Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*skrattar*

men då var ju den inriden iaf.

Skulle velat sett din min när han berättade det.

haha, vilken rolig tråd! Så många tabbar man gjort i tiden, även om man glömt bort de flesta.
Ska försöka komma på någon... ;)

Efter jag hade ridit min häst skrittade jag tillbaka till stallet. Jag brukar alltid hoppa av precis utanför, men denna gången var jag trött och orkade inte. Så jag tänkte att jag skulle skritta in i stallet och hoppa av i stallgången... så jag böjde mig ner över hästen, då taket inte är så högt. Men min häst var visst högre än jag trodde... Så när vi skrittade in mot stallet så kände jag plötsligt en stor smäll i huvudet och ramlade baklänges av från hästen. Min häst fortsatte gå in i sin box, medans jag låg på rygg på marken. Jag hade slått huvudet i stalldörrens karm...

hahha, skrattar fortfarande när jag tänker på det! :D

Skulle fånga in stallets sura häst ur boxen, tänkte muta henne lite eftersom jag har havre i fickan. Ger henne lite i krubban (ville inte ge henne med hand, rädd att bli biten;)) och går sen in i boxen för att hämta henne. Den dumma hästen har förstått vad jag har i fickan, biter tag och hissar upp mig i luften. Där hänger jag i typ fem sekunder och försöker få hästen att släppa, med min kompis och ett antal småungar som publik. Snacka om miss... som tur var höll fickan, men jag ger aldrig mer den hästen mutor!

Jag känner att jag får fylla på här...

Min häst blev diagnostiserad hovledsinflammation och har skador i ligamanten. det innebär att han ska röra sig så lite som möjligt. det fick inte att ha han ensam för då sprag han bara. Så jag släppte honom i något större hage med en kompis. När det blev lite torka nu i sommar så började betet ta slut och hästarna blev rastlösa. min far sågade ner lite grenar hemma, toppen tänkte jag! Nu har de nått att gnaga på! Så jag släpade in alla kvistar och grenar i hagen. Min häst gick fram för att ta en rejäl tugga. Då förljde kvisten med han upp och han blev livrädd. Trots att han hade kvisten i munnen så släppte han den inte, utan bet kvar och sprang iväg med den slängande runt huvudet. Han for genom hagen, tvärnitade, gjorde helomvändningar och allt möjligt.
Efter ett tag gick kvisten av och han stannade, tack och lov. jag var jätterädd och kände mig skyldig, det här var ju inte alls bra för hans ben.
Korkat misstag som jag aldrig gör om igen. Kanske borde kolla innan om hästen är rädd för maten :crazy:

*kl*

Var och jobbade på ridskola här om året och skulle ut med hästar i hagar på morgonen. Snälllaste paret ska längst bort i raden av fem rasthagar och på vägen måste man över en tämligen stor lerpöl som är förvånansvärt djup = även om man har stövlar så måste man balansera på kanten för att inte bli blöt.

Jag drar på grimmorna på hästarna men bryr mig inte om att stänga dem eftersom de ändå ska av i hagen och hästarna är så snälla och allt det där. ;) När jag sedan står på den väldigt smala och hala kanten med två hästar bakom mig så ser den ena en väldans smaskig grästuva, drar ner huvudet varpå jag är farligt nära att stå på huvudet i gyttjan. Klarar balansen och drar i grimskaftet för att få ponnyn att gå. Jag står alltså fortfarande med ryggen mot hästarna. Känner sedan hur grimman rör sig, men inte hästen, vänder mig om bara för att se grimman ligga på marken med lös häst bredvid. Denna lilla ponny inser snrt sin nyvunna frihet och det tog en halvtimmes svordommar och hoppande fram och tillbaka över lerpölen innan han var fast.

Ja, den grimman är jag noga med att knäppa i fortsättningen.:grin:

Anmälde mig att jag skulle hjälpa till i stallet en dag i veckan, bla när nybörjarna kom och behövde hjälp att sadla och tränsa. Första dagen på mitt nya "jobb", så fort jag kommer in i stallet räcker ridläraren mig en gullig liten c-ponny och ber mig sadla av igen, eftersom det var fel häst någon sadlat. Jaha, tänker jag, och leder in ponnyn i boxen. Stänger inte boxdörren som jag brukar göra eftersom det är "emot reglerna" (det ska vara öppet så man kan hålla koll så det inte händer något när man gör iordning hästen.)
Jag sätter grimman som halsrem och sätter fast grimman i väggen. Tar av tränset... TJOFF!:eek: ponnyn försvinner ut ur boxen!:eek: grimman var ju inte åtspänd eller vad man ska säga, så när ponnyn backade hade den åkt av. Alltså;
Lös ponny i stallgången tillsammans med ungar i åldern 5-10:eek: som tur var fick jag fatt i ponnyn igen, men det var riktigt pinsamt när ridläraren stod bredvid...:o:o:o

och det har ju inte hänt flera gånger efter det...:angel:

Hur gick det med benet sen då?

Jo tack, var inne i måndags och kollade han, inflammationen var borta med ligamenten är oförändrade, lite lite till det bättre bara.
Bättre än väntat :)
Men han komemri nte få några kvistar ändå :bump:

*kl*

Måste berätta om en annan klantig sak jag har gjort :rofl:

Jag skulle verka mitt ardennersto, men hon tycker att det är så otroligt tråkigt och hittar på bus hela tiden. Den dagen var det att ta tillbaka sitt ben som gällde och på något konstigt vänster (fråga inte hur) lyckades min hand följa med hennes hov ner i golvet och hamnade UNDER hennes hov under tiden som hon stod och pressade tyngden till just det benet! :eek: Den närkontakten var inte skön och mitt finger var svullet och minst sagt oanvändbart och gick först att böja på två hovar senare. Jag fick knacka henne på benen så att hon skulle lyfta hovarna sen :grin:

Ska kanske tillägga att det inte är de första fingrarna hon har stått på. Hon ställde sig på pappas hand en gång för många år sen med, dock hade han turen att hon var mindre och dessutom var det gräs under :D "Ehm... Kan ni ta bort hästen? Det börjar göra lite ont" var hans kommentar någon halvminut efter att hon ställde sig på honom :rofl:

*KL*

Hittade just denna tråd och kom på att jag faktiskt tabbat mig ganska rejält en gång:rofl:

Hade hästen på gången och skulle ta in honom i boxen, lat som jag var så orkade jag inte leda in honom utan jag släppte honom så han fick gå in själv. När han i sakta mak gått in skulle jag stänga boxdörren, problemet var bara att han inte riktigt fått in bredarslet utan boxdörren träffade honom bakifrån. Det bara small till och åbäket:p sparkade bakut med full kraft, hela boxdörren som var en riktigt tung gammal trädörr med dubbla plankor lossnar från sitt fäste och liksom skuts ut med full kraft mot mig. Jag ramlar bakåt och lyckas träffa tävlinsskåpet som jag slår huvudet i och dörren kommer farande över mig och jag tappar luften eftersom jag får den rätt i magen:rofl: Fick hjärnskakning kanske jag också ska nämna:o

Grattis pucko:p

*KL*

Hittade just denna tråd och kom på att jag faktiskt tabbat mig ganska rejält en gång:rofl:

Hade hästen på gången och skulle ta in honom i boxen, lat som jag var så orkade jag inte leda in honom utan jag släppte honom så han fick gå in själv. När han i sakta mak gått in skulle jag stänga boxdörren, problemet var bara att han inte riktigt fått in bredarslet utan boxdörren träffade honom bakifrån. Det bara small till och åbäket:p sparkade bakut med full kraft, hela boxdörren som var en riktigt tung gammal trädörr med dubbla plankor lossnar från sitt fäste och liksom skuts ut med full kraft mot mig. Jag ramlar bakåt och lyckas träffa tävlinsskåpet som jag slår huvudet i och dörren kommer farande över mig och jag tappar luften eftersom jag får den rätt i magen:rofl: Fick hjärnskakning kanske jag också ska nämna:o

Grattis pucko:p

OMG! :eek::eek:

Underbar tråd, oändligt tack till trådskaparen som kommer att förgylla många kvällar tills jag läst igenom alla sidor!

Jag har gjort en så underbar grej också. Står i ett stall på bara fem boxar och hade blivit ombedd att ta in hästarna den kvällen. I vanliga fall brukar jag och min kompis alltid följas åt men hon var tvungen att jobba så jag for själv och skulle ta in dom. Då var klockan runt 22 på kvällen. Vi släpper alltid in alla hästarna samtidigt, dom går snällt in i sina boxar där det väntar mat. Men icket ikväll. Eftersom det var sent och jag var själv så bestämde sig de alla 5 stycken för att ta sig en egen tur någon helt annan stans än in i boxen, vilket resulterade i att jag fick springa och jaga hästar själv i en och en halv timme. Var inte glad när jag kom hem kl 12 den natten. :mad:
Ja vad säger man? Man lär dig av sina misstag! :angel: :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka