Korsningsavel (vbl+?)

Sv: Korsningsavel (vbl+?)

rent spontant....näääää.

Vad skulle du vilja uppnå med en sådan korsning?
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Hm samma morfar som farfar...dvs redan i andra led...föräldrarna alltså halvsyskon.

Annars såg han ju himla trevlig ut ju!:)

Jag mailade och frågade lite om hingsten, frågade vad han tog emot för raser och annat lite allmänt. Jag fick ett snabbt svar dagen efter då hon frågade vad det var för ras... när jag svarade att det var ett vbl sto... ja då fick jag aldrig något svar tillbaka så jag tror inte vi är välkommen till honom :rofl:

Själv blev jag lite nyfiken på Fredriksborgare men har ingen erfarenhet av rasen så jag är tacksam om någon vill dela med sig av kunskapen av denna ras.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Kan lägga in 2 nya bilder från gårdagen, har fått mer massa på kroppen :bow:

11253398.jpg

11253400.jpg
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Tar och puttar upp, någon har kanske något intressant att tillägga? Fortfarande nyfiken om rasen Fredriksborgare
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag är ingen expert på området, men varför inte korsa med PRE eller lusitano. Är mer insatt i PRE rasen där det finns en del väldigt fina hingstar. Dock får man leta lite för precis som i alla raser finns det även sämre exemplar.

Kika på http://www.swedishprehorses.se
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Vänligen utveckla varför? Blir inte så mycket klokare på det inlägget.

Jag skrev ovan (inlägg 84) att en korsning mellan varmblodstravare och knabstrupper inte tillför någondera rasen något, därför är det en meningslös korsning.
Detsamma gäller korsning med frederiksborgare, eftersom knabstrupper och frederiksborgare är väldigt lika varandra.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Har "skummat" igenom tråden och lägger ytterligare en ras till övriga förslag, vad säger du om lipizzan? Har betäckt mitt hbl sto med en lipizzhingst och enligt hingsthållaren har han betäckt många vbl ston med gott resultat. Har dock inte sett någon själv, men jag vet en stor D ponny som hade den korsningen som mamma, pappa var en connemara, riktigt snygg o trevlig liten häst. Nu ville ju ine du ha någon liten häst och lipizzarna är ju inte så stora, dock rejäla och viktbärande. Hingsten som jag betäckt med är 160 cm, en av de större skulle jag tro.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Mitt travsto ska betäckas med en arab, men det är ju också för att jag vill få ha en smidig och uthållig häst då jag rider mycket långturer i lite knepig terräng.....
Vet ju inte vad du skulle vilja ha ut av ditt föl i sådana fall men som sagt travare/arab kan bli bra korsningar, gäller att hitta rätta hingsten som kompletterar ditt sto.....
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag är ingen expert på området, men varför inte korsa med PRE eller lusitano. Är mer insatt i PRE rasen där det finns en del väldigt fina hingstar. Dock får man leta lite för precis som i alla raser finns det även sämre exemplar.

Kika på http://www.swedishprehorses.se

Jag har kikat en del på PRE hingstarna på den sidan men jag har nog inte hittat riktigt någon som fallit mig i smaken konstigt nog för min märr, finns många vackra hingstar som ser ut att röra sig bra men jag kan inte hitta någon som är så pass högställd jag vill ha framtill. Kan nog vara så att ett foto inte gör dom rättvis men ja en PRE-hingst finns med på listan över tänkbar make om jag hittar den rätta, högställd, bra gångarter, beprövad och helst inte som ger skimmel ( :o )
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Har "skummat" igenom tråden och lägger ytterligare en ras till övriga förslag, vad säger du om lipizzan? Har betäckt mitt hbl sto med en lipizzhingst och enligt hingsthållaren har han betäckt många vbl ston med gott resultat. Har dock inte sett någon själv, men jag vet en stor D ponny som hade den korsningen som mamma, pappa var en connemara, riktigt snygg o trevlig liten häst. Nu ville ju ine du ha någon liten häst och lipizzarna är ju inte så stora, dock rejäla och viktbärande. Hingsten som jag betäckt med är 160 cm, en av de större skulle jag tro.

Har inte erfarenhet av rasen tyvärr, endast sett en 50% korsning med halvblod som inte faller mig i smaken av exteriör eller rörelser. Men det är som sagt den enda jag har sett so far.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

vad tror ni om vbl+ knabstrup?:love:

Jag har känt en sådan korsning. Det var ett sto med knabstrupermamma och travarpappa. Hon hade placeringar i msv hoppning och L:A dressyr och var dessutom en ypperlig körhäst.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Det kommer alltid att finnas korsningar som blir lyckade trots allt. Men det är ingen anledning att göra om samma korsning.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 610
Senast: HMQ
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 478
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp