Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Gjort många misstag med min första unghäst.

tillexempel:

att inte tränade att lyfta hovar ordentligt när hon var liten vilket jag har fått sotat för idag då hon är jävlig när man tar upp hovarna.

att tappa tålamodet snabbt då hästen "retas" och har då tagit till diverse föremål att dänga till hästen med.

Tooveee: Eler hur! Fy vad ja skäms x)

Jag skule rida en shettis, som stod med sin kompis i en avstängslad del av den stora hagen. Jag fann ingen grind, så ja försöker trampa ner eltråden (utan ström lyckligtvis) med foten och leda ponnyn över :o hon fastnar förstås med hoven i staketet, sliter sig loss och skenar iväg med staketet i två delar och kompisen efter sig :crazy: oj va ja skämdes :o fler saker har hänt, men kmr inte på just nu :angel:

Haha, jag och en kompis skulle rida en shettis i hagen, barbacka utan hjälm o allt, när den plötsligt fick fnatt när jag satte mig och började sparka mot sina kompisar sen blev det värsta slagsmålet mellan alla hästar så vi fick springa för livet xD Haha jösses vad dumma vi var..

:rofl:

Påminnde om när jag och en kompis hade ridit en shettis. Hagens grind består av tre träslanor som man får lyfta bort. Vi skulle lämna ponnyn i hagen, men eftersom shettisar är så små tog vi bara bort två. Jag sa till min kompis att hon inte behövde sitta av (hon hade hade ridit till hagen och jag hade gått), bara luta sig mot ponnyns hals så skulle dom kunna gå under den översta slanan. Men va händer? Jo, hjälmen fastnar i grinden, hästen får panik och rusar framåt, min kompis glider av hästens bakdel (eftersom hjälmen fortfarande vilar mot träslanan) och rakt ner i lervällingen! :rofl: gud vad vi skämdes! :angel:

Detta är noh en blandning mellan dumhet och olycka.

Jag hade en foderhäst, ett ungruss för lite mer än ett år sen och jag hade precis fyllt 14. jag hade varit ute och kört. Så jag hade precis tagit av vagnen och selen och hade trätt över grimman runt halsen så hästen inte skulle gå någonstans när jag selade av. Sen skulle jag ta av tränset och hade precis börjat ta av det när hästen slår upp huvudet och får sidostycket i ögat, så hon fick panik och stegrade sig och slog över, och på något sätt fick hon runt kedjan som sitter mellan grimman och stallväggen runt halsen. Så där låg hon helt panikslagen och hunde kanppt andas! Så jag for ju i panik och var först tvugen att lugna hästen innan jag kunde göra något. Jag förökte knäppa loss kedjan men det var för spännt (då kan nu ju förstå att det var svårt att andas). Så jag fick försöka få upp hästen på benen och det var ju brottom, men det gick inte heller. Men tillslut fick jag upp huvudet på henne och kunde nätt och jämt knäppa koss kedjan. Jag var så fruktansvärt rädd, och det var ingen i stallet heller. Men hästen var helt oskad och det verkade som att hon hade glömt händelsen såfort hon kom på benen, fast jag skakade som ett löv i i flera timmar efter. Ush va det var hemskt!!

Jag herre gud vilken skrattkramp efter alla historier. Får fortsätta läsa i morgon.. men jag måste ju bidra..

Mitt bidrag hände för ca 10 år sedan då jag var med på clearround med min sköthäst. Han var en knappstruppvalack på ca 6 år, schabraktigrerad och med ett lite komiskt, udda utseende (ialla fall i vår lilla by).

Ska säga att jag aldrig varit tävlingsmänniska och självklart var jag lite nervös och uppjagad.

På framridningen förvandlas min lååånga, halvlojja springare till en het, speedad fullblodshingst med värsta, spänstiga övertrampstraven, OMÖJLIG att fatta galopp på och showade inför alla nyfikna, något förvånade ponnymänniskor.

Väl inne på banan kom han på att så här brukar det väl aldrig se ut i vår paddock och struttade runt och tyckte att man måste vara seg som ett tuggummi, sakta av gradvis tills man står still 50 cm framför ALLA hindren för att titta (hinder 70 cm, häst 155 cm). Jag behöver väl inte förtydliga att på andra hindret, efter sammanlagda tredje vägran fick speakern sägga att tyvärr är ekipaget uterslutet på grund av olydnad.. men du får gärna fortsätta runt för att hästen ska få lite rutin... Plikttrogen som man är så gjorde jag helt enkelt det.. superstressad, generad och brydd över att nu vill nog snart någon annan få möjligheten att komma in och kamma hem sin vita rosett o alla vill komma hem idag. Ja, ja det tog en stund runt kan jag säga..

Vad var det för kul med det här kan man undra? Jaa detta är egentligen bara uppvärmningen. Här kommer finalen:

På väg ut från banan, med en aning tilltufsat självförtroende och stolthet, kommer det fram en gammal klasskompis och frågar om hon får låna sadelgjorden för hennes hade gått sönder. Givetvis säger jag, glad över att någon ids komma fram och tilltala mig överhuvud taget. Jag spänner loss och låter sadeln ligga kvar på ryggen (smidigt tyckte jag och man orkar ju inte BÄRA hela vägen). Vi skulle ju bara gå den korta biten till stallet..

Eftersom det var tävlingsfestligheter på vår lilla klubb fick man går en omväg för att komma upp till stallet och detta var på en asfaltväg med hyfsad uppförsbacke. Sagt o gjort, vi traskade på och det var frid och fröjd. Efter en bit börjar min prickige stolle, som nu återmuterat till låång lojj springare, gå knyckigt o seeegt och se lätt konfunderad ut. Men ååååå, kom nu ditt sega stycke, vi ska bara in i stallet så får du slappa bäst du vill, tyckte jag (fortfarande lätt tillknycklad stolthet) Kom igen! Efter en kort stunds stretande och än mer knyckig häst, stoppar han in rumpan under sig, ökar takten (till min glädje) och BRAAAK.. Båda två hoppar till och vänder oss uppjagade om.. Där ligger så klart vår sadel som stegvis förflyttat sig bakåt på stollens rygg, tills ryggen tog slut... Springaren, som kände sig förråd av sadeln, vägrade gå i närheten och ingen människa i närheten (som tur var). Tillslut tar jag beslutet att inte behöva vara så jä--la effektiv utan får helt enkelt ta en sak i taget.
In m hästen i stallet o boxen, rusar ut och ber en stilla bön att ingen billist, mopedist eller joggare skulle fått närkontakt m sadeln som låg mitt på asfaltvägen.... o ... nää, den låg kvar, oskadd även om den var nåågot repig efter sin luftfärd....

Jaa, vad säger man? Vad tänker man med ibland?!

Kan bara avsluta m att säga att varken häst, sadel eller ryttare fick bestående men av hjärnsläppet.. Inte något allvarligare i alla fall.

Jag lärde mig av erfarenet att säkerhetsgrimskaft är inget att leda ut en stoooor irländsk import med.
Speciellt som sagda häst är rädd för eltråden och man glömt att stänga av strömmen innan :angel:
Helt plötsligt står man med ett grimskaft i handen och en lös häst brevid sig.
Som tur var fattade han aldrig att han var lös, ingen hade sett och det vara bara knäppa fast honom igen och leda dom sista metrarna in i hagen.

När jag var 15-16 brukade min kompis och jag vara ute och köra skötponnyn på Södertäljevägen. Givetvis mötte man ofta militära lastbilskonvojer som äääälskade att tuta när dom körde för bi.
Men:devil:fick dom, för det tyckte inte Dulle var ett dugg läskigt, däremot en stor sten som låg vid vägen, då tänkte han vända med vagn och allt och springa hem, knasiga häst.

Jag har väl några daker som man inte är så stolt över:angel:

På min prao förra året, då var jag femton, då skulle vi släppa ut stona och deras föl.
Fölen gick lösa brevid mamma och vi höll i stona.
Stot som jag höll i var snäll som en ängel och gjorde ingenting.

Men sen fick fölis några små ryck och sprang helt plötsligt in mellan mig och mami och fortsätter framåt och struntar i att det finns ett grimskaft där.
Då grimskaftet hamnar på fölis hals nedanför ganasherna (stavning?)
och fölis fattar ingenting utan försöker dampa på framåt.

Jag släpper och fölis rejsar iväg (vi var inne i hagen då)
och mamma är så duktig så hon travar med huvudet åt sidan för att inte trampa på grimskaftet. Sen stannar hon, och jag fick av henne grimman och allt:)

På min första prao, då var jag väl typ 13-14, då praoade jag på ridskolan och när hästarna skulle in gick jag och min handledare och skulle ta in unghästarna.
Vi tänkte ju inte på någon speciellt ordning utan tog bara in dem.
(Vi tog gammel stot först och de andra fick utbrott i hagen)
så när jag är påväg in i stallet med lill-valacken så hör jag bara massa dunder, och när jag vänder mig om så dundrar det in massa unghästar bakom mig.

Jag står där och typ :eek::confused:
Alla unghästar kastar sig in i stora stallet som var fullt med småbarn just då. Alla småbarn gömmer sig i boxarna.
Min handledare kommer in och berättar och W hade dampat och slitit sig.
Så vi hade nu 4-5 unghästar lösa inne i stora stallet!:crazy:
Så fort man fick tag på nån så drog resten iväg till bortre änden av stallet och då gick det inte att hålla dem.

Sen går W in i en av spiltorna till en ridskolehäst!
Som tur är gör ridskolehästen ingenting^^
Sen lyckas vi typ "valla" ut dem och jag har fått tag på W, men ute ur stallet så ska hon stegra och ha sig så jag kastar grimskaftet över ryggen och hon galopperar mot deras utestall.
Min handledare går med ett ungsto och W kommer galopperandes mot dem och gör ett ordentligt bocksprång och bakhoven bara nuuuudddaaar vid hennes jacka.

Sen fick vi in dem efter en stund, efter att två av dem sprang tillbaka in i stora stallet men sen gick det bra!:):grin:

Sen kommer jag inte ihåg så mycket, förutom nått som hände för nåra veckor sen.
Vi hade varit ute jag och min kompis på medryttarhästarna.
Sen sista biten hoppade vi av och skulle gå med dem hem.
Jag knäppte upp B:s träns (pullarträns) och tänkte först sätta fast achenremmen, men lät den hänga.
Sen skulle han böja sig och klia sig och kliver på dem remmen, får panik och drar upp huvudet så själva nosgrimman far åt hel*ete och tränset ser förjävligt ut.
Men det gick iaf att leda honom hem:grin:

Jag glömde sätta på transport skydden när jag redan lastat in ponnyn. efter som ponnyn trampar runt gick jag in i transporten och satte på dom:eek: Han fick panik och jag fick åka ambulans:crazy: Inget allvarligt hände förutom Jättestora!! blåmärken:p

Kul tråd!:D

Då ska vi se vad jag har åstadkommit..:

Skulle köra åsnan med släde första gången.:idea: Vi hade just renoverat en jättefin gammal kälke, vi fått av en granne, och gjort om den till häst(åsne-)släde och lagt skaklar på. Åsnan i fråga är lugnen själv och hade blivit körd drygt ett halvår innan händelsen. Skulle bli jättekul tyckte jag. Vi hann 1,5 meter innan åsnan sticker iväg i sken och jag ligger på marken med snö ÖVERALLT! åsnan skenar ut på stora vägen, över en åker, hem till gården igen, mellan en stockhög och trakrkärran och stannar sedan hur lugnt som helst. Vad som återstod av den gamla, fina kälken fick duga som bränsle för vedkaminen i vardagsrummet.

Hade just fått hem min första egna häst:love: och band efter en ridtur upp honom i en ring på utsidan av hästtransporten. Gulle böjer ner huvudet och kliar sig mot transporten och när han sedan lyfter huvudet igen får han grimskaftet kring nacken och fasnar i panik kastar han sig bakåt, sliter av grimskaftet, trampar sönder en hink och får ett sår i ansiktet.

En annan gång var jag ute och red själv i vintermörkret.:) en bit från vårat hus står en ensam älg på en åker. Hästen blev väldigt intresserad av älgen och vill försiktigt gå närmare för att titta. Jag tycker bara han är gullig och låter honom stå och titta på älgen. :angel: när sedan älgen sätter av in i skogen blir pålle livrädd, tvärvänder (=jag i backen = sadel och ländtäcke under hästen) och förvinner i mörkret.. hann upp honom ganska snabbt och kunde rida hem. som tur vad.

var ute och red på samma häst barbacka mitt ute i skogen och kommer till ett litet buskage. Pålle tar sats och pressar sig under en gran!:eek: haha! hade inte en chans att sitta kvar utan blir avvispad, smäller i backen och ser hästen sticka hemåt!

En regnig dag var jag och min kompis ute och red på några ängar en bit från gården, och de små dikena var perfekta vattengravar tyckte vi. Min häst var inte riktigt av samma mening..:D jag rider i galopp rider an mot "vattengraven" med en häst som bjuder glatt men plötsligt tvärstannar med huvudet mellan frambenen och världens slirspår efter sig. Jag plupsar med huvudet före rätt ner i diken och sitter sedan där med tyglarna i händerna utan att riktigt förstå vad som hänt:D Denna händelse bidrar fortfarande till en hel del skratt

Jag har en bra också...när jag var typ 11 så kom jag på den LJUSA idéen att knyta fast en vanlig pulka bakom min ponnytravare - ni vet, så att man kunde sitta bakom och åka i den härliga snön:idea:

Ponnyn var säkert 10 år gammal och körd o tävlad i vagn i flera år men när han hörde första "fraset" av pulkan i snön så bar det av! Jag åkte av i ett stort snömoln, hästen försvann i sken med en dinglande pulka efter sig, ut på stora vägen i ishalkan, fortsatte ner mot byn och riksvägen som går igenom där, jag sprang efter och fick skjuts av en huligan från orten som kom i sin gamla Volvo Amason!
Han körde som en vettvilling ner till riksvägen där vi hann ikapp ponnyn, killen VEVAR ner bilfönstret och nappar tag i tömmarna:eek:
Ponnyn är helslut och stannar äntligen - precis innan byns centrum.

Jag var helt livrädd för huliganen i Amasonen och för vad jag hade ställt till med men EVIGT tacksam i dag för hans hjälpande hand:D

Ponnyn var helt oskadd som tur var och han fungerade i många år till som tävlingshäst framför vagn så han fick inga psykiska men heller.

men hur gick det för pulkan?

Haha hoppade du upp från höger sida om hästen eller? :rofl:

Japp han ska klara att jag hoppar upp från vilket håll jag vill men framför allt ska jag klara av att hoppa upp från vilken sida som helst och det måste jag träna på. :D

MVH Ann

:rofl: :bow:

Lovizz
: På dina historier låter det som om du mest haft otru och inte vart så klantig som oss andra :angel:

• När jag var och jobbade i galoppstallet skulle jag ta in en gammal häst som jag brukar få rida. Stallet har två dörrar, en huvuddörr och en lite mindre som är på sidan av stallgången. Jag bestämde mig för att ta in hästen genom lilla dörren. Bredvid dörren står en havreklipp (för er som inte vet vad detta är så är det en stor, tung maskin man klipper havre med). Jag kmr inte ihåg vrf, men när jag kommit in genom dörren var jag tvungen att vända på hästen (jag tänkte: äh han är så gammal och lugn de går nog bra). Hästens täcke fastnar i klippern, han får panik och välter hela baletten med ett stort brak :o :eek: tränaren och en annan tjej ropade och undrade förstås vad som hänt, jag syller på att hästen blivit rädd :angel: guud va jag skämdes >.<

Har löshoppat en ponny på en ridplan med grindar på bara 110 cm, pålle tycker såklart att mina hinder var för små och hoppar istället ut och tar sig en galopptur på egen hand i byn. Fick som tur skjuts med en snäll gubbe och fick fast hästen vid en rätt trafikerad korsning ( :crazy: ) efter bara någon kilometer. Löshoppar inte på den planen igen!

Kul tråd!

Så här kommer mitt bidrag:

När jag var tonåring fick jag äran att att ta hand om min dåvarande ridskolas alla hästar (och hundar) när ägaren var på semester. Alla hästar gick tillsammans utom ett stort halvblodssto och i en annan hage en liten shettis. Tyckte synd om dem och släppte ihop shettisen med halvblodet. De blev MYCKET glada:D, så glada att det resulterade i att vi fick en fölunge året därpå (stoet lade sig ner så den lille rackaren kunde nå)...Och inte nog med det, jag lyckades oxå släppa ihop löptiken med grannens hanhund, så det blev valpar. Min ridlärare var måttligt förtjust kan jag säga:mad:

Kul tråd!

Så här kommer mitt bidrag:

När jag var tonåring fick jag äran att att ta hand om min dåvarande ridskolas alla hästar (och hundar) när ägaren var på semester. Alla hästar gick tillsammans utom ett stort halvblodssto och i en annan hage en liten shettis. Tyckte synd om dem och släppte ihop shettisen med halvblodet. De blev MYCKET glada:D, så glada att det resulterade i att vi fick en fölunge året därpå (stoet lade sig ner så den lille rackaren kunde nå)...Och inte nog med det, jag lyckades oxå släppa ihop löptiken med grannens hanhund, så det blev valpar. Min ridlärare var måttligt förtjust kan jag säga:mad:

Men ojsan, hur såg det fölet ut!??! Kan nästan förstå att ridläraren inte blev glad, hihi.

Kom just på en sak som jag tycker var ganska korkad som jag gjorde när jag ganska nyligen fått min häst. Jag tänkte att jag skulle rida över till ett par fina ridvägar i närheten. Men för att ta sig dit måste man klampa över ett litet dike,, och någon har lagt en stor typ metall platta eller nåt över så att man kan komma över lite lättare om man inte har häst. Jag hade såklart aldrig ridit den vägen innan så jag fick världens bästa ide! :idea:

Varför inte gå över metall plattan så blir det inte lika mycket lutning för hästen? Alltså LÄTTARE!! :D Och jag testade, hon metallen lät ju så högt att jag hoppade till riktigt högt. Var ju inte riktigt med på att metall lät högt när hästen klampade över med SKOR på hovarna.. :angel: Hästen blev lika rädd och hoppade högt hon med och så började hon snurra runt på metall plattan och visste inte vad hon skulle göra så hon kastade sig rätt ner i diket.. Blöt blev man när man ramlade av i vattnet.. :rofl: Som tur så stannade hästen direkt när jag ramlat av.. Antar att hon hämnades på mig, för att jag ledde henne ut på en konstig metall bit.. :angel:

Jaja, nästa gång kanske man ska tänka lite innan man geomför det.. ;)

*kl*

Här kan jag ju berätta min otroliga historia :rofl:

Hade varit nere i ridhuset och tävlat, anläggningen ligger ca 300m från oss, och var på väg hem till stallet.

Innan man går över en stor väg så finns det ett jättefint äppelträd med super goda äpplen.

Denna gång så stannade jag och tänkte att jag visst kunde ta ner några äpplen, både till fullblodet jag red och till mig själv.

Och mycket vill ha mer säger man ju!! :crazy: Så när jag tagit ett par äpplen i fickan så såg jag att betydligt högre upp så hängde det jättefina stora mogna äpplen. Hästen började vid det här laget bli lite trött på att stå vid vägen och se ner till stallet så han rörde sig i sidled lite grann.

Jag inser att jag inte når dessa äpplen om jag inte slätter mig upp i stigbyglarna! Jag ställer mig upp och sträcker mig efter äpplena vilka jag ändå inte når :crazy:. Då kommer jag på den fullständigt geniala idéen att sätta tyglarna under skänkeln så jag kunde använda båda händerna, den ena handen skulle ta tag i grenen och dra ner den och med den andra skulle jag då få tag i äpplena.

Sagt och gjort, fick tag i grenen och drog till i den varvid ca 10 äpplen faller ner rak på rumpan på fullblodet som gör en rivstart framåt :angel:

Ja jag kan ju säga att jag absolut inte kunde göra något, föll handlöst bakåt över baken på hästen och i backen som en sten. Hör hur det kommer bilar och hör även hur hästen halkar på asfalten på den stora vägen. Hör även hur däck bromsar och jag fryser till is...

Vad har jag gjort!! Min första tanke var att det hänt en rejäl olycka med min häst och de bilar jag hört. Alla olika scenarier far i genom mitt huvud och de värsta möjliga bilder rullar upp för mig.

När jag inser att jag måste resa mig upp för att se vad som hänt även om jag inte vill det så inser jag att jag faktiskt inte kan resa mig :crazy: Så där ligger jag helt pall och vet inte om jag orsakat en olycka där både min häst och en massa människor dött.

Kan inte ens lyfta på huvudet inser jag och svär mer än en gång över mitt oerhört dumma tilltag.

När jag ligger där och förbannar mig själv så hör jag plötsligt en massa människor som pratar, det visade sig vara de som "nästan" körde på min häst. Det visade sig att både de och hästen klarat sig utan några skador alls. :bow:

De hjälpte mig upp och ville ringa ambulans vilket jag självklart sa bestämt nej till. Jag hade fruktansvärt ont i hela kroppen och var helt sårig på armarna även om jag hade kavaj som skydd. Har faktiskt även idag kvar ärren efter stenarna.

Det slutade ganska lyckligt, dock fick jag stryka mig i nästa klass och även dagen efter. Ett läkarbesök gjorde jag på måndagen då jag hade dubbelseende och ont i buken. Inget allvarligt bara ihop tryckt bröstkorg och hjärnskakning. Men dock en erfarenhet visare

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka