Kött från vildsvin

Spännande, jag har också planerat ett nära förestående experiment med vildsvin som pulled pork. Men det skulle ju kännas en aning snopet att ha haft köttet inne i ugnen hela dagen och vänta sig en festmåltid till kvällen, om det sedan kommer ut något oätligt. Jag får intervjua viltbutikens innehavare nogsamt och hoppas på att de är måna om sin nya stamkund, så att de säger ifrån om det finns risk att det blir äckligt. Men hoppas såklart på att det blir som @cirkus beskrivning! :)

Recept:
Gnid in köttbiten i råsocker, kanel, salt och peppar(svart + cajenn).
Ställ in den på grill tills sockret karamelliserats.
När det har skett - sänk värmen till 150-160 grader sisådär och häll på en flaska äppelcider + lite viltfond + öl. Låt stå i mååååånga timmar - min stod väl i 7-8 timmar. Det blev jättegott. Sen hade jag lite svartvinbärsgelé i skyn + grädde vips så hade vi en gräddsås + kokt potatis. Och en grönsallad
 
Åfan, Skåne är ju skitlångt bort :down:
Men jag lovar att komma om du bjuder in mig! :D
Annars får du komma hit och visa hur man lagar vildsvin så det blir gott!
De där otygen har vi alldeles för gott om här...

Stockholm då?
Är det närmre - om jag får en köttbit kanske jag gör här också

Kan ju säga att jag blev mkt skeptisk när kompisen hade tagit fram vildsvin för det vet jag inte alls hur man tillreder, det jag hört är att det är ett hårt kött så det var därför jag gjorde lång-kok.
 
Det är många kockar som inte kan hantera vilt, men finns även en del kockar som kan hantera vilt alldeles underbart, men att hitta dem är inte lika lätt... ;)
Eftersom vilt i regel innehåller mycket mindre insprängt fett så MÅSTE man passa temperaturen.
Samma sak gäller vid rökning, vilket många lärt sig den hårda vägen

Men nu när det är ruggigt ute, finns det ngt bättre än en gulasch på framdelskött från en "röd" gris?
Eller en omelett till kvällen med knaperstekta kantareller och sedan skära tunna strimmor av rökt älgtunga över.
Sedan kan de sitta på en guide *** restaurang, mycket bättre har dom det inte då.
http://www.smartfritid.se/rokt-algtunga
 
En luttrad bekant som inte är så förtjust i kött som periodvis får sina marker förstörda av vildsvin muttrade häromdagen att "om de jävlarna bara hade varit godare att äta hade vi inte haft dem som ett naturkatastrofproblem och trafikolyckoorsak".


 
En luttrad bekant som inte är så förtjust i kött som periodvis får sina marker förstörda av vildsvin muttrade häromdagen att "om de jävlarna bara hade varit godare att äta hade vi inte haft dem som ett naturkatastrofproblem och trafikolyckoorsak".
Som jägare kan jag bara glädja mig åt villaträdgårdars bekymmer med gris. För i och med grisens etablering har ju jaktmotståndarna avväpnats effektivt. Se bara vad som hände i Berlin, där jaktförbud gav grisen möjlighet att etablera sig. Nu skjuts ett stort antal grisar inne i själva Berlin varje år ;)
 
@cirkus Tack! Nu blir det nog till att hänga på låset till viltbutiken på lördag igen. Det lät riktigt trevligt, och kanske lite annorlunda än min fantasi om rökt BBQ-sås att gojsa in vildnasse i, med tortillabröd till serveringen.

Men blir endera varianten lyckad, så finns det gott om vildsvinskött att fortsätta experimentera med.
 
Som jägare kan jag bara glädja mig åt villaträdgårdars bekymmer med gris.
Vem sa något om villaträdgårdar? Jag skrev marker. Och varför skulle NÅGON frisknavlad människa glädja sig åt andra människors bekymmer? Nejjustdet, det är lbb jag svarar på. :banghead:


Själv tycker jag att det är fantastiskt att vi har förmånen att leva i samexistens med så stora friströvande djur som vi har här i detta landet. Jag äter själv knappt något vilt eftersom jag tycker det smakar illa. men cirkus PP skulle jag kunna tänka mig att prova. Jag har ätit en hel del vildsvin men jag tycker inte att köttet är bättre annat, mer än i principfrågan.
Jag kör en hel del bil ute på landsbygden under nattetid, DÅ är vildsvinen ett otäckt problem. Jag kör en stor Kuga och har vid fler än ett tillfälle mött vildsvinsögon i höjd med backspeglarna, då är man inte så kartig. Ruskiga monster.
 
Vem sa något om villaträdgårdar? Jag skrev marker. Och varför skulle NÅGON frisknavlad människa glädja sig åt andra människors bekymmer? Nejjustdet, det är lbb jag svarar på. :banghead:


Själv tycker jag att det är fantastiskt att vi har förmånen att leva i samexistens med så stora friströvande djur som vi har här i detta landet. Jag äter själv knappt något vilt eftersom jag tycker det smakar illa. men cirkus PP skulle jag kunna tänka mig att prova. Jag har ätit en hel del vildsvin men jag tycker inte att köttet är bättre annat, mer än i principfrågan.
Jag kör en hel del bil ute på landsbygden under nattetid, DÅ är vildsvinen ett otäckt problem. Jag kör en stor Kuga och har vid fler än ett tillfälle mött vildsvinsögon i höjd med backspeglarna, då är man inte så kartig. Ruskiga monster.
Svaret är ganska enkelt, det är nämligen från städerna det största jaktmotståndet kommer, och inser ju städernas befolkning att man måste jaga för att inte grisarna ska bli för många.

Och att få tag i jägare "bara" för grisjakt är svårt, alltså måste man acceptera andra former av jakt annars så försvinner gruppen.

Och för att det ska finnas jägare, så måste det finnas jaktbart vilt. Med andra ord måste man se till orsak o verkan ;)
 
Jag kör en hel del bil ute på landsbygden under nattetid, DÅ är vildsvinen ett otäckt problem. Jag kör en stor Kuga och har vid fler än ett tillfälle mött vildsvinsögon i höjd med backspeglarna, då är man inte så kartig. Ruskiga monster.
Jag har stått fem meter från en gris, med min då femtonårige son strax bakom. Märkligt nog var jag inte rädd under denna close encounter, utan mest hänförd över hur vi förstod varandras kroppsspråk - medan denne störste-i-sin-flock-gris säkrade att de fyra andra kunde promenera undan från där vi skulle gå.

Att det blev så nära som fem meter berodde på den speciella geografin vid just detta ställe.


Gris på bil är obra.
 
Vad jag läst mig till (funderar nämligen på jägarexamen själv) är att det kan illa av kött från galt.
Vet att det i USA förekommer att de fångar in smågaltar som kastreras och släpps tillbaka igen, ett sätt att hålla nere populationen samt gör så köttet inte smakar fränt om djuret skjuts.

Intressant det där med att fånga smågaltar och kastrera...

Eftersom jakten på vildsvin inte räcker till för att ta ner populationen till rimliga nivåer, i varje fall där jag bor, så skulle det nog kastration av smågaltar (eller varför inte P-sprutor till unga suggor) vara ett alternativ.

lbb, det kostar på att tvingas lägga om vallar i förtid pga av vildsvinsbök, och att inse att vissa (spannmåls-)grödor är omöjliga på vissa åkrar pga för stora hjortstammar.
Det som ibland kallas för "viltvård" är ofta överdriven matning, som blåser upp viltstammarna för att få viltet lätt att jaga...
 
Du är den största jävla halmgubbe som finns.
Och jag kan nog undra om du är nykter när du är ute och kör om nätterna.
Backspegeln sitter på ca 120 cm höjd.
Den absoluta maxgränsen för en galts maxhöjd är ca 120 cm i mankhöjd huvudet och därmed ögonen hamnar väl ca 20 cm lägre... så din berättelse är väl som sportfiskarens,,,en aning kryddad ;)
 
Intressant det där med att fånga smågaltar och kastrera...

Eftersom jakten på vildsvin inte räcker till för att ta ner populationen till rimliga nivåer, i varje fall där jag bor, så skulle det nog kastration av smågaltar (eller varför inte P-sprutor till unga suggor) vara ett alternativ.

lbb, det kostar på att tvingas lägga om vallar i förtid pga av vildsvinsbök, och att inse att vissa (spannmåls-)grödor är omöjliga på vissa åkrar pga för stora hjortstammar.
Det som ibland kallas för "viltvård" är ofta överdriven matning, som blåser upp viltstammarna för att få viltet lätt att jaga...
Det man förlorar på karusellen får man ta igen på gungorna.

Hittills har både vall, vete o ärtor klarat sig, men grisen lär sig den hårda vägen. + att vi har foderplatser uppe i skogen där de samlas.

Förra året sköt vi ett antal kultingar på vetet.

Men den suggan var dum, vilket kostade både henne och kultingarna livet. Hon hade 6 strimmiga, vi plockade dem en efter en och när det var bara suggan kvar tog vi henne med. Men hon gick på bara 3 ben efter en (förmodligen)trafikolycka.
 
Linderödssvinet som är Sveriges enda lantrassvin, har viss inblandning av vildsvin och linderödarna ska tydligen inte vara lika utsatta för det här med galtsmak så vildsvinen kanske inte heller är det?
 
Intressant det där med att fånga smågaltar och kastrera...

Eftersom jakten på vildsvin inte räcker till för att ta ner populationen till rimliga nivåer, i varje fall där jag bor, så skulle det nog kastration av smågaltar (eller varför inte P-sprutor till unga suggor) vara ett alternativ.

lbb, det kostar på att tvingas lägga om vallar i förtid pga av vildsvinsbök, och att inse att vissa (spannmåls-)grödor är omöjliga på vissa åkrar pga för stora hjortstammar.
Det som ibland kallas för "viltvård" är ofta överdriven matning, som blåser upp viltstammarna för att få viltet lätt att jaga...
Varför fånga o släppa ut? Bättre att fånga o slakta/avliva.
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: ufot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 724
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp