Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Haha, bra tråd!

13 år Red barbacka med min kompis på hennes ponnyer. Utan sadel, träns eller hjälm (ehum, vad tänkte vi med?!) på en åker. Galopperade.. Hittade ingen "broms" och så kommer det där jättediket emot på andra sidan åker. Hårt går det och rakt ner i diket. Ponny med ryttare! Hade enorm tur eftersom varken jag eller ponnyn fick en enda skråma. Endast en buske som varit i vägen fick alla sina grenar knäckta!

13 år Skulle hämta sadel och träns när jag skulle ut och rida. Lämmnade boxdörren på glänt (varför?) och gick till sadelkammaren. När jag kommer tillbaka ser jag att boxen är tom och tror att någon tagit ut ponnyn. Sedan ser jag hur han står ute på backen och käkar gräs ;)

(KL)
Kom på en till sak som jag gjorde för några år sedan (japp, jag har bara gjort två misstag i hela min hästkarriär...:D):

Jag hade ganska nyss köpt min häst och vi åkte två ggr/veckan till ridhuset på den närbelägna ridklubben för att träna dressyr för en sträng tyskutbildad beridare. Eftersom jag körde ensam, så hade jag sadel och träns på i transporten, tog bara bort tyglarna och satte grimman över. Vid det här specifika tillfället var det mörkt som i en säck när vi kom fram och lastade av. Gick in i ridhuset och började rida fram medan ett annat ekipage drillades av tränaren. Minns att jag precis hann tänka att hästen kändes ovanligt fin i traven i högervarv när - iiiiihhh - högertygeln lossnade från tränset!!! Nästa millisekund hade hästen redan gripits av panik och börjat skena runt runt i ridhuset medan jag skrek på hjälp (hmm, undrar vad jag tänkte att de andra i ridhuset skulle göra åt detta). Efter något varv åkte jag av med huvudet före in i ridhusväggen och blev rätt yr i mössan - den stränga tränaren fick komma och lyfta bort mig från spåret för att min häst som fortfarande skenade runt inte skulle trampa på mig. Hela munnen var full med sågspån. Till slut kunde vi fånga hästen och konstatera att jag nog inte hade knäppt fast tygeln så duktigt där inne i mörkret i transporten. Alla tackade mig hjärtligt för att jag hade ställt till årets oreda i ridhuset...

Det här är fyra år sedan, men jag kollar tygelfästen skitnoga innan jag sitter upp fortfarande...

Jaa alla gör ju klantiga saker ibland å jag e väl inte bättre *Host*

*Jag red en shettis dom 2 första åren. Hon stod på ridskolan och jag var skötare på henne. En kompis va skötare på den andre. Vi red iväg en solig lördagsförmiddag, barbacka bägge två. Vi kommer till en fin väg med skog på båda sidorna. Där brukar man galoppera och shettisarna brukar ju sköta sej tänkte vi och fattar galopp. Tävlings instinkter som tusan har dom, bägge två och fortare å fortare går det. Vi sitter på å bara garvar. Helt plötsligt försvinner arthur ("min kompis" shettis) in i skogen (höger) jag blir så paff att jag inte tänker på att hästar e flockdjur så jossan ("min" shettis) följer efter. De e en riktigt skarp sväng å ja e inte me så flyger rätt in i ett träd me huvvet först å hon trampar på mej, baksidan av knäet, precis åvanför ridstövlen. Jossan stack iväg och gissa vem som fick leta i timmar efter henne? :O

*Jag va iväg på en klubbtävling. Brukstävling då som stallägaren dratt me oss på. Jag red min polle å min kompis red min dåvarande medryttar ponny. Vi kommer fram och har jättekul. En varm junidag.
Det fanns en oxer ca. 2½ m bred som man skulle gå in imellan hindren å sen rygga ut. Jag och min kompis sänkte sedan efter tävlingen dom till ett litet kryss. Min kompis frågar om hon får hoppa "javisst, hon brukar vara så snäll" säjer jag och barbacka rider vi eftersom det e så varmt. Gissa vem som vägrar och vilkeen ryttare som flyger och skadar armen? :blush:

Hahahahahahah kommer nog snart på fler ;) :D

Jossan orsakade en mass-avåkning på ridskolan en gång. Av 9 elever tror jag att 5-6 ramlade av :rofl:

Underbar tråd!!! :D

...men jag har aldrig gjort några misstag! :angel: .... men lite klantigt kanske jag var den där dagen när min dotter fyllde fem, jag skulle bara motionera hennes ponny (med vagn) innan födelsedagskalaset, på hemvägen klev jag ur vagnen för att stänga en grind efter oss men tömmen ville inte riktigt räcka till... men om jag balaserade tömändan på långfingerspetsen och sträckte mig så låååångt jag kunde så nådde jag grinden men tyckte ponnyskrället att det var dags att fortsätta färden hem, vilket hon gjorde, i galopp! Vägen hem var då en grusväg med 70 km/h och dessutom en 4-vägskorsning, givetvis ordentliga diken dessutom... så undertiden jag traskade hemmåt såg jag för mig den trasiga vagnen, den blodiga ponnyn, veterinären som dömde ut henne, det inställda barnkalaset, det hysteriska barnet...
Tillbaka vid stallet igen fanns ponny och vagn välbehållna, de som sett henne komma kunde berätta att hon kom i fin trav på höger sida av vägen, saktade in i korsningen och lämnade företräde åt en bil som kom från vänster (hon kan uppenbarligen inte högerregeln) och lunkade sedan vidare till stallet för att bli frånspännd...
Kanske inte behöver berätta att jag inte kliver ur vagnen under körning längre...? Och att ponnyn är det klokaste som går i hästskor! :love:

Jag fick precis upp mjölken i näsan:banana:, USCH vad kul det där lät:rofl:, önskar man hade fått sett det:D

Vilken HÄRLIG tråd:bump:

För typ 3-4 år sen var jag uppe i stockholm på praktik. Jag och en kompis som jobbade där skulle med på 3-års testet på strömsholm....hon skulle rida och jag vara "hästskötare".
Dagen flöt på bra och när vi skulle hem så blev det lite strul och dom ( ägaren och kompisen) skulle gå och fixa en sak.

Jag står kvar med hästen och kommer på den brillianta iden att jag kunde ju lika gärna lasta henne:idea:....sagt och gjort...in men hästen men hinner inte stänga bakluckan tillräckligt fort utan hästen får panik, rusar ut, tar sönder tränset och galopperar bort!:eek: Jag efter fort som satan och ser hur hon springer ut på vägen och som tur var så vågade hon inte springa över tågrälsen..så kunde jag få tag i hennne.:o

Lätt chockade båda två ( jag trodde seriöst att hon skulle bli överkörd av både bilar och tåg samt springa iväg och inte gå att hitta igen)
Jag får hjälp med att lasta henne och det går bra.....tills hon kör ner huvudet under bommen och "fastnar" på något konstigt sätt:cool: Panik igen och jag får hjälp igen med att ta loss bommen...shit. Pinsamt och lååång dag.

Jossan orsakade en mass-avåkning på ridskolan en gång. Av 9 elever tror jag att 5-6 ramlade av :rofl:

Jupp xD men jag red henne i 2 år å de va enda ggn ja verkligen åkte av å slog mej, kunde inte gå på ett par dar sen:angel: xD haha :D

Har snubblat på eltråden när jga skulle in i hagen och föll över tråden!! Lyckades trassla mig loss men har fortfarande lite psykiska men efter det!! Aj, Aj, Aj:cry:

Även snubblat ner i brännässlor när jag skulle tömma skottkärran på gödselstacken!! Blev bad i sjön hela dan typ... :cool:

Haha ooh jag har nog gjort en hel del stupid things, men som tur är så får jag ta konsekvenserna och inte hästen xD

I mitt första skötstall skulle jag och min kompis gå ner och rykta unghästarna i hagen. Binder fast den ena i bommen till hagen, vänder mig om och plockar upp en borste varpå jag får en fet jäkla bom i skallen eftersom han hade ryckt sig loss. En halv hage sönder med cirka 4 hästar i och en stor jäkla bula i huvudet... Det gjorde ont att tugga :O
En annan gång skulle jag ta en promenad med en av unghästarna, men han sliter sig och travar omkring med svansen i luften på kyrkogården som gränsade till stallet :(

En häst jag red blev skrämd på en travbana, skenade 7 varv och vägrade stanna inte ens när min medryttares häst ställer sig mitt i vägen. Ramlar av efter 7 varv av att stigygelns läder går av :O:O

En annan häst skenade med mig andra gången jag red ut på henne själv, såg ett garage komma närmre och närmre och trodde fanimej att vi skulle krasha rakt in i det, så jag slänger mig och släpas med på en frusen grusväg ca 20 meter. Hästen flyr på en åker, jag kan inte ligga på rygg i en hel månad och dessutom försvinner mina nycklar under vansinnesfärden. av någon anledning går jag tillbaks för att leta efter dem och ser en skylt vid huset: upphittade nycklar! Går in och får berätta hela historen, får mina nycklar tillbaks dock "/

Longerade en unghäst på en gräsplätt brevid paddocken, såklart går den stackarn omkull just när hennes riktiga matte ska gå ut och se hur det går :crazy:

Våran lilla shettis har vid ett flertal tillfällen rymt ifrån mig och jag har diskret fått försöka fånga in den lilla jäkeln -.-

Ha ha ha bästa tråden på buke ever! hehe.

Har läst och skrattat i massor. kommer tyvärr inte på något dumt som ja gjort eller mistag förutom ett. Det var nog roligare och se för det hände häromdagen.

Jag och en kompis i stallet hade haft lite hoppning, så nu när vi var klara så tänkte ja att ja skulle öva lite miljö. böjer mig ner på hästen och skall ta upp en bom och dra den bort till alla andra bommar. går suuuuper hästen är van vid detta.

Men så är alla bommar slut och ja får den genialiska idéen att ta ett "staket" ni vet ett honder som är runt 50 cm och ser ut som ett staket. ganska lätt att bära.

skall tilläggas att ja hade samma dag fixat lösnaglar för ja skulle iväg till helgen och de blir mkt svårare att greppa runda saker.

Jag böjer mig ner har ena benat i stigbygeln, varpå min kära polle tkr de e lite obalanserat tar ett pytte steg fram inser att mamma hänger konstigt ska nog stå sitl = tvärnit. mit ben som inte är i stigbygeln flyger rätt upp i luften för att hitta balans ja hamnar på hästens hals. hon börjar fundera hmm va ska ja gör tar ner sitt huve när ja är på väg upp vilket resulterar i att ja gör väääärldens snyggaste kullerbytta över halse landar på 2 ben med tyglarna i händerna.

kompis som såg allt ( detta gick rätt långsamt kasnke 30 sek) ligger dubelviikkt på sin häst och kan inte sluta skratta.... numera vet alla i stallet hur man hoppar av snyggt i vart fall =)

kasne inget mistag men de såg skoj ut.

Det hände en hel del olika saker när jag var med min förra medryttarhäst! Som när hon hade kommit tillbaka från betet så skulle vi rida ut en runda med en ny stalltjej som inte ville rida själv. Jag och min kompis hade varit ute på promenad med medryttarponnyn (ett haflingersto) dagen innan, och hon var väldigt lugn, iaf för att vara hon! Så då kom jag på den brillianta idén (?! :rofl:) att rida barbacka! :idea:

Så vi bar iväg efter lite bufflande i stallet, några saker nedrivna (hon är mer buffel än häst må jag säga...) och så... men vi hade i alla fall tur med vädret! :banana:

Min kompis kastade upp mig på andra sidan lilla vägen, och sen red vi in bland träden. En bit in så finns det en äng som vi brukar rida på, och hon brukar bli väldigt pigg där, men inte mer än så.. oftast. Och så fort matvraket fick syn på ängen så brakade hon iväg med en jäkla fart! Hon bockade som en ko på grönbete, och jag flög som en vante åt alla möjliga håll. Jag satt kvar tills hon även började låta och bröla likt en ko, då var det nog bäst att ge upp :rofl: Så efter 5 rodeosprång så flög jag som en raket och landade på sidan tror jag.. Var lite virrig resten av ridturen, till exempel så trodde jag att vi var helt vilse på den vägen som vi hade ridit på miljoner gånger tidigare :angel:

Det pinsamma var att nya tjejens häst också brallade efter, och att min kompis vred sig av skratt när jag kom klampandes med hästen på släp.

Det var sista gången jag red barbacka efter betet! :banana:

Kört m häst o vagn på en stenhård snökant, så jag flugit ur vagnen, sambon skriker att jag ska släppa tömmarna, men hjärnan kopplar inte, så jag åker på magen och ansiktet efter hästen som börjar skena...flera kilo snö åker in i jackan och mycket fina skrapsår i ansiktet...

Dottern sätter en pulka efter travhästen, som grips av panik av det konstiga frasande ljudet, sätter av i sken, lyckas trampa fast pulkan på ena bakhoven, och naturligtvis blir han ännu räddare och springer fortare o fortare med en stor ful orange pulka på ena foten, som han tror ska äta upp honom...en granne lyckas stoppa honom genom att blockera vägen med bilen...Hästen utvecklar sedan en konstig skräck mot pulkor...

KL

Gjorde en fin grej för bara några veckor sen. Jag är lite förvirrad ibland... :angel:

Skulle till kliniken med min häst. Gjorde iordning hästen, satte på skydden och ställde in honom i boxen. Återstod bara att hämta släpet och lasta.
Sagt och gjort, promenerar ned till släpparkeringen vid ridhuset. Kommer fram till min transport, känner att jag glömt något, stannar och tittar och tänker efter...
Då slår det mig, jag har glömt bilen. :grin:

Vet inte hur jag hade tänkt få med mig släpet utan den...

Jag har gjort bort mig i Tyskland då jag jobbade där.

För det första drogade jag ner en häst, gav den dubbelt lugnande. Ägarinnan blev vansinnig och jag fattade inte ett ord tyska (hade varit där i 2 veckor) och skämdes. Hästen repade sig dock bra.

För det andra blev jag åter utskälld för att ha släppt en halt häst i stora hagen vilket resulterade i att han fick glädje fnatt och sprang på som en tok. Vilket i sin tur resulterade i att han fick boxvila i 2 veckor.

För det tredje "glömde" (orkar inte gå in på det, brist på kommunikation kan man säga) jag ta in 7 ponnyhästar. Morgonen därpå skulle ponnyhästarna användas på ridlektion för bortskämda skitungar. Ponnisarna var ju stengalna och smet från hagen, kom in galopperandes en efter en. Damen med högklackat och pälsjacka grymtade och tog dottern med sig. Pinsammast var nog ändå stallägaren (som skulle hålla ridlektion) som bokstavligen sprang efter hennes bil och ropade och skrek att hon skulle komma tillbaka. Fick en rejäl utskällning igen.

För det fjärde. Longerade en unghäst som hette Motala (jo det fanns två skimlar där som hette Motala och Lulea, efter Luleå. Uppfödaren där ville bara ha svenska städer som namn...) Jag blev lat och släppte lös henne i manegen, med inspänningstyglarna givetvis på. Även hon får glädjefnatt och rusar iväg, slutar med att hon ramlar omkull och river sönder hennes träns. Som var ett Kieffer med gulddetaljer. Roligt att berätta vad som hänt.

Och endå ville de ha mig kvar! :p

Grym tråd!!!

Glömmer aldrig när jag jobbade på ett lite stuteri. De hade fått hem en grymt fin tävlinghäst som hade vart hos en ryttare och nu skulle säljas, ända till kina av alla länder... Jag skulle släppa ut denna gigantiska häst i en liten hage, sagt och gjort, jag släpper hästen i denna lilla hage med två öppningar, den ena var alltid stängd, men kvällen innan hade det vert hoppträning på gården, och då hade vi parkering på åkern bakom och alltså öppnat den andra grinden. Tänker givetvis inte på dette utan släpper hästen, och vad gör han? jo springer glatt ut på den stora åkern och showar ordentligt....jag blir livrädd, springer snabbt in i stallet för att hämta en hink med kraftfoder. eftersom han var lika snäll som stor så kom han med en gång han hörde kraftfodret skramla... Har nog aldrig vart så rädd, vad skulle jag säga om han bara var borta när dom kom hem...haha nä jag sa inget å vad jag vet vet dom inget...

Ett av de första misstagen jag gjorde var när jag var 5-6 år och skulle tolka efter vår shettis. Jag och min jämnåriga kompis fick på sadel och träns men var skulle tömmarna sitta?? Kom inte riktigt ihåg det...Efter lite om och men satte vi dom i tränset!:eek:

Som tur var kom en av granntjejerna förbi innan hann ge oss iväg (eller försöka ge oss iväg) och ställde allt tillrätta. Tömmarna skulle ju sitta i sadelgjordstropparna...:angel:

Ja det var ju iofs smart, vi valde stigbyglarna ;) men kom iväg oxå och det gick någorlunda bra ändå...

Kan det här räknas som ett korkat misstag kanske (hände ikväll innan jag skulle iväg till nattpasset på jobbet så kan knappast skyllas på åldern ;)) Hade lite bråttom och skulle bara ta in tjejen från den mörka och leriga hagen för att ge lite mat, på med stövlar men hann inte med några överdragsbyxor på mina ljusa jobbyxor... Klafsar in från hagen med hästen bakom och känner plötsligt att jag blir alldeles blöt i knävecken, hon har trampat i en vattenpöl och vattnet har ju då självklart " flygit" framåt, väl inne i stallet ser jag resultatet = prickig av mörka lerfläckar både fram och bak typ upp till låren! 40 mins kvar tills jag börjar jobba och bor minst 30 mins från stallet, så det var bara att knata in på jobbet i prickiga byxor och jobbkompisarna såg typ ut såhär :rofl: som tur är blev fläckarna ljusare när leran torkade så nu syns de inte lika mycket haha

Det där känner jag igen från min vardag också! Antingen har jag på mig vita brallor när jag mockar (typ mjukis) och torkar alltid av händerna på låren när jag är klar med stallet = bruna snygga märken. :grin: Eller så har jag de nya snygga ridbrallorna vid stalltjänst och lyckas smutsa ner dem ordentligt vid första andvändningen ;)

Ett av de första misstagen jag gjorde var när jag var 5-6 år och skulle tolka efter vår shettis. Jag och min jämnåriga kompis fick på sadel och träns men var skulle tömmarna sitta?? Kom inte riktigt ihåg det...Efter lite om och men satte vi dom i tränset!:eek:

Som tur var kom en av granntjejerna förbi innan hann ge oss iväg (eller försöka ge oss iväg) och ställde allt tillrätta. Tömmarna skulle ju sitta i sadelgjordstropparna...:angel:

:eek::eek:

På lille Buppen?

Ja, den stackaren har fått stå ut med många dumheter genom åren.

Ett korkat misstag jag gjort i hästväg var att inte kolla sadelgjorden när jag hade min 82:åriga ridelev på vårt gamla avelssto. Han ville rida i skogen och jag sprang med till fots. När han skulle få hästen att trava så hör jag plötsligt bakom mig hur den gamle gubben säger: "A-K, jag tror inte jag reder ut det här".
Vänder mig om och ser hur gubbe och sadel lutar snett. Hästen travar fram och stannar vid mig. Jag får ta emot gubben och sadeln. Gubben var ju inte det vigaste direkt men tur att han var så liten iallafall. Jösses, det hade kunnat sluta illa. Men med snäll häst och liten gubbe så fixar det sig.:p

Sedan spännde vi gjorden ordentligt.

Gubben är död sen nåt år tillbaka. Har dock inget med ovanstående händelse att göra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka