Korrekt form vs icke korrekt form

Sv: Korrekt form vs icke korrekt form

Jag använder pessoaselen väldigt mkt, men aldrig med bett i munnen. Den förbättrar hästar så oerhört så det är grymt.
Hästen får bara ryck i huvudet om han kör upp huvudet och spjärnar emot.

Tack! :love:
Jo det har krävts mkt arbete och gör det fortfarande, men vi har kommit så här långt så jag är jättenöjd :D

Intressant att höra dina erfarenheter. Hur använder du den och varför tycker du att den förbättrar hästen?

Detta är lite off-topic men den nämndes i TS inlägg så kanske vi kan göra en liten parentes här?

/Camilla

Pessoan är illa för hästar med stor gång- ju större desto mer ryck i munnen.
Packas ihop som ett dragspel.

att ha ngt runt rumpan är OK.

Här är ett väldigt tydligt exempel (tycker jag :P) på att hästen är samlad och har med sig bakdelen och när den går bakom hand och inte har med sig baken :p

Någorlunda samlad, avslappnad, med stöd i handen och med kraft från bakdelen

8993511.jpg

"Luras", går bakom hand, ingen "bärighet" o med baken 1 mil efter :P

13935413.jpg

Kommentera gärna och rätta mig om jag har fel :P

Senast ändrad av en moderator:

Totalt OT, men bor du nära Torup?

Ignorera min hemska sits :eek: Får hoppas att det bara är ögonblicksbilder :crazy:

På bogarna, lite tung i handen, inget riktigt påskjut i bakbenen:

Bättre bakbensaktivitet, lätt i handen, uppförsbackekänsla:

(Samma ridpass)
Kommentera gärna om ni vill :)

*kl*

Lite bilder på ponnyn :)

Spänd och ur form, går emot hand.
13605499.jpg

Inte lika spänd men går emot handen och är inte riktigt i form enligt mig.
12209610.jpg

Mycket bättre form och bra påskut bak.
13605502.jpg

Bra form och arbetar bra,
13605506.jpg

Komentera gärna

ja precis, nu är det ju bara att fortsätta:D
Du är också en sån som ger hopp om vissa hästar:bow:

Slänger ut lite bilder på mig och Ushi, jag vet att jag har visat dem 1000 gånger innan men nu får ni se dem igen!:angel:
Vissa bilder är lite sneda, men ni får vrida på huvudet då det ser ut som om vi rider i nerförsbacke! (vilket vi inte gör);)
På vissa bilder går hon i ok form och andra inte så ni får se lite blandat:

Avkrökt nacke, står imot lite och jag har inget stöd i tyglarna då jag försöker få henne framåt-neråt:
IMG_4261.jpg

Bättre bjudning:
IMG_4254.jpg

Bra trav men går väldigt mkt på bogarna!:mad::
IMG_7305.jpg

Bra med action i benen, lite kortare trav:
IMG_4166.jpg

Här kändes hon väldigt fin, bra tryck i galoppen:
IMG_4202.jpg

"Joggar av" fortfarande lite på bogarna..
IMG_7119.jpg

IMG_7331.jpg

Senast ändrad:

Fortsättning..

PICT3721.jpg

Lite högre form:
IMG_4255aa.jpg

IMG_4250aa.jpg

IMG_3044B.jpg

Travar runt utan att kräva särskillt mkt:
gfsdf.jpg

lkorv.jpg

Jag vet att jag ofta har dålig kontakt med tyglarna, det är mitt allra största bekymmer då jag inte håller tillräckligt hårt och tyglarna gärna "rinner ur händerna på mig"!
Men jag jobbar på det!:angel:

Kom igen, hit me!:bump:

Jag vet att jag ofta har dålig kontakt med tyglarna, det är mitt allra största bekymmer då jag inte håller tillräckligt hårt och tyglarna gärna "rinner ur händerna på mig"!
Men jag jobbar på det!:angel:

Kom igen, hit me!:bump:

Snyggt ekipage! Du håller inte "för löst" i tyglarna, däremot har du vält ikull dina händer på nästan alla (alla?) bilder vilket gör armen stum och hindrar hästen från att söka aktivt till handen. Om du rättar till din handställning och håller om mjukt med över delen av underskänkel bör hästen komma fram mer till handen. Undrar om den är 100% redo för kandar när den inte söker helt bra? Detta är också orsaken till att den blir så pass på bogarna i den låga formen - ryggen är inte tillräckligt med.
Men din häst ser verkligen härlig ut :bow:.

Mvh/Marie

Jo jag vet, min dressyrtränare har tjatat och tjatat och tjatat på mig att hålla händerna raka men eftersom jag har svaga handleder så blir de att de faller inåt när jag slappnar av.
Hästen är redo för kandar, men hon har vart skadad i omgångar (och är det nu med) så hon har inte hunnit bygga upp alla sina ryggmuskler mm.
Så både hon och jag är lite ur fas just nu.

OT

De rutiga ridbyxorna, vad är det för några? Är de grå eller blå?

Himla snygga! :love:

Handledsträning (lätt OT):

lägg en lätt skivstång (med eller utan vikter känner du själv) bakom ryggen och håll i den med händerna så att handflatorna pekar uppåt. Rulla skivstången långsamt nedåt så att fingrarna rätas ut lite och ändpunkten är att du håller i skivstången med fingertopparna. Rulla upp så långt du kan böja handlederna.

Sätt en vikt på en kort stång/käpp. Håll den rakt upp med ena handen och tippa den sen åt höger och tillbaka. Upprepa typ 10 gånger. Vicka den sen till vänster och tillbaka.

Jag är armbrytare och vi tränar handlederna mycket så jag har fler övningar om du är intresserad!

/Camilla

De är av märket Pro Rider, jättesköna! Tror att jag gav 499:- för dem!:D

De är grå;)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar