Hjälp, jag tål inte mjölkprotein

Vad jag har förstått så är alla Flora (bordsmargarin) veganska numer, även de som inte marknadsförs som veganska (pga att veganstämpeln minskar försäljningen )

Detta gör att det finns många bra att välja mellan.

Men läs innehållsförteckningen för säkerhets skull.
Infon kommer från vegangrupp på fejan, någon hade mailat Flora och frågat.

Veganost som jag kan äta är violife och oddlygood, men det är inte som vanlig ost.

Jag läste att du använder havremjölk, gör inte det om du har celiaki - den är inte gjord på "ren" havre.
Som nybliven mjölkproteinallergiker så måste du ha koll på alla innehållsförteckningar (det vet du säkert sen innan) men skummjölkpulver används i ofattbart många produkter där man minst anar det - bara ett tips!
Är du med i celiakiförbundet? Förr fanns det en innehållsförteckningsbok att köpa, där t.ex alla e-nummer är översatta till vad det egentligen är och innehåller, väldigt användbar bok :up:

Jag har svarat på vad ghee är.
Fast du skrev att ghee var att smöret var skiljt från protein.
Mjölkprotein tänkte/läste jag att du menade då?

Och mjölkproteinet lär ju finnas kvar. Är man laktos funkar det ju men hade aldrig vågat chansa som allergiker.

Kom ihåg att få i dig de näringsämnen som mjölk innehåller från annat håll.
Särskilt B-vitaminer, kalk och D-vitamin.
För egen del så förlitar jag mig helt till mjölk och ost för att få i mig tillräckligt av dessa.

Svarar alla:
Jag har ännu inte fått svar på exakt vilket mjölkprotein jag inte tål. Komjölk är säkert.

Mjölk har jag aldrig druckit. Mjukost tycker jag inte är gott. Smör har jag aldrig på mackor (däremot behöver jag smör i matlagning och bakning).

Det enda jag har ätit är hårdost. Det är också det enda jag kommer att sakna…

Som några skriver är ersättnings produkter sällan varken bra, eller nyttiga.

Jag mår som bäst när jag bara äter kyckling, potatis och glutenfria makaroner. Havremjölk går också bra (jag älskar stuvade makaroner i havremjölk).

Det veganska smöret som tipsades om ovan ska jag prova.

Det jag skulle behöva hitta är en bra ersättning till kvarg så att jag kan baka bröd också.

Jag är kräsen och har inga problem med att äta samma mat i stort sett varje dag, men ibland känner jag behov av något annat. Brukar då grädda vofflor, eller köpa något annat kött (vanligtvis revben). Ett bra voffelrecept har jag, det är ett bra (och åtminstone hyfsat nyttigt) smör jag behöver hitta.

Det enda i sötsaksväg jag tycker är gott är äppelpaj och kokosbollar (hemmagjorda med smör, havregryn, kakao och vaniljsocker). Även här är det ett gott smör jag behöver hitta.

Det är hårdosten jag kommer att sakna. Men, men det viktigaste är faktiskt att må bra.
I matlagningen skulle jag byta ut smöret mot ister.

Bra att du utreds. Kommer att tänka på karragenan/ E 407 när du skriver att du undviker fett och har allergi mot mejeriprodukter. Många tror att det är mejeriprodukter dom inte tål när det är karragenan/E 407 som är boven och är tillsatt i många mejeriprodukter med låg fetthalt.

Det innehåller garanterat spår av mjölkprotein oavsett så är man allergisk mot mjölkprotein så kan det vara rent farligt att äta.
Inte det man köper i affären. Det är testat för att att var 100% fritt från mjölkprotein. Men det är dyrt. Jag är är inte allergisk men är ändå väldigt noga när jag gör mitt Ghee, med att koka ordentligt och länge och att sila.

Inte det man köper i affären. Det är testat för att att var 100% fritt från mjölkprotein. Men det är dyrt. Jag är är inte allergisk men är ändå väldigt noga när jag gör mitt Ghee, med att koka ordentligt och länge och att sila.
Vilket märke är det då?

Både kungmarkatta och Rentsmör deklarerar mjölk på sina. Några andra har spår av mjölk= inte mjölkfritt.

Jag har faktiskt inte sett en enda som garanterar 100% mjölkfritt.

Vilket märke är det då?

Både kungmarkatta och Rentsmör deklarerar mjölk på sina. Några andra har spår av mjölk= inte mjölkfritt.

Jag har faktiskt inte sett en enda som garanterar 100% mjölkfritt.
Du har rätt!:rolleyes: Någonstans har jag fått till mig att det enda sättet att vara helt säker på att få ett mölkfritt Ghee är att köpa det eftersom dessa produkter är testade :(. Det är därför det kan vara vanskligt att göra det själv.

Du har rätt!:rolleyes: Någonstans har jag fått till mig att det enda sättet att vara helt säker på att få ett mölkfritt Ghee är att köpa det eftersom dessa produkter är testade :(. Det är därför det kan vara vanskligt att göra det själv.
Fast även om det är 100% fritt från laktos och mjölkprotein så är det fortfarande mjölk i. Det som är kvar kommer fortfarande från mjölken.

De allra flesta brödrecept innehåller varken kvarg eller andra mjölkprodukter...

Mjöl + vatten + jäst + salt är grundreceptet...

Glutenfritt bakande, då får man göra "tätare" bröd med mycket fröer och sånt.

Det finns en enorm diversitet av veganska recept, även glutenfria!

Fast du skrev att ghee var att smöret var skiljt från protein.
Mjölkprotein tänkte/läste jag att du menade då?

Och mjölkproteinet lär ju finnas kvar. Är man laktos funkar det ju men hade aldrig vågat chansa som allergiker.
Jag är allergisk mot mjölkprotein (tål troligen laktos) och jag kan äta skirat smör utan några problem. Skulle jag vara väldigt allergisk med allvarliga symtom skulle jag nog inte testa ghee/skirat smör, det kan finnas små mängder kvar.

Jag använder flytande margarin utan mjölkprodukter i matlagning och bakning. Har inte hittat något alternativ till ost tyvärr. Brukar rosta lite frön och toppa pastan med istället.

Jag är allergisk mot mjölkprotein (tål troligen laktos) och jag kan äta skirat smör utan några problem. Skulle jag vara väldigt allergisk med allvarliga symtom skulle jag nog inte testa ghee/skirat smör, det kan finnas små mängder kvar.

Jag använder flytande margarin utan mjölkprodukter i matlagning och bakning. Har inte hittat något alternativ till ost tyvärr. Brukar rosta lite frön och toppa pastan med istället.
Vill du toppa pastan med något likande parmesan så kan du testa näringsjäst 😊

Jag är vegan sedan många år och i Sverige med allt utbud som finns i mejeridisken är det noll svårt. Det finns substitut för allt i princip :up:.
Ost dock är knivigt, du kommer inte att hitta något som är tillräckligt likt och smältfaktorn är varierande. För smak använder jag istället mycket b-jäst (köp på apotea, apohem etc.), det har en nötig lite parmesanig smak, det använder jag till mycket! När jag gör pizza brukar jag använda cheezly sås från taco truck, blandar den med tomatsåsen så blir den en ostig smak. Violife har helt ok påläggsost, men det krävs lite annat som kompletterar tycker jag, goda grönsaker exempelvis.
Lidl har en riven cheddar-variant som smälter ok, den kan jag komplettera med på pizza ibland.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka