Korrekt form vs icke korrekt form

Sv: Korrekt form vs icke korrekt form

Inte de bästa bilderna, men jag hoppas du kan se skillnaderna iaf.

Inte iform (hästen 4 år, påbörjad utbildning fr galoppör t ridhäst)
LinasfrstahopptrningAnridningitrav.jpg

Iform (samma häst, samma dag)
LinasfrstahopptrningLinatrav4.jpg

Inte iform (från samma dag som ovanstående bilder)
LinasfrstahopptrningLinagalopp.jpg

Iform (samma häst året därpå, inte bästa bilden dock...)
lina_majtraning_1.jpg

Tycker hästen på sista bilden du la ut ser ut att gå i en aldeles utmärkt form jag.

joo.. det skrev jag oxå.. att han är mer bärig och med bättre lyft fram.. Men han har ännu inte sökt sig frammåt och neråt.. det var DET jag menade.. jag skrev ju även att detta var ett dåligt exempel..:angel:
Men sen så ä han ju inte riden i mer än 4 mån. och jag tycker han är väldigt bärig för att inte ha blitt mer..

Visst är han:love:

Tack! men kan lova att han var nära att åka till slakt ett tag.:angel: eller iaf, säljas :D han gjorde inget annat än att rygga eller resa sig eller springa iväg.:mad: Trodde jag skulle bli galen. Han skulle inte gå på mer än halva ridbanan, han skulle inte ut i skogen, skulle man ut i skogen fick man ta satts från gården och trava/ galoppera här ifrån.. och så kunde han sticka in i skogen när det inte passade.. mne en dag började han tänka ( annan historia) och sen den dagen gick det spikrakt framåt :o Är väldigt glad att mamma hindrade mig från att byta bort honom, ( hade redan hittat en annan ponny att byta med..:rofl:

Ojdå. haha, låter som en riktig liten busherre :D fast det är de som man fäster sig mest vid när de väl är bra sen, för då vet man hur de har vart och vilket jobb man har lagt ner och hur mycket energi de har lagt ner på att förändra sig själva. har väl liknande historia från min, fast tvärtom. Han ville inte gå framåt och vägrade komma in från hagen och tyckte jag var jättekonstig som ville gå in i stallet. Tror det tog 1månad innan han gick in i stallet utan protester.

Min häst arbetar kanske inte i den optimala formen, men jag kan ju lägga in några bilder iaf, där jag tycker att det ser bra/mindre bra ut, även fast det inte är den bästa formen kanske(pga att vi inte kommit så långt i dressyren än...)

Går emot bettet, jobbar inte bak och inte genom ryggen(i vintras)

Några bilder där jag tycker att hon jobbar bra med ryggen och bakbenen

Kommentera gärna:bow:

Säg till när du ska ta föl på henne, då köper jag direkt :d

Vilken skillnad på de tidigare och de senare bilderna!
Du har verkligen gjort ett jättebra jobb med alla tre!

herre gud vad duktig du måste vara, alla hästarna har blivit så mkt finare:love: går ju verkligen toppen nu:)

Din arab är väldigt fin! Liknar en sagohäst :love:

*kl*
Väldigt intressant att se bilderna. Jag upplever det som att det blir mer kraft i steget samt att hals och rygg blir rundare (eller hur man ska förklara det :p). Har jag fel?

Alla hästar som visas är fina!

Fler får gärna lägga in bilder (och beskriva hur man ser det om ni orkar) och tack till er som redan har lagt in bilder. Det är lärorikt för ett otränat öga!

Tack:love: Jo, det stämmer att halsen och ryggen rundas i och med att hästen kliver in under sig med bakbenen. Sen blir ju hästen också "lättare" och mer svävande i steget och får mer bärighet:)

*knapplån*

Det är lätt att avgöra skillnad mellan "ur form" och "i form" men sen finns det ju massor med nyanser vad gäller "bra form".
Själv är jag väldigt petig med vad jag kallar "bra form" för då vill jag ha alla pusselbitar på plats. Men om man t ex själv rider en häst eller följer ett ekipage under utvecklingen så kan det kännas och synas som att det blivit mycket bättre och alltså vara en bra form utifrån ekipaget. Med det i åtanke tycker jag det är en bra tråd, särskilt när man får se samma hästar i olika former! :)

Skulle väldigt gärna även se bilder på samma häst i olika typer av "bra" form, dvs lång och låg, "normal" samlad osv.

Vilken underbar häst du har. Och hon ser verkligen koncetrerad ut på dig. Men jag tycker att hon går bakom hand på en del bilder. Det är typiskt arab tror jag, dom maskar på det sättet.;) Annars tycker jag hela hästen har en väldigt bra form, rund över ryggen o.s.v.

Ska be någon ta lite bilder imorgon när jag ska rida min första westernkurs. Jag vet att det här är ett dressyrforum men hästen ska ju gå i form i westernridning oxå...

Iform (samma häst, samma dag)
LinasfrstahopptrningLinatrav4.jpg

Iform (samma häst året därpå, inte bästa bilden dock...)
lina_majtraning_1.jpg

Jag tycker mest att det ser spänt och inte alls någon bra form. Varför tycker du att hästen är i form på dessa bilder? Frågar inte för att vara spydig eller näsvis utan jag behöver lära mig att se när en häst jobbar bra.

No offence alltså.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?