Sv: Korkade misstag vi alla gjort
Jag har väl några daker som man inte är så stolt över
På min prao förra året, då var jag femton, då skulle vi släppa ut stona och deras föl.
Fölen gick lösa brevid mamma och vi höll i stona.
Stot som jag höll i var snäll som en ängel och gjorde ingenting.
Men sen fick fölis några små ryck och sprang helt plötsligt in mellan mig och mami och fortsätter framåt och struntar i att det finns ett grimskaft där.
Då grimskaftet hamnar på fölis hals nedanför ganasherna (stavning?)
och fölis fattar ingenting utan försöker dampa på framåt.
Jag släpper och fölis rejsar iväg (vi var inne i hagen då)
och mamma är så duktig så hon travar med huvudet åt sidan för att inte trampa på grimskaftet. Sen stannar hon, och jag fick av henne grimman och allt
På min första prao, då var jag väl typ 13-14, då praoade jag på ridskolan och när hästarna skulle in gick jag och min handledare och skulle ta in unghästarna.
Vi tänkte ju inte på någon speciellt ordning utan tog bara in dem.
(Vi tog gammel stot först och de andra fick utbrott i hagen)
så när jag är påväg in i stallet med lill-valacken så hör jag bara massa dunder, och när jag vänder mig om så dundrar det in massa unghästar bakom mig.
Jag står där och typ
Alla unghästar kastar sig in i stora stallet som var fullt med småbarn just då. Alla småbarn gömmer sig i boxarna.
Min handledare kommer in och berättar och W hade dampat och slitit sig.
Så vi hade nu 4-5 unghästar lösa inne i stora stallet!
Så fort man fick tag på nån så drog resten iväg till bortre änden av stallet och då gick det inte att hålla dem.
Sen går W in i en av spiltorna till en ridskolehäst!
Som tur är gör ridskolehästen ingenting^^
Sen lyckas vi typ "valla" ut dem och jag har fått tag på W, men ute ur stallet så ska hon stegra och ha sig så jag kastar grimskaftet över ryggen och hon galopperar mot deras utestall.
Min handledare går med ett ungsto och W kommer galopperandes mot dem och gör ett ordentligt bocksprång och bakhoven bara nuuuudddaaar vid hennes jacka.
Sen fick vi in dem efter en stund, efter att två av dem sprang tillbaka in i stora stallet men sen gick det bra!
Sen kommer jag inte ihåg så mycket, förutom nått som hände för nåra veckor sen.
Vi hade varit ute jag och min kompis på medryttarhästarna.
Sen sista biten hoppade vi av och skulle gå med dem hem.
Jag knäppte upp B:s träns (pullarträns) och tänkte först sätta fast achenremmen, men lät den hänga.
Sen skulle han böja sig och klia sig och kliver på dem remmen, får panik och drar upp huvudet så själva nosgrimman far åt hel*ete och tränset ser förjävligt ut.
Men det gick iaf att leda honom hem