Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Denna tråden är bara så bra!!:bow::rofl:

Jag var nyfrälst inom NH!
Hade gått en del kurser och som en nyreligös gick jag runt och förkunnade mitt budskap!
Allt annat än NH är fel!
(Det var innan jag fattade vad NH faktiskt innebar!:D)

Jag fördömde alla ofrälsta och i mitt stall fanns det gott om dom!
Men JAG skulle nu visa vägen!
JAG hade ju gått några NH-kurser, sett alla filmer, läst alla böcker och mina ögon kunde nu SE allt det underbara!

Min häst stod lös i stallgången (till vilken nytta undrar jag nu?) och han följde mig lös som en hund över stock och sten. Genom rök och eld!
JAG talade ÄNTLIGEN hästarnas språk!

I stallet kom det en nyinackordering.
Det var en mamma som hade köpt en övervuxen connemaravalack till sin dotter.
Valacken var nervig och hetsig.
Kort sagt, de fick ingen bukt med honom alls!
Med sargat hjärta såg jag hur de försökte longera honom i paddocken.
Med LINA och SPÖ!
Detta satans påfund!

Jag erbjöd dom min hjälp men de tackade artigt nej.
Åja, tänkte jag. De ska nog bli varse tids nog att MIN väg är den enda rätta vägen.
Så en dag när dom longerade hetsporren tog jag min haflingervalack till en annan del av paddocken.
Han var lös och vi samspelade!
Ja, som vi samspelade han och jag!

Mitt trick gick hem och nu frågade mamman om jag ville hjälpa dom!
Jag lade mina händer på deras huvuden..
Nej, det gjorde jag inte men jag gjorde en fyrkant i paddocken där jag nu skulle visa dom hur man samspelar med sin häst via löslongering!

Min egna valack placerade jag i hörnet på paddocken och där stod han lös och betraktade sin strålande NH-människa till matte!

Det började så bra!
Så otroligt bra, jag nådde fram till deras valack och tog efter ett tag bort linorna så att han själv skulle välja att vara runt mig!

-Ånej, han kommer hoppa över! skrek mamman
-Du, kan inte ha honom lös!! skrek dottern

Mina sporrar klingade, jag rättade till hatt o chaps och skred till verket..

När jag närmar mig deras häst studsar han till, vänder bakdelen mot mig, sparkar bakut med en fjärt och hoppar rakt över staketet ut från paddocken!:eek:

Min valack ville inte vara sämre han så han tog sats, körde ner huvudet, bockade förbi sin matte och med ytterligare en brakskit -som i mina öron dånade som ett stort hån- försvann även han över staketet!
Även om han fastnade med magen så kanande han iväg efter sin flyende kompis!

Stallet låg bredvid en kyrka med tillhörande kyrkogård och dit in stack de två rymlingarna!
Jag efter i en stil som skulle ha gjort John Wayne grön av avundsjuka!

Nedtrampade gravplatser, uppätna blommor, bajs på grusgången..sen stack de två ut på vägen ner mot centrum!!:banana:

För att göra en lång historia kort så fick vi hem de två utbrytarkungarna till sist.
Polisen var oss behjälplig..

De var hela men inte rena.

Något som man inte kan säga om mig.
Hela mitt rykte och hela min tro var sargad in i själen..

En varning på radion om lösspringande hästar blev slutet på min NH-karriär..

:bow::rofl: ASG!!!

Jag hade precis ridit klart mitt pass i paddocken, lossade sadelgjorden och började leda hästen mot stallet. Hon blev för ovanlighetens skull rädd för någonting och tog ett skutt åt sidan, varför 20kg westernsadel glider runt och hamnar under magen!! Tack och lov stannade hon och stog stilla medans jag generad drar sadeln på plats och spänner åt sadelgjorden några hål. Den måste ju faktiskt inte hänga en decimeter under magen :cool:

Åkte til en ävling och märker när jag kommer fram att jag glömt tränset :o:eek: Får låna ett, men som hade tunnare tyglar än vad jag är van vid, och dessutom massa silverkulor vid bettet så där nere var dom ganska tunga (westerntyglar, som dessutom är Delade) Rider stressad mot framridningen och fipplar med skjorta, tyglar och chaps om vart annat varpå de framtunga tyglarna glider ur händerna på mig och landar på marken. Shit pommfrit!! Tack och lov än en gång, hästen är tränad att stanna när man säger Whoow och det gjorde hon även denna gång :bow:

Kl
Håller på och läser igenom hela tråden nu och under tiden kommer jag på dumheter man gjort under åren så bäst att pränta ner det innan de faller tillbaks i den lilla igenbommade minnesluckan med pinsamheter:p

Hade en tävlingshäst för några år sedan som inte fick gå på bete med de andra hästarna i stallet. Så jag tyckte självklart synd om henne som fick vara själv hemma och kom på den briljanta idén att hägna in gräsmattan runt huset:idea: Detta brukade vi göra förut men efter att pappa tröttnat på de spår och gropar som blev efter hästhovarna så hade han i princip förbjudit detta påfund.
Meeeen, den här dagen var inte pappa hemma och jag tänkte jag hade god tid att hägna in och låta hästen gå och beta några timmar. Sagt och gjort, hästen skitglad, jag nöjd, frid och fröjd...

När så dagen börjar gå mot sitt slut är det dags att ta in hästen och röja undan spåren. Trodde jag. Hästen vill inte alls lämna sin nya hage och gör fina undanmanövrar när jag försöker fånga in henne. Försöker att inte stressa upp varken mig eller häst för jag ville ju inte att hon ska börja springa på gräsmattan.... Vilket bara är att glömma efter ett tag då det hela urartar i världens katt och råtta lek runt hus och buskar i 190... Hästen sladdar som en galning, har skitkul och gräskakorna flyger som projektiler med mig svärandes och gormandes efter. Till sluuuuut lyckas jag tränga in hästen mellan lekstugan och ett dike och kan äntligen fånga in damen. Slänger in det otacksamma kräket i boxen och går och synar förödelsen.

Ett meterlångt bromsspår i pappas kära gräsmatta framför altanen är det som mest hånfullt stirrar på mig... Fullt med djupa hovspår och gropar skvallrar tydligt om vad som ägt rum. Föreställer mig den grandiosa utskällning jag kommer få av pappa när han kommer hem men när han väl är hemma och ser eländet så får jag bara en tom blick och en suck. Dagen då jag fick börja lära av mina egna misstag typ!:p

Ett annan grej jag gjorde för några veckor var när jag skulle ta ut hästen ur hagen. Som vanligt stannar hon halvvägs ute och börjar käka gräs och blir allmänt döv och okänslig. Eftersom detta händer exakt varje gång så blir jag hyfsat grinig denna gång och knuffar i hennes bak med båda händerna den här gången istället för bara den hand jag har grimskaftet i. Bara det att i den andra handen håller jag ju fortfarande i elhandtaget till hagen:o Hästen får en stöt och flyger som en projektil fram och snurrar runt högljutt fnysandes frustandes, säkerligen övertygad att jag bitit henne i baken!
Får dåligt samvete samtidigt som jag inte kan låta bli att tycka inget ont som för nåt gott med sig:devil: Hon är nu väldigt noga med att gå ut ur hela hagen!

Kom på en grej som inte jag men en som hade häst inhyrd i vårt stall för många år sedan gjorde.
Hästen ifråga var en pigg fullblodsarab och familjen, läkarfamilj, som hade henne var väl inte allt för hästkunniga. De hade ett sommarställe ca 4-5 kilometer ifrån stallet och en dag hade dottern ridit dit hästen genom skogen. De släppte lös hästen på tomten och ställde en hammock för uppfarten:grin: Hästen som inte alls ville vara själv drog ju självklart iväg som en avlöning förbi hammocken, raka vägen genom skogen hem till vårat stall. Fadern i familjen var i inte den som tänkte låta hästen komma undan med detta minsann utan slängde sig upp på cykeln:crazy: och trampade iväg efter hästen i ett jihu!
Vi i stallet står som ett par fågelholkar när hästen kommer kutandes till stallet och en kvart senare fågelholk igen när en sammanbiten rödmosig överläkare kommer trampandes efter på cykel och bestämt hämtar hästen, upp på cykeln och trampar tillbaks till sommarstugan med en uppstissad svanskvastande häst bredvid sig.
Min mamma fick ta ett pedagogisk hästsnack med dem efter denna, eh fadäs:angel:

haha, jatterolig trad! :)

skulle en gang ta hand om en kompis hast. stod i boxen och borstade i godan ro, med boxdorren lite halvoppen, "for hasten e ju sa snall". Hasten star och tuggar pa sitt ho, men plotsligt gar han fram till boxdorren, puttar snabbt upp den, och TRAVAR UT UR STALLET. :eek:
det ska tillaggas att detta var mitt i morkaste november, inget ljus pa stallbacken heller. Hasten springer glatt runt i morkret, jag efter med grimskaft och havrehink. Han har inte en tanke pa att komma in, staller sig och ater lite av det sista graset som fanns kvar. Jag gar fram till honom, VIPS sa ar hasten borta igen! efter en kvart later han sig fangas in. Jag fortsatter rykten MED BOXDORREN STANGD...!! ;)

Jätte rolig tråd

har också några dummheter jag gjort

1. Red ut på en ridtravare och var på väg tillbaka från ridturen när plötsligt shettisen från hagen bredvid kommer ut från skogen. jag som sitter utan stigbyglar och halvsover blir irriterad över att han inte går framåt för skänklarna utan står fast frusen i marken, så jag ger honom en dask på rumpan med spöet. hade i de läget glömt bort att det var en av de första gångerna jag ridit honom med spö och aldrigt drivit fram honom med det tidigare. så hästen vänder 180 grader i full galopp, oberedda jag flyger baklänges i backen med huvudet först å hästen rusar in i skogen. när han sedan efter ett tag vänder tillbaka mot stallet hänger tränset under magen på honom. jag får stopp på honom men det enda som är helt på tränset är nosgrimman. tyglarna och resten är helt paj. inte så roligt att berätta för ägaren :S

2. gjorde nog inget bra intryck när det kom en ny människa med hästen till stallet heller. Första gången jag träffade henne hade jag och hästen gått omkull (oskodd skenande häst på vintern). så hästen kom först springande i full galopp sen mötte hon mig gående efter påväg mot stallet.
Andra gången vägrade hästen gå över järnvägen som han gått över ca 500ggr tidigare så efter mycket bråk och bock var jag tvungen att sitta av och leda honom över för över skulle han! problemet var bara att han inte tyckte det så där stod jag vid övergången och försökte få honom över järnvägen medan hon lugnt red över bredvid oss. :S

haha, jatterolig trad! :)

skulle en gang ta hand om en kompis hast. stod i boxen och borstade i godan ro, med boxdorren lite halvoppen, "for hasten e ju sa snall". Hasten star och tuggar pa sitt ho, men plotsligt gar han fram till boxdorren, puttar snabbt upp den, och TRAVAR UT UR STALLET. :eek:
det ska tillaggas att detta var mitt i morkaste november, inget ljus pa stallbacken heller. Hasten springer glatt runt i morkret, jag efter med grimskaft och havrehink. Han har inte en tanke pa att komma in, staller sig och ater lite av det sista graset som fanns kvar. Jag gar fram till honom, VIPS sa ar hasten borta igen! efter en kvart later han sig fangas in. Jag fortsatter rykten MED BOXDORREN STANGD...!! ;)

Haha fast sånt där kan man råka ut för när man ska hantera andras hästar och är van vid sin egen som faktiskt står kvar i boxen! :p
En morgonjour för inte länge sen lyckades två(!) hästar smita ut ur boxarna när jag själv tyckte att jag bara hade lämnat en liten glipa för att jag skulle ta mig ut! :o Tur att jag hade stalldörrarna stängda!

Min egen får iofs för sig att han ska dra ut ur boxen ibland. Då säger jag "T..... gå hem!" och konstigt nog fattar han och vänder tillbaka in i boxen även om han är helt ute. Vilket var väldigt bra när jag hade glömt boxdörren till uteboxen öppen och såg det först när hela hästen var utanför boxen... :angel: en helvolt in i boxen igen.
Fast då var jag rätt orolig eftersom jag precis hade köpt hästen och inte visste att det kommandot funkade.

KL

Haha, världens roligaste tråd :D Jag är dock fortfarande ung och dum så jag lär ju kunna fylla på den här listan snart..

10 år - är ute hos min första lilla skötponny som jag var ute hos varenda dag. Slänger upp medryttaren barbacka, utan hjälm i grimma när ponnyn står och betar. Vi var tre tjejer där. Helt plötsligt råkar jag trampa på en läskburk som ena tjejen lagt på marken *poff* medryttaren på marken. Ponnyn ställde sig genast och betade igen, men det var rätt pinsamt :o

- samma lilla skötponny skulle jag släppa in i hagen, hon gick med en JÄTTEhäst (var själv en liten shettis) som var rätt elak. Han kom alltid till grinden när jag skulle släppa henne så jag körde klassikern och släppte innan hon var helt inne i hagen. Hon slänger sig såklart bakåt. Jag jagade henne en halvtimme och grät och skämdes och var tvungen att vänta 2 timmar i stallet innan någon kom och kunde hjälpa mig att släppa ut henne!

- fortfarande samma ponny :angel: Medryttaren red, jag skulle hålla lektion. Hon ville såklart rida barbacka och jag hejade på! Sen ville vi hoppa.. Jag tar en lina och ska leda hästen över så hon kan träna på balansen (visst var jag pedagogisk?). Vi började med TVÅ bommar och hon skulle trava över. Springer emot hindrerna, ponnyn flyyyyyyger över båda bommarna och tjejen ramlar nästan av. Nu förstod jag varför man inte ska ha två bommar bara, haha..

- Slänger upp en nybörjare (en kompis) på dåvarande ponnyn och ska hålla lektion. Självklart ska hon galoppera.. Ponnyn slängtravar in i galoppen och när han väl börjar galoppera flyger hon av. Tjejen gör sig ganska illa, skrapar upp armen och får ont i en höft. Jag var allt röd om kinderna när jag skulle förklara för hennes mamma..

- Nuvarande pållen binder jag fast i staketet i paddocken och tänker "Han skulle aldrig slita sig.." Ställer mig och rycker manen (vilket han hatar) och precis när traktorn kör förbi för 100:e gången blir han "jätterädd" och slänger sig bakåt.. Drar med sig hela staketet. Usch, vad jag skämdes över min klantighet :o

- Binder upp hästen med två linor, dom var visserligen ganska högt upp men han stod ju och åt också. Går in och mockar (han stod ute). Hör massa skrapljud, kommer ut och hästen står på knä och har fått över ett ben. Skrapade upp knäna och var lite skakad. Slutade som tur var så fort jag kom ut.

- Detta kanske inte var mitt fel, men en läskigt incident.. En kompis ska rida hennes medryttarhäst som jag kände ganska väl. Vet att den kan vara väldigt pigg men den är alltid snäll och cool i huvudet. Hade vilat LÄNGE och hade bara skrittats.. Skulle sätta igång och trava, vi var väl båda 11-12. Detta var för övrigt en superstor häst på 175+. Hon frågar om jag tycker hon borde galoppera, jag säger njaaa.. Hon fattar galopp ändå, hästen megabockar EN gång och min kompis flyger av. Jag var så rädd så jag skulle dö när hon inte kunde andas. Gick dock bra, men med några skrapsår..

- Några år sedan.. Red ofta ut barbacka på den superpigga medryttrarponnyn med kompisar som hade stora, heta, tokbusiga hästar (dom satt med sadel och martingal osv.). Jag var alltid den som ville galoppera, vilket alltid slutade med att jag var tvungen att köra rakt in i skogen då hon alltid stack.. Tror ni jag lärde mig?

- Och otaliga gånger har jag glömt att öppna boxdörren helt så hästen får panik och galopperar in i boxen. Händer än idag :o

Jag kan fortsätta hur länge som helst.. :D

Senast ändrad:

Nu kommer jag på fler dumma saker jag gjort...har världens sämsta minne, särskilt när det gäller pinsamma saker. Men ska försöka rada upp lite pinsamma saker som hänt mig (ni får själva avgöra om det var korkade misstag):

.1. Min första(och sista) blåbärshoppning (jag var 10 år gammal). Jag red stallets äldsta, lugnaste häst. Minnet jag har av det som följer är ungefär: Den "lugna" hästen galopperar in i ridhuset, jag får panik och försöker pricka åtminstone ett hinder men misslyckas kapitalt. Hästen galopperar runt ett par varv innan jag lyckas styra ut genom ridhusdörren. Vi fick ingen rosett....

.2. Hoppträning (vid 11 års ålder). Jag rider ett "lugnt" (haha) sto som aldrig lyfter på benen i onödan. Vi hoppar en kombination med två hinder. Jag känner att hästen verkligen är trött på att hoppa, varje steg är en plåga. Jag minns att det sista jag tänkte var: "Det här går åt helvete". Sedan reser sig hästen upp på bakbenen och jag flyger av. Jag vaknar av att min ridlärare säger: "Vad heter du? Vad heter du?". Jag minns att jag tänkte: "Jag har ridit för dig i tre år och du vet fortfarande inte vad jag heter?" innan jag insåg att jag svimmat av och hon var rädd att jag fått nån slags amnesi.

I alla fall. Jag tyckte att allt kändes ok bortsett från en smärre huvudvärk, men på vägen hem frågade jag min mamma: "Vad hände, trillade jag av?". Mamma förklarade vad som hänt och jag satt tyst en stund. Sedan frågade jag återigen: "Vad hände, trillade jag av?". Mamma insåg att jag nog inte var som jag skulle och körde till vårdcentralen. Det kommer jag inte alls ihåg, så den delen skippar jag :) . Men jag hade bara fått en rejäl smäll och en smärre minneslucka, annars var allt ok (trodde han ja, mitt minne är forftarande taskigt).

.3. En allmän iakttagelse om mitt sätt att hantera hästar: I mina yngre år var jag vansinnigt rädd för en del hästar. Jag var övertygad om att de skulle bita mig, sparka mig och kasta av mig vid första bästa tillfälle. Dessa hästar var elaka ponnyhästar som bara hade alltför mycket innanför pannbenet. Jag gjorde misstaget att visa min rädsla för dessa galna ponnyer och de var läskigare än någonsin bara jag försökte gå in i spiltan till dem. Detta gjorde att jag aldrig fick en möjlighet att uppskatta "ponnyåren" som det så fint kallas. Jag hatade ponnyåren. Så vid 11 års ålder lyckades jag övertyga min ridlärare att jag var för stor för ponnyer (jag var längre och tyngre än de flesta i min ålder), och hon lät mig börja rida stora hästar. Bortsett från att jag knappt kunde sadla min första "storhäst" som var 1,75 m i mankhöjd så älskade jag det. Stora hästar var så snälla och lugna, inte alls som de elaka ponnyerna.

Kanske är det därför jag i vuxen ålder skaffat mig en ardenner. Ju större, desto snällare :)

MVH//Ebba

Hade en Ponny som var inkörd, till hade vi en liten sulki, plats för två. Jag och min vän tog oss ut på en liten runda. Efter ett tag närmar vi oss två "grisar" som stoppar bilar att köra på denna väg. Vi tittar på varandra, lugnt här kommer vi igenom. Ponnyn gick framåt men sulkin kilades fast:o. Ponnyn stannade när det tog emot, tittade lite fundersamt på oss. Vi fick lossa ponnyn och lirka loss vagnen. Sen fick vi ställa den på högkant för att få den igenom. Sen fortsatte vi våran runda:bump:

Den stora hästen var det lite bekymmer att lasta. Ber min sambo hjälpa mig. Jaja säger han, tar hästen och är på väg upp i släpet, när hästen inte vill vara med längre. Slutar med att hästen bryter sambons tår och drar iväg med honom. Kvar står jag och bara skrattar. Skulle nog inte låta en helt ovan person lasta honom :angel:

Vill dela med mig av en pinsam, men mest komisk situation häromveckan.
Var dock inte tillsammans med hästarna.

Jag hade stått och velat med typ av "plankor" (2 st) som ligger upp på gödselstacken. Hade ett väldigt sjå med att få det bra...

Ja hade mockat o skulle köra upp (tog i eftersom det blev ganska brant).. hade glömt lägga fast den första plankan. så det blir liksom en gungbräde effekt när kärran kommer upp o min fot snubblar över plankan. AJ!
Där låg jag i gödsel stacken, och millimetrar från att fått hela skottkärran över mig :o

Där står också min medryttare o frågar "hur gick de.. oj.."
Sen blev det bara asgarv.
Jag sa också precis innan jag var påväg upp, nu får vi se om jag tar mig upp här då, ganska självsäkert :p :laugh:

Gud vad kul! Har skrattat mig harmynt!

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...
Påminner om mig och min häst när vi red ut för första gången tillsammans. Han var 11 år men rädd som satan och tror han 'är unghäst. jag nyser och hästen flyger upp i luften och vänder sig om och lixom kollar runt vad det var som lät. Själv satt jag där på ryggen och skrattade.

Kom på en dum sak till. Dock var det inte jag som gjorde det.. Det var min PAPPA.
Min pappa tog hand om ponnyn denna dag. Han bestämmde sig för att gå ut och beta. Han går iväg, ponnyn ställer sig i diket och betar, pappa står uppe på grusvägen. Sen får min pappa en ide, varför stå när jag kan sitta. Min pappa som är väldigt lång och tun, läger sitt ben över hästen ( hästen står ju i ett dike). när pappa nästan har fått över benet flyttar hästen sig ett steg. Pappa åker i backen, och landar på rumpan. Han berättade att han flög upp och kollade runt så ingen hade sett honom. Han stod upp resten av tiden. Dock fick han världens blåmärke på ena skinkan, för där hade han sin plånbok:angel:

Vi hade en sådan här stock som man binder upp hästarna vid utanför stalldörren. Vi hade grävt ned två tjocka bärande stolpar i marken och lagt en grov stock ovanpå dessa. Den här uppbindningsplatsen fungerade perfekt tills våren kom och tjälen gjort sig tillkänna...

Band upp två hästar (två grova kallblod!) och började rykta. Hästen som inte fick någon uppmärksamhet blev hemsk otålig och ruskade lite lätt på huvudet. Hela stocken lossnar från sitt fäste i marken, hästarna blir livrädda och "springer iväg" med tre tunga stockar hängandes i mellan sig. Kan tänka mig att det såg ganska lustigt ut när jag skulle försöka lossa två rädda hästar innan de fick ordentlig fart, utan att snubbla på stocken som yrde omkring mellan de två bastanta kusarna! Men jag fick loss dem relativt snabbt och ingen kom till skada ;)

Det här är ju så kul så att man bara dör:rofl::rofl::rofl: Det hade kunnat
vara jag :D
Kan bjuda på en liten pinsamhet i alla fall, det finns säkert många
men jag får fundera en stund...
Var iväg med pållen o skulle träna, han var väldigt åkvan för vi
kunde inte rida hemma. När jag skulle lasta ur så backade han
lite med bakbenen o stod kvar med frambenen:confused: Varför
går han inte ut undrade jag. Gick in o försökte knuffa ut honom,
han blev bara längre o längre o läääängre.... Sen så såg jag
plötsligt att han fortfarande satt fast:o, hade glömt att släppa
loss honom! Tur att han var så cool:angel:

Alltså det var Tryggs NH grej som hade kunnat vara jag...
Fast jag hade kunnat vara vem som helst annars också!:D

JAG hade ju gått några NH-kurser, sett alla filmer, läst alla böcker och mina ögon kunde nu SE allt det underbara!

Jag erbjöd dom min hjälp men de tackade artigt nej.
Åja, tänkte jag. De ska nog bli varse tids nog att MIN väg är den enda rätta vägen.
Så en dag när dom longerade hetsporren tog jag min haflingervalack till en annan del av paddocken.
Han var lös och vi samspelade!
Ja, som vi samspelade han och jag!

Mina sporrar klingade, jag rättade till hatt o chaps och skred till verket..

Nedtrampade gravplatser, uppätna blommor, bajs på grusgången..sen stack de två ut på vägen ner mot centrum!!:banana:

En varning på radion om lösspringande hästar blev slutet på min NH-karriär..

SÅ bra!! Tack för dagens skratt :bow::bow:
Du skriver underbart roligt!
:rofl::rofl::rofl:

//En annan NH-frälst, men som inte vågat sig på att hela andra ännu ;) kanske lika bra att låta bli som det verkar...

UNDERBAR TRÅD!!!! :bow: Tackar för alla garv!!

Kan bjuda på mina tabbar!

Tog in min häst från hagen. Av någon konstig anledning fick jag för mig att jag var tvungen att stänga ena öppningen mellan hagarna, ingen häst kunde gå ut men miss fantastiskt duktig och ansvarsfull skulle ju göra det ordentligt... och ORDENTLIGT och ANSVARSFULLT gjorde jag det...:idea: orkade inte släpa med mig pållen den långa vandringen till öppningen (hela 15 meter:eek: )
Band honom därför i en stadig påle med och där stod han och åt och tuggade och va nöjd med livet.
Går bort och stänger! Miss duktig har gjort sitt!:D
Vänder mig om och ser i slowmotion hur hästen häver sig bakåt, stolpen går av, grimskaftet dras åt och sitter som berget runt stolpen, hästen skenar iväg, jag slänger mig för att få tag på hästen men det är stoplen som får tag på mig! En stenhård stolpe i knävecken och sen står man inget mer på en stund!!!! Halvt hukande, hulkande och panikslagen springer jag efter hästen som drar igenom staket efter staket! Eltråd flyger, elstolpar knäcks, andra hästar rymmer och jag tjuter som en stucken gris och springer efter utan plan och utan vett.:cry:
Efter en EVIGHET går hakringen på grimman av och hästen är befriad ifrån stoplen!!

Här får ni resultatet i siffror av miss duktigs lilla ide:idea::
* 15 minuter för att få tag på min vettskrämda häst
* ytterigare 15 min för att fånga reslterande hästar
* TRE DAGAR att laga staket
* 12 nya elstolpar
* 30 min visitering och sår vård
* 1 timmes förberedning inför telefon förklaring till min tränare och ägare av stall och reserande hästar.
* Sparad tid: -- 1 vecka!!

Hästen överlevde och hämtade sig otroligt nog och är fortfarande hanterbar!
Smarta ideer är inte alltid de bästa

Hade köpt en ny sadel och skulle ut och rida. Vänder hästen och placerar den vid uppsittarpallen och hör en duns och ser min nya fina sadel liggandes på marken!
Blev några repor på bak och framvalvet och min nya sadel såg inte ny ut längre.
Det jobbiga var inte att jag gjömt spänna gjorden utan jag hade glömt HELA gjorden!!!! :devil: Den hängde kvar i sadelkammaren så fint så...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka