Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

sjukt rolig tråd :D
Kan bidra med en grej som hände för ett antal år sen..
Var ute och red med en kompis och hade precis skaffat westernsadel efter att i x-antal år ridit engelskt, var på vintern och i slutet av turen hade jag börjat frysa så jag skulle hoppa av och gå en bit.
Tar ur BÅDA fötterna och ska glida av med följd att jag blir hängande på hornet i min stora vinterjacka.:laugh:
Skrattar så jag inte kan röra mig hästen himlar nästan med ögonen och suckar och min kompis höll på att ramla av sin häst av sitt skrattanfall.. :)

min kompis rider barbacka på min häst på en 70-väg, jag cyklar bredvid närmast mitten, kompisen går för nära en brevlåda --> som nuddar hästens rumpa --> hästen hoppar åt mitt håll --> kompisen ramlar av i ett dike bredvid brevlådan :D
som tur var fick hon inte ont & hästen stannade & tittade på oss lite misstänksamt :p

jag och min häst står på en stor ridanläggning med ridskola och hela baletten.. vi står dock i ett litet stall med 4 boxar så jag brukar släppa henne på gången ibland så får hon gå där och strosa :)
en dag hade jag dock inte stängt bakdörren varpå min dam såg sin chans och drog iväg ut i vårgräset över kullen och bort mot paddocken där det hölls hopplektion för typ 12 elever, och där drar hon in, mitt bland alla och studdsar runt med svansen i vädret. det kändes ganska snopet.
mamma stod och asgarvade medans jag själv var helt hysterisk och skämdes, men hästen var glad :D

HA HAHA!! :banana::bow: ser framför mig en kuse som leker gräshoppa :p

Det allra sämsta jag någonsin gjort med en häst var när jag var ca 12 år, red ut på min kompis islandshäst. Kom fram till en färist (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Färist_Tinnerö_040627.jpg) och trodde att hovarna var stora nog för att hästen skulle slippa att gå ner sig. FELBERÄKNING! Häststackaren fastnade med alla 4 hovarna och druttade omkull, när vi ringde veterinären så sa de att det var ett gott tecken att hovarna satt kvar på hästen då de vanligtvis kan slitas av vid en sådan olycka. Minns knappt hur hästen kom loss men det slutade med 6 månaders boxvila, mirakulöst nog återhämtade den sig helt. En annan häst kilades fast i ett lerigt dike när jag var i ungefär samma ålder, då dikets väggar rastade när han försökte ta sig upp. Låna aldrig ut era hästar till barn eller obetänksamma människor, nu har man som lärt sig att vara försiktig....

Åh herregud! Det kunde ju ha gått hur som helst med häststackarn!:crazy: Fastna med alla 4! ojojoj:crazy: tur att det gick bra!:)

Jag vet, så jag tror fan jag leder ligan i korkade misstag:crazy:.. Det var i och för sig av det jag lärde mig att inte gå över järnvägar hur som helst med häst heller så man lär sig i alla fall av sina misstag. Usch, vilken onödig erfarenhet egentligen.

Ja, men då tänker man ju mer på det nästa gång iaf!:)
men det lät lite otäckt!:crazy:

Det allra sämsta jag någonsin gjort med en häst var när jag var ca 12 år, red ut på min kompis islandshäst. Kom fram till en färist (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Färist_Tinnerö_040627.jpg) och trodde att hovarna var stora nog för att hästen skulle slippa att gå ner sig. FELBERÄKNING! Häststackaren fastnade med alla 4 hovarna och druttade omkull, när vi ringde veterinären så sa de att det var ett gott tecken att hovarna satt kvar på hästen då de vanligtvis kan slitas av vid en sådan olycka. Minns knappt hur hästen kom loss men det slutade med 6 månaders boxvila, mirakulöst nog återhämtade den sig helt. En annan häst kilades fast i ett lerigt dike när jag var i ungefär samma ålder, då dikets väggar rastade när han försökte ta sig upp. Låna aldrig ut era hästar till barn eller obetänksamma människor, nu har man som lärt sig att vara försiktig....

Oj det lätotäckt! :crazy::crazy: Tur att det gick bra till slut ialla fall!

Vilken härlig tråd. Först när jag började läsa kom jag inte på något eget alls men nu så... var ju bara tvungen att läsa alla andra före också men nu är jag ikapp...

Jag fick rida lite på någon kompis häst och sen började jag på ridskola, red lite av och till, flyttade hemifrån, lite ridskola. Läste data och kom på att jag ville jobba med hästar så...

Praktik i ett stort travstall 1:a dagen.. (hade varit och kört lite där innan för att lära mig). Killen jag var med tog sin snällaste häst (en riktig 3- eller 4-årig bamsing) och en ettåring själv (bra för en ettåring att få gå med en så snäll häst och få lära sig). Till saken hör att det var måndag och hästarna hade bara stått inne på söndagen så de var ju förstås pigga. Därtill var det fruset över natten så det gick inte att köra på träningsbanorna utan vi höll till på ett stort gärde där vi och de andra i stallet körde runt för att motionera.

Knappt hade vi kommit ut på gärdet förrän 1-åringen börjar hoppa jämfota och bocka och dessutom bli halvt ostyrbar. Jag får fortsätta vidare och upptäcker att det går ju fortare och fortare. Kommer upp i rygg och förbi andra som tittar noga på mig (de såg garanterat att det inte var någon bra koll på hästen). Jag drar i tömmarna allt jag orkar till ingen nytta (är inte så stark heller kanske). Försöker dock hålla god min och ler hela tiden när jag sveper förbi en efter en. Hästen börjar galoppera och det enda jag kom på var ridmodellen att göra en volt som jag gjorde mindre och mindre tills hästen lugnade sig. Sen kom killen jag åkt ut med bredvid mig (hade fått ordning på sin häst). Av någon anledning ville han bara skritta resten av turen vi var ute... Dröjde innan jag fick förtroendet att köra den hästen igen...

Har fler men min 2-åriga dotter vill äta nu..

Fick ha hand om en annan "gammal" (6 år typ) valack också som var riden. Han var så trött på det vanliga med trav att han hittade på egna saker att roa sig med. Bl a var vi ute på en riktigt härlig tur i skog och mark med tre andra. På hemvägen travar vi lite varvid han tränger sig förbi de andra och lägger sig först med ett hårt tag i bettet. Gick inte att få stopp på på minsta sätt. Farten är inte så hög än men jag tänker på asfaltsvägen vi ska ut på snart och följa i 50 m innan nästa grusväg. Som tur var kommer en annan ryttare mötande och då hajar min häst till och stannar. Vi väntar på de andra och så lägger vi oss sist! Men, vi travar lite senare och jag försöker verkligen att stanna i de andras rumpor för att stoppa upp. Nä, förbi och så full galopp! Jippi! Bort från de andra var vi i ett huj. Jag fick inte stopp på honom. Så fort jag drog i tyglarna ökade han bara farten. Då tänkte jag att jag skulle mana på så han blev lite trött först. Resultatlöst. Försök trötta ut en travare i full tävlingskondition... När jag försökte sakta ner ökade han ändå.Tänkte dra bara i en tygel men det var diken på båda sidor så då hade vi gått omkull och antagligen gjort oss väldigt illa. Såg framför mig hur jag i full fart galopperade förbi stall och alla de andra och hur j-a PINSAMT det skulle vara. Som tur var kom ett hus med staket efter vägen och jag kunde styra mot det så det inte var så kul att springa längre... Skrittade HELA vägen hem sen. De andra hade lite roligt åt mig också. Hade lite mjölksyra i armarna efter den turen. Tur var att vi inte mötte en bil, traktor eller dylikt..

Detta skedde ganska nyligt. Galopptränade en häst jag inte själv hade. Hästen var en valack som var väldigt speciell och envis. Snäll men de som haft honom hade låtit honom bestämma helt så hästen själv trodde han var supertuff.. Jag red detta galoppjobb pga att hans skötare hade ramlat av när de bråkat om att han visst skulle springa uppför en backe. Stegrat sig och hon hade åkt av och var ganska mör.. Jag tog på en springrem (så han inte skulle kunna stegra sig), en elastisk fast martingal kan man säga. Tog ett spö -här skulle det inte bråkas! Ut i sanden där vi tränar galopp och allt gick jättebra! Han försökte bråka lite men inte så farligt utan vi var på vår sjunde intervall när han bara försvinner under mig. Inget snubbel eller någon förvarning alls. Bara borta! Jag står på huvudet rakt ner i sanden och hoppas hoppas hoppas att hästen inte gör en volt över mig. PUH! Sen springer han snällt och i vackraste trav, utan en skråma, hem till stallet. Jag snyter sand ur näsan hela dagen sen och får uppsöka kiropraktor för nacken som tog upp hela tyngden i fallet... Kanske skulle hållt honom lite mer uppmärksam på att lyfta fötterna...

Nu har jag gjort det igen...

Tog hem den nya hästen häromdagen. Har ridit honom i paddocken för att lära känna honom. Jag och kompisen bestämmer oss för att vi ska rida ut lite lugnt. Ja jo det gick ju bra tills vi kom till grannens kohage. F.d ägaren till hästen (som vi känner) hade sagt att han är JÄTTElugn och van vid det mesta.

När han sen stannade, blåste upp sig och växte 10 cm blev jag hyfsat irriterad och talade om för honom att nu *****går du! det gjorde han inte. Jag hoppade av hästen och försökte leda honom förbi. Icke sa nicke! Han tvärvände och sprang åt andra hållet med tyglarna slängande kring benen.

Jag hann ikapp honom ett par km senare, utan bett och tyglar. Som tur var inga skador.

Ringer till den gamla ägaren som ångerfullt berättar att hemma hos henne finns det inga kor så att en sådan har han aldrig sett:o

Stackars stackars kuse. En hel flock med kor som vill hälsa, jag hade också vänt om och sprungit allt vad jag orkat:crazy:

Haha! Jobbigt!:crazy:
men var det kanske så bra att trava då igen om han redan han "dampat":grin:

Tur att det bara var en enda stor sandhög jo. Det är i utkanten på ett sandtag så det är inte ens sten där. Sanden är väl 15 m djup allt som allt... men men, tur var det ändå. Hade lite svårt att galoppera hästarna ett tag därefter... ;)

När jag ändå är i farten...

Galoppträning igen... (det händer mycket på galopperna!:angel:)på vintern i perfekt snö, halvplogad väg med höga kanter. Jag rider en hingst med ibland lite väl avslappnad inställning till hur fötterna tar sig framåt. Min arbetskamrat rider ett sto framför mig.

Jag är gravid i 5:e eller 6:e månaden... (red bara de hästar jag kände väl) och lite rund och tung i största allmänhet...

Kommer halvägs uppför den långa backen när plogningen helt plötsligt inte är lika stor utan det blir en kant upp till ca 5cm mer snö. Stoet (och 95% av alla andra hästar) klarade detta "stora" utan att det ens märktes medan hingsten 10m efter (för att inte få snökocklor i nyllet) snubblar. Han liksom snubblar och blir lägre och lägre. Jag har ingen lust att ramla samtidigt som hästen så jag ålar mig av och gliiiider ner i diket via plogkanten som nu var i ungefär samma höjd som jag. Som en säl ungefär...

Pålle fortsätter efter stoet på samma avstånd. Jag skriker "stanna" men det hörde inte kompisen, eller så trodde fon att jag skrek "öka" eller nåt. Jag följer efter och ser hur hingsten följer efter på "rätt" avstånd när de vänder i skritt. (Kompisen var något förvånad.) Och sen tittar han lite på mig för att se om jag är arg, vilket jag så klart inte kan vara, och låter mig ta honom och sitta upp igen. Sitta upp ja -inte så lätt för en "säl" faktiskt så det tog lite tid.

Det kan tilläggas att denna hingst var väldigt klok men också extremt hingstig. Enda anledningen till att han inte nosade på stoet var att han fortfarande trodde han var på "jobb".

Tänk så mycket roligt det kan bli... :angel:

Senast ändrad av en moderator:

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

:rofl::bow:

Skrattar så att jag gråter :D

Den har jag också gjort.
Fast jag satt på en nodis som var ...ska vi säga, motvillig till rörelse..i vanliga fall.
Men den gången blev det fart på kraken.:p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?