kostnadsberäkna platta?

LinnK

Trådstartare
Hur mycket pengar tror ni att det skulle kosta att gjuta en platta,
oisolerad 9 x 9 meter?

Vi har tillgång till armeringsgjärn, egna grävmaskiner, egen grusgrop etc.. :D

Sv: kostnadsberäkna platta?

Vi har precis gjutit en ny platta med måtten 9x6 m. Räknar med att det kostat runt 30 000. Själva betongen till plattan kostade 11 000 och sedan tillkom skalblocken (som byggs till väggar) cement att hälla i blocken, samt armeringen och så gruset under plattan.

Min sambo som jobbar med att gjuta husgrunder säger att man kan räkna med att det kostar ca 1000:- per kvadratmeter. Men då är det en isolerad villaplatta, och då ingår ju allt, dvs grus, betong, arbete, armering, isolering etc.

Så en bit under det då...

Jag kanske är helt ute och cyklar, men ska du göra cementen själv (tänkte på grusgropen) eller ska du ha en bil som kommer med färdig cement? Den man har till t ex husgrunder är ju bra mycket hårdare än sån man gör själv.

Vi har precis gjort en husgrund och ett litet skjul ca 3x6. Skjulet grävde vi bara ur matjorden, byggde en träram och i med cementen. Tror en lastbil rymde 8 kubikmeter och den kostade 20 000 kr, men så mycket lär ni ju inte behöva!

När djurskyddsinspektören var här så tipsade hon om att istället för att gjuta ta kalkstenskross och köra åt så det blir som en platta... Myyyyycket billigare än att gjuta.

Ring till djurskyddet i din kommun och kolla om det är okej :)

Kan ju tillägga att för de 11 000 fick vi 7 kubik. Det skiljde MKT i pris så ring runt innan ni beställer.
Bilarna häromkring rymde mellan 6-8 kubik men tog inget extra om de fick köra två gånger, men det är säkert också olika på olika ställen.

knapplan

Vi maste ocksa anlägga en platta. (eller egentligen maste vi inte, har ringt till kommunen och för tva hästar behöver vi ingen platta alls, far lägga det pa marken)

Hur beräknar man storleken pa plattan? Jag har ett stall med tre boxar, och plats för fler. Hur stor platta behöver jag, för tex fem hästar?

Mvh Limona

KL
Passar på att sticka i en fråga här. Vår gödselplatta har spruckigt. Måste man göra om den från början eller kan man hälla ny cement ovanpå den gamla?

Om jag kommer ihåg rätt så krävs det (här i alla fall) minst 6 kubik i lagring/häst. I ditt fall med 5 hästar blir det ju 30 kubik. Hur stor själva själva ytan på plattan behöver vara beror ju på hur höga väggar du bygger också.

Tack!
Funderar pa om det gar att göra nu i vinter, eller maste man vänta till varen..?

Så länge det inte är tjäle och minus grader ska det nog funka att gjuta tror jag... Men om tjälen kommer blir det nog svårt eftersom man behöver gräva ur lite under plattan...

Det får inte vara minusgrader när man gjuter, då måste specialbetong användas och det är inte billigt... :crazy:

En fråga till... Håller Specialbetongen bättre eftersom den håller för kyla- Eller är det bara när den gjuts det har ngn effekt?
Tänkte på att det inte alltid är så varmt i stall sedan...

Bara 50 kr extra per kubik? Det låter väldigt lite. Jag använder betong i jobbet ibland och har vid något tillfälle fått använda specialbetong som klarar ner till -10 C, den var betydligt dyrare.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mkt...

Den specialbetong som klarar minusgrader är precis lika bra som vanlig betong. Det finns olika sorter att välja mellan, huvudsaken man tar den hårdhet man anser sig behöva.

Speciell blir det eftersom den har tillsatser som gör att det inte blir iskristaller under tiden som den brinner.
Det är också bökigt att lösa fuktningen av betongen under brinntiden när det är minusgrader.

mitt stall är 10x13 och plattan kostade ca 100.000kr. då gjorde vi inget själv.

ta först reda på varför den spruckit.
Om det är sten som ligger under & rör sig så hjälper det inte att bara sätta på nytt, man måste spränga bort det undre först.
Om du vill ha det ordentligt gjort ska man inte ha ngt gammalt under men om det inte gör ngt att det spricker om ngt/några år igen så är det väl bara att hälla på det befintliga(rekommenderas inte).

Bara 50 kr extra per kubik? Det låter väldigt lite. Jag använder betong i jobbet ibland och har vid något tillfälle fått använda specialbetong som klarar ner till -10 C, den var betydligt dyrare.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mkt...

Japp, 50 extra, vi fick pris för 2 veckor sedan så det är aktuella priser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar