Korrekt form vs icke korrekt form

Sv: Korrekt form vs icke korrekt form

Inte min häst och känner inte ekipaget, men tänkte skriva lite vad jag tänker. Jag tror inte ryttaren tycker det är en slutgiltig form och att de har nått målet ännu, men ville visa att hästen använder sig av sina muskler mer fördelaktigt på de bilderna än de tidigare. Den övre bilden är ju tom från samma pass. Den formen som visas upp ger ju iaf mer ridbarhet och utvecklar mer rätt muskelgrupper än de övre bilderna. Formen får ju anpassas lite efter hästens fysiska förutsättningar och för att vara en galoppör under omskolning är det ett steg i rätt riktning mot att bli en bra ridhäst, även om bakdelen ser lite stel ut, men det kan också bero på lite korta muskler från hård träning.

Jag tycker ofta galoppörerna från banan ser lite mer spända ut än de kanske är iom att de ofta har lite mindre underhudsfett och muskler som änvänds och senor syns mer på dem än på en lite rulltig ridhäst med lite mer underhudsfett. Ofta är de också väldigt spända men det gör sitt till i intrycket man får. Hästen ser lite spänd ut, men den använder sig iaf enligt mig bättre av rätt muskelgrupper än på de övre bilderna. Lite mkt på framdelen fortfarande på första efterbilden, men det var ju taget samma pass och inte när ryttaren anser sig färdig med utbildningen.

Senast ändrad:

Varför tycker du det ser spänt ut? :confused::eek: På första bilden ser hon ju till och med GLAD ut - hur kan hästen vara glad och spänd samtidigt? Nej, förstår inte vad du menar så därför kan jag inte svara. Vet bara hur hon kändes och det var inget spänt där inte. Däremot var hon HET på passet på galoppbilden från året därpå och därmed svår att få 100% lugn. SÅ EXPLOSIV - det håller jag med om. Men spänd... nä... ;)

Och att hon inte skulle vara i form alls? Hur menar du att en häst går i form då? På de bilder jag visade så jobbade hästen med precis de musklegrupper som de ska arbeta med när de går i form. Fick en rundad hals med nacken som högsta punkt, huvudet i plan (inte framför eller bakom!), ryggen höjd/rundad och trampar väl under sig. Vad i det är fel enligt dig? (Lika nyfiken tillbaka...)

Det blev dock ännu bättre efter ca 1-1,5 års träning. Det tar tid när hästarna är ofördelaktigt byggda och har en riktigt tråkig bakgrund :(. Men som sagt så var hon 4 år och jag hade ägt henne i bara ett par veckor, (max 1-2 månader) på de tre första bilderna från att hästen sett ut såhär:

linamaj2005.jpg

ds_DSC02438.jpg

Några efter bilder:

lina_hopptraning_maj_2.jpg

DSC05200.jpg

DSC06048.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det varifall. Det ser så lätt, kraftfyllt och enkelt ut!

Jag kan ju knappt själv rida. Har inte hunnit praktisera de nya kunskaperna pga skadad häst. Men så fort hon är frisk igen så ska jag testa. Kommer kanske aldrig upp i nivån som ni tränar på men jag är glad om vi kommer halvvägs!

Ta en titt på eländet :angel:
På ridbanan i mars

Även jag har haft motgångar, tro mej.

Om du vill kan jag komma och titta när du rider :idea: Kanske jag kan ge dej några råd och tips? Hör av dej när hon är frisk!

Immer

Ja, det får du väldigt gärna göra! Som du ser behövs det tips :)

Jag ska höra av mej när hon är frisk igen och vi har flyttat till det nya stället (flyttar dit om 2veckor)

mycket bra och lärorik tråd!:idea:
har inga bilder att bidra med men:)
*puttar lite*

Några efter bilder:

lina_hopptraning_maj_2.jpg

DSC05200.jpg

DSC06048.jpg
[/QUOTE]

Du har gjort ett JÄTTEBRA jobb med din häst!
Hästen ser verkligen kanonfin ut nu!:bow::love:

*kl*
Lägger in några bilder... (klickbara)

RIKTIGT usel "form", ryggen är tydligt sänkt, bakbenen hänger fem meter efter, syns tydligt hur spänd hästen är. Ingen kontaktsökande eller överhuvudtaget sökning mot handen. Ryttaren sitter i en usel sadel med stolsits. Kort sagt en hemsk bild som jag borde få applåder för att jag vågar lägga ut... :banana:

En bild som för hästens utbildningspunkt visar en mycket trevlig form. En mjuk sökning mot handen och trevlig längning av överlinjen som tydligt går igenom hela vägen till bakbenen. Dock inga som helst krav på samling eller ökad engagemang bakifrån, vilket tydligt syns i att hästen är klart lång. Ryttaren sitter fortfarande i stolsits... :o

Här hr vi börjat korta upp hästen lite. Är en rätt ok bild, hästen har fortfarande en del sökning kvar även om bjudning är för dålig. Dock är överlinjen bruten. Hästen trampar in ordentligt med bakbenen men bär inte på dom. Ryttaren har bytt sadel och börjat få ordning på sitsen.

Riktigt tråkig travbild. Här syns tydligt hur ryttarens obalanserade sits förstör för hästen och tillåter inte honom att arbeta. Dessutom var det för tidigt i utbildningen för trav och hästen orkade inte riktigt. Hästen är avknäppt i nacken, har släppt ryggen och stöter emot med frambenen... :crazy:

Här är det lite mer fart i hästen, vid en snabb blick kan man tro att hästen går bättre. Dock är överlinjen släppt, sökningen nästan helt borta och endast skjutkraft används. Vikten ligger nästan enbart på frambenen. Ryttaren sitter fortfarande något i stolsits.

och äntligen en bra bild! Ryttaren har fått ordning på balansen, sitter stilla och fint och hästen formar sig snällt. Överlinjen är fint rundad igenom och bakbenen vinklas in under kroppen. Syns tydligt att det är en helt annan harmoni över den här bilden mot de andra, hästen jobbar tydligt igenom kroppen med en fin sökning.

forts. nästa inlägg...

forts...

Spänd överlinje utan riktig sökning. Dock är bakdelen hyfsat med. Ryttaren har stora handproblem (genomgående för alla bilder från den här perioden... :p)

Ryttaren har låst innerhanden, vilket resulterar i att hästen tappar hela innersidan och knäcker av i nacken. Hästen höft är märkbart felplacerad (innerhöften är tappad bakåt pga ryttarens bakåtverkande hand och stumma sits) och bakdelen släpar. Hela överlinjen är hängande.

Taget mitt i en skänkelvikning. Hästen hänger ihop betydligt bättre genom kroppen, dock något dålig bjudning. Hästen har kortat upp sig märkbart och arbetar upp sig helt ok med ryggen. Ryttaren ger hästen ett stort förtroende framåt och hästen har stor placeringsfrihet för sitt huvud.

Och här har vi ett vanligt problm som vi inte kommenterat hittills. hästen vet inte hur han ska bära upp sig på volt och balanserar sig genom att lägga vikten på innerfram. Det gör att hela hästen lutar kraftigt inåt och ser ut som om han ska ramla... Hästen har även tappat både bakdel och sökning. Kräver mer förberedande arbete och styrka.

Hästen har en något svag sökning framåt-nedåt. Dock arbetar han mycket fint med bakben/rygg vilket tydligt syns. Hästen har en trevlig sökning på yttertygeln.

Samma lektion som ovan. Även här arbetar hästen föredömligt (för sin utbilning) med bakben och rumpa. Här är det lätt att fokusera på att hästen går bakom lod, men man kan tydligt se att han har en fin sökning och arbetar genom kroppen. Hästen har arbetat sig myket kort och ryttaren sitter fint.

Så, det var mina bilder, mycket skit och några fina. Kommentera gärna!

En mycket lärorik tråd! :D hoppas fler lägger in bilder, för själv har jag inga att bjuda på...:angel:

Tack så jättemycket för bilderna och kommentarerna till dom. Det är lättare att veta vad man ska titta på om någon har beskrivit vad som är fel. Jag känner bara att det är något som inte stämmer men kan inte sätta fingret på vad

Kl

Här är lite bilder på min Rio.

Icke korrekt/ej skonsam form

Spänd, öppen form framför lod. Tappat bakbenen- inte någon fördelaktig form.
Spnd.jpg

Kryper bakom lod och jag har tappat stödet i munnen. Hästen hamnar på bogarna och vikten läggs mestadels på framdelen- inte någon fördelaktig form.
Bakomhand.jpg

Korrekt/fördelaktig form

Ngt låg form, men bakbenen är med och jag tycker att hon bär upp sig riktigt bra. Formen är en bra arbetsform med tanke på hennes utbildningsgrad. Mer skonsam form
Riotrav.jpg

Ngt högre form, bakbenen är med och hon är ganska lätt i framdelen. Bra och relativt skonsam form, i relation till hennes utbildningsgrad.
Rio-10.jpg

Korrekt är dock fel uttryck tycker jag, hon arbetas i den form som kan krävas av henne med tanke på styrka och utbildning. Självklart är formen inte korrekt om hon skulle tävla Msv. Dock kan den gå under beteckningen korrekt i lägre klasser.

Observera också att hon på de två första bilderna inte är i optimal kondition vad gäller muskler och hull. Det är dock något vi jobbat på och hon har faktiskt blivit mycket finare nu.

Fritt fram att kommentera, det här är ju bara min åsikt:D

/Sanna

Korrekt är dock fel uttryck tycker jag, hon arbetas i den form som kan krävas av henne med tanke på styrka och utbildning. Självklart är formen inte korrekt om hon skulle tävla Msv. Dock kan den gå under beteckningen korrekt i lägre klasser./Sanna

Ändamålsenlig form är nog ett bättre uttryck :idea:

Har ingen dålig bild att visa på den här hästen men jag har en som visar upp vad jag tycker är en helt okej form. Hästen är uppmärksam och ser nöjd ut, sträcker näsan lite framåt och är inte helt och hållet på bogarna.
13809542.jpg

Sen har jag massa fina exempel på olika mindre exemplariska former med samma häst:angel:

Bakom hand och bakom lod. Hästen lyfter knappt på hovarna när den rör sig.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/13800000-13809999/640x480/13809897.jpg

Hästkringla. Otrevlig formtyp som bör undvikas.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/13800000-13809999/640x480/13809896.jpg

Giraffen. Obekväm och väldigt skadlig form. Lättare att komma från till en ärlig form än om hästen är bakom lod. (tycker jag i alla fall, därför föredrar jag över tygeln framför under tygeln)
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_9/04860000-04869999/640x480/4862123.jpg

Ganska okej form. Lite för lång och inte riktigt framme vid bettet samt på bogarna men milsvida bättre än de tidigare bilderna.
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783716.jpg

För övrigt är ryttaren inte en människa utan en bönpåse. Därav sitsen:angel::o

Vassego! Va så roligt så, och nyttigt för mig själv med! Hoppas nån kommer med bra kommentarer till dom oxå! :bump:
Tycker det är rätt lätt att se på mina bilder när han kommer till arbete med bakbenen eller inte, ryggen är oxå tydlig. Är ju bra att träna på så man glömmer bort huvudfixeringen!

Ger ett litet bidrag.
Själv har jag också funderat mycket på detta; hur man KÄNNER och SER att formen är felaktig/ändåmålsenligt korrekt.
Det är inte lätt, men jag börjar nog bygga upp lite ryttarkänsla, fast jag har fortfarande massor att lära.:bump:
Tråden är lärorik, också meningskiljaktigheterna som brukar uppstå när man pratar om det här ämnet. Hästen kröker på nacken, men faller på bogarna, tycker en. Den andra säger att hästen ser så fint samlad ut...

I alla fall, en bild när hästen trampar på (och energin i steget är en väldigt viktig byggsten i det samlande arbetet). Obs, bilden är tagen i "nedförsbacke".
11473866.jpg

En bild där hästen jobbar med nacken (ser muskeln tydligt) och ryggen (?), men bakbenen är rätt långt bakom, trots att jag på hästryggen upplevde att hästen kortade upp sig bakifrån.
*Hjälp mig med era åsikter om denna bild!*
13823796.jpg

Denna häst brukar vara lite stressad och väldigt instabil i formen (ex travare dock ej startad), som denna bild:
13823798.jpg

men här ser hästen avslappnad ut, trots att bilden gör det svårt att se hur bakdelen hänger med.
13823800.jpg

Samma häst som här verkligen bara kröker på nacken! Man ser spänningen och hon gjorde det bara en sekund, precis när jag tog kortet!
13823799.jpg

Helt i två bitar, eller fler... :p (men jag tror ryttaren inte försökte skapa någon bra form här, halvlång tygel.
11860879.jpg

En fin (korrekt) halt, bakbenen tydligt under kroppen, men huvet ej på "sin plats".
13823801.jpg

Ursäkta många bilder...! :crazy: :D

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 722
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?