Pizza (hemgjord)

Och jag gör pizza efter de gamla recept som fanns i veckotidnigarna på 70 talet, dvs i långpanna. Blir typ en "pan pizza" med tjock botten.

Mjöl, jäst, salt och vatten till degen beroende på storleken på långpanna. Låt jäsa medans man gör fyllningen.

Fyllningen:
Köttfärs, lök, krossade tomater och kryddor efter smak och tycke.

Stek upp köttfärsen, tillsätt löken och låt fräsa med tills mjuk. Tillsätt sedan de krossade tomaterna och krydda efter smak (salt och peppar är ju obligatoriskt, sedan kan man ju även ha tex oregano, mynta nejlika mfl för att få den smak man vill åt) Koka ihop till en rinnfri massa.

Tryck ut degen i en långpanna med deg ordentligt upp mot kanterna, lägg et lagom lager tomatpuré på botten och hell över köttfärsröran.

Sedan täcker man med ost efter smak och tycke (jag brukar skiva upp hushållsost med osthyvel ca 1/2 kilo till en 20*30cm panna) eller annan ost ni tycker om.

Grädda sedan 30-40 minuter på 220 grader mitt i ugnen.'

Om ni inte gillar den lite sunkiga botten som gärna blir på detta vis, förgrädda degen 10-15 minuter innan fyllningen läggs på. Stektiden reduceras med 5-10 minuter sedan.

<snip> Degen ska absolut inte kavlas, den plattas ut mellan händerna (typ i luften) och läggs på ett mjölat bord för fyllning. Antar att det är durummjöl som används här hemma också, "vanligt" mjöl är det åtminstone inte.

Pizza ska inte kavlas (barnbarnen har varsin liten "lekkavel" fran IKEA och kavlar for det ar kul) men jag "hjalper dem" och ser till att pizzadegen kanns bra. Nar de ar med sa anvands bakplatspapper, Nar jag gor pizza till Maken och mig tar det inte sa lang tid utan degen fungerar att fa upp pa en degspade (jag har bade tra och metall, da traspaden inte funkar till hart tunnbrod, medan metall spaden ar perfect) oavsett om det ar tra eller metall.

Ni som är bra på pizza - nån som har en pizzasten? Köpte en pizzasten + pizzaspade till sambon i julklapp 2023, men när han testade att göra egen deg för att använda dem första gången så gick degen inte att få upp på spaden (och den måste ju upp för att lägga pizzan på stenen - den förvärms i ugnen och är alldeles för varm och tung för att ta ut under tiden...). Degen fastnade bara och blev en klump, trots mjöl osv, och eftersom fyllningen var på så gick det ju inte att rädda.. Tips? Vad blev tokigt (gissar att något med degen inte blev hundra, men vi vet ju inte) ?

Har bara gjort pizza med köpt pizzakit som gräddas på vanlig plåt. Sambon vill gärna lära sig att göra egen, men blir ju helt ledsen och knäckt när det blir sådär (plus att det blir ju rätt dyrt när en har god fyllning på och sen blir det bara kompost av alltihop..) :( . Allra helst skulle vi vilja göra napolitansk pizza! Det vi provade var dock ett recept på "vanlig" deg.

Jag är långt ifrån en pizzaexpert, men både jag och min familj gillar verkligen god pizza och min hemmapizza har höjts rejält de senaste åren, främst tack vare två saker: ett pizzastål och degen med surdeg som jag länkade till ovan. Om jag förstått saken rätt, är pizzasten bättre om man har en pizzaugn hemma, medan pizzastål funkar bra i vanliga ugnar. (Jag har själv aldrig testat baka med sten; det här är det jag läst mig till i de jättenördiga pizzagrupperna på FB).

Jag har också en pizzaspade, i metall. Det bästa knepet jag hittat för att degen inte ska fastna, är att strö ut majsmjöl på spaden innan man lägger på degen (jag försöker alltså inte "skjutsa upp" degen på spaden, utan jag sträcker ut degen som jag vill ha den, lägger den på spaden med majsmjölet, lägger snabbt på topping och skjutsar in den i ugnen.

Det är förstås lättare med en deg som är åt det lite torrare hållet, dvs. inte superkladdig. Men där får man hitta en balans så att bottnen fortfarande blir fluffig och god. Man kommer på det efter ett tag! Numera gör jag pizza nästan varje fredag som enligt familjen är restaurangkvalitet (det vet jag väl inte, jag tycker att det kräver en vedugn. Men det är jättegod, det är den).

Inser att det finns stor förbättringspotential på pizzorna här hemma. Jag gör deg med mjöl, vatten, salt och torrjäst. Jäser i ugn en timma. Kavlar! :nailbiting: ut degen och gör två stora pizzor massproduktionstyle. Familjens favorit är kycklingkebab och gul lök, ibland svamp på. Får nog testa på det där med att inte kavla ut degen. Har dock så himla dåligt tålamod men hur mycket extratid kan det ta att typ dra? ut den?

Jag är långt ifrån en pizzaexpert, men både jag och min familj gillar verkligen god pizza och min hemmapizza har höjts rejält de senaste åren, främst tack vare två saker: ett pizzastål och degen med surdeg som jag länkade till ovan. Om jag förstått saken rätt, är pizzasten bättre om man har en pizzaugn hemma, medan pizzastål funkar bra i vanliga ugnar. (Jag har själv aldrig testat baka med sten; det här är det jag läst mig till i de jättenördiga pizzagrupperna på FB).

Jag har också en pizzaspade, i metall. Det bästa knepet jag hittat för att degen inte ska fastna, är att strö ut majsmjöl på spaden innan man lägger på degen (jag försöker alltså inte "skjutsa upp" degen på spaden, utan jag sträcker ut degen som jag vill ha den, lägger den på spaden med majsmjölet, lägger snabbt på topping och skjutsar in den i ugnen.

Det är förstås lättare med en deg som är åt det lite torrare hållet, dvs. inte superkladdig. Men där får man hitta en balans så att bottnen fortfarande blir fluffig och god. Man kommer på det efter ett tag! Numera gör jag pizza nästan varje fredag som enligt familjen är restaurangkvalitet (det vet jag väl inte, jag tycker att det kräver en vedugn. Men det är jättegod, det är den).
Jag kör med stenar, men det är mest för att de också används till brödgräddning mycket. Men är sugen på att prova pizzastål, det tråkigaste med stenarna är att de måste värmas så länge för att uppnå sin maximala kapacitet, pizzastålet ska vara mer 15-30 minuter och redo.

Vad brukar ni ha för ost på pizzan? :)
Jag gillar en mix av riven lite starkare ost och mozzarella, ofta blir det sista av hårdosten riven och hamnar i frysen i väntan på kommande pizzadag, men vet egentligen inte vad en traditionell pizza "ska" ha

Vad brukar ni ha för ost på pizzan? :)
Jag gillar en mix av riven lite starkare ost och mozzarella, ofta blir det sista av hårdosten riven och hamnar i frysen i väntan på kommande pizzadag, men vet egentligen inte vad en traditionell pizza "ska" ha
Ofta bara mozzarella, men vill man ha den där extra smaken av en lagrad ost är det gott att blanda!

Vi äter alltid hemagjord Pizza på fredagar och har nu köpt en pizzaugn och vill göra den perfekta pizzan :)

Nu vill jag ha era tips på den bästa:
* Tomatsåsen (hemmakokt men behöver inte vara av färska tomater för dom smakar iaf inget nu under vintern)
* Pizzadegen
Bästa tomatsåsen är att köpa en burk san marzano-tomater, krossa dem och sen lägga direkt på pizzan. Den ska inte vara kokt, utan bara direkt på.

Vi brukar köpa deg från pizzerian 😅 har än så länge aldrig lyckats göra en lika bra deg hemma. Även Coops bagerideg är riktigt bra.

Tomatsås gör jag på lite olivolja, fräser vitlök, timjan och tomatpuré. I med passerade tomater, lite socker, salt och peppar. Sen får den gärna stå och koka i nån timme.

Grejen med att kavla degen är att man då trycker ut all luft som man jobbat in i den under knådningen, med resultatet att botten inte blir lika fluffig och fin som den skulle kunna bli. Enligt mig ska ingen sorts deg någonsin kavlas, enda gången jag gör undantag är när jag bakar kanelbullar men även då gör det lite ont i hjärtat :p

Vad kör ni för mjöl? Jag använder alltid vetemjöl special. Blev riktigt besviken på det där Tipo 00. Skulle vara bra till både pizza och foccacia. Blev sämre pizzadeg och foccacian blev inte hälften så bra med Tipo 00 jämfört med vetemjöl special.

Manitoba Cream! Fantastiskt mjöl till pizzadeg, jag vill ju ha en sådan där supertunn botten och då är den perfekt. Jag gräddar på pizzasten i ugnen, använder ”pizza/paj” inställningen.

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 093
Senast: Keb71
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 482
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd