Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*Kl*

En annan.
Samma dag och samma ponny. Jag styr henne mot samma hinder (det här var efter jag vägrade) och samtidigt stannar en man och en kvinna med hund, för att se på när jag hoppar hindret. Jag märker det och sträcker extra på mig för att "stajla" och koncentrerar mig noga på hindret och hästen. Jag förbereder mig precis innan och överdriver med sitsen och allt. Men såklart så vägrar ponnyn. Fast sekunden efter ändrar hon sig och hoppar iallafall, vilket resulterar i att jag flyger framför sadeln och hänger på hennes hals, medans hon fortsätter i galopp mot ett par stockar staplade på varandra. Jag lyckas på stopp på henne innan jag hamnar i backen ... :rofl: Snacka om att skämmas :o

Jag var 16 och brukade rida min bästa kompis ponny Charles.
Den här kvällen hade jag, bästa kompisen och en annan kompis bestämt oss för att rida i bara grimma som vi gjort många gånger innan. Sen får vi den smarta idén att vi ska hoppa på ridbanan.
Min bästa kompis tycker att vi ska ta tränset på så hon springer upp till stallet och hämtar det.
När vi sen skulle hoppa och det var min tur styr jag mot det lilla hindret och bestämde mig för att svänga till vänster efteråt.
Det tyckte inte Charles som gör en tvärvändning till höger.
Jag flyger av och landar så jag håller ena handen i staketet i ett försök att inte ramla ner i leran.
I andra handen håller jag tränset och framför mig står två förvånade vänner och en lika förvånad ponny.
När jag hänger där på staketet klämmer jag plötsligt ur mig: Kan ingen hjälpa mig ner? Min jacka får inte bli smutsig för jag ska ha den när vi går på globen horse show imorgon!
:rofl::rofl::rofl:

på tal om sankmark

Nu är vi flera, själv for jag på en mysig långritt med en kompis, vi hade hittat en bärplockarstig som ringlade sig runt ett berg som ingen av oss kunde namnet på,med en telefon utan teckning. Vi hade trevligt och skrattade och plojade ute i ingenstans med tät granskog runt omkring oss. Allt eftersom vi kom längre blev det öppnare och öppnare landskap, jag lade märke till att vi red förbi en liten "sjö" (kallvattenskälla. livsfarlig) men tänkte inte mer på det, blåbären byttes ut om lingon, och vipps. Så stod båda hästarna i dy upp till knäna. Min kompis var närmast skogssidan och fick upp hästen ganska snabbt, själva satt vi mitt i skiten, det enda jag tänkte var, att nu måste jag driva. Jag drev på henne och försökte rikta henne mot fastlandet men hon bara sjönk mer och mer, tills hon hade dy upp till arslet, och lade sig ned på frambenen :crazy: Det surrade helikoptrar och gamla kartor i huvudet på mig. Tillslut lyckades jag vada mig till en tall, dra grimskaftet runt den, och började dra, för allt jag var värd. Min lilla kämpe till häst började sakta men säkert kravla sig uppåt och framåt, tills hon var i säkerhet. Men tänk hur det hade kunnat sluta om hon valt att inte gå längre:cry:

Ingen mobil, Ingen koll och en mil till närmsta bebyggelse,
Får fortfarande gåshud av att tänka på det..

När jag hänger där på staketet klämmer jag plötsligt ur mig: Kan ingen hjälpa mig ner? Min jacka får inte bli smutsig för jag ska ha den när vi går på globen horse show imorgon!
:rofl::rofl:

oh herreguuuud :rofl::rofl::rofl::rofl:
Dagens skratt!:rofl::bow:

jag och min häst står på en stor ridanläggning med ridskola och hela baletten.. vi står dock i ett litet stall med 4 boxar så jag brukar släppa henne på gången ibland så får hon gå där och strosa :)
en dag hade jag dock inte stängt bakdörren varpå min dam såg sin chans och drog iväg ut i vårgräset över kullen och bort mot paddocken där det hölls hopplektion för typ 12 elever, och där drar hon in, mitt bland alla och studdsar runt med svansen i vädret. det kändes ganska snopet.
mamma stod och asgarvade medans jag själv var helt hysterisk och skämdes, men hästen var glad :D

HAHA inte kul!:rofl:

Gjorde en liten tabbe igår. Inget hände men iaf:)
Jag och min kompis hämtade hästarna ur hagen, jag knäppte inte grimman utan lät den bara sitta på hästen oknäppt.
Sen öppnade jag tråden och skulle göra så att "min" häst vände om, men han ville stanna och äta, och helt plötsligt så kände jag va lätt det blev i grimskaftet, och när jag tittar står han där snällt och betar medans jag står där med en tom grimma :rofl:
Han stog där snällt tills jag hämtade honom, så inget hände:)

*KL*

Behöver det vara en häst inblandad i "dumheten" eller räcker det med stallplanen? För då har jag en som hände ganska nyligen. Hade tidigare i veckan fnissat lite åt en liten elev som ledde en ponny mot ridhuset, hon slant med en fot mot underlaget och gjorde en riktig vrålvurpa, landandes på rygg med förvånad ponny kvar bredvid.
Nu några dagar senare skulle jag återge historien för några privatelever med en målande beskrivning av vad som hände denna lilla elev. Lite för målande. Jag klarade av att göra samma vurpa helt själv, på icke halt underlag och utan häst men istället lika förvånade elever som var knäpptysta i ca fem sekunder, sedan kunde de inte hålla sig längre. Själv låg jag på rygg och garvade så jag höll på att kräkas. :o

I stallet där jag har min häst, har vi tre uteboxar med luckor som går att stänga. Så en dag i vintras när jag kom till stallet berättade stallägaren att hon hade varit inlåst (enligt henne "i flera timmar") i uteboxarna när hon skulle kolla om vattenkopparna fungerade. Den översta luckan hade nämligen blåst igen. Hon (ca 160cm lång) hade klättrat fram och tillbaka över boxväggarna ca 180cm höga, och försökt få tag i ett av halmsnörena som hängde på utsidan av varje boxlås. Hon funderade ett tag på att slå sönder fönstret som sitter ovanför ena mellanväggen, men kom på att glassplittret förmodligen hade hamnat i krubban. Det var inte lönt att skrika på hjälp eftersom det här hände på kvällen när hon kvällsfodrade. Mobilen låg kvar inne i huset. Efter att ha funderat en stund på att stjäla hästarnas täcke för att inte frysa ihjäl, så bestämde hon sig för att försöka igen, och lyckades till slut.

När hon berättar det här för mig, så börjar vi så klart diskutera om huruvida fönstret är brett nog för att kunna ta sig ut. Så vad gör vi? Jo, vi går in i boxen för att kolla upp det hela. Och gissa vad som händer? Naturligtvis blåser boxdörren igen... varpå vi börjar skratta hysteriskt när det klickar i huvudet på oss att samma sak hänt igen.
Som tur är hade jag min mobil med mig, och jag ringer grannen mellan skrattanfallen. Hennes första kommentar: "Är ni så j-a dumma att ni gör samma sak igen kan ni sitta där"

Tänkte att ja kunne ge alla ett gott skratt...

För några år sedan när ja precis fått hem min d ponny skulle jag förbereda han för vår första lektion tsm, när ja skulle ställa upp honom i gången så drog haniväg med mig ut genom dörren mot gödselstacken. Varvid han klättrade över hela:eek: stacken för att komma tillbaka till sina kompisar... Det var snö o is ute o tänkte att jag skulle "gena" mellan gödselstackarna, så jag tar ett steg ut, bryter isen o faller ner i ngt som visar sig vara en gödselränna på två meters djup:grin: Jag skriker i panik då jag börjar sjunka och när min förvånade mamma kommer har ja sjunkit till axlarna... Min mamma fick ta närmsta kvast o hala upp mej... En mkt våt tjej fick fånga in sin lika smutsiga ponny,behöver ja nämna att han var skimmel:angel: o en chockad mamma fick ringa till tränaren o säga att lektionen var inställd.

Efter detta tömdes rännan o diverse stacket sattes upp för att hindra fler dränknings olycker:angel: O jag har nog aldrig dushat så noga;)

:rofl::rofl::rofl:

Sitter på jobbet och har trist - ändå tills jag läser Tryggs berättelse om hur sporrarna klirrade....Tack för den!

Kan bidra med följande: Den första egna hästen ska ridas ;) säljaren hade sagt att hon var riden eller iaf sutten på 10 gånger. Provade inte själv, verkade onödigt eller nå´t.
Nåväl hästen är hemkörd och går i hagen bredvid korna, hästar saknades på den tiden tro det eller ej! (försökte ha henne tillsammans med kossorna medan bonden var på semester, i samråd med sonen. Detta avbröts dock av att kreaturen tyckte att detta svarta Stora monster var otäckt :eek: och i stort sett samtliga försvann i ett dammoln från hagen, med diverse juverskador på köpet)
Den stolta springaren sadlas med en ordentlig manskapssadel med underliggande filt direkt från kökssoffan, tränsas enligt konstens alla regler och ryttarinnan svingar sig upp! Hästen ser ut som om den håller på att somna för tyvärr finns bildbevis kvar ibland övriga fornminnen. Den eleganta ryttarinnan är iklädd följande: Rosarutig klänning.
Ingen hjälm, inga skor men däremot vääldigt stora trästigbyglar....Den stolta fadern håller med ett nöjt uttryck hästen i en lina, hästvan sedan barnsben :cool:
På något mystiskt vis gick detta ändå bra men jag livar fortfarande upp mig ibland med att nostalgiskt beundra mig själv och konstatera att jag lever iaf ännu....

Senare samma sommar rider jag min alldeles egna häst på småvägarna, mycket nöjd över min skicklighet. Ända tills jag ska röka, ja ni läste rätt, här är det 70-tal och nu ska det bolmas! Fiskar upp en cigg och ska tända den med jajamensan tändstickor. När den hittills lugna hästen får höra rattlet från asken bär det iväg, som tur var någorlunda rakt fram och går att få stopp på. Men attans oxå stickorna försvann....rakt fram gick det inte nästa gång på samma väg, travar på lite snyggt och tänker att galoppera vill jag nu :idea: tänkt och gjort, petar fram galoppskänkeln med omedelbar påföljd att hästen slänger sig åt andra hållet. Om jag säger att där fanns ett hallonsnår förstår nog de flesta vad jag menar.....ajaj

Mycket annat finns i minnet men jag ska bespara er lidande...

oh fyfan att ramla ner sådär!:eek: Jag har blivit skiträdd!:DMen det var kul att du gjorde det så jag fick skratta:bow::rofl::rofl:

blev inspirerad av salta kattens story och kom ihåg en liknande händelse..:D Min väninna och jag höll till i ett stall hos en gubbe som mockade genom en dynglucka. När vi skulle mocka var det så fullt utanför luckan, så jag skulle gå runt och fösa bort lite. Sagt och gjort, jag traskar runt till gödselstacken som var under tak. Den var sank, så jag gick längs väggarna. Min kära väninna kommer efter, och tror att jag gått rakt över, så hon genar. Och försvinner rakt ner med ett slurp, jag kastade mig fram och fick tag i hennes ärm i farten, annars hade hon försvunnit, hon for ner upp till midjan på en par sekunder:crazy: Gubben sänkte en traktor där veckan därpå, så det var rätt bottenlöst. :eek:

Okej.. Har gjort otroligt många dumma grejer, men en av de allra knäppaste var den här..:

Jag fick den otroligt dumma idén att tömköra min ponny på en grusväg med blankis - i ridstövlar. Det gick bra hela väge, isen var ganska mjuk och hästen hade ju broddar. Broddar hade däremot inte jag, och när marken började slutta lite började jag kana. Hästn blir skrämd och börjar trava. Jag hamnar på mage, fortfarande hållandes i tömmarna. Och jag minns hur jag ser hans hovar komma närmre och närmre. Shit, jag gled fortare än vad hästen travade, så jag kommer på den geniala idén att smacka på. Så jag glider på mage som en pingvin bakom ponnyn, samtidigt som jag smackar på honom för allt jag var värd. Till slut slutade backen, och jag släppte tämmarna. Hästen sprang de sista 50 metrarna fram till stalldörren och väntade sedan så snällt medans jag kravlade mig upp och dels chockad, dels skrattandes av adrenalinkicken.

Så det var mitt bidrag :bow: Kanske kommer några fler, om jag har tid;)

jag har gjort måmga misstag jag med.som en gång när jag skulle ta en häst från hagen så stoppade hästen när sin nos i min jackficka hon trodee nog att jag hade nogot i den. ( hade bara ett par nycklar)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar