Kött från vildsvin

Vad babblar du om?

Jag pratar allmänt och inte enbart om vintertid och har man en hund som inte driver vilt så behöver man inte ha en 100%-ig inkallning och rent krasst så finns det massor med ffa småhundar som inte går många meter från matte/husse och en sådan springer inte in i nån skogsdunge när det är snödjup, så det går inte som du gör att dra alla över samma kam. Världen är inte enbart svart/vit ;)

Har man en vidlyftig hund så krävs mer än om man inte har det även om den är helt befriad från jaktinstinkter såklart = det finns stora gråskalor som du inte tar i beaktande.
 
Eftersom du uppenbarligen inte vill svara på eller diskutera det jag faktiskt skriver så ids jag bara svara med en bild.

1398130965784.jpg
Det var en trevlig halmgubbe du hade.. Min är betydligt mindre;)
 
Vad babblar du om?

Jag pratar allmänt och inte enbart om vintertid och har man en hund som inte driver vilt så behöver man inte ha en 100%-ig inkallning och rent krasst så finns det massor med ffa småhundar som inte går många meter från matte/husse och en sådan springer inte in i nån skogsdunge när det är snödjup, så det går inte som du gör att dra alla över samma kam. Världen är inte enbart svart/vit ;)

Har man en vidlyftig hund så krävs mer än om man inte har det även om den är helt befriad från jaktinstinkter såklart = det finns stora gråskalor som du inte tar i beaktande.
Vad babblar du om?

De flesta hundar är det harmlöst att ha med i skog o mark den största delen av året.

Men det var inte det jag belyste.

Det vi brukar benämna allemansrätt ska ju bara brukas då det inte skadar eller stör markägarens brukningsrätt.
de flesta inser att man inte ska knalla in bland skotare o skördare, fast än jakten är en lika tung del av markägarens brukningsrätt.
Det innebär att man egentligen inte får ha hundar lösa som på något vis kan störa en jakt. Att det ofta sker i oförstånd är en annan femma.

Samma sak , ett flertal hundekipage har lov att lägga spår o träna på min mark.

Att medvetet förstöra en uppletanderuta är ett lagbrott. För i o m mitt löfte ingår det i fastighetens brukningsrätt.


Arrangemanget har fungerat i 25 år utan problem.
Jagar vi så meddelar jag, behöver tjejerna träna så ringer dom....enkelt
 
@Jeffery Svar nej, det som gäller är att hunden inte får störa vilt under vissa tider och en icke jakthund får aldrig jaga efter djur och störa viltet och det gör ju en vallhund likväl som vilken annan hund som helst som far efter vilt, men använder du en vallhund/vilken annan hund som helst som har rätt egenskaper i jakten och har jakträtten så är det helt okej såklart.
 
@Jeffery Svar nej, det som gäller är att hunden inte får störa vilt under vissa tider och en icke jakthund får aldrig jaga efter djur och störa viltet och det gör ju en vallhund likväl som vilken annan hund som helst som far efter vilt, men använder du en vallhund/vilken annan hund som helst som har rätt egenskaper i jakten och har jakträtten så är det helt okej såklart.
Ibland springer min hund och motionerar kaniner/harar på åkrar, i syfte om att valla ihop dem till en liten flock för att ta hem. Hon har ju ingen chans i världen att få tag på nån, eftersom de bara fiser omkring på tre cylindrar innan de puttar i overdriven och försvinner bortom nån stengärsgård.
Hon vet dock vad nej innebär, och om detta förfarande är brott mot någon viltlag så får jag helt enkelt använda nej oftare - och inte som nu, vid vägar och tomter.
 
Ibland springer min hund och motionerar kaniner/harar på åkrar, i syfte om att valla ihop dem till en liten flock för att ta hem. Hon har ju ingen chans i världen att få tag på nån, eftersom de bara fiser omkring på tre cylindrar innan de puttar i overdriven och försvinner bortom nån stengärsgård.
Hon vet dock vad nej innebär, och om detta förfarande är brott mot någon viltlag så får jag helt enkelt använda nej oftare - och inte som nu, vid vägar och tomter.

Då får det bli nej mer ofta ;)

Jag tycker det är jättebra med frågor sådär om man är lite osäker för även om det egentligen är lite harmlöst och hararna i sig inte tar någon skada av att hunden försöker valla ihop dem så är det ett jaktbrott. Väldigt lindrigt sådant om det skulle dras till sin spets, men det kan ju vara bra att veta :)
 
Vallhundarna är väldigt vana vid att vara 100% lydiga i de mest extrema lägen med retning av springande djur framför näsan, så att låta bli att följa med ett rådjur eller hare är liksom ett piss i havet. Senast igår kallade jag in 5 hundar när det hoppade ett rådjur nån meter framför dem på vägen, de vänder på en femöring allihopa.

Vilt inom några hundra meter är ingen svårighet när de är vana att lyda och samarbeta trots springande får och föraren på 1 km avstånd.
 
Vallhundarna är väldigt vana vid att vara 100% lydiga i de mest extrema lägen med retning av springande djur framför näsan, så att låta bli att följa med ett rådjur eller hare är liksom ett piss i havet.
Jessie är min första hund, och som tidigare kattmänniska har jag ingen erfarenhet alls av att ge en hund kommando över huvud taget. Men på nåt vänster upplever jag det du beskriver till 100%. Jag kan med ett nej avbryta eventuella funderingar i hennes huvud på att kuta efter ungefär vad-som-helst, som t.ex rådjur femton meter föröver - eller för all del harar där det finns väg eller tomter i närheten.
 
@landsbygdsbo Problemet de flesta av oss i tråden har med dig är att du faktiskt inte belyser något alls, du bara förvirrar in dig i diverse svart/vita påståenden
Svart och vitt? Tja i mörkret är alla katter grå.

Att inte inse vad brukanderätt innebär och framförallt att brukanderätten har företräde före den sk. Allemansrätten är rätt vanligt inte minst här på forumet.

Att då påpeka dessa för många obekväma fakta väcker naturligtvis ogillande .
 
Vallhundarna är väldigt vana vid att vara 100% lydiga i de mest extrema lägen med retning av springande djur framför näsan, så att låta bli att följa med ett rådjur eller hare är liksom ett piss i havet. Senast igår kallade jag in 5 hundar när det hoppade ett rådjur nån meter framför dem på vägen, de vänder på en femöring allihopa.

Vilt inom några hundra meter är ingen svårighet när de är vana att lyda och samarbeta trots springande får och föraren på 1 km avstånd.
Att ha utbildade vallhundar är intesåmånga förunnat. Av de flanerande hundar jag mött de senaste åren så var det bara en hundförare som hade det. De allra flesta har bara vanliga sällskapshundar som de i te har appell på
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: ufot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 723
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp