Korsningsavel (vbl+?)

Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jo min kära föräldrar har fött upp en del hästar,
och jag har själv jobbat inom travet, och amrikanska är
grövre ( läs det inte som GROVA) än ex de franska.
De amrikanska vbl vi hade var mkt mer häst en de med mkt franskt i sig.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

självklart :D

Men jag skrev bara till Älgen varför jag valde just hbl till vårt vbl.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag vet att många är emot korsningsavel, av ngn anledning i synnerhet korsningar med varmblod... Även om man vet vad man är ute efter och även om man föder upp för sin egen skull.

Själv har jag ett varmblodssto som jag ska betäcka med en arabhingst i år. Jag vet precis vad jag vill ha, nämligen en distanshäst att använda som påläggskalv när man valack gjort sitt. Mitt sto har tävlat lite distans och bland annat fått många lovord från en C-tränare i distans och många andra. Hingsten är en välmeriterad distanshäst som jag fått möjligheten att själv rida och följa med på tävling och således lärt känna även till temperament.

Sk "traraber" är faktiskt relativt framgångsrika på distansbanorna och eftertraktade av många som tycker att de rena araberna ofta håller för liten storlek.

Arab kan alltså vara att rekommendera.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Det beror ju på vad man korsar travare med.
Att som du korsa med arab för att få fram en distanshäst är ju medveten avel eftersom du vet att korsningen har gjort bra ifrån sig inom den gren du vill ha den till.

Att däremot korsa travare med dressyrhingst för att få en dressyrhäst anser jag är fel. Jag har ridigt flera korsningar halvblod/travare och ingen har haft några rörelser att tala om, inte ens den som var efter Gaspari (internationell dresyrstjärna på 60-talet)

De mest lyckade travarkorsningar jag sett har varit med engelska fullblod. De har blivit trevliga hopphästar.

Att många av oss generellt är emot travarkorsningar som ridhästar är att avkommorna ofta har lågt andrahandsvärde. Även om man planerar att behålla avkomman resten av sitt liv kan ens livssituation ändras och man blir tvungen att sälja. Då är det oftast lättare att hitta ett gott hem om hästen har fler kvaliteter än ett den är undan ett mycket älskat sto.

Min uppfattning är att om man ska korsa travare för att få fram ridhästar är fullblodsraserna bäst att korsa med. Vill man absolut ha en halvblodshingst ska man satsa på en hopphingst och gärna med goda gångarter för att ge avkomman bästa möjliga förutsättningar.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Om jag absolut skulle korsa så skulle jag välja fullblod.

När jag var yngre red jag mycket på en travare/hbl korsning. Hoppade bra och rörde sig riktigt trevligt (men temperamentet fanns det väl en del att anmärka på), men de som varit bäst av de jag sett har varit korsningar med fullblod.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag har ett korsningssto vbl/arab (25%) som är betäckt med arab i år. För mig så känns det som det bästa alternativet. Dels för att jag helst inte vill korsa in mer raser och sen så vill jag ha en "allroundhäst".
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Eftersom travaren är en produkt fullblod + en liten % gångartshästar i USA så tror jag också att fullblod blir bäst.

De flesta travare jag har sett är ofta rakhasiga, har för mig att de va något med gångarterna som pajjade om de var rakhasiga?

Många har "något sänkt rygg".
Halsen är viktig att den sitter bra, blir jobbigt att jobba bra annars.

Ska man använda arab så ta för guds skull en bra arab!
( Har inte alls kollat på avelsvärderingsresultat för araber... :eek: )

Finns en här som har en 50% halvblod 25% arab 25% travare, går LA dressyr & gått msv hopp.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/10400000-10409999/640x480/10405766.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/10400000-10409999/640x480/10405767.jpg
(För att citera ryttaren: "Istället för att rida framåt så håller jag i han när han blir spänd.")

Jag tror absolut att travare kan gå att använda i ridhästavel i en liten skala, OM man har rätt material och OM man vet hur man ska korsa.

Men fullblod + travare tror jag blir bäst.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag skulle försöka hitta en hingst med bra bakdel - jag vet inte - men hennes bakdel ser lite lustig ut på ngt vis, den ser inte riktigt ut att höra till den hästen ! Kanske att korset är väldigt kort, så en med långt kors skulle jag leta efter ! Annars tycker jag att modellen är trevlig och storlek har hon ju !

Sen beror ju hingstvalet som alltid på VAD man skall med fölungen till - så eftersom du egentligen bara är lite generell i frågeställningen är det ursvårt att ge några braiga tips.

Bakdelen är liten i skillnad emot resten av kroppen ja. Vi får se hur det utvecklar sig när hon har musklat på sig riktigt i bakkärran. Mitt främsta intresse är dressyr men jag använder de först och främst till allroundhästar, dressyr och hoppning på låg nivå för mitt egna intresse. Men har hon inte en högre ridbarhet utöver det vanliga inom ridningen för sin ras blir det ingen fölunge. Någon renrasig unge blir det inte heller då hon har sådan totalt värdelös stam för trav + att hon och hennes modersstam har gett samma dåliga resultat på banan så hon skulle knappast bidra med något där :rofl:
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Rent allmänt:

Angående att korsa travare + fullblod så resonerade i alla fall jag som så, att det hade kunnat bli lite väl "hett" i skallen, om man har otur. Många travare och fullblod har en grym tävlinginstinkt, speciellt om man rider bredvid varandra. Där ansåg jag att ett halvblod med gott temperament kan dämpa det, vilket det också gjorde.

Sedan är det dessutom så att många travare är väldigt lätta och ädla, jag för min del ville gärna ha en lite grövre häst än stoet jag hade.

Men samtidigt tror jag inte det är fel med mycket fullblodsinslag, bara man kan hitta en som kompletterar stoet.

Hade mitt sto varit kvar i livet hade jag förmodligen seminerat med antingen Roven xx, Alligator Fontaine eller Jaguar Mail.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Arab är jag helt säker på att det inte blir. Likaså som halvblod. Jag har lite svårt för dessa raser och arab tror jag inte skulle passa henne så bra, är inte alls inne på araber direkt men har som jag tidigare sagt aldrig sett en med gångarter som tilltalar mig. Vbl/hbl korsningar har jag sett en del av, dock vet jag inte hur mödrarna till dessa har sett ut tyvärr men det var inga jättelyckade resultat. En har gått 1,10 hoppning och utbildad LA dressyr dock och rör sig helt ok
 
Senast ändrad:
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Ja jag har också tidigare varit inne på ett eng.fullblod men är inte inne på vad vi har för några hingstar idag och vad de ger för temperament. Min dam är absolut inte vass i skallen på något sätt utan har bara ganska lätt att bli stressad pga hennes tidigare liv, har bättrat sig betydligt under det halvår jag har haft henne nu.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Min var också sån, absolut inget elakt, men däremot ofta lite "på tårna" och med en otrolig tävlingsinstinkt. Mer het, liksom. Fast världens lugnaste i hanteringen.

Fast det är väl just den där tävlingsinstinkten som kan bli för mycket hos de flesta travare.
Samtidigt som jag tycker det är väldigt positivt i lagom dos.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Bara det inte går överstyr har man ofta en otroligt ambitiös travare :bow:
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Exakt, det var ordet jag letade efter, ja... ;)

Många travare tycker jag är lite såna, ambitiösa så de nästan slår knut på sig själva.

Men som sagt, otroligt positivt i lagom dos!
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

jag red en vbl korsning ee prince fair xx ett tag, och hon var faktiskt riktigt trevlig. kass skritt, men helt okej trav och bra galopp. hon hoppade också gärna, hennes teknik var väl inte den bästa, men hon var rädd om benen. och hållbara ben hade hon också, klarade böjprov vid 16 års ålder utan minsta markering.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Vet inte om du är bekant med min korsning vbl/halvblod?

Om inte så:

Har en mycket trevlig korsning som ovan, en jättefin luftig trav och en bra galopp. Har mammans psyke och halvblodets gång och även en del extriört.
Bedömt med 38 p. som 7 månaders föl..ska visas till hösten igen.

Pappan är en icke godkänd,,,inte ens avelsvärderad hingst som ägs av en kompis till mig.
Han ska bli min nästa westernhäst.

Lite tunn på bilden..har växt en del nu och har tyvärr tappat lite..
IM000456.jpg
[/IMG]
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jodå din snygga herre har jag sett sedan han var ranglig bäbis :) Tycker han är väldigt trevlig i kroppen. Du har ingen film på hur han rör sig? Hur rör sig mamman?
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag är också intresserad av att få se korsningar mellan vbl och andra raser. Har funderat på hur det skulle fungera med Morgan el PRE. Finns det någon som har eller har sett sådana korsningar?
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag ska betäcka mitt sto med en arabhingst om 2år :P
Jag har fått sett ett eget uppfött föl efter araben och sedan deras vblsto och jag tyckar han har fina steg (Fölet) långa fina ben och hela han underbar :D

Längtar tills vi åker i April 2009 =) :bump:
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Ja Morgan skulle vara intressant och se om det finns någon sådan korsning!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 610
Senast: HMQ
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 478
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp