Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Var på tävling med en häst och tittade bort ett tag, hästen ställde sig på grimskaftet och ryckte upp huvudet, som tur var hade vi ju såklart träns (eftersom det var tävling) så det var tränset som gick sönder, inte hästens nacke. ^^

kl

detta hände för två år sedan, var då fjorton är och var expert på min häst,
jag hade tränat henne att gå från stalldörren direkt in i boxen när jag släppte henne, och skulle liksom bevisa för mig själv hur duktiga vi var som kunde detta, så jag ställde mi tio meter ifrån stalldörren och skickade in hästen utan grimma med ett brett leende, Hon gick in och allt, men som bekant har min häst längre steg än mig, så innan jag hunnit till stalldörren så var hästen ute igen och tittade ungefär som "vadf*n är det som händer här? allt är baklänges!" Varpå hon började springa runt runt runt stallet, runt runt runt, där stod jag handfallen, medans hästen jag ägt en vecka bara sprang och sprang med öron och svans i högan sky. Det tog väl tio minuter av att försöka stanna henne med den typiska "stopp" ställningen, hoppa fram så hon skulle springa in genom stalldörren, sringa framför henne och själv springa in i stallet, innan det kopplade att hungriga magar och havrehinkar hörde ihop:grin:
Tur att ingen såg mig där jag löslongerade runt stallet, springandes framför hästen gestikulerande, i full galopp
de hade fått ett gott skratt:rofl:

Vid ett senare tillfälle någon månad senare gick ovannämnda häst i beteshagen och kände sig horny, Jag klev in i hagen med inställningen att hon aldrig skulle vilja bli fasttagen (skulle till farbror vet och få sprutor), Till min beredskap hade jag en havrehink och ett långt grimskaft, lockade henne till hinken och när hon sänkt huvudet gjorde jag en halsring av grimskaftet, hästen åt tills maten tog slut och tyckte sedan att "där borta står min pojkvän och trånar efter mig, jag ska gå dit" när hon sedan upptäckte att jag knytt fast henne blev hon fly förbannad och bestämde sig för att " ska det vara så så ska det ske på mina vilkor" sagt och gjort, hästen började dra. Envis som jag var höll jag kvar i grimskaftet och åkte med på hälarna.. tills jag föll omkull, klassades som överlast och blev ivägskjuten av en bakhov:grin:. Hon sprang ned till sin pojke, jag kom haltandes efter, tog grimskaftet och snäll som ett litet flasklamm följde hon med mig för att sona sitt brott :angel:

kl
underbar tråd, vissa är ju bara så himla roliga :bow: har hänt mej oxå ett och annat:

*ca 2 år sedan, när jag var 14-15: jag jobbade i ridskolestallet på helgerna ett tag, och skulle mocka till den nya ponnyn. skottkärran var nästan helt full, men några små skitar till skulle allt gå i. så jag öppnade boxdörren och blockerade denna med skottkärran. går sedan längst in i hörnet på boxen för att skyffla upp en baj, och vad händer? jo, ponnyf*n sätter en framhov mitt i kärran, drar omkull den så ALLT bajs ramlar ut som en lavin, hoppar elegant över kärra och bajs och rusar ut på stallplan. givetvis är det lektion just då, så tio ungar får se mej komma och jaga ponny :p

*samma ridskolejobb, skulle ta ut en annan ny häst i hagen. några tjejer sa att han var så sur och svår att hantera. lugna puckar sa jag, och kände mej sådär cool och självsäker som man bara gör när man har hästsvans, keps och klubbtröja med uppkavlade ärmar. gick rätt in i boxen och tog hästen, ledde ut den och skulle just till att öppna grinden in till hagen, när hästen tyckte jag var för långsam och helt enkelt galopperade iväg. jag tappade honom naturligtvis och kom lommande in i stallet som ett annat fån. hästen hade gått in i sin box igen och fortsatt mumsa frukosthö :D

*i våras: jag var ute och red med en kompis, vi skrittade på långa tyglar och jag höll bara i änden av tygeln med ena handen. rätt som det var ruskade min häst på huvet, så att jag tappade tyglarna! de flög i en elegant båge över hästens huvud och landade på marken, varpå hästen trampade på dem, fick panik och ryckte till, och tyglarna flög upp över hästens huve igen och bara för mej att grabba tag. allt gick på en tiondels sekund, jag hann knappt fatta vad som hände :D men min kompis skrattade så hon höll på att dö.

*detta hände för bara några veckor sedan. jag och en annan kompis hade våra hästar på samma bete och skulle rida ut och utforska de nya omgivningarna. när vi red på en mjuk och fin skogsväg fick vi syn på en jättefin äng i skogen, så vi tog ett par vändor i galopp. sedan kom vi på världens ljusaste idé- vi skulle naturligtvis bygga en terrängbana på ängen! :idea: sagt och gjort, när vi var klara med pållarna för dagen stck vi dit och släpade stockar, stubbar och stenar i flera timmar. till slut hade vi sju jättefina hinderpå kanske 50 cm. nästa dag red vi dit och provhoppade, och hade superkul! vi var överens om att detta var en av våra bästa idéer nånsin! två dagar senare när vi var ute och red mötte vi en bonde som frågade om vi brukade rida borta i skogen på den där grusvägen? nää, sa vi, det har vi inte testat än. vi anade ju vart samtalet var på väg. han hade ju en äng där och nu var det någon som byggt hinder där, och han skulle gärna vilja ha tag på de personerna, för nu skulle ängen slås. oj, sa vi, det har vi ingen aning om, det var ju tråkigt, vi kan hålla ögonen öppna. guuud, vad vi skämdes, men vi vågade bara inte säja sanningen. som de stadsmänniskor vi är hade vi inte en tanke på att någon skulle kunna äga ängen. jaja, man lär så länge man lever :o:D

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
hjälpte en tjej med ett sto med föl som varit vanvårdat för några år sedan. Stoet litatde inte på människor men vi hade lyckats kunna komma fram o ta på grimma. Så ägaren var ej med utan de körde in hö. Jag skulle ta ut stoet ut hagen och gå längs staketet o tillbakas med grimma o träns. Stoet lyckas få en stöt av eltråden när vi går ut och kastar sig iväg, tappar linan på 5 m och stoet stringer mot åkern där alla traktorerna håler på att ta in hö o göra silos.

Stoet litade inte på människor mer under hela den sommaren. Upps

Vilken bra tråd :) skönt att veta att man inte är den ända som gjort korkade misstag.

Vid typ 10 års ålder tog jag hand om en shettisvalack. När vi kom hem efter körtur med en annan valack och dennes skötare ville jag vara lika "cool" som hon och släppte min ponny helt lös i stallgången medans jag vandrade iväg för att hänga upp utrustningen. Självklart var ena ponnyn mycket lägre i rang än andra och jag sprang och gömmde mig bakom sadelkammardörren då de ryckte ihop och hela kvällen slutade med ett stort djupt broddsår på baken på ena hästen :o Usch.
Samma häst som fick broddsåret har jag även släppt ut utan täcke mitt i norrländska vintern. Usch. Det gick bra ju men kunnde gått värre! Tänk så mycket tur man haft.

Åh nu kom jag på en helt idiotisk sak till. Förre sommaren lånade jag en häst och när jag och min kompis kom in från en ridtur hittade vi massa roliga sadlar i stallet. Vi sprang fram och tillbaka och provade massor, hästen stod lös utomhus med ett snöre som höll honom inom den lilla stallplanen. Då började han skritta in mot trädgården som ligger precis brevid (rätt öppet) Vi fångade inte honom och satte grejer för så han inte skulle kunna komma förbi, men satte inte fast honom?! Han hittade sätt att ta sig in i trädgården, springa runt den och tillslut hitta sin väg ut ur den - och ut ur stallplanen. Han satte av i galopp mot sommarhagen och kompisarna. Det är kanske 300 meter - bilväg :O Allt gick bra, men det är så onödigt och dumt ändå. Ska inte göra om det.

Annars är det mest saker som glömt spänna sadelgjorden ordenligt och glömt hjälmen flera gånger på väg ut i skogen eller ridhuset (ok, vissa använder inte hjälm alls men för mig är det viktigt och folk får ändå jämt påminna mig) Men jag vet bättre nu! :D hoppas jag..

Kompisen och jag hade varit och badat med hästarna och på vägen hem tänkte jag skoja till det lite och
hängde min blöta t-shirt på pollens huvud så det blev som en liten turban, vi skrattade och tyckte det såg
hel festligt ut! efter en bit på vägen hem började häst jäkeln tramsa och skulle gå in i skogen jag fick hela
tiden styra henne så hon inte skulle gå in i träd eller vika av från stigen, började bli lite irriterad så jag sa till
kompisen att hon fick rida före, då upptäckte hon att t-shirten hade glidit ner över ögonen på häst kraken som
fick spåna sig fram i blindo.. och där hade jag suttit och förbannat mig över den korkade hästen..:angel:

finns många mer korkade grejer jag gjort med det tar jag senare!

Envis som jag var höll jag kvar i grimskaftet och åkte med på hälarna.. tills jag föll omkull, klassades som överlast och blev ivägskjuten av en bakhov:grin:. Hon sprang ned till sin pojke, jag kom haltandes efter, tog grimskaftet och snäll som ett litet flasklamm följde hon med mig för att sona sitt brott :angel:

HAHAHA härligt formulerat:rofl::rofl::bow::bow:

urskön tråd ;)

jag hoppade en häst som har en tendens att bocka. jag styrde honom mot hindret (ca 70cm) och han fick för sig att precis innan var det rätt tillfälle att bralla! han bockade med en sån kraft att jag trodde att han skulle ställa sig på mulen, och sedan laddade han inför en upprepning och då tog han i så att han bajsade och fes - jättehögt :o well, han hoppade snällt och sedan bockade han igen och då gjorde jag en kullerbytta över huvudet på honom och landade på fötterna med tyglarna i handen. kan ju säga att vi inte gick obemärkta förbi för de andra som red ;)

jag skulle leda en bångstyrig unghäst till hagen. några framför mig hade nyss ridit lektion och skulle skritta sina hästar barbacka till hagen. hästen jag ledde tyckte det verkade helkul och ville springa efter. när jag morrade åt honom tvärstannade han och tittade på mig som om han blivit grovt förolämpad för att inte låta honom springa med innan han siktade (jag lovar, han verkligen siktade!!) och drämde ner hoven rakt på min fot. när jag sedan skulle flytta på honom låtsades han som att det regnade.

jag och ett gäng hade varit ute och ridit. en av hästarna hade gått som på nålar och vi kunde knappt trava utan att den stackars tjejen flög av. så vi bestämde att vi skulle ta en galopp i hagen istället. väl där tog en lugn häst täten och för en gångs skull jobbade hästen jag red i form, trots att det var helt öppet och chans till att verkligen sträcka ut. jag tänkte att vad tusan, detta går ju skitbra och släppte lite på tyglarna... två sekunder senare låg jag på marken. jag hade blivit avbockad och hann inte fatta vad som hände. jag såg bara hästen galoppera iväg som en galning med tyglarna vid frambenen... men det gick bra, varken jag eller häst (eller tyglar!) skadades :)

jag red lektion på en sur, egen lektionsponny. när vi skulle trava gjorde jag en halvhalt och skänklade på. men han började inte trava, han saktade av helt. jag skänklade lite hårdare och helt plötsligt försvinner hästen under mig, så jag står rakt upp med fötterna i marken och hästen under mig. jag hinner precis kliva ur stigbyglarna och svänga över benet innan han börjar rulla sig, med sadel och allt... vad skulle jag göra!? jag bara stod där och såg smart ut... när han var klar reste han sig upp och skenade iväg. jag kan tänka mig hur det måste sett ut för ridläraren att se mig stå där medan hästen rullade sig, haha :d

inte så farligt, men kul :laugh:

Ehh nej, jag tror inte du blir kär om du ser killen...:eek: Han är minst lika galen nu som förr, BORDE ha stadgat sig men är fortfarande den där killen som alla mammor/pappor varnade en för. Bad news helt enkelt...fast det är klart, om han hade sett ut som Brad Pitt typ, så hade det nog varit liiite spännande:o

Om jag skulle beskriva honom nu så ser han ut som följer; oftast svart i nyllet av olja ( hoppas jag, det KAN vara skit också ), går omkring i overall o stövlar för det mesta, tar sig fram med trimmad traktor! ( har antagligen förlorat körkortet för lääänge sen ).

MEN jag är ändå grabben evigt tacksam:bump::bump::bump:

Minns han dig? Hälsar ni och småpratar lite om incidenten "kommer du ihåg när..." när ni träffas på ica? :banana:

Geeeez,vilken rolig tråd, tack TS, du har förgyllt min kväll!!

Gud vad kul! Har skrattat mig harmynt!

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Ja..det var väl det mest korkade jag gjort...

JAG DÖÖÖÖÖR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!:rofl::bump::rofl:

det allra dummaste jag har gjort var när jag var 13år.
jag red i skogen och skulle gena över en äng... Ja, det var vad jag trodde en helt vanlig äng.
Men det var ett kärr.

Jag kände hur hästen sjönk ner och fastnade. Jag var tvungen att kasta mig av och försöka få upp honom.
Men han sjönk längre och längre ner.

han slutade då att försöka ta sig upp

till slut hade han sjunkit upp till magen då jag går och hämtar en gren och var tvungen att piska hästen så att han kom upp :cry:

Medans tårarna sprutade var jag tvungen att göra så!

Till slut så brjar han kämpa sig upp ordentligt!

OCH han lyckades min kära gamla häst :love:

Hoppas att han förlät mig för detta.

Åh vad skönt att jag inte är ensam om detta.
Hjälpte en kompis med hennes häst och var (som tur var) i stallet ensam en fm, bestämmer att det är nyttigt för pållen att kliva lite i skogen där det inte finns någon stig.
Tänker ändå att, "vad konstigt att ingen brukar rida här, det ser så mysigt ut i den här lilla dungen"
Vi hopparöver ett dike men landar i sankmark på andra sidan.Hoppar snabbt av hästen för att leda den till fast mark "det-blir-fast-därborta-om-två-meter-"
Eller inte.
Snart är det ingen ide att vända för vi har kommit så långt, och stackars ponnyn kämpar med dy till bogarna för att ta sig framåt. En bit innan vi kommer ut på vägen ligger en stock i kärret. Vi måste bara över. Ponnyn är helt slut så jag får ta till piskan och bokstavligen slå hästen över.:cry:

Snabbt tillbaka till stallet och fram med hink och vatten och skura häst, människa och utrustning.

GUd, har aldrig mått så dåligt över nåt jag gjort. Berättade aldrig för ägaren, hon hade aldrig förlåtit mig. Som tur är gjorde hästen det.

Suverän tråd!

Var i 11-års åldern och red på ridskola. Red en tjurig liten B-ponny som hade lite svårt med galoppen. Försöke fatta galopp, hästen bara slängtravar. Går in innanför spåret för att inte stoppa upp för de andra. Försöker igen och samma sak händer, men nu innanför spåret. Blir trängd av en annan ponny på spåret och en annan innaför mig så kan inte komma nån vart. Ser framför mig hur min ridlärare står lite snett med ryggen emot. Ser också att jag är påväg mot henne i full kareta, får inte stopp på hästen och kan inte svänga, så vad händer - kommer i 180 mot henne och rider rätt på henne! Hon ramlar men klarade sig som tur var utan skador, reser sig upp och borstar av sig och säger: Tack för den, Emma. Gud, så pinsamt det var!!:eek:

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Bästa jag hört!!! Sitter o skrattar för mig själv :rofl:

SKRATTVARNING!! på högsta nivå
de här va en skitkul tråd ja skatta nästan så jag kissa på mig, många saker e inte alltid kul när dom sker men en tid efter kan man skratta åt de. kul att alla delar med sig av roliga händelser.

Vet inte om jag gjort så mycket dumt just, men en sak är kanske att jag en gång vid typ 12-13 års ålder red ut en häst med hela täcket på sig! Under sadeln! Dessutom med huva på! (Vinter och hästen skulle inte frysa) :grin: Vi var två stycken och folk stirra som bara den när vi kommer med sadel, martingall osv ÖVER ett termotäcke som var spänt med kryssgjordar osv :D Fanns det inte ländtäcken på den tiden eller? :rofl:

Hahaha! Asgarv. Roligaste tråden ever :rofl:

Jag får väl ta och dela med mig av nån egen tabbe då.
Jag kanske var 12 och var medryttare på en shettis som hette Tess. Min storasyster red en annan häst i stallet som hade samma ägare. Nu var det så att Tess gick på bete en bra bit från stallet så jag brukade borsta henne i hagen och rida dit för att träffa min syster. Precis vid grinden till hagen fanns en fålla där man kunde göra iordning hästen. Jag hade sadlat och tränsat och skulle bara vända mig om och plocka upp mina handskar. Tror ni inte att den lilla loppan kastar sig iväg under staketet (som i fållan var så högt att hon kunde gå under) och racear iväg till sina kompisar. Långt bort i andra änden av hagen.
Det var bara att springa efter den lilla hårbollen med flaxande tyglar. När jag sen får fast henne får man den där oskyldiga blicken, Vadå? Jag har inte gjort något?
Ja hästar har rolig humor ibland :p

*kl*

Jag kom på en till. Var kanske 14 år, red en kallblodshingst vid namn Jonne. Min kompis red valacken som stod i samma hage. Vi skulle hoppa, i hagen, och byggde vackra hinder av plankor och bildäck.. Dessa hästar var inte så våldsamt uppfostrade precis, så när jag hoppade så lade sig min kompis strax bakom. Jag hoppade riktigt snyggt för en gångs skull, och vänder på huvudet för att titta på kompisen. Hon hoppar, och bockas av i samma ögonblick. DÅ känner jag hur min häst tar ett språng till, upp på en stor platt sten som var 70-80 cm hög..:eek: Jag hade dödsångest över hur FAN jag skulle komma ner! Men han bestämde sig efter kanske tio sekunder för att nu var det nog, han skulle ner, och surfade på skorna ner. Skitläskigt. Sen hoppade jag av, och sprang fram till min kompis som låg kvar på marken. "Jag har en sten i ryggen, jag kan inte röra benen" säger hon.:crazy: Oh, shit! tänkte jag, nu är hon lam!!! Tog kanske 5 sek till sen slet hon sig upp på fötter och rejsade argt efter sin spunkiga häst och skulle mörda honom.. Hon jagade honom runt runt i hagen i säkert en kvart..:rofl:

*Kl*

Jag red en c-ponny som är väldigt envis. Men man kan få henne att gå fint genom att vara envis och bestämd, vilket jag var när jag skulle hoppa ett natur hinder. Min kompis stog och höll i grenen eftersom den inte ville ligga still med hjälp av stödet. Jag red ponnyn på en volt nåra varv innan jag styrde mot hindret som inte alls såg ut att vara särskilt högt. Men när jag närmade mig växte det och plötsligt såg det oroväckande högt ut, så jag vände bort henne från hindret, precis innan :o Det var ju inte hästen som vägrade, utan jag! x'D :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka