Ja jag vet att de är ett problem på många ställen, ett problem är även att bönderna inte riktigt har förståelse för jägarnas situation heller. Som exempel så skulle min man gärna sitta och jaga gris, men det är inte hållbart när han jobbar mellan 06:15 och 18:30 varje dag, en natt går bra att sitta men han måste även få sin sömn, annars blir han en fara på sin arbetsplats och det är ingen höjdare när man kör tunga maskiner. Men hans kusin som jobbar i samma företag har lite mindre ansvar att vara på plats tidigt på morgonen och kan då istället hinna sitta kanske 3 kvällar i veckan på de olika åtlarna.
Ett annat problem som vi har stött på är att de sa till redan när det såddes, "Se till att det finns skjutgator mellan ån och majsen för att vi ska ha möjlighet att skjuta någonstans" Blev det några skjutgator? Nej majsen såddes till åkanten och det finns inga möjligheter att hinna skjuta dem, man hör dem i majsen men man kan inte skjuta på ljud.
Sen ska man även vara medveten om att grisen är ett intelligent djur, har de varit med i en flock som ett djur har blivit skjutit ur så återvänder de sällan till samma ställe dagen efter utan väljer ett nytt, är det då en majsåker, ja då finns det många ställen att välja på.
Sen är avyttringen ytligare ett problem, även jägare har en gräns när grisen är full och alla runt omkring har fått det de vill ha. Jag har vänner vars barn skriker rakt ut om de ska vara tvungna att äta vildsvin en dag till...

Det börjar komma inlämningsmöjligheter men ofta är kraven stora och priset lågt så det är inget riktigt intresse att lämna in. Frågan är vem som tjänar på verksamheten för köttet ut till kund kostar sina modiga slantar och så länge konsumenten hellre väljer dansk billigt kött så är det ett problem.
Godsen som kör utfodring i storskala är absolut ett problem det säger jag inget om.
När det gäller utfodring kontra åtel så är det en fin gräns, vad är utfodring för gris och vad är för andra klövvilt? Vi har en skör rådjursstam som har haft stora problem med mycket lodjur, en del varg, svåra vintrar. Om vi inte skulle utfodra den så skulle vi inte ha så många rådjur kvar, men grisarna tuggar gärna i hösilaget de också, skulle vi då bli tvungna att sluta med den utfodringen?