Kött från vildsvin

Personligen, så skulle jag vilja att det var ett krav på "lokalanknytning", ungefär som den du beskriver, för att alls få jaga. De som bor i området, är de som har aktuell information om hur det förhåller sig, som har förståelse för grannars behov och önskemål, och en realistisk möjlighet att hantera viltstammar i både upp- och nedgång.

Självklart så jagar de grannar som jag bett om hjälp gratis här, jag vill bli av med överbefolkningen av hjort med, så den är också gratis! Men villkoret är att de berättar om sina jaktplaner för mig, så att vi, om behov föreligger, kan diskutera eller ändra något. Jag bedriver en viss hästverksamhet, och det är klokast om en hästgrupp slipper möta en jaktgrupp, och vice versa....

Du tycker inte om långväga jägare så arrendera inte ut mark till dom och om du tycker det är för mycket djur på din mark ta jägarexamen och skjut av överskottet, för någon annan stans var det ju bara jägarnas ovilja att minska stammen så borde inte bli några problem.
 
Tro har huvudsakligen med sådant som t.ex. religion att göra. Framforskad fakta är en helt annan sak än tro.
Jägareförbundets artikel är baserad på framforskad fakta, snarare än tro.

Vargar är inte så dumma att dom går på ett byte med hög skade risk när det finns djur dom kan ta med mindre risk för skada.
 
Stockholm då?
Är det närmre - om jag får en köttbit kanske jag gör här också

Kan ju säga att jag blev mkt skeptisk när kompisen hade tagit fram vildsvin för det vet jag inte alls hur man tillreder, det jag hört är att det är ett hårt kött så det var därför jag gjorde lång-kok.

Stockholm blir toppen det är ju "hemma" :)

Nu verkar du ju veta hur man gör det gott iaf ;)
 
Personligen, så skulle jag vilja att det var ett krav på "lokalanknytning", ungefär som den du beskriver, för att alls få jaga. De som bor i området, är de som har aktuell information om hur det förhåller sig, som har förståelse för grannars behov och önskemål, och en realistisk möjlighet att hantera viltstammar i både upp- och nedgång.

Självklart så jagar de grannar som jag bett om hjälp gratis här, jag vill bli av med överbefolkningen av hjort med, så den är också gratis! Men villkoret är att de berättar om sina jaktplaner för mig, så att vi, om behov föreligger, kan diskutera eller ändra något. Jag bedriver en viss hästverksamhet, och det är klokast om en hästgrupp slipper möta en jaktgrupp, och vice versa....
Det är helt klart en fördel av att ha lokal anknytning, tidigare under hösten så hade vi en älgko som såg allt sämre ut, hon blev allt mer mager och kom allt mer in i trädgårdarna och trots stor tillgång på mat så föll hon ur allt mer och då var det enkelt att ta bort henne så fort vi hade fått klartecken från polisen/länsstyrelsen. Jägare som inte vistas i sin mark så regelbundet som oss hade missat henne och hon hade kanske fått självdött eller klivit ut på vägen och blivit påkörd och ställt till med ännu mer skada.
 
Tro har huvudsakligen med sådant som t.ex. religion att göra. Framforskad fakta är en helt annan sak än tro.
Jägareförbundets artikel är baserad på framforskad fakta, snarare än tro.
Kolla på den grå vargens utbredningsområde i Europa. Jämför det sedan med vildsvinets utbredningsområde.
Så ser du var majoriteten av vargen finns i förhållande till sin stapelföda vildsvinet. blir långa promenader till maten ;)
 
Det är helt klart en fördel av att ha lokal anknytning, tidigare under hösten så hade vi en älgko som såg allt sämre ut, hon blev allt mer mager och kom allt mer in i trädgårdarna och trots stor tillgång på mat så föll hon ur allt mer och då var det enkelt att ta bort henne så fort vi hade fått klartecken från polisen/länsstyrelsen. Jägare som inte vistas i sin mark så regelbundet som oss hade missat henne och hon hade kanske fått självdött eller klivit ut på vägen och blivit påkörd och ställt till med ännu mer skada.
Tyska jägare har ett bra ord för något som jägare som inte vistas så ofta på marken har svårt för.
De säger "Ansprechen" rakt översatt, tala till, men betyder att man observerar och lär känna sitt vilt.
Var de befinner sig på olika tider av året/dygnet, man lär känna, känna igen individer. Ser vilket tillstånd de befinner sig etc etc. Men det tar många timmar i veckan i anspråk, året runt.

Jag bor på min fastighet, är i skogen ett par timmar om dagen året runt i snitt. Det är en lyx som är få jägare förunnat.

Men jag vet vila djur som finns där, undantaget dovhjorten de är zigenare, de rör sig på stora marker. är på en plats ngr dagar sedan flyttar de sig till nästa.
* ps beskrivningen om dovhjort är ett gammalt uttryck säker ett par hundra år, och riktar sig inte gentemot Romer av idag
 
#88 Knappast lagligt att drivande hund driver vilt på annans jaktmark eller får/kor/hästar i eller utanför hagar på mark där annan markägare/arrendator har jakträtt.

Jag lyckades fånga en hund som levde rövare med min träningsflock i en ganska liten hage som gränsade min tomt, hagen var på mark jag ägde o mark bara jag hade jakträtt på.
Tog bilen o dumpade jycken hos jaktlaget som satt o fikade o tydligen inte hade en tanke på att leta efter jycken.

"Nästa gång skjuter jag hundkräket" meddelade jag, uppenbarligen förstod dom o jag såg aldrig hunden på mina marker igen.
 
#88 Knappast lagligt att drivande hund driver vilt på annans jaktmark eller får/kor/hästar i eller utanför hagar på mark där annan markägare/arrendator har jakträtt.

Jag lyckades fånga en hund som levde rövare med min träningsflock i en ganska liten hage som gränsade min tomt, hagen var på mark jag ägde o mark bara jag hade jakträtt på.
Tog bilen o dumpade jycken hos jaktlaget som satt o fikade o tydligen inte hade en tanke på att leta efter jycken.

"Nästa gång skjuter jag hundkräket" meddelade jag, uppenbarligen förstod dom o jag såg aldrig hunden på mina marker igen.

Det är sånt som är skillnad när man är god vän med närmsta fårbonden, när gps halsbandet dog var det till dem jag ringde direkt och frågade om hunden var där... Nu var han inte det och han är rädd för fåren, (fina grejer med elstängsel, han är övertygad om att det är fåren som smällde till i nosen! :D ) men de har som sagt mitt telefonnummer och skulle han dyka upp hos dem så skulle han snarare dundra in i deras kök än till fåren... ;)

Större problem hade vi med brukshund ägaren som tyckte att det var toppen att hens hund motionerade sig själv med rådjuren i snön... Hen förstod överhuvudtaget inte problemet, vi jagade ju med hund... :banghead: Att det var så mycket snö att vi hade slutat att jaga med hund förstod hen inte alls...
 
#88 Knappast lagligt att drivande hund driver vilt på annans jaktmark eller får/kor/hästar i eller utanför hagar på mark där annan markägare/arrendator har jakträtt.

Jag lyckades fånga en hund som levde rövare med min träningsflock i en ganska liten hage som gränsade min tomt, hagen var på mark jag ägde o mark bara jag hade jakträtt på.
Tog bilen o dumpade jycken hos jaktlaget som satt o fikade o tydligen inte hade en tanke på att leta efter jycken.

"Nästa gång skjuter jag hundkräket" meddelade jag, uppenbarligen förstod dom o jag såg aldrig hunden på mina marker igen.

1. Det är i allra högsta grad lagligt att hunden driver på annans mark. Förutsättning är att upptaget sker på den egna marken.

2. Är du så dum att du skjuter en hund och blir påkommen så lär du bli av med allt vad licenser heter + betala ersättning för hunden.
3 om hundar är på tamboskap så är det polisen som får skjuta inte du. Däremot om det är varg, då får du skjuta.

Men du har ju hetsat upp dig tidigare utan att ha på fötterna så jag är inte förvånad.

32 §Jakt med drivande hund får inte ske på ett område som är så beskaffat att det kan förutses att drevet huvudsakligen kommer att gå fram över annans jaktområde.

Det innebär att det inte är olagligt att drevet buktar in på din mark.
 
Senast ändrad:
Jag får visst skjuta en hund som inte låter sig fångas o som biter o jagar skiten ur mina får.

Ja under förutsättning att du kan bevisa att just den här hunden har rivit djur för dig tidigare.

Beviskraven är betydligt hårdare än för skyddsjakt på varg.


Men det är lite svårt om det är en tax som jagar ;)
 
Som vanligt är det de unga det finns mest, är minst alerta och därför också ligger sämst till, i ett överlevandehänseende.
Och de kultingar som leds av en oerfaren sugga. Men är det en sugga med skinn på näsan som har ett par äldre gyltor med sig så ska det antingen till öppen terräng eller mycket skarsnö för att dom inte ska klara sig o ungarna
Har de backat ner i en rotvälta då är det kört för vargen
 
Visst får du det, oberoende av vad eventuella stollar tror( tex såna som tror sig komma undan med levande åtel) men om hundägaren sätter emot gäller det att kunna bevisa.
Så du sällar dig till stollarna och säger du som jag, att man måste kunna bevisa. trevligt ;)

Och du som jag vet att det inte är olagligt att ha getter i godkända hägn + att det inte är olagligt att jakträttsinnehavaren har torn runt hägnet så :) :)
 
Balans blir det i längden, det följer ett naturligt förlopp MEN det funkar bara på det viset där inga människor bor och förstör den naturliga biotopen med sin infrastruktur.

Enkelt sagt funkar det på så vis att det ex.vis finns en stark älg/gris/what everstam men en liten vargflock inom samma biotop. Vargflocken kommer pga den stora mängden bytesdjur att vara välmående och med åren bli till en stor flock och när den är för stor för vad bytesdjurens population kan bära, dvs det finns inte tillräckligt med bytesdjur för att föda alla dessa vargar så kommer vargflocken att decimeras via svält och sjukdom och under tiden detta sker och vargflocken är liten så kommer stammen av bytesdjur att växa sig och bli talrik igen och så rullar det på.

Men om man med balans menar att det finns en konstant jämnvikt mellan predatorer och deras bytesdjur så nej, det är inte så det funkar.
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: ufot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 724
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp