Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

åh det är så satans jobbigt när man vill vara lite "effektiv" och snabb och så resulterar det i att man som i ditt fall får jaga hästarna i 1 och en halv timma:rofl::crazy:

Haha, ja men visst! Det är kul såhär efteråt men när man kommer hem och berättar hela händelsen för pojkvännen och väntar sig lite tröst men han bara skrattar och tycker det hela är skitkul, då blir man inte go att tas med. ;)

åh hahahaha din pappas komentar var fa bäst! xD kan ni ta bort den det börja göra lite ont...HAHAHAHAHAHA:rofl:

men gud det låter ju hemskt :o tur att det inte gick ännu värre...:p

Jo, man har väl lyckats eller snarare misslyckats ett par gånger...

Satte fast hästen utanför stallet för att gå in och sätta på vattnet för att spola av honom. Tydligen hade jag inte stängt munstycket sist jag använde slangen för den liksom reste sig som en kobra framför hästkraken och sprutade vatten vilt omkring sig. Vad gjorde hästen? Sprang till skogs förstås, med grimma och grimskaft.

gjorde samma misstag som du red i westernsadel och skulle hoppa av tänkte imponera på ridsällskapet
genom att kasta över benet och glida ner på min rumpan, men det gick ju självklart inte som jag tänkt mej.
utan jackan fasnade i hornet och jag blev hängandes där som en vante medans hästen hispigt började vandra
iväg med mej hängandes där med tå spetsarna i backen och tragiska försök att stanna hästen:o

pinsamt värre..:angel:

När jag var på mitt först ridläger så knöt jag upp pållen i boxen med grimskaftet riktigt spänt , så att han inte skulle gå omkring.:idea: Efter en stund la sig ponnyn ner och jag fick panik när jag såg hur grimma spändes hårt om halsen på honom. :eek: Puffade och puttade på honom så mycket jag kunde för att han skulle resa sig, jag trodde ju han skulle kvävas, och han reste sig snabbt, sparkade till mig för att han tycke väl att jag hade varit väldigt oförskämnd som stört honom. :p Fick ett blå märke men kände nästan inte smärtan eftersom jag bara var för paff. Tog av honom grimma och gick ut och satte mig utan för boxen. :grin:

Jo, man har väl lyckats eller snarare misslyckats ett par gånger...

Satte fast hästen utanför stallet för att gå in och sätta på vattnet för att spola av honom. Tydligen hade jag inte stängt munstycket sist jag använde slangen för den liksom reste sig som en kobra framför hästkraken och sprutade vatten vilt omkring sig. Vad gjorde hästen? Sprang till skogs förstås, med grimma och grimskaft.

:rofl::rofl:Jag dööör...

Gjorde mycket dumt när jag var yngre, och än idag.

Band min shettis i staketet till hagen, vilket resulterade i att hon fick panik och drog med sig hela staketet.

Skulle göra ett försöka att köra in samma häst(som är extremt baskygg). Fick "rådet" av en gammal "häst-karl" att det minnsan bara var att spänna fast skacklor i selen på hästen och så leda runt den. Så jag satte fast två stora träskaklor som jag hittade nånstans, satte ingen pinne som stopp i mellan skaklorna i bak.

Hästen blev livrädd och sprnag iväg i full sken medan skaklorna slog henne i sidorna och även hamnade mellan benen på henne.:eek: Slutade med att hon trasslade in sig i staketet. Som tur var kom min pappa och hjälpte mig få loss henne. Hon hade som tur var inga skador, men jag kunde glömma alla tankar på att köra in henne för all framtid.

Var ca 12år när båda dessa saker hände. Har iaf mer vett nu men gör fortfarande saker som jag ångrar i efterhand.

Jag red mitt sto ändå inpå fölningen och gav henne alldeles för lite mat.

Anledning: veterinär sa att hon inte var dräktig, utan skendräktig, efter ultraljud och genomgång.

MEN, allt gick bra och båda är friska och pigga! Dessa hästar är starka varelser.

Jag vet inte om det var mitt misstag direkt, snarare veterinärens. Man litar ju på dem liksom..

Denna tråden är bara så bra!!:bow::rofl:

Jag var nyfrälst inom NH!
Hade gått en del kurser och som en nyreligös gick jag runt och förkunnade mitt budskap!
Allt annat än NH är fel!
(Det var innan jag fattade vad NH faktiskt innebar!)

Jag fördömde alla ofrälsta och i mitt stall fanns det gott om dom!
Men JAG skulle nu visa vägen!
JAG hade ju gått några NH-kurser, sett alla filmer, läst alla böcker och mina ögon kunde nu SE allt det underbara!

Min häst stod lös i stallgången (till vilken nytta undrar jag nu?) och han följde mig lös som en hund över stock och sten. Genom rök och eld!
JAG talade ÄNTLIGEN hästarnas språk!

I stallet kom det en nyinackordering.
Det var en mamma som hade köpt en övervuxen connemaravalack till sin dotter.
Valacken var nervig och hetsig.
Kort sagt, de fick ingen bukt med honom alls!
Med sargat hjärta såg jag hur de försökte longera honom i paddocken.
Med LINA och SPÖ!
Detta satans påfund!

Jag erbjöd dom min hjälp men de tackade artigt nej.
Åja, tänkte jag. De ska nog bli varse tids nog att MIN väg är den enda rätta vägen.
Så en dag när dom longerade hetsporren tog jag min haflingervalack till en annan del av paddocken.
Han var lös och vi samspelade!
Ja, som vi samspelade han och jag!

Mitt trick gick hem och nu frågade mamman om jag ville hjälpa dom!
Jag lade mina händer på deras huvuden..
Nej, det gjorde jag inte men jag gjorde en fyrkant i paddocken där jag nu skulle visa dom hur man samspelar med sin häst via löslongering!

Min egna valack placerade jag i hörnet på paddocken och där stod han lös och betraktade sin strålande NH-människa till matte!

Det började så bra!
Så otroligt bra, jag nådde fram till deras valack och tog efter ett tag bort linorna så att han själv skulle välja att vara runt mig!

-Ånej, han kommer hoppa över! skrek mamman
-Du, kan inte ha honom lös!! skrek dottern

Mina sporrar klingade, jag rättade till hatt o chaps och skred till verket..

När jag närmar mig deras häst studsar han till, vänder bakdelen mot mig, sparkar bakut med en fjärt och hoppar rakt över staketet ut från paddocken!:eek:

Min valack ville inte vara sämre han så han tog sats, körde ner huvudet, bockade förbi sin matte och med ytterligare en brakskit -som i mina öron dånade som ett stort hån- försvann även han över staketet!
Även om han fastnade med magen så kanande han iväg efter sin flyende kompis!

Stallet låg bredvid en kyrka med tillhörande kyrkogård och dit in stack de två rymlingarna!
Jag efter i en stil som skulle ha gjort John Wayne grön av avundsjuka!

Nedtrampade gravplatser, uppätna blommor, bajs på grusgången..sen stack de två ut på vägen ner mot centrum!!:banana:

För att göra en lång historia kort så fick vi hem de två utbrytarkungarna till sist.
Polisen var oss behjälplig..

De var hela men inte rena.

Något som man inte kan säga om mig.
Hela mitt rykte och hela min tro var sargad in i själen..

En varning på radion om lösspringande hästar blev slutet på min NH-karriär..

HAHAHAHA!!! Tacka vet jag lina och spö:rofl:

hehe,jag minns en gång då jag ramlat av min häst och landat på huvudet oturligt nog,kommer hem och stallägaren som var mycket sträng frågar om jag ramlat av varpå jag svarar nej lite genant,då stallägaren påstår att jag har snö på huvudet :S där rök den vita lögnen;)

vit lögn:D Bokstavligen talat. Snö-vit :angel:

Haha!

Jag är ju helt felfri, men lyckdes ändå med min förra pålla.. På en mysig skogspromenad knatade jag ut över en svart/mörkbrun "torvmosse".. Jag sjönk ner ca 5 cm, och tänkte att "då är det ju lugnt att gå här". Bara det att pållan vägde typ 10 gånger så mycket som jag och följdaktligen sjönk ungefär lika mycket mer ner i sörjan, dvs ända ner till magen... Tur att hon var jordens coolaste häst, som bara prydligt vände och klättrade upp igen, helt utan panik..

Min sambo gjorde en massa klumpiga saker med samma pålla, favoriten är fortfarande när han skulle rida hem henne efter att hans kompisar fått skritta och trava på väg bort från stallet och han skulle ta hemvägen.. Så fick han syn på en liten skogsstig- vi andra gick på traktorvägen, där han red in och sen ville ut igen. Där fanns dock ett litet dike, "men det är ju inga problem att klättra över".. Bara det att pållan hoppar diket, varpå sambo tappar balansen. Det utnyttjar naturligtvis pållan och bockar lite snällt, som för att berätta att han är ur balans... Så han trillar av.. Vi andra försökte stoppa pållan som kom farande i 180 mot oss, men hon blåste förbi och försvann som en avlöning. Sambon fick nu springa de 20 min hem i förhoppningen om att han skulle hitta pållan.. Vilket han också gjorde.. När han kom in på stallplanen såg han ett par vita öron i hösilagebalen och när han morrade pållans namn (nåt i stil med j..a, dumma.. pucko...) tittade hon upp och såg ut ungefär som "men, var tog du vägen???"

En annan gång precis när pållan var ny fick han rida lite barbacka och skulle galoppera bortåt längs vägen (jag gick med, men orkade inte springa). Tydlig order om att INTE galoppera på väg tillbaka fick han, och sen såg jag honom och pållan studsa bort längs vägen i trav/galopp/trav etc.. Dom försvinner bakom kröken och allt verkar bra.. Jag knatar efter och ser husse i vild förtvivlan försöka få pållan att stå still när han ska klättra upp från en parkbänk.. Får höra historien.. Det blev visst inte så mycket galopp på väg bortåt, så husse tänkte att galopp mot matte går nog bättre.. Bara det att pållan tyckte det var mycket roligare och börjar bocka.. När husse hänger framme vid öronen stannar hon- snäll som hon är- och husse välter av.. Lyckas ta se upp igen, för ett nytt galoppförsök med samma resultat- husse studsar, pållan bockar och husse hänger om halsen och drattar i backen... Och där hittade jag dom...

Ja, det är inte lätt att vara min sambo.. Speciellt inte med tanke på vilken humor förra hästen hade..

/ lavinia

Hej!

har läst den här tråden flera gånger och skrattat så tårarna rinner:bow:
varje gång har jag funderat och försökt komma på något för att bidra men har aldrig kommit på något, så idag slog det mig som en blixt från klar himmel.. å inte kom jag på bara EN grej....

I min barndom/ungdom var det hoppning som hägrade och jag kom på den brilljanta idén att ställa upp på KM på 1m trots att jag aldrig hoppat högre än 80 cm. (jag ville ju oxå vara med och tävla)
Mitt -Äsch, 20 cm är väl inte så mkt å så är det ju MAX 1m, inga problem..
kändes ganska avlägset efter avramling och uteslutning efter första hindret. (är än idag förvånad över att jag klarade framhoppningen)

några år senare kom idén att ställa upp på KM i derssyr på en häst jag aldrig ridigt, efter att ha ridit "oridna" travare i skogen i 3 år. Tyckte att om jag lyckas lotsa dessa hästar runt banan, hur svårt kan det då va med en "riktig" häst? Hade inte riktigt räknat med att han var aningens känsligare än min lilla skogsmulle så i varje galopp bockade vi oss vackert fram längs långsidorna då han var mkt upprörd av att jag satt och klämde mig fast (+att jag igentligen red som en kråka:rofl:) efter 2/3 av programmet hade jag sendrag från båda höfterna och ner till tårna så jag gav upp och red ut från banan. :banana::

Nu när jag äntligen köpt mig en egen häst så kom jag fram till att jag måste ju lära mig att tömköra och sagt och gjort.. jag klär på min lilla dam och stegar ner till ridhuset.
Damen sköter sig klockrent men jag inser att detta är mig övermäktigt, har ingen koll på tömmarna så lilla damen går i sick-sack och undrar vad jag håller på med.. ska precis till att stanna henne och koppla av allt då damen studsar iväg och hela gjorden och tömmar hamnar under magen:eek: damen stannar och ser mest fundersam ut, lyckas koppla bort tömmarna men har trasslat in hela mig när jag ska försöka få bort gjorden -Jättekul på en häst som HATAR när saker dras runt magen. Så då var det dags att börja studsa runt medans jag försöker hålla koll på alla dessa f**bannade tömmar som hänger och ligger överallt och som jag är helt övertygad om att de började föröka sig för det var tusan töm överallt samtidigt som jag så lugnt och fint som möjligt skall spänna upp gjorden som är en seg å hård gammal sate utan rullspännen... (Då hade jag haft henne i ca 3 veckor så jag hade inte så stor kolla på hur hon reagerar på saker)

När jag ägt henne i 2 veckor skulle vi iväg och träna -Skitkul!! för första gången i mitt liv ska jag få åka med MIN häst och träna! fixar med last hjälp i stallet och åker, damen sköter sig klanderfritt. Kommer fram och skall bara gå och reka omgivnigen när jag hör att hon inte alls är nöjd med att stå kvar i transporten. Går dit och öppnar dörren och det är ca 50 grader i transporten:eek: och svetten rinner om hästen, (åker aldrig med en sån transport igen) inser att hon måste ut.. men hur? slår edt mig då? Jag kan ju inte lasta ur henne själv.. får skrika på instruktören som är snäll att hjälpa mig ut med hästen:o som lugnar sig väldigt omgående... när vi ska hem får min älskade sambo hjälpa mig att lasta och lasta ur (han har aldrig petat på en häst tidigare).

Kan nog lova att hon kommer att få vara med om mycket men huvudsaken är väl att man lär sig av sina misstag?:angel:

Hahaha, vilken underbar tråd!!

Försökte tänka efter om jag gjort några tabbar och visst har jag det:

När jag var ca 12 år bestämde jag mig för att starta min första fälttävlan med min smällfeta (SMÄLL feta ponny) . Det var bara en terrängtävling men i alla fall. Nåja, efter mycket om och men fick jag på henne sadelgjorden. Vi kom till framridningen och när jag skulle starta sa de PANG och sadelgjorden brast. :D Min ponny va så fet så fet att när hon blev nervös vidgade hon magen så sadelgjorden sprack. Ingen start den dagen. :crazy:

I fjolsomras skulle jag rida en häst till bete, jag red i grimma och grimskaft, barbacka. Jag hade systemkameran med mig och skrittade lugn på åkern. När jag plötsligt såg en fjäril eller va f*n de nu va, drog jag blixtsnabbt fram kameran vilket resulterade i att hästen blev vettskrämd och satt av i full galopp, jag skumpar från sida till sida och kameran svänger hit och dit vilket gör att hästen blir ännu mer vettskrämd och galopperar, om möjligt, ännu snabbare. Jag trillar av i en jäkla fart och kameran slår mig i huvudet.. :D :D haha, hästjäkeln sprang till beteshagen och hoppade in.

För nått år sen fick jag höra att det var bra att blöta hovarna, att man helt enkelt ställer hoven i en hink med vatten. Jag tänkte vara effektiv och ställde alla fyra hovar i fyra hinkar. Vad händer? Jo hästen får panik och alla fyra vattenhinkar flyger åt alla håll och hästen springer till skogs. Själv står jag kvar och fattade inte vad som hände.

:rofl:

OTROLIGT dumt gjort... vet inte ens om jag vill skriva om det...:angel:

För några år sedan var jag hästvakt åt en tjej som hade sina två hästar här i närheten..
På morgonen när jag hade släppt ut dom i hagen ringer ägaren och säger att hon delat av hagen, och att dom då hamnat på fel sida av staketet.. vist men då går jag och knyter upp repet och släpper in dom på rätt sida, sa jag! men hon tyckte att det var bättre om jag gick runt till andra öppningen och släppte dom där ifrån i stl.. vist säger jag och samtalet avslutas. men när jag kommer ner till hagen tänker jag att det är ju fan så mycket enklare att bara knyta upp och släppa ut dom, så jag fångar in en av hästarna och börjar försöka knyta upp men inser snart att det inte går, märker att tråden är relativft slapp så jag lossar den från staket-plast-pinnarna på några ställen och tänker att hon kan ju kliva över om jag trampar ner tråden..

Sagt och gjort jag trampar ner tråden och leder över hästen, när jag tror att hon är över släpper jag tråden med foten, men nej hästen hade inte kommit över tråden utan fastnar med bakbenet och drar i ful panik iväg med mej som får tråden om ena låret och åker kana en bra bit efter innan hon stannar, och tråden släppt, panikslagen och skärad står hon som på nålar, jag tänker att det är bäst jag tar av henne grimman så hon kan lungna sig själv. visst det gör och hon springer iväg med ful fart mot utgången långt bort där jag skulle släppt dom igentligen:angel:,

MEN jag har ju glömt bort den andra hästen som står kvar på andra sidan den får självklart oxå panik när kompisen springer iväg, så hon springer några vänder längs staketet och bestämmer sig tillslut för att hoppa över.. det gör hon och lyckas få med sig tråden som sliter av fem plaststolpar.. ljudet jag hörde var PANG PANG PANG PANG PANG och slutligen en SMACK när tråden brast.. och i väg dundrade hon bort till kommpisen..

Och där stod jag, helt tyst omkring mej och skämdes.. bra jobbat tjejen:banana:! :angel:

Men jag hade turen med mig och ingen av hästarna fick några skador, det var bara jag som fick ett REJÄLT blåmärke på låret efter tråden..

Ojojoj, så roligt jag haft den senaste timmen... Vilken underbar tråd....

Även jag har ett litet bidrag på galenskap från mig oh på bekostnad av (inte häst) men dotter

Det var nämligen så att jag och de äldre töserna skulle iväg å rida i somras, vi hade alla tagit ut våra respektive hästar och borstat och donat... jag har min "dromedar" säkert knyten brevid altanen så när en av töserna ber om hjälp att hålla sin häst tar jag på mig det hedersvärda ansvaret.... står och filosoferar med den yngsta jäntan, pratar allmänt ditt och datt, då jag får se att "dromedaren" är på väg upp för altanen:o Oooops, hade visst inte knytt så noga... Hmmm, handlar mest på reflex och räcker över grimskaftet till den lilla:cool: utan en tanke på att även det kan gå galet, varpå jag sedan försöker rädda vår altan från "kamelöverfall" , hör då ett mkt konstigt ljud från den lilla fröken med grimskaftet, noterar ljudet medans jag lotsar "kamelen" till rätta platsen och vänder mig sedan om... och ser då en mkt liten, rädd, smärtpåverkad, ihopskrynklat barnansikte som inte verkar kunna utstöta annat än ett gutturalt väsande... Hästen stod på hennes fot:eek: och hon vågade inte flytta henne ej heller skrika till (för hon VET att skrika omkring hästarna är en "dödssynd"):crazy: och hästen ifråga stod ju mest å undrade vad som pågick...:cool: först när jag flyttat på henne och den lilla fick luft i sina lungor och släppte iväg alla hämmningar såg hon lite brydd ut:grin: då lunkade hon försiktigt fram och ställde sig brevid ungenigen och kolla på henne som om hon sa "skulle du inte hålla:angel:" Ungen därimot sprang in till far och fick tröst... Jag kan även idag se spår av detta traumatiska eftersom barnet i fråga står som en anka när hon är brevid hästarna i hopp om att rädda de småa gosiga fötterna...:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka