Korrekt form vs icke korrekt form

Sv: Korrekt form vs icke korrekt form

Lite OT:angel:

Dina rutiga byxor var supersnygga:d Är det mountain horse?

Gillar verkligen din häst :d, ni verkar ha utvecklats mkt!
Va synd med alla skador :(

Aa, dom är från mountain horse, sparade ihop själv för att köpa dom och jag älskar dom :love::D

Under inridning (oktober -06)
7112390.jpg

Travar fram i lite lägre form men känns som hon har bakbenen med sig.
11542003.jpg

HÄNGER SIG I BETTET :crazy: tapapr bakbenen
11542006.jpg

Den här formen tycker jag känns ganska bra i dagsläget, i högre form tappar hon takten.
12323593.jpg

Här ser hon oxå ganska ok ut, men min sits ska vi ju inte tala om :eek:
12064325.jpg

Tack! :bow: Jag vi tar oss framåt sakta men säkert, tyvärr så får jag bara skritta på henne nu..:(

Snygg häst, precis min typ!:bow:

MEn ja så var det glappet:p som andra kommenterat. Det är faktiskt som jag ser det prioritet nummer ett för dej, du MÅSTE få en jämnare stadigare kontakt annars blir det tyvärr obehagligt för hästen, och den kommer att dra sig undan handen ännu mer.

MEn himla snygg och du kommer att få den att gå väldigt bra, bara du löser det där med händerna.

Tack! :bow:
Jo jag vet, det är något som jag har börjat med nu på senare dagar då jag inte har ridit så mkt eftersom båda hästarna vart halta..:( Och jag vet ju om det och försöker att fixa till det.

Men jag att jag sitter så för att jag inte har någon styrka i kroppen längre på samma sätt (tjoho benmuskler vad är det för något??!) och när jag försöker att sitta ner i traven så gott det går så hamnar jag antingen i bakvikt eller i framvikt. Dessutom så hon känslig i munnen så det gäller att hitta "mellantinget" på henne, skall jag dessutom koncentrera sig på att sitta så glömmer jag av händerna.:angel:
Jaja, vi får se hur går när jag får börja att rida henne ordentligt om några månader! Undertiden skall jag öva sitsträning på ponnyn! (Kan man sita ner på henne klarar man vilken häst som helst sedan!) :rofl:
Men enligt min dressyrtränare så är det lättare att fixa till en för slapp hand än en för hård! ;)

Edit:
Men om du tittar på bilderna när jag sitter i hoppsadeln så är de tagna innan skadorna och de andra efter (med kandaret).

Senast ändrad:

här är en bild som jag tycker att jag o hästen ser ut att losna lite på.
kanske inte det där perfekta bentrampet, men hon är iallafall lite mer avspänd i nacken.

här är hon när hon är på vägen till formen.

har tyver bara suddiga bilder på henne när hon INTE går i form eller vad man ska säga.

Jaså säger tränaren det då är jag glad att jag inte hade hård hand för det är tillräckligt svårt att komma tillrätta med glapp eller för "snäll" hand kan jag säga av erfarenhet:o

Jag har just tagit hänsyn till att hästarna är känsliga när jag började rida fullblod för länge sen och skaffade en ovana då. Sen förstod jag att det är inte alls så snällt som jag trodde:crazy: Men ändå var det svårt att bli av med ovanan.
Hästen trivs nästan alltid bättre med en stadig kontakt (men inte hård förstås) det blir obehagligt och dessutom otryggt att jobba med glapp, opålitligt, den kan inte söka kontakt, för det finns inget.

Vad är det för häst?

Nej det är sant det du säger, hon var dessutom van att gå med mkt stöd i tygeln innan alla skador men eftersóm jag har lagt på mig denna ovana så blir det ju lite sisådär..:( Skall ta tag i det igen när jag får ride henne fullt ut igen! (får bara skritta nu)

Hon är ett KWPN sto på 6 år med Welthit II (Weltmeyer) och Concorde blod i sig! :)

*kl*

ojoj, här var det spänt
10ejuni026.jpg

Hon älgar iväg från mig och jag når inte fram till henne med hjälperna, så hon går emot dem.

På dehär bilderna kändes hon mjuk och fin, och enligt tränare och andra IRL så har hon en bra form för lc-lbklasser.
dressyrpass12ejuni014.jpg

dressyrpass12ejuni015.jpg

dressyrpass12ejuni017.jpg

6augustitrningvartofta004.jpg

6augustitrningvartofta003.jpg

På de nedersta bilderna har utbildningen fortskridit nästan två månader från bilderna som är utomhus... syns nog inte på de här bilderna men nu har hästen kommit ihop sig mera och börjar bli lite lättare framtill, samt är ärligare på tygeln och går att korta/länga mer, lite mer elastisk sas, även om det fortfarande är på låg nivå.
Ryttarens form är däremot inte korrekt någonstans :D
Men jag försöker iallafall!

Kommentera gärna om det är konstruktivt!

Senast ändrad:

Sitt mer på rumpan i galoppen/ räta upp dig så att du har hästen mer framför dig.

Släpp benen o mer tryck-arbete i traven.

Annars fin häst:) Hur gammal?

ooh jag veet :D
Jag och min tränare håller på att ta tag i det där ordentligt nu, min sits i galoppen är katastrofal:o
Traven går bättre, men i galoppen tappar jag allt och krampar.
Jag har fått rida-utan-stigbyglar-läxa:o
Jag höll på att ramla av i förrgår:angel:
Det är synd för hon är så himla fin i galoppen annars, spec när jag skärper mig.
Men jag SKA bli bättre, får ha ett mål att lägga ut bilder om några veckor där man ska se tydlig skillnad :D

Tack, hon är 9 år men inte spec mkt dressyrriden, jag har haft henne lite mindre än 4 månader:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 718
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar