Korsningsavel (vbl+?)

Sv: Korsningsavel (vbl+?)

morgan tror inte jag så mkt på då det har ganska mkt travar stuk i sig.. tycker jag iaf..
Har annars provridit en travare/arab och den va mer som en kraftig arab.. hoppade som sjutton..:bump:
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

morgan tror inte jag så mkt på då det har ganska mkt travar stuk i sig.. tycker jag iaf..
Har annars provridit en travare/arab och den va mer som en kraftig arab.. hoppade som sjutton..:bump:

Näääe... nu tycker jag att du är ute och cyklar! :D :angel:
Tycker inte att morgans har det minsta travarstuk över sig faktiskt. Däremot kan de nog komplettera varmblodstravare rätt bra med sin lite kortare rygg, bra bogläge och hals. De har också ofta en bra ridbarhet och är väl så allround man kan bli. Dock bättrar de ju inte på galoppen lika mycket som en halvblodshingst kanske hade gjort.
Jag vet att det var någon här på buke som fick en morgan/vbl-fölis förra året (e. Quite a Man om jag inte minns fel?), men det är ju inte så stor än att man kan utvärdera ridegenskaperna. Kommer tyvärr inte ihåg vad h*n hade för nick.

Zuzzi, vad vill du ha ut av din avkomma? Har sett att du vill ha en allround, men vad vill du ha för storlek, grov/lätt modell?
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Tycker mitt stos storlek är alldeles perfekt så skulle nog inte välja något som ger smått, runt 165+ skulle vara perfekt. Har en valack också sedan tidigare som också han är av den grövre modellen av vbl travare som också känns alldeles lagom, jag trivs inte så jättebra på för nätta modeller av häst, känns inte så rätt för mig så att försöka få en lite grövre modell av avkomma skulle jag nog satsa på.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Ja, vill du ha så stor som 165+ är ju kanske inte Morgan en sån bra idé. Vad har stoet för storlek bakåt i stamtavlan? Tror att det svårt att hitta något annat än halvblod som lämnar den storleken och ändå kan komplettera ditt sto.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

PRE är ju väldigt homogena när det fäller resning, förmåga till samling osv, som man gärna vill förbättra hos travaren. Det finns ju PRE hingstar som är rätt stora, även om jag personligen tycker att de mindre är mer "riktiga" PRE. De stora är lite för halvblodslika.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag ska betäcka mitt vblsto i år och sitter här i sista sekund och velar mellan två hingstar.

Jag har dock ett sto som har tävlat relativt framgångsrikt i hoppning, och ska få fram en hopphäst.

Den första hingsten jag funderar på är en welshmountainhingst. En otrolig hoppkapacitet och väldigt bra temperament, vilket är ett plus, för det äger inte mitt sto. Förhoppningen är i sådana fall att det kommer bli ett ponnyföl, då stoet inte är särskilt stort. Anledningen till att jag funderar på att få fram en ponny är att om den någon gång ska säljas, så är jag övertygad om att det är lättare att sälja en hopponny med travare i, än en stor häst. Dessutom är jag inte alls för stor för att rida en ponny.

Den andra hingsten är en holsteinerhingst som har ett trettiotalavkommor i svår klass, och dubbelt så många i msv. För mig personligen är det ett bättre val om jag vill behålla avkomman. Men vad ska man satsa på, vad man själv vill ha eller vad som blir mest lättsålt?
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Då avel är ett lotteri, även om man har ett supersto och väljer bästa hingsten, behöver det inte bli bra:crazy:
Är du inte förstor att rida ponny, så skulle jag nog satsa på det.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Vet inte om du är bekant med min korsning vbl/halvblod?

Om inte så:

Har en mycket trevlig korsning som ovan, en jättefin luftig trav och en bra galopp. Har mammans psyke och halvblodets gång och även en del extriört.
Bedömt med 38 p. som 7 månaders föl..ska visas till hösten igen.

Pappan är en icke godkänd,,,inte ens avelsvärderad hingst som ägs av en kompis till mig.
Han ska bli min nästa westernhäst.

Lite tunn på bilden..har växt en del nu och har tyvärr tappat lite..
IM000456.jpg
[/IMG]


Förlåt om jag "kapar" TS tråd, men jag kunde inte låta bli...Tycker faktiskt att din uppfödning är riktigt snygg!!! Jag tycker att det är väl OK att korsa sin travarmärr med nån annan ras, bara man är medveten om korsningsaveln o vad man vill ha kommande avkomman till.

Till Zuzzi:
Arab, fullblod o halvblod är OK. Beroende på vad du ska ha avkomman till. Halvblod är jag inte insatt längre. Många år sedan jag var insatt i halvblodsstammar (jag kanske var typ 10-14 år gammal).

Men annars så tror jag oxå att Morganhästar är ngt att korsa med vbl-märren.
Jag är ju mest intresserad av trav, o har själv en travmärr med fölungen vid sidan (travföl).
Men om jag vill ha en LITEN trevlig ridhäst, att t ex delta i nån gren som hubertusjakter, eller för eget intresse (har inga såna planer egentligen, men OM) så tror jag det blir nån D-ponnyras.
T ex Morganhästar, connemara, Newforest. Är ju ponnyfrälst, FRÄMST shettisar då dom ligger varmast om hjärtat! :o Nä, jag VET att dom inte går o rida på, men som tur är, jag är körintresserad!
Har själv sett en saluannons på en korsningsvalack. Tyckte att han var riktigt SNYGG! Sen tänkte jag att han kanske var en newforest, för dom brukar ju va något "kraftiga" (red mycket newforest när jag var barn, gillar den rasen) så jag kollade annonsen o blev förvånad när jag läste att valacken var Morgan/vbl! :eek: Tappade bara haken....
Denna korsning skulle inte vara helt fel, men det är ju svårt o hitta en riktigt bra o avelsgodkänd morganhingst...Tror jag ?? :crazy:
Valacken var 150cm enligt annonsen, westernriden o kunde även dressyr o hoppning om inte jag minns helt fel.

Men, smaken är som baken! ;) Jag håller mig till travaveln, då jag inte har några planer på att "samla" på mig fler hästar. Har nu 3 hästar sammanlagt...Märren med fölet o så min shettis. Blir lite för mycket häst annars!
LYcka till med ditt hingstval till din fina märr!
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Tycker mitt stos storlek är alldeles perfekt så skulle nog inte välja något som ger smått, runt 165+ skulle vara perfekt. Har en valack också sedan tidigare som också han är av den grövre modellen av vbl travare som också känns alldeles lagom, jag trivs inte så jättebra på för nätta modeller av häst, känns inte så rätt för mig så att försöka få en lite grövre modell av avkomma skulle jag nog satsa på.

Vill du ha en häst som ska ligga på 165+ ?? Det är LITE svårt, egentligen....Skulle inte va helt fel om du kollar runt med travfolk om din märrs stam om det funnits flera i hennes stam som var stora. Jag vet ju inte vad din märr har för stam.
Jag är mer för "ponnyer" o skulle vilja ha en "ponny". Min märr är ganska liten faktiskt. Runt 152mkh. Pappan till fölungen är 156 mkh (lite konstigt, det står nånstans att han är 154....) o jag vet inte ens om fölungen kommer bli liten, heller. Hon kan bli lite större än föräldrarna.
Återigen, lycka till ;)
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

P.R.E. har vi varit inne på och kikat på en hel del. Har inte hittat någon ännu som faller mig i smaken vad gäller exteriören. Många är lågställda framtill vilket jag inte skulle vilja pröva till stoet då hon själv är det.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

och då jag vill ha en större häst blir det inte till att betäcka med smått direkt :angel:
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag får höra mig för lite med modersstammen. Får förhoppningsvis kontakt med uppfödaren så småningom och de födde även upp mamman och ägde mormor. Fast min systers sambos pappa körde in mamman och min hovslagare körde mormorn så jag kan höra med dom först också om de nu minns :D mitt sto har tyvärr inga syskon men mormor har en del avkommor som man kanske kan få reda på storleken hos.

pappa 157 cm
morfar 162 cm
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Eftersom att din travare är så pass stor så kanske det vore en idé att betäcka den med en ponny? :idea: Jag har ju en korsning vars mamma är travare (ca.150cm) och pappa new forest (ca.140cm), och i det här fallet blev avkomman en medelstor d-ponny. Hon har hög ridbarhet och har lätt för att samla sig, särskilt i traven. Nu vet jag ju inte om du är intresserad av att höra något om ponnykorsningar men iallafall:)
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

pappa 157 cm
morfar 162 cm

Jadu, med den storleken på pappa och morfar är det nog ett lite större halvblod som gäller för att få den storlek du vill ha. Kanske att du kan hitta en hingst av den gamla modellen så blir avkomman ganska grov ändå?
Annars är väl torihästar ganska stora och grova också, men jag vet inte om det finns någon sådan hingst i Sverige?

( Du vill inte prova shire? STORT och grovt :p :D )
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Men halvblod håller jag mig helst ifrån då jag har sett så många sådana korsningar som inte "blir bra". Men vad sjutton ska man göra :angel: Men ev. en utländsk hingst som ger stort, är stor själv och som lämnar avkommor med bra rörelser och exteriör skulle kanske vara något... med hög fullblodsprocent? (godkänd för sv.halvblodsaveln)

Tori vette sjutton om vi har några hingstar här... skulle vara intressant och kolla upp. En lettländsk varmblod kanske blir lite väl mycket grov, fast jag älskar den rasen :d har sett flera stycken med så högridbarhet. Eller varför inte en sån där... vad heter dom. Fredriksborgare kanske?
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

P.R.E. har vi varit inne på och kikat på en hel del. Har inte hittat någon ännu som faller mig i smaken vad gäller exteriören. Många är lågställda framtill vilket jag inte skulle vilja pröva till stoet då hon själv är det.

Om du dessutom tittar på Lusitanos, så ökar ju utbudet.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Ja, Fredriksborgare kanske kan vara ett alternativ. Men då blir det nog till att importera sperma från Danmark.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Det kanske inte beror på halvbloden att en sån kornsning inte blir bra :-)

Du vet ju rätt väl vad du vill ha för sortst häst - det borde inte vara svårt för dig att köpa en sån ! Att försöka avla fram en är alldeles för svårt.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 610
Senast: HMQ
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 478
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp