Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

Nu har jag lagt fler puckade grejor till listan..:crazy:
Varmblodsstoet stod lindad under natten, lyckades vrida och trampa på lindan så den drog åts på ett ställe och stasade (fram)benet. :(Svullen sena, halt häst. Hälta gick över, svullnad kvarstod. Mycket stök senare så finns även ett sår där det trycktes ut vätska när hon svällde som värst. Såret infekterat trots mattes spritförband, häst får antibiotikasprutor för att häva allt helt enkelt.:mad: Matte städar nogsamt såret, hittar ett grässtrå(efter vädring av såret) och böjer sig nära för att se så inget mer skit sitter i såret. Häst tror att matte ska pilla i såret och smäller med supersnärt upp hoven mot sin mage, rakt på mattes näsben.:eek: Krask, så har matte faktiskt inte brutit näsan men har en spricka och ett hack i näsbenet och en mild hjärnskakning som minne av damen i fråga och får sitta på akuten halva natten..:o Hur dum får man vara?.. "jag tar bort händerna så lyfter hon inte på benet", men hur skulle hon se det??...:angel:

Ojoj....vilken härlig tråd! Jag kommer inte ihåg så många av mina korkade misstag när det gäller hästar, men ett par.

.1. Hoppade hinder med min sköthäst i en blöt gräshage utan broddar....det slutade med att vi välte (hagen lutade dessutom). Inga skador på oss dock.

.2. Fick för mig att sitta upp på kompisens lite knepiga sköthäst, som slängt av kompisen ett antal gånger. Satt kanske kvar i en sekund, sedan bockade hon av mig.

.3. Jag och min kompis fick för oss att busa med vår sköthäst (en gammal arabvalack), så vi springer i hagen och busar upp honom. Plötsligt tar gamlingen ett skutt över staketet och försvinner bortåt vägen. Vi fick panik, men lyckligtvis fick vi tag på honom igen. Hans shettis-kompis såg mycket snopen ut när bästisen flög ut...

.4. Den här sista är inte hästrelaterad, men lite rolig...Jag och min kompis fick av någon anledning för oss att vi skulle rida in en ko. Så vi valde ut den snällaste av deras kossor och satte på henne en grimma. Tyvärr blev kon lite rädd och sprang ifrån oss (de springer mycket snabbare än man kan tro). Det hela slutade med att vi blev jagade av en flock uppretade kor och det dröjde ett bra tag innan vi fick av den stackars kon grimman. Dessutom skulle vi på födelsedagskalas hos en annan kompis samma dag. Hon var ganska irriterad när hon skulle hämta oss och upptäckte att vi befann oss i en kohage....

klantade mej lite för nåra veckor sen :angel: Skulle ta ut min medryttar häst i hagen och öpnar grinden och hänger eltråden på grinden går in med hästen i hagen och stog för nära grinden kommer åt eltråden och elen går igenom min arm och genom grimskaftet och hästen får en stöt nu vägrar han att gå igenom den grinden (finns två grindar på samma hage.) han tar ett jätte stort skutt in i hagen och sen stå han en bra bit ifrån.. :angel: håppas han snart kommer över de :rofl:

Ja...det måste ju helt klar varit när jag var kanske 5-6 år och skulle leka Zorro. Hade sett hur han hoppade på sin häst "från ovan". Min shettis stod och åt hö. Jag klättrade upp på ett staket bakom honom och tog sats och hoppade såklart av. Som "tur" var så landade jag BAKOM hästen och fick en spark rakt i ansiktet. Blev paff, vågade inte säga något till mamma eller pappa så där gick jag med ett märke av en hov i ansiktet och var chockad...:crazy:
Tur att jag klarade den smällen kan jag säga...

hahaha helt otroligt, jag skrattade så jag grät

fy satans vad jag skrattar!! Helt underbart

Nu kom jag på en till sak ;)
Det var väl för ett-två år sedan tror jag.
Det var när jag och min häst var i en av våra gamla "perioder", när han INTE ville komma i hagen. Och kom man för nära så - BRAKFIS följt av ett bocksprång och sedan såg man bara en vit svans fladdra iväg. Tjugo minuter tog det att få tag i honom, det var väl inte så farligt för att vara honom, just då, men ändå. Sedan kom vi till grinden, och då fick han för sig att han inte ville gå igenom. Han såg riktigt rädd ut alltså. - Såååja, det är ju inte farligt litte gubben, kolla här. Sa jag och tryckte "haken" (alltså den delen som man hänger fast eltråden med) rakt på mulen på honom. Conny såg ut såhär :eek::eek::eek: och sedan :cool:. Sedan stack han igen. Nu tog det fyrtio minuter att bara komma så nära som fem meter ifrån honom. Att hämta honom kunde jag glömma! En vecka tog det innan jag kunde klappa honom i hagen, och han är fortfarande rädd för elgrindar. Men nu har jag jobbat upp tilliten igen så det är inget problem :]
dock stänger jag hädanefter alltid av elen innan jag hämtar honom i hagen.

*KL*
det finns en brunn av idiotiska missar att ösa ur...egna o andras!
Några exempel:

12 år:Inledningen på mitt hästliv skedde på en fjording. Den var snäll men syrrans shettis hette Nero och gjorde skäl för namnet. Under vår första uteritt på hästarna (vi hade väl haft dem i ca tre dagar, de var hyrda och vi hade ingen riderfarenhet alls) skenade de naturligtvis. Efter en stund tog lille Nero ledningen och syrran gallskrek vilket inte hjälpte henne att återfå kontrollen. Hon hade ju ingen balans och var bara 9 år så jag måste säga att det var bra gjort att sitta kvar:bow:. Misstaget var när Nero slutligen stannade intill en stor och vid gran. Syrran tog ett stadigt tag i en grankvist liksom en drunknande i en livboj, och andades för första gången på 3 km. Då bestämde sig lille Nero för en tur till vilket lämnade min syster hängande i granen och vår lika oerfarna kompis tog upp jakten på den lilla vandalen och som en cowboy red hon ikapp honom och fick fatt i tyglarna. Allt medan jag skrattade mig fördärvad på min trygga (och till skillnad från de andras inridna) fjording.

14 år: Skulle rida kompisens stora häst på betet för hon var på semester. Orkade inte ta med sadel på cykeln utan red barbacka. Kom ca 12 meter innan han börjar bocka. Jag flyger fram över honom och landar på knä med ena benet vridet utåt. Det blev tre veckor med kryckor pga uttänjt ledband.:crazy:

15 år:Skulle ta av min lite nervösa welsh täcket i hagen. Började framtill att knäppa upp:o:o, varpå hästen skyggar för något, bogdelen på täcket flaxar till och då rusar hon i vild panik framåt, täcket glider långsamt allt längre bak och hamnar så småningom på marken. Den hästen gick inte att täcka på länge!

32 år: Hittade på att hästarna skulle gå själva in genom att sätta upp lite elrep mellan hage och stall. Bångstyriga 2-åriga haflingern vandrar utan tvekan in i stallet, går åt fel håll och korrigerar sig genom att ta genvägen upp på foderbordet:eek:, gick det i hela sin längd, nerför trappan till detsamma och sedan vidare in i boxen. Foderbordet är ihåligt med utrymme för vattenmagasin under träplankor, och där han gick fick vi strax efter byta plankor pga att de knappt höll oss:angel:.

28 år: Försökte köra in welshen med bara en medhjälpare, vilket resulterade i att hästen vände hemåt med vagnen efter sig och det gick väl bra så länge vägen var rak. I svängen fortsatte häst och vagn rakt fram och missade elegant ett stort antal hinder i form av träd och berg. Häst och vagn välte och låg fint inkilade bland klena tallar och kunde komma loss bara hon selats av. Inte en skråma på hästen konstigt nog, men hon blev lite bakskygg får jag medge.

26 år: Var ute och red på en lånad nordsvensk, tog en gammal igenlagd järnväg när jag skulle hemåt. Efter en bit var det stora träd över vägen och ingen hade röjt på många år så det började bli svårt att komma fram. Jag ville dumt nog inte vända om utan tänkte gå förbi vid sidan om banvallen där det inte alls växte några träd! Anledningen till det visade sig vara att det var ett djupt dike under mossan, och givetvis gick vi fast i diket! Hästen kämpade sig svettig, men satt bara mer fast. Efter en längre språngmarsch fick jag tag i en telefon och ringde 112, brandkåren kom över stock och sten med massor av utrustning, de höll på att svimma när de såg hur stor hästen var. Efter brandkåren kom en reporter från en stor lokaltidning så dagen därpå var man på förstasidan. :o De drog upp henne med hjälp av att dra en brandslang under henne med sadelgjorden och hon pustade i minst fem minuter innan hon orkade resa sig, men sen ledde jag henne hem och hon var helt skadefri efter detta äventyr. Men jag ville inte visa mig bland folk på orten på ett tag.

Detta var valda delar av mina idiotiska infall och som ni ser minskar de tydligen inte i antal med åren. Håll till godo!

Och till TS: du har förlängt många liv med detta! Skrattar så jag gråter!

*kl* kan väl lägga till en ny grej till listan nu då. Femåriga ponnyn som är väldigt bakskygg skulle gå och beta med ett av mina andra ston en stund, betesinvänjnng ni vet. De betar väl snällt tänkte vi, eftersom det fins så mkt gräs och tog på fleecetäcke då de var lite svettiga efter ridturen. Dum som jag var tog jag inte på nån gjord på fleecetäcket eftersom de bara skulle stå och beta en kort stund medan jag mockade. :angel:

Hej och hå, gissa vad som händer när vi ska hämta in dem, jo de börjar förstås busa. Ponnyn far iväg och hoppar ett jättenyggt skutt över en stock varpå täcket fladdrar till. Hästen gasar tillslut på som en galning, får täcket på snedden och ser ut som en galen trollkarl med täcket hängande runt bringan som en jäkla cape.

Hon trampar förstås på den fina capen, som går av med ett snäpp vid bringan, och på nåt sätt lyckas förstås det ofantligt hållbara kantbandet kila fast sig mellan skon och hoven. Hästen springer i vild panik och gör alla sidvärtsrörelser ni kan tänka er för att komma ifrån täcket som nu hänger som en tung blöt klump från ena bakbenet. :crazy:

Den andrä hästen är förstås livrädd för att åbäket som hänger efter ponnyn ska börja förfölja henne istället och eldar på situationen genom att spurta runt runt i den bergiga hagen.

Tillslut får vi tag på två utmattade hästar varav en otippat nog får träningsverk i ETT bakben de följande dagarna och måste vila från gårdagens inplanerade träning. Nu är hon dock fit for fight igen;)

Senast ändrad:

:bump: Den här tråden är för:bump: rolig!

Tja, kan väl berätta om hur jag lärde mig att man INTE galopperar en het häst trött. Ganska nyköpta ponnyn visade sig vara fin och snäll men väldigt het i galoppen. Jobbade med det men det gick inte så bra. När vintern kom och det fanns ordentligt med fin nysnö fick jag iden att nu ska vi ut och galoppera tills ponnyn blir riktigt trött (jobbigare att galoppera i snön vet ni). Sen lär hon sig väl att det inte är så kul att alltid gå på högsta växeln tänkte jag. Sagt och gjort, vi sadlade på, jag först på den store och dottern efter på ponnyn. Ut på en fin, lång skogsväg med lagomt med snö. Värmde upp och fattade galopp. Gick bra först och sen hörde jag tjut bakom. Tittade bakåt och såg en ridhjälm som guppade strax över snökanten i diket bakom mig. Det var ponnyn med dottern på. Ponnyn tyckte det gick för sakta och tog ner i diket - där det var mycket mera snö. Ekipaget körde om i diket och sen upp på vägen framför mig i en rasande fart i ett väldigt snömoln. Såsmåningom kom jag och gamle trotjänaren ikapp ekipaget med en påtagligt skärrad dotter och en mycket nöjd ponny som uppenbarligen tyckte att det var en riktigt lajbans tur vi bjöd på. Kan säga att vi övergav den träningsmetoden och satsade mer på lydnad på bana. Det blev en riktigt bra ponny till slut.

När vår första ponny nyss kommit hem, fick jag för mig att gå ut i hagen och ge honom mat ur en hink....
INTE smart när hagen är full av andra hästar som är betydligt högre i rang!
Jag fick kasta hink och springa för livet, eftersom jag blev omringad av arga hungriga hästar :crazy:

Fattar inte hur jag kunde vara så dum. Jag vet ju så väl att man inte KAN göra så.... Tur bara att jag kunde ta mig ut ur hagen tills lut.
Hinken fick jag däremot hämta senare ;)

haha, kom på en till grej som hände i våras.
Jag hade ansvar för kvällsinsläppet och öppnade hagen till de två små unghästarna. Hade spärrat av med eltråd, så de inte sprang förbi stallet, utan direkt in.Tyvärr hade jag glömt att stänga stalldörren på framsidan, så de små damerna drog rakt igenom stallet och försvann i lycklig galopp ut på åkern intill.
Det tog ett bra tag innan vi fick tag på dem igen. Stallet ville de dock inte in i, utan det blev en natt ute i hagen :)

*puttar upp*

kom igen, fler!:D

Jag skulle inte ha låtit min halvt otränade gammelvalack släppas tillsammans med sina Damer på sommarbetet. Dom sprang som om det gällde livet, nu är han halt såklart.:devil:
Han skulle ha smugits in när dom stod och betade.

Sommaren för 2 år sen skulle jag bada med stoet. Hon hade aldrig badat förr men hon går fram överallt med mig så vi red mot vattnet, hon kliver rätt i men när hon har gått 5 steg börjar vi sjunka. Det var visst väldigt sank botten :o. Så hon fastnar och får inget fäste och ramlar omkull och börjar sprattla. Som tur är lugnade hon sig när jag pratade med henne, så hon kunde ta sig upp. Hon har inte fått några men av det tack och lov. Numera kollar jag alltid botten först!

Nyligen skulle jag ge min valack ett äpple i hagen. Jag sträckte mig över eltråden med äpplet i handen, han tar det, då råkar jag nudda eltråden och får en stöt så det knastrar. Och eftersom jag fortfarande håller i äpplet och han har det i sin mun så.. ja. Stackars häst! :o :D

Det mest klantiga jag gjort var när jag haft mitt sto i nåt år. Alltså innan hon lärt sig p-läge. Var ute och red och det var svinkallt, hade en filt över rumpan på henne. Den där filten gled hela tiden, så jag satt av och skulle fixa till den. Dum som jag var höll jag inte i henne utan gick runt och fixade täcket. Hon drog ju såklart, jag försökte stanna genom att dra i svansen, vilket inte funkade :rofl: Rätt ut på 70-vägen, halt och mörkt och med täcket på sned. Det var nån km från stallet och när jag väl kom fram dit stod hon utanför tack och lov! Täcket var i småbitar runt hennes ben, annars var det inga skador.

Uschusch, dom flesta klantiga misstag har jag förträngt. Men det finns ändå en del jag kan dela med mig av.

Jag och en kompis som jag nästan aldrig träffar skulle rida. Hon var otoligt imponerad av hur uppfostrad min ponny var, och vilken bra kontakt vi hade. Ni vet alla vilken stolt matte man blir av att höra något sådant ;) Vi gjorde iordning hästarna i hagen, och min kompis behövde hjälp med nånting så jag lämnade min ponny för att hjälpa kompisen. Tillägas bör att min ponny hade träns på sig. När jag en halv minut senare skulle gå tillbaka till min ponny upptäckte jag att hon hade börjat traska iväg bortåt på egen hand. Innan jag kom ikapp råkade hon fastna i tyglarna, och slita sönder hela tränset.. :angel:

En annan gång var jag ute och red barbacka på samma härliga ponny. Mamma och syster gick med och tömkörde en annan ponny. Jag fick för mig att vi skulle galoppera lite, så jag och ponnyn väntade tills de andra kommit tillräckligt långt bort. Vid det här laget var min ponny utom sig, och stod och hoppade och småstegrade sig på stället, så när jag släppte efter lite for hon iväg som ett skott. Allt hade gått bra om vi inte hade befunnit oss på en skogsstig :angel: Jag var tvungen att ducka för en gren, och såklaaart passade ponnyn på att kasta av mig i full galopp. Allt gick bra, det var bara min stolthet som tog sig en törn.

Helt nyligen var jag och provred ett arabsto, för eventuellt köp. Hon hade gått en del arablöp och var allt annat än slö. Det regnade och jag red på ett stort öppet fält. Allt gick bra, ända tills vi vände upp mot stallet på hemväg. Innan jag hann reagera hade hästen tagit bettet och stuckit. Där satt jag, som en annan nybörjare. Pga allt regn kunde jag inte gå in på en volt, utan det var bara att sitta och hoppas på det bästa... Allt gick bra ändå tillslut ;)

Hej! Inte ett misstag kanske men en rolig händelse.Min dotter o jag hade på den tiden varsitt varmblod,hon en litet sto o jag en stor valack.Gräset hade precis kommit o hästarna ätit sig lite dästa o runda.Vi tyckte dom behövde ridas av ordentligt men det var nästan hopplöst pga. alla broms så därför beslöt vi oss för att rida till ridskolan o andvända ridhuset.Dottern som då var ca17 år fick brått med att rykta hästen så hon glänste, på med snyggaste ridbyxorna snofsa till håret o givetvis sminka sig.Nåväl vi kom iväg o 20 minuter senare gör vi entre på ridskolans stallplan jag rider först o va händer,jo min häst skiter en riktigt grön lös sörja o kickar samtigt med bakbenet så hela dottern inklusive häst blev nerstänkta med denna sörja,Jag försökte hålla mej för skratt men de gick inte!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka