Korsningsavel (vbl+?)

Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Nej det har jag aldrig påstått. Om detta skulle bli av så blir det inte inom de närmaste åren + att stoet ska visa vad hon har för ridbarhet innan också och det lär som bekant knappast komma över ett natt :) Jag är inte intresserad av att köpa mig en färdig häst nu när jag har två fullt dugliga att rida och utbilda. Det skulle isåfall bli när valacken börjar bli till åren som jag betäcker stoet och kan forma en häst själv om jag själv känner mig redo att rida in och skola själv.

Men man vet aldrig hur framtiden ser ut, mycket kan hända, så det här är bara funderingar och tankar jag har.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Då har du några år på dig att hitta drömhingsten ! Bara att ge dig ut på alla visningar du kan tänka dig ! Jag tror att om man ger sig tid när man har särkilda krav så GÅR det om man är tålmodig.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Vilka vckra hästar - vilken grej för dem som är intresserade av gulingar. Här finns ju lite att "frossa" i.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag skulle då ge mer för Kinsky än för Palominoavel.

Kinsky känns som mer kvalité så att säga, sen att de är en läcker färg ska man inte klaga över :d
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

morgan tror inte jag så mkt på då det har ganska mkt travar stuk i sig.. tycker jag iaf..
Har annars provridit en travare/arab och den va mer som en kraftig arab.. hoppade som sjutton..:bump:

EXCUSE ME?! Undrar vilka morgans du har sett, kan inte har varit några rastypiska iaf.... Såhär ska en morgan se ut enligt rasstandarden. Däremot ligger morgans bakom den amerikanska travaren tillsammans med fullbloden..

standard.jpg
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag skulle då ge mer för Kinsky än för Palominoavel.

Kinsky känns som mer kvalité så att säga, sen att de är en läcker färg ska man inte klaga över :d

Färgen verkar bara vara en trevlig bonus! För stammen på hingsten du länkade till verkar inte direkt vara fy skam med prestationer!
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Och det bästa är att han finns på semin också! :D

Du får kanske maila ägaren om fler bilder och mer info.. :)
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Du vet kanske inte om det, men TACK!! :bow: :bow: :bow:
Nu har jag hittat hingsten till mitt bruna sto i alla fall!! Här ska det bli gulbruna avkommor så det står härliga tider till.....

..........om jag gillar hingsten IRL förstås ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Har hört mig för lite vad hennes pappa/morfar har gett för mått på avkommor

Pappa - normal storlek för vbl
Morfar - större storlek, mycket uppöver 165 cm

nu ska jag bara luska lite i stostammen!
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jo min kära föräldrar har fött upp en del hästar,
och jag har själv jobbat inom travet, och amrikanska är
grövre ( läs det inte som GROVA) än ex de franska.
De amrikanska vbl vi hade var mkt mer häst en de med mkt franskt i sig.

Du är nog tämligen ensam om att tycka att amerikanska travare generellt är grövre och "mer häst" än de franska.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Du är nog tämligen ensam om att tycka att amerikanska travare generellt är grövre och "mer häst" än de franska.

Nu på senaste tiden ser man ju många amerikanska travare, som är ganska nätta i storleken medan franska är ngt. större. Det är nog lite olika, jag kan inte riktigt säga ngt för jag tycker inte att det finns ngt. "rastypiskt" mellan am. och franska.

Jag hade en gammal märr, som många travgubbar sa var av den gamla amerikanska modellen. Lång rygg, ngt. korta ben (lågställda kan man kalla det, kanske?) ramskopf dvs. konvex nosrygg tror jag det heter så (?), stabilt psyke o temperament o var 164 cm hög. Ganska grov i kroppen, dock.
Men den nuvarande märren jag har härhemma är nätt i storleken o är liten, o hon har am. stam o även endel tyskt. Jag tror att Emzsan är "ensam" om sina tycke för am. o franska travare. Att am. ska va grövre o franska nätta.

Men om jag ska vara ärlig så var min gammelmärra den snällaste hästen jag nånsin haft. Ko-lugn, o reagerade inte för det minsta lilla om man jämförde henne med min nuvarande märr.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Ja..det har väl varit svårt kanske att inte ha sett honom :rofl: :angel: ;) men man vet ju aldrig.

Tyvärr har jag ingen film på honom eller på mamman men har tänkt att försöka filma en dag när jag longerar honom lite grann.
Ska bara försöka få tag på en filmkamera..möjligtvis kan det gå med vår dg kamera.
Men lyckas jag så ska jag lägga in den så du får se....;)
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Tack så mycket :)
Jag är väldigt nöjd med honom. Dock är det ju ett lotteri men jag hade tur som fick en vinstlott ;)
Jag visste vad jag ville ha för häst när jag valde min kombination och än så länge så följer det min önskan.
Jag ska visa honom i höst igen och det ska bli kul och höra vad de säger om honom då.
Missade tyvärr förra hösten pga. att det var mitt under läkning av kastrering osv.

Här är en bild på hans pappa (Drabant och Brabant finns i stammen)
IM000057.jpg
[/IMG]
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 610
Senast: HMQ
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 478
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp