Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Tur i oturen då. Tur att det var sand!:)
Klart att man kan skada sig iaf, men du förstår nog vad jag menar:)
Ja man får nog lite men ibland^^

Nu kan jag inte hålla mig längre... Puttar upp tråden med några fler missar. Sen får det komma fler och skriva annars blir det en tråd för min inbördes beundran! :grin:

På praktik i ett inridningsstall i Småland... Det kommer in treåringar som ska förberedas för att visas. Somliga lite hanterade men de flesta ytterst minimalt. Var där i två veckor och första dagen lyckades jag med att få två hästar att slita sig i kättingarna. Första var ett sto som var hur coolt som helst men helt plötsligt blev superrädd och slängde sig bakåt så hon ramlade omkull... Hade jag bara tänkt på att hon inte var van vid att stå i kätting så hade jag ju kunnat vara mer påpasslig. Men jag hade inte en tanke åt det hållet eftersom jag ju varit i ett travstall i ett halvår där ettåringar står snällt i kätting. Dumt jag vet! Men en treåring var ju veteran i mina ögon...:crazy:

Som sagt lärde mig inget av första incidenten.... Skulle göra i ordning en extremt huvudskygg (och försiktig och blyg och harig..) hingst också. Hade rätt bra handlag så fick på grimman efter lite lirkande i boxen. Och vad gör jag sen? Jo som ni förstår tar jag ut honom i kättingarna. Han drar sig loss bakåt och sen ska vi fånga denna räddhågsna hingst igen på ett ställe med många andra hästar OCH inte lika försiktiga hingstar. Som tur var gick det smärtfritt mha en havrehink och lite tålamod. Själv fick jag en AHA-upplevelse. Hjärnan kanske började tänka lite mer och bättre efter det.

Skulle en gång leda ut två hästar till samma hage. (en i taget) Fullt tävlingsbara travarston på 4 och 3 år. De hade stått inne söndag och detta var måndag morgon. Leder ut det dominanta stoet (4) först och får sen inte in det andra utan har en superpigg superfit och superglad unghäst springandes lös och fick ropa ut hela stallet så vi kunde få fatt på henne...:o

Nu har jag skrivit alldeles för mycket igen!!!! Nu MÅSTE någon annan känna sig manad!:bump:

Då kan jag också putta med en gammal grej som min syrra gjorde när vi hade lånat två ponnyer från ridskolan att ha på landet i några veckor en sommar. Hon var 10 och jag var 13 och som tur var hade vi kompetent backup av våra grannar som hade egna hästar och SM-ponnyer för vi hade ingen aaaning om det mesta. (Egentligen är det ett mirakel att ingen katastrof hände med tanke på hur vi for fram över stock och sten.)

I alla fall, en dag när vi hade ridit hade vi bundit upp ponnyerna nere vid sjön för att svampa av dem. Av någon anledning band min syrra den ena i en BUSKE, och traskade sedan iväg för att hämta vatten eller något. Eftersom busken inte var tillräckligt stabil, så blev grimskaftet för långt när ponnyn drog i det för att försöka beta och vips hade hon klivit över det med ena bakbenet på något sätt. I det läget fick hon förstås panik och började dra för att komma loss och snodde då grimskaftet runt karleden i bak - såga, såga... Minns inte riktigt hur vi fick loss henne, men de rutinerade grannarna kom förstås springande och hjälpte sedan till att skaffa fram veterinär (våra egna föräldrar kunde ju inget om hästar). Det var INTE ett fint sår. Den sega ponnyn repade sig i alla fall oväntat fort så vi kunde rida redan efter någon vecka, men gud vilket dåligt samvete vi hade för att hon hade blivit bunden på ett så dåligt ställe. På hösten kunde man sedan höra andra tjejer på ridskolan berätta om idioterna som hade utsatt ponnyn för detta, så då skämdes vi ännu mer (fast vi berättade inte att det var VI som var desamma). Ångest.

Först när jag gick in på tråden så tänkte jag att jag aldrig skulle svara men nu när jag läst igenom hela så tror jag att jag skulle våga mej på att berätta om två små misstag som jag legat sömnlös över många nätter.

Jag hade nyss fått egen häst, en ung, ranghög islandshäst som inte blivit riden på ett halv år. Men glad och stolt var jag och struntade i alla förmaningar och satte igång att rida. Problemen startade ganska tidigt och jag var förstås för stolt för att be om hjälp. Så det blev många avsittningar och när någon frågade vrf mina ridbyxor var sönder så svarade jag bara " Äh, jag skarapade upp knäna mot ett träd" eller något liknade. :angel:
Sedan en dag så skulle min kompis mamma få låna min häst och jag var för stolt för att säja någonting om problemen. Så hon red ut och blev avslängd och kom hem med en bruten fotled. Då var det bara att svälja stoltheten och erkänna att man hade problem och behövde ta hjälp. ;)

Mitt andra STORA misstag som jag gjort var att jag band upp min nuvarande ponny i stallväggen som så många gånger förrut men så såg jag att det inte fanns något balsnöre att sätta grimmskaftet.. Men jag hade bråttom och var stressad så jag band fast min stackars ponny direkt i ringen. Självklart blev han precis vid det tillfället rädd för något och galopperade vettskrämd med en lång planka efter sig som hans slitit loss. Och han satte fart ut på stora vägen. Han sprang rätt ut i vägbanan och bilarna tvärbromsade. Sedan efter några 100 meter gick han omkull. Allting slutade tack och lov gott och han behövde bara vila i två månader. Men tänk vad som kunde ha hänt. Jag blir helt skakig bara jag tänker på det. Jag har fortfarande ångest och jag vetinte hur många mardrömmar jag drömt om mitt lilla misstag. :crazy:

En liten busig korsnings ponny skulle sättas igång efter hälta ( ca en månad sen han reds), jag hoppar upp barbacka i grimma och grimskaft, in i en tom ganska stor hage. Min äldre kompis står kvar i grinden, som står öppen... Längst ner i hagen bestämmer jag trav, tre GALLOPsteg senare drar ponnyn i full galopp och jag slänger mig av. Smart va?(A)

En annan gång, hade precis ridit in en ponny och jag och en kompis skulle rida tsm på min ponny och hennes häst. Vi tänkte rida från hagen och kompisen kommer upp, smarta jag gör det samma. Tänkte jag på att detta var en ponny som glömde vad hon gjort dagen innan? Tänkte jag att det var ca fem dagar sen hon reds? Tänkte jag att hon bara ridits barbacka en gång inte? Nix! Hästen bockar och slänger av stackars mig som nu "skämt ut mig" framför kompisen och dessutom har skrämt upp min stackars kompis!:O Båda gångerna gick det bra, red barbacka flera gånger efter det ingen av dom brydde sig..

Ska bidra med en gammal;

Min ponny var ganska nyligen inkörd, men inte inriden. Det var mitt i vintern, en tid på året då jag oftast sitter inne och hackar tänder och gråter varje gång det snöar.
Det hade kommit mycket snö, och jag fick en brinnande lust att tolka! -Jag som aldrig tolkat i hela mitt liv! Jag åkte skidor en gång som barn, men lovade mig själv att aldrig göra om det.

Så..hur går man då till väga när man är ensam med en oinriden ponny? Jo, man syr en tolksele. Till sig själv. Så mycket kunde jag ju räkna ut att jag inte skulle kunna hålla både draglinor och tömmar med händerna...

Så jag svängde ihop en sele som gick runt magen och över axlarna, och mitt fram satte jag en panikhake där draglinorna skulle fästas!

Testade många gånger, och justerade haken så att den satt exakt där jag ville ha den. - Säkerhet framför allt!

Så rotade jag rätt på ett par miniskidor (minns ni dom? Väldigt trendiga på 80-talet).

Förväntansfull och trotsande pojkvännens negativa attityd om att "det kommer aldrig att gå" gick jag ut och gjorde i ordning ponny.

Med sele på mig och ponny, och skidorna under armen studsade vi iväg till en liten plogad skogsväg. Ponnyn sprängfylld av energi eftersom vi inte kunnat köra på ett tag pga snön.

Väl inne på vägen spände jag på mig skidorna, stapplade iväg på ostadiga ben tills jag stod bakom ponny, och satte fast mig i draglinorna. Ett djupt andetag, och en försiktig smackning. Ponny börjar gå.
När linorna sträcks och han får lite tryck i selen blir han tveksam, så jag smackar lite till.
Ponny exploderar! Brallar iväg som en rodeohäst så snön yr om öronen på mig, och skjuter sedan fart! Huj, vad det gick!

Efter några hundra meter svänger vägen kraftigt och i hela kurvan liggen en upplogad snövall. Ponny ser vallen, och har visst glömt bort att jag hänger efter bakom - och hoppar!
Över vallen och in mellan träden med mig kanande på mage efter, vilt trevande efter panikhaken!
Naturligtvis hittade jag den inte eftersom min sele vid det laget satt uppe under armhålorna, och haken strax under hakan!

Många bulor och blåmärken senare stannade ponny, vrider på huvudet, och med glittrande ögon ser han på det snötäckta bylte som föreställde matte; "Vad kul vi har" sa ögonen - "Vi gör det en gång till"!

En något darrig matte trasslade sig loss från linor och skidor, och lommade haltande hemåt med en lycklig liten ponny.

hehe,jag minns en gång då jag ramlat av min häst och landat på huvudet oturligt nog,kommer hem och stallägaren som var mycket sträng frågar om jag ramlat av varpå jag svarar nej lite genant,då stallägaren påstår att jag har snö på huvudet :S där rök den vita lögnen;)

Skall bidra med gårdagens tabbe. Hade själv lektion o dottern min väntade på stallet att jag skulle bli klar. Kom så ridande tillbaka och skulle sitta av men hästen ville inte stå still utan skulle in i stallet - med mig på ryggen - och äta hö. Så jag bad dottern hålla i henne när jag satt av. Ok allt fint. Började sadla av, lyfte vänster stigbygel och lossade sadelgjorden. Så skulle jag gå runt till höger sida och lyfta upp den stigbyglen. Trodde då alltså att dottern ännu höll i tyglarna. När jag är bakom pållan så tar hon några steg framåt och så hopplaa står min dotter med sadeln i handen hängade från stiglädret. Det är bara att skåda en glatt galopperande rumpa försvinna mot hagarna :devil:
Tur som stannar hon och hälsar på sina kompisar i hagen så vi får tag i henne utan problem.

Ska bidra med en gammal;

Min ponny var ganska nyligen inkörd, men inte inriden. Det var mitt i vintern, en tid på året då jag oftast sitter inne och hackar tänder och gråter varje gång det snöar.
Det hade kommit mycket snö, och jag fick en brinnande lust att tolka! -Jag som aldrig tolkat i hela mitt liv! Jag åkte skidor en gång som barn, men lovade mig själv att aldrig göra om det.

Så..hur går man då till väga när man är ensam med en oinriden ponny? Jo, man syr en tolksele. Till sig själv. Så mycket kunde jag ju räkna ut att jag inte skulle kunna hålla både draglinor och tömmar med händerna...

Så jag svängde ihop en sele som gick runt magen och över axlarna, och mitt fram satte jag en panikhake där draglinorna skulle fästas!

Testade många gånger, och justerade haken så att den satt exakt där jag ville ha den. - Säkerhet framför allt!

Så rotade jag rätt på ett par miniskidor (minns ni dom? Väldigt trendiga på 80-talet).

Förväntansfull och trotsande pojkvännens negativa attityd om att "det kommer aldrig att gå" gick jag ut och gjorde i ordning ponny.

Med sele på mig och ponny, och skidorna under armen studsade vi iväg till en liten plogad skogsväg. Ponnyn sprängfylld av energi eftersom vi inte kunnat köra på ett tag pga snön.

Väl inne på vägen spände jag på mig skidorna, stapplade iväg på ostadiga ben tills jag stod bakom ponny, och satte fast mig i draglinorna. Ett djupt andetag, och en försiktig smackning. Ponny börjar gå.
När linorna sträcks och han får lite tryck i selen blir han tveksam, så jag smackar lite till.
Ponny exploderar! Brallar iväg som en rodeohäst så snön yr om öronen på mig, och skjuter sedan fart! Huj, vad det gick!

Efter några hundra meter svänger vägen kraftigt och i hela kurvan liggen en upplogad snövall. Ponny ser vallen, och har visst glömt bort att jag hänger efter bakom - och hoppar!
Över vallen och in mellan träden med mig kanande på mage efter, vilt trevande efter panikhaken!
Naturligtvis hittade jag den inte eftersom min sele vid det laget satt uppe under armhålorna, och haken strax under hakan!

Många bulor och blåmärken senare stannade ponny, vrider på huvudet, och med glittrande ögon ser han på det snötäckta bylte som föreställde matte; "Vad kul vi har" sa ögonen - "Vi gör det en gång till"!

En något darrig matte trasslade sig loss från linor och skidor, och lommade haltande hemåt med en lycklig liten ponny.

Lika hemskt som roligt! :rofl:

Kommer ihåg på ridskolan för typ nån månad sen, stod i bakdörren och tittade på hästarna i hagarna. Plötsligt kommer ridläaren med ett stort täcke. Hon går in till en av de stoora hästara, klappar lite och gosar. När hästen står lös i en stor hage (ensam) slänger hon på täcket. Trots att hon alltid är noga med att vi sätter på täcken rätt, börjar hon knäppa det bak istället för fram. Hästen får fnatt och bockar omkring i hagen som en galning medan ridläraren står och tittar efter honom. Den andra ridläraren, tre elever och hästens ägare dyker upp. Stackarn upptäcker att täcket gått isönder... men det är någorlunda helt så hon ska sätta på det iaf, hästen gör om samma sak igen... till slut när hästen är fångad får den andra ridläraren hålla medan hon sätter på täcket. Snacka om pinsamm miss framför hästens ägare, den andra ridläraren och sina elever...

Lika hemskt som roligt!

Tro mig; Det var hemskt! :D
Jag hade ingen hjälm! Ponny kunde brutit benen av sig! Jag kunde brutit nacken!Osv osv...
Men jag medger att det är ganska kul att tänka på så här långt efteråt, och jag funderar fortfarande på om det skulle funkat bättre om jag gjort min sele lite annorlunda. Har ingen större lust att prova dock.

Skönt i alla fall att få berätta om sin största dumhet, då det varit min hemlighet i så många år.
På dåvarande pojkvännens fråga om hur det gick, svarade jag bara "Fort". Så tack till er, bukare, för er positiva respons!:bow: Nu blir dumheten lite lättare att bära.

Tro mig; Det var hemskt! :D
Jag hade ingen hjälm! Ponny kunde brutit benen av sig! Jag kunde brutit nacken!Osv osv...
Men jag medger att det är ganska kul att tänka på så här långt efteråt, och jag funderar fortfarande på om det skulle funkat bättre om jag gjort min sele lite annorlunda. Har ingen större lust att prova dock.

Skönt i alla fall att få berätta om sin största dumhet, då det varit min hemlighet i så många år.
På dåvarande pojkvännens fråga om hur det gick, svarade jag bara "Fort". Så tack till er, bukare, för er positiva respons!:bow: Nu blir dumheten lite lättare att bära.

Lät som en riktig "Jag känner och vet hur min häst är" dumhet :D:D:D

Korkat är det att vara lat och knäppa på grimman sträckandes över grinden med 6 eltrådar. Korkat var det att en traktor kom just då och skrämde iväg min häst och jag flyger rakt in i alla dessa förjävliga trådar. :o Det finns inga smarta genvägar!

Men ojsan, hur såg det fölet ut!??! Kan nästan förstå att ridläraren inte blev glad, hihi.

Blev en D-ponny som vi döpte till Chans. Det var en sur jäkel, men han hoppade som en gud och han köptes sedan av en tjej som tävlade honom ganska högt faktiskt:DMen som sagt, ett riktigt surkart var det.

Har gjort bort mig fler gånger:eek: bl a när jag var i 15-årsåldern blev jag uppringd av en new forestuppfödare som jag ibland hjälpte med ridning och skötsel. Han hade problem med en av sina ponnys som kastade av en liten tjej hela tiden. Vi bestämde att jag skulle komma ut och gubben sa att vi kommer inte att vara hemma, men ta hästen i hagen, sadel och träns finns i stallet. Hur ska jag veta vilken häst det är? undrade jag. (Han hade ca 30 ponnies i ett flertal hagar). Det är den med SNOPP, sa han.
Ok, nästa dag går jag ut i hagen och hitter ponnyn med snopp, gör iordning den och rider ut i skogen. Inga större problem, svårt att fatta galopp och lite vinglig, men snäll.

När vi kommer tillbaka till stallplanen står gubben och väntar med ett flin och undrar hur det gått..Jo, bra??
Det visar sig att jag har tagit en oriden 3-åring eftersom det var enda valacken jag hittade i hagen. Men numera är jag bättre på tecken och vet att en snopp behöver inte betyda just snopp. Hur dum får man bli?:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Unghästfasoner?
  • Födda -21

Omröstningar