Kött från vildsvin

Jo, det var där jag kollade först såklart, men mitt plug-inprogram vill inte vara samarbeta med sidan ikväll :meh:
 
Jo, det var där jag kollade först såklart, men mitt plug-inprogram vill inte vara samarbeta med sidan ikväll :meh:

Denna teknik..

Som ett tillägg till det där kan ju läggas att älgjakten rapporteras in minutiöst och siffrorna kan anses vara relativt exakta, medan vildsvinsstatistiken snarare är en minimisiffra. Det är förmodligen mer vildsvin som skjuts än vad statistiken vill säga.
 
Det är ju tämligen naturligt att grisen ökar som den gör.
Dels för att den är biologiskt anpassad till vår miljö och dels för att stora områden fortfarande inte hyser några större grispopulationer.

Sedan erbjuder dagens jordbruk dukat bord och som om inte det räcker så finns ju villaträdgårdarna med deras läckerheter.
 
Förväntas det inte att du dessutom ska betala dyrt för nöjet :confused: O_o
;)
Gärna bistå med de eventuella reservdelar som skulle behövs.

Men sanning att säga så var det länge se'n nån försökte med detta. Men på nittiotalet, då vågade man knappt åka hem till folk.
 
Denna teknik..

Fantastisk när den funkar ;)

Att det skjuts mer gris (rå och annat småvilt) än vad som rapporteras in är ganska garanterat ett faktum eftersom ingen skyldighet finns att rapportera in på samma vis som för älg, björn, lo osv.

Man kan ju tänka sig hur det hade sett ut på grisfronten om vi jägare faktiskt inte hade jagat gris alls och angående det "ljumma" intresset för köttet så alltså.. 4 865 000 kilo kött (räknat lite snålt på 50 kg/ fällt djur) tyder det på ett ljumt intresse för vildsvinskött?
 
Dels för att den är biologiskt anpassad till vår miljö och dels för att stora områden fortfarande inte hyser några större grispopulationer.

Och på stora områden så kommer det heller aldrig bli någon direkt grispopulation, för de är inte riktigt skapt för 1-2 meters snödjup ovanpå 2 meters tjäle och -25°c - -35°c långa perioder = grisen kommer fortsätta vara i de södra mellersta och södra delarna av landet.
 
Satt tidigare i en etisk djurnämnd och vi hade bl.a ett viltvårdsseminarium där personal från naturvårdsverket och div viltvårdsprojekt som drevs av universiteten talade om det ökande problemet med just vildsvin. Tydligen ökar de explosionartat och är relativt mer tidskrävande och 'svårare' än annat klövvilt att hålla nere med jakt (och orsakar fler skador och bilolyckor). Olika typer av fällor har prövats men behöver tillstånd från naturvårdsverket för att börja användas (fascinerande att lyssna på en vet från Naturvårdsverket som berättade om obduktion av viltsvin och hur de kan mäta stressen av djuret innan det slaktades och om hur roligt! det var :idea: att stå upp till armbågarna i vildsvinsinälvor). De som föreläste var alla eniga att enbart jakt inte kommer att vara nog för att hålla nere vildsvinsstammen på sikt utan det behövs kompletterande åtgärder. Vilket det forskas om intensivt.

Fö fanns det inte vildsvin på landstället fram tills för ca 15-10 år sedan och sedan var det en markägare som importerade vildsvin till sitt vilthägn (fusk tycker jag personligen). De eländiga grisarna rymde naturligtvis och nu finns det svin precis överallt och bönderna och skogsägarna svär ve och förbannelse över dem. Och kicken? Den största skogsägaren i området är just han som lät sina grisar rymma :devil:
 
Och på stora områden så kommer det heller aldrig bli någon direkt grispopulation, för de är inte riktigt skapt för 1-2 meters snödjup ovanpå 2 meters tjäle och -25°c - -35°c långa perioder = grisen kommer fortsätta vara i de södra mellersta och södra delarna av landet.
den följer väl ekens utbredningsområde
 
Satt tidigare i en etisk djurnämnd och vi hade bl.a ett viltvårdsseminarium där personal från naturvårdsverket och div viltvårdsprojekt som drevs av universiteten talade om det ökande problemet med just vildsvin. Tydligen ökar de explosionartat och är relativt mer tidskrävande och 'svårare' än annat klövvilt att hålla nere med jakt (och orsakar fler skador och bilolyckor). Olika typer av fällor har prövats men behöver tillstånd från naturvårdsverket för att börja användas (fascinerande att lyssna på en vet från Naturvårdsverket som berättade om obduktion av viltsvin och hur de kan mäta stressen av djuret innan det slaktades och om hur roligt! det var :idea: att stå upp till armbågarna i vildsvinsinälvor). De som föreläste var alla eniga att enbart jakt inte kommer att vara nog för att hålla nere vildsvinsstammen på sikt utan det behövs kompletterande åtgärder. Vilket det forskas om intensivt.

Fö fanns det inte vildsvin på landstället fram tills för ca 15-10 år sedan och sedan var det en markägare som importerade vildsvin till sitt vilthägn (fusk tycker jag personligen). De eländiga grisarna rymde naturligtvis och nu finns det svin precis överallt och bönderna och skogsägarna svär ve och förbannelse över dem. Och kicken? Den största skogsägaren i området är just han som lät sina grisar rymma :devil:
gör de verkligen skada i skogen
 
Tja, enligt föreläsarna gör de det, har ingen personligt erfarenhet av varken skogsvård eller vildsvinsjakt
 
Denna teknik..

Som ett tillägg till det där kan ju läggas att älgjakten rapporteras in minutiöst och siffrorna kan anses vara relativt exakta,

Funderade på det där senast igår. En skjutglad granne "uppskattar att det finns minst tre älgar på hans mark", och jag som går där varje dag året om har extremt svårt att tro att det rör sig om mer än enstaka djur.

Är det jägarnas egna uppskattningar av lokal älgstam som ligger till grund för avskjutningskvoten?
 
Fö fanns det inte vildsvin på landstället fram tills för ca 15-10 år sedan och sedan var det en markägare som importerade vildsvin till sitt vilthägn (fusk tycker jag personligen). De eländiga grisarna rymde naturligtvis och nu finns det svin precis överallt och bönderna och skogsägarna svär ve och förbannelse över dem. Och kicken? Den största skogsägaren i området är just han som lät sina grisar rymma :devil:


Exakt samma här. Fast det finns välgrundade misstankar om att både hjort och gris släpptes ut av ägaren, som nu drar in stora pengar på att sälja jakt.
 
Nej, det är mest skogsbolagens inventering och statistik som fås via obs, inventering och föregående års avskjutning som styr tilldelningen och det är lsty som avgör vilken tilldelning de olika områdena får.

Men varför klassas han som skjutglad nyfiket frågat?
 
Funderade på det där senast igår. En skjutglad granne "uppskattar att det finns minst tre älgar på hans mark", och jag som går där varje dag året om har extremt svårt att tro att det rör sig om mer än enstaka djur.

Är det jägarnas egna uppskattningar av lokal älgstam som ligger till grund för avskjutningskvoten?

Om jag inte minns fel är det jakträttsinnehavaren som står av en del uppskattningen, vilken ofta görs via spillningsinventering, helikopter och älgobs. Man får en tilldelad ruta på marken av länsstyrelsen, och sedan går man på den och räknar spillning, samt skickar in antalet skitar till länsstyrelsen.
Länsstyrelsen bestämmer sedan hur många älgar som ska skjutas på respektive mark eller älgskötselområde beroende på hur spillningsinventeringen utfallit. Det är också beroende av om älgkvoten fyllts eller inte.
Utöver detta görs inventeringar av skogsbolagen.
Det finns egentligen ingen anledning till att överdriva antalet älgar, fyller du inte den kvot du ska skjuta får du mindre nästa år.
 
Nej, det är mest skogsbolagens inventering och statistik som fås via obs, inventering och föregående års avskjutning som styr tilldelningen och det är lsty som avgör vilken tilldelning de olika områdena får.

Men varför klassas han som skjutglad nyfiket frågat?
För att han gladeligen jagar på den allmänna vägen, matar gris på sin markgräns(20 meter från grannens trädgård) för att ha bra skottläge, pratar vitt och brett om hur hemskt det är att folk får vistas i skogen när det är jakt, sätter upp skyltar riktade till enskilda grannar med pikar om koppeltvång men själv gladeligen låter sina hundar förfölja vilt året om, medvetet skrämmer hästekipage för att få sitta ifred på sitt pass(vid allmän väg) mm mm.

Jag vet att det finns vettiga jägare. De är bara inte i mina trakter.
 
Här rapporteras obs in i samma veva som man gör slutrapporten för hur jakten gått från jägarhåll och i de flesta fall så är det skogsbolagen som är jakträttsinnehavare så det är ju dessa som gör de större inventeringarna när det kommer till älg. Små B-områden vet jag inte om det ens är nån direkt inventering eller obs på hä för de brukar ju oftast bara få en kalv och i väldigt få fall kanske också en vuxen på tilldelningen och då är det ju oftast baserat på arealen.
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
602
Senast: ufot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 724
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp