Kostnad försäkra arabhäst jmf med andra raser

HannaZ

Trådstartare
Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex försäkra en welsh, vet jag av egen erfarenhet.

Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex försäkra en welsh, vet jag av egen erfarenhet.

Det brukar gå att kolla på hemsidorna.

Sist jag kollade på Agria var det 2700 kr för arab, jämfört med 4956 kr för swb och 1884 kr för islandshäst.

Då räknade jag på veterinärvård för 80’ med 3500 kr självrisk. Det var dock tre år sen, vet att de höjt premien rejält sen dess då jag bytt försäkringsbolag på min welsh.

Det brukar gå att kolla på hemsidorna.

Sist jag kollade på Agria var det 2700 kr för arab, jämfört med 4956 kr för swb och 1884 kr för islandshäst.

Då räknade jag på veterinärvård för 80’ med 3500 kr självrisk. Det var dock tre år sen, vet att de höjt premien rejält sen dess då jag bytt försäkringsbolag på min welsh.
Tack! Då är det lite som skillnaden mellan halvblod och welsh.
Man brukar behöva fylla i personnummer osv för få prisuppgift, tex på Sveland som jag kollat på, och det är så drygt när dom börjar jaga en.

De jagade inte mig alls när jag i augusti prisjämförde. Så tror inte du behöver vara så orolig.

Det kan skilja enormt mellan bolag med. Jag fick ner priset med 50% för samma försäkring genom att just kolla pris på de olika sidorna. För en irish cob men det är ju eg irrelevant, skillnader mellan bolagen finns avseende alla raser.

De jagade inte mig alls när jag i augusti prisjämförde. Så tror inte du behöver vara så orolig.

Det kan skilja enormt mellan bolag med. Jag fick ner priset med 50% för samma försäkring genom att just kolla pris på de olika sidorna. För en irish cob men det är ju eg irrelevant, skillnader mellan bolagen finns avseende alla raser.
Jag håller med, det lönar sig att jämföra!

Tack! Då är det lite som skillnaden mellan halvblod och welsh.
Man brukar behöva fylla i personnummer osv för få prisuppgift, tex på Sveland som jag kollat på, och det är så drygt när dom börjar jaga en.

Jag kollade ifall welshen blivit billigare än i fjol, då ringde nån från Agria och när jag inte kunde svara just då, så kom det bara ett sms om att jag kunde höra av mig ifall jag ville ha hjälp. Det kändes ändå rätt okej kontakt tyckte jag.

Jo men det är först relevant att detaljkolla om jag ska köpa hästen, har inte ens sett den live än. Var mest intresserad hur dom ligger i pris generellt och det verkar ju vara som med welsh ungefär. Kollar inte ens på halvblod pga premierna (och att jag absolut inte behöver ha just ett halvblod).

Jo men det är först relevant att detaljkolla om jag ska köpa hästen, har inte ens sett den live än. Var mest intresserad hur dom ligger i pris generellt och det verkar ju vara som med welsh ungefär. Kollar inte ens på halvblod pga premierna (och att jag absolut inte behöver ha just ett halvblod).
Det händer ibland att jag kollar olika försäkringspremier för olika raser på både hästar, hundar, och vid ett tillfälle katter, då jag tycker det är intressant att se skillnaden på pris för olika raser. Ibland på flera bolag, ibland på bara ett.

Ibland händer det att någon ringer efter en sådan koll, men då brukar det vara snabbt förklarat att jag bara jämförde priserna (dvs samtalet pågår inte många sekunder). Om det går att skriva i namn, så kanske det är mindre chans att någon ringer om man döper djuret till "Test av pris" eller liknande.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 713
Senast: mamman
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar