelar som skulle behövs.Förväntas det inte att du dessutom ska betala dyrt för nöjet![]()
![]()
Denna teknik..
Dels för att den är biologiskt anpassad till vår miljö och dels för att stora områden fortfarande inte hyser några större grispopulationer.
den följer väl ekens utbredningsområdeOch på stora områden så kommer det heller aldrig bli någon direkt grispopulation, för de är inte riktigt skapt för 1-2 meters snödjup ovanpå 2 meters tjäle och -25°c - -35°c långa perioder = grisen kommer fortsätta vara i de södra mellersta och södra delarna av landet.
gör de verkligen skada i skogenSatt tidigare i en etisk djurnämnd och vi hade bl.a ett viltvårdsseminarium där personal från naturvårdsverket och div viltvårdsprojekt som drevs av universiteten talade om det ökande problemet med just vildsvin. Tydligen ökar de explosionartat och är relativt mer tidskrävande och 'svårare' än annat klövvilt att hålla nere med jakt (och orsakar fler skador och bilolyckor). Olika typer av fällor har prövats men behöver tillstånd från naturvårdsverket för att börja användas (fascinerande att lyssna på en vet från Naturvårdsverket som berättade om obduktion av viltsvin och hur de kan mäta stressen av djuret innan det slaktades och om hur roligt! det varatt stå upp till armbågarna i vildsvinsinälvor). De som föreläste var alla eniga att enbart jakt inte kommer att vara nog för att hålla nere vildsvinsstammen på sikt utan det behövs kompletterande åtgärder. Vilket det forskas om intensivt.
Fö fanns det inte vildsvin på landstället fram tills för ca 15-10 år sedan och sedan var det en markägare som importerade vildsvin till sitt vilthägn (fusk tycker jag personligen). De eländiga grisarna rymde naturligtvis och nu finns det svin precis överallt och bönderna och skogsägarna svär ve och förbannelse över dem. Och kicken? Den största skogsägaren i området är just han som lät sina grisar rymma![]()
Tvärtom, vildsvin är bra för skogen.gör de verkligen skada i skogen
Denna teknik..
Som ett tillägg till det där kan ju läggas att älgjakten rapporteras in minutiöst och siffrorna kan anses vara relativt exakta,
Fö fanns det inte vildsvin på landstället fram tills för ca 15-10 år sedan och sedan var det en markägare som importerade vildsvin till sitt vilthägn (fusk tycker jag personligen). De eländiga grisarna rymde naturligtvis och nu finns det svin precis överallt och bönderna och skogsägarna svär ve och förbannelse över dem. Och kicken? Den största skogsägaren i området är just han som lät sina grisar rymma![]()
Funderade på det där senast igår. En skjutglad granne "uppskattar att det finns minst tre älgar på hans mark", och jag som går där varje dag året om har extremt svårt att tro att det rör sig om mer än enstaka djur.
Är det jägarnas egna uppskattningar av lokal älgstam som ligger till grund för avskjutningskvoten?
För att han gladeligen jagar på den allmänna vägen, matar gris på sin markgräns(20 meter från grannens trädgård) för att ha bra skottläge, pratar vitt och brett om hur hemskt det är att folk får vistas i skogen när det är jakt, sätter upp skyltar riktade till enskilda grannar med pikar om koppeltvång men själv gladeligen låter sina hundar förfölja vilt året om, medvetet skrämmer hästekipage för att få sitta ifred på sitt pass(vid allmän väg) mm mm.Nej, det är mest skogsbolagens inventering och statistik som fås via obs, inventering och föregående års avskjutning som styr tilldelningen och det är lsty som avgör vilken tilldelning de olika områdena får.
Men varför klassas han som skjutglad nyfiket frågat?