Kött från vildsvin

Nej inga jägare behöver justera vargstammen innanför parkernas gränser.
Liksom i USA så "justeras" vargbestånden medelst jakt utanför nationalparkerna.
Ett koncept som skulle anammas här med.
Vargen 100% fredad innanför parkgränsen
Reglerad jakt utanför.

Samma lösning som kring den beundrade parken i USA
Bra lösning ;)

Naturligtvis måste då staten ta på sig den inte alltför låga kostnaden att skapa nationalparker.
Och tack vare medlemskapet i EU så kan man ju inte längre konfiskera mark utan måste lösa in den för ett pris som kan fastställas i domstol.

Men den kostnaden fördelas ju då på hela folket och vargfrågan ägs då av hela folket, inte som idag den ägs av staten men finansieras av några få % av befolkningen...
 
Balans blir det i längden, det följer ett naturligt förlopp MEN det funkar bara på det viset där inga människor bor och förstör den naturliga biotopen med sin infrastruktur.

Enkelt sagt funkar det på så vis att det ex.vis finns en stark älg/gris/what everstam men en liten vargflock inom samma biotop. Vargflocken kommer pga den stora mängden bytesdjur att vara välmående och med åren bli till en stor flock och när den är för stor för vad bytesdjurens population kan bära, dvs det finns inte tillräckligt med bytesdjur för att föda alla dessa vargar så kommer vargflocken att decimeras via svält och sjukdom och under tiden detta sker och vargflocken är liten så kommer stammen av bytesdjur att växa sig och bli talrik igen och så rullar det på.

Men om man med balans menar att det finns en konstant jämnvikt mellan predatorer och deras bytesdjur så nej, det är inte så det funkar.
Och samma sak händer här. Ett vargpar kommer in i ett område med goda tillgångar på klövvilt. Man etablerar sig, får fulla kullar med valpar några år och då räcker inte de decimerade viltstammarna till.
I första fasen går man på tamboskap. När djurägarna börjar skydda sina djur, genom bättre hägn och skyddsjakt driver svälten iväg djuren till nästa område

De miljarder i extrakostnader som statens val förorsakar djurhållarna kan man med rätt hävda att staten ska stå för.
Men man gör det genom att pytsa ut några miljoner och sedan skiter man i resten.

Förvånande?
Knappast, så har stater alltid agerat så även den svenska,
 
Men den kostnaden fördelas ju då på hela folket och vargfrågan ägs då av hela folket, inte som idag den ägs av staten men finansieras av några få % av befolkningen...
Finansieras av några få? Så låter det inte när det är tal om flytt av "Rödluvan".

Nationalparker har vi redan men få kan härbärgera vargrevir. Föreslås det stora skyddade områden i Västmanland efter sommarens eldhärjningar är inte det bra. LRF är svåra att tillfredsställa.
 
Finansieras av några få? Så låter det inte när det är tal om flytt av "Rödluvan".

Nationalparker har vi redan men få kan härbärgera vargrevir. Föreslås det stora skyddade områden i Västmanland efter sommarens eldhärjningar är inte det bra. LRF är svåra att tillfredsställa.
Flytten av rödluvan skedde ju för skattepengar eller andra resurser som man tilldelats.
Men förekomst av varg kräver tillgång till mark o vilt. Den resursen ska staten tillhandahålla. Antingen via egna marker eller via inhyrda marker. Nu så lastas i stället kostnaden över på de fåtal individer som antingen äger mark eller arrenderar mark + de som håller djur. Någon % av Sveriges skattebetalande befolkning. Det är den % som får bära i stort sett hela kostnaden för Sveriges vargprojekt.
 
Flytten av rödluvan skedde ju för skattepengar eller andra resurser som man tilldelats.
Men förekomst av varg kräver tillgång till mark o vilt. Den resursen ska staten tillhandahålla. Antingen via egna marker eller via inhyrda marker. Nu så lastas i stället kostnaden över på de fåtal individer som antingen äger mark eller arrenderar mark + de som håller djur. Någon % av Sveriges skattebetalande befolkning. Det är den % som får bära i stort sett hela kostnaden för Sveriges vargprojekt.
Och älgbetade träd ska också staten stå för? De tillåter att vi har en älgstam minsann...nej, det är dags att du förstår att vi har en viltstam av olika slag. En del gynnsamma, andra till "hinder" men de finns där likafullt.
 
Och älgbetade träd ska också staten stå för? De tillåter att vi har en älgstam minsann...nej, det är dags att du förstår att vi har en viltstam av olika slag. En del gynnsamma, andra till "hinder" men de finns där likafullt.
Nej varför dt? Älgen får vi jaga, den ger en avkastning i form av antingen kött eller jaktarrende.

Så.. ;)
 
Jag betalar skatt och är med på det viset när vi flyttar Rödluvan.
Ja, det var ju därför jag skrev "Flytten av rödluvan skedde ju för skattepengar eller andra resurser som man tilldelats"

Men vem står för de merkostnader djurhållarna i svea o Götaland får pga av varg?
Det handlar om tusentals mil med vargsäkra stängsel som kostar miljarder att sätta upp.
Länsstyrelserna var väl några miljoner att dela ut.
Vi klingar därför en aning ihåligt....
Det adekvata vore väl att öppet säga att det är dom, djurhållarna som ska stå för våran vargnota... ;)
 
J
Ja, det var ju därför jag skrev "Flytten av rödluvan skedde ju för skattepengar eller andra resurser som man tilldelats"

Men vem står för de merkostnader djurhållarna i svea o Götaland får pga av varg?
Det handlar om tusentals mil med vargsäkra stängsel som kostar miljarder att sätta upp.
Länsstyrelserna var väl några miljoner att dela ut.
Vi klingar därför en aning ihåligt....
Det adekvata vore väl att öppet säga att det är dom, djurhållarna som ska stå för våran vargnota... ;)
Jag är djurhållare själv och bor i Götaland så jag står för mina kostnader själv.
 
Nu gör du egna tolkningar igen. Naturvårdsverket känns som en mer trovärdig källa.
Då citerar jag väl naturvårdsverket då.
"
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.
Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig"

"Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina." ;)
 
"Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina." ;)

Japp. Alltså kan jag ha mina hundar lösa under vinterhalvåret eftersom jag kan stoppa dem även om det hoppar fram rådjur framför näsan på oss. Det är inget som jakträttsinnehavaren har något med att göra, som du påstod.
 
Japp. Alltså kan jag ha mina hundar lösa under vinterhalvåret eftersom jag kan stoppa dem även om det hoppar fram rådjur framför näsan på oss. Det är inget som jakträttsinnehavaren har något med att göra, som du påstod.
Nej så länge du kan kalla in dina hundar så de inte stör jakten. men det är en minoritet som kan det.

Och värre kan det bli eftersom det blir allt vanligare att det jagas med ett koppel aggressiva hundar efter gris.
(gillar det inte)

men, vad händer om en liten terrier ansluter vid en sådan jakt och blir ihjälbiten av de andra hundarna eller grisarna...
 
Nej så länge du kan kalla in dina hundar så de inte stör jakten. men det är en minoritet som kan det.

Är det en minoritet av folk som har koll på sina hundar, menar du? Då antar jag att vi kan göra en analog tolkning och i praktiken säga att ingen får bedriva eftersök eller apportering av skjutet vilt?

Jaktförordningen:

17 § Vid all jakt får hund användas för spårning eller apportering av skadat eller fällt vilt, om hunden står under förarens kontroll.

För det är väl inte så att jägare ska lyda under andra regler än andra hundägare?

Eller så får du helt enkelt acceptera att man får ha sin hund lös, inom synhåll om man gör bedömningen att man har så god inkallning att den inte driver vilt. Skulle det ändå inträffa är det först då ett eventuellt lagbrott begås!
 
Samma här. Mina är alltid okopplade men under kontroll!
Japp. Alltså kan jag ha mina hundar lösa under vinterhalvåret eftersom jag kan stoppa dem även om det hoppar fram rådjur framför näsan på oss. Det är inget som jakträttsinnehavaren har något med att göra, som du påstod.
 
Kan man få hundar att äta galtkött som smakar illa för oss människor? I så fall hade jag varit intresserad, för jag antar att kg priset blir överkomligt. Men hur får jag tag på det om jag inte känner någon som jagar vildsvin?
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: ufot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 723
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp